Головна » Зарубіжна література

Йоганн Вольфганг Гете (1749-1832). Життєвий та творчий шлях поета

Мета: поглибити знання учнів про ідеї Просвітництва; ознайомити з основними етапами життя і творчості Гете, представити багатогранність таланту митця; розвивати навички дослідницької діяльності, вміння працювати з додатковою літературою; розвивати образне мислення учнів, уміння висловлювати свою думку й обґрунтовувати її; виховувати інтерес до постаті Й.В. Гете та його творів, прищеплювати  інтерес до духовних надбань людства.

Обладнання: презентація, портрети Гете, роздатковий матеріал

Епіграф:                                    Треба кимось бути, щоб щось створити.

                                                                                                  Й.В. Гете

                                    Хід уроку

І. Підготовка до сприйняття нового матеріалу. Слайд 1

   1. Слово вчителя (після прослуховування музики)

       28 серпня 1749 р. у м. Франкфурті-на-Майні у 18-річноїдружини імперського радника Катаріни Елізабет Текстор-Гете народилася дитина без ознак життя. Повитуха довго розтирала новонародженого вином, доки дитина не почала кричати.

     Саме таким був прихід у життя видатного німецького і європейського поета-просвітителя Йоганна Вольфганга Гете, який все своє життя (83 роки) присвятив служінню людям, проголошуючи, що гідність людини не в її родоводі, не в багатстві, а в ній самій – в її особистості, таланті, вчинках.

 

ІІ. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку

     Тема уроку:

     Епіграфом уроку стали слова самого поета: …….

     Про особистість Й.В. Гете, його внутрішній світ, багатогранність його таланту ми поговоримо на нашому уроці, підготувати який допомогла творча група.

 

ІІІ. Словникова робота (слайд 2)

     Гуманізм – ставлення до людини як до найвищої цінності, відстоювання права особистості на свободу, щастя і всебічний розвиток.

     Гуманіст – прихильник гуманізму.

     Просвітитель – пропагандист прогресивних ідей, знань, культури та ін..

    Творець – 1) той, хто створює матеріальні або духовні цінності;  2) за релігійними уявленнями – надприродна істота, що створила світ, Бог.

    Філософ – 1) фахівець з філософії; мислитель, що розробляє світоглядні питання; 2) спокійна, розсудлива людина.

 

ІV. Цитатна доріжка (слайд 3)

    1.  Проаналізуйте афоризми Гете. Що їх об’єднує?

Бути людиною – значить бути борцем.
Найбільшу радість можна отримати лише від великої праці.
Найголовніше – мати сильну волю, здібності і наполегливість, щоб довести все до кінця.
Немає нічого великого, крім істини. Який я радий, що присвятив своє життя істині.
Працюйте, поки вам світить день.
Характер формується лише в боротьбі.

2. Бесіда-обговорення цитат

   - Про кого йдеться у висловлюваннях Гете?

   - Як ставиться поет до людини? Якою її бачить і уявляє?

   - Представником якої доби був Гете? В чому вбачали своє завдання

     представники цієї доби? Як ставилися вони до людини?

3. Запишіть асоціативний ланцюжок до слова «людина» (за цитатами).

   ЛЮДИНА - ……(борець, філософ, творець, патріот, мудрець, гуманіст)

 

V. Формування нових знань, умінь, навичок

 1. Робота з епіграфом.   Зверніть увагу на епіграф. Як ви розумієте слова

   поета?  (Потрібно бути Людиною)

   Постановка проблемного запитання:

      Чи був він такою людиною?

 

      2. Робота з портретами Й. В. Гете (слайд 4)

 Дослідити суть проблеми ми зможемо, побувавши у музеях творчості Гете. Запрошуємо вас на віртуальну екскурсію у першу залу, де зібрані портрети Гете, написані різними художниками у різні періоди його життя.

       Що ви можете сказати про німецького митця, ще не знаючи його біо-

     графії? Яким він уявляється вам?

                           (Демонстрація портретів)

   Висновок: Кожен з художників побачив німецького митця по-своєму. Але об’єднує ці портрети те, що зображена на них людина, безумовно, талановита, мудра, неординарна.   

                     (Зачитати слова Г.Гейне про зовнішність Гете)

     «Зовнішність поета була так само значущою, як слово в його творах, і постать була так само гармонійною, … і по ньому, як по античній статуї, можна було вивчати античне мистецтво. Очі були спокійні… Час укрив його голову снігом, але не зміг схилити її. Він продовжував тримати її гордо й високо, а коли говорив, то здавалося, що йому дана була можливість пальцем вказувати небесним зорям шлях. Яким вони мають рухатися…»

                                           Слайд 5

      3. СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. Наша наступна подорож до м. Франкфурта-на-Майні, де пройшли дитячі та юнацькі роки Гете. Ось будинок і музей поета, в якому 28 серпня 1749 року народився майбутній німецький геній. В роки Другої світової війни будинок був знищений. Але франкфуртці, які гордилися, що саме тут народився Гете, по фрагментам відбудували музей, прискіпливо слідуючи оригіналу  (демонстрація слайду).

        Про дитячі  та юнацькі роки розповість біограф.

     БІОГРАФ 1.

Гете народився в родині імперського радника. Отримав добру освіту — спочатку від домашніх учителів, а згодом у Лейпцизькому і Страсбурзькому університетах, де вивчав юридичні науки, медицину і філософію. У 22 роки захистив дисертацію й отримав ступінь лиценціата. Батько покладав надії на майбутню юридичну кар'єру сина, але той, маючи нахил до багатьох наук, віддає перевагу літературі, якою захопився ще з дитячих років. Під час навчання в Страсбурзі Гете познайомився з одним із провідних діячів

німецького Просвітництва Иоганном Гердером, під впливом якого сформувались Гетеві ідейні погляди та естетичні уподобання.

    Цілком серйозно ставлячись до астрології, Гете вважав, що його народження відбулося за вдалого розташування зірок на небі. Він вірив, що доля людини наперед визначена, і, розпочинаючи якусь справу, незмінно звірявся з астрологічним прогнозом. В юнацькі роки Гете серйозно захоплювався окультною філософією і вивчав середньовічні трактати з алхімії.

    У Гете було надзвичайно слабке здоров'я. У 19 років у нього сталася кровотеча з легень, а в 21 рік він мав настільки ослаблену нервову систему, що будь-який, навіть найслабший звук викликав у нього напади роздратування. Неймовірними зусиллями волі Гете зумів побороти всі свої недуги. Щоб позбутися хронічних головних болей і страху висоти, він змушував себе підніматися на високу дзвіницю. Він відвідував лікарні і спостерігав хірургічні операції, щоб зміцнити свою психіку. А для того, аби здолати своє несприйняття шуму, Гете з військовою частиною йшов через усе місто під гуркіт солдатських барабанів. Саме надзвичайна сила волі та дисциплінованість духу дозволили Гете, який усе життя страждав на сухоти, всупереч усім лікарським прогнозам, дожити майже до 83 років.

                             (слайд 6)

СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. Меблі та предмети побуту такі ж, як і в часи Гете. Вітальня оббита блакитною тканиною. На третьому поверсі в кімнаті поета – його манускрипти, бюст і портрет Шарлоти Буф, коханої юного Йоганна. Пристрасне, але нерозділене почуття до цієї дівчини стало поштовхом до написання культового роману про нерозділене кохання «Страждання юного Вертера». Він написав його за 4 тижні, повністю відгородившись від зовнішнього світу. Роман був дуже популярним.

    4. СЛОВО ВЧИТЕЛЯ.   Зараз ми знаходимося в Національному музеї Гете у Веймарі  (слайд 7)

     У часи Гете Німечина була поділена на багато удільних князівств, імперських міст, які становили маленькі «монархії» і жили за власними законами. В одному з таких князівств, Веймарському герцогстві, жив з 1775 по 1832 рік, приблизно 50 років, Гете. Просторий будинок був подарований поету 18-річним герцогом Карлом Августом, по запрошенню якого Гете переїхав у Веймар. Саме тут, у Веймарі, виявився багатогранний талант митця, проявилося широке коло його інтересів, відбулося знайомство і розпочалася міцна дружба з Шиллером, відомим німецьким поетом, сталося багато подій, які зіграли визначну роль у житті поета. Про ці та інші події повідомлять нам дослідники, які вивчали різні сфери діяльності Гете.

     ПОЛІТОЛОГ

    Перші 10 років перебування у Веймарі Гете приймає активну участь в політичному житті герцогства. Він стояв осторонь зовнішньої політики, але його цікавило все, що могло піти на користь народу. Його було введено до державного органу Веймара — Таємної ради.

   1782 рік— поет здобув дворянський титул, а з наступного року почав виконувати обов'язки прем'єр-міністра, міністра культури, шляхів, військового міністра, директора театру.

      У перші 4 роки державної діяльності Гете брався за все, що могло бути корисним для його батьківщини. Він скоротив наполовину армію герцогства і відкрив школу для солдатських дітей. Йому вдалося поліпшити фінансовий стан держави. Багато зусиль доклав письменник, щоб піднести престиж університету, де він читав лекції з анатомії. Ще однією важливою справою Гете було створення у Веймарському передмісті найпрекрасніших парків Німеччини.

      Всі свої сили та талант поет витрачав на те, щоб створити хоч у одній невеликій державі справедливі закони та порядки. «Треба поливати власний сад, коли ми не можемо дати дощу всій землі», - писав Гете.

     МИСТЕЦТВОЗНАВЕЦЬ

 1791 року герцог призначив Гете керівником веймарського придворного театру, і цю посаду поет обіймав понад чверть століття.

Крім того, що поет сам писав драматичні твори, він здійснив суттєву реформу у театрі Веймара:

• розділив оперу і драму;

• докорінно змінив репертуар;

• багато уваги приділяв вихованню талановитих вихованців;

• відкрив театральне училище;

• розробив основні правила акторської гри, побудовані на музичних законах (кожній ролі відповідала певна тональність);

• намагався покращити соціальний стан акторів, до яких у суспільстві ставилися немов до циган;

• зробив архітектурний проект будинку нового театру.

    УЧЕНИЙ  (слайд 8)

    Гете був пристрасним і талановитим дослідником. Веймарське видання його творів складало 56 томів, 12 з яких присвячено науковим працям. За змістом вони охоплювали весь спектр природничих наук: ботаніку, зоологію, порівняльну анатомію, палеонтологію, мінералогію, фізику, хімію, астрономію тощо.

   Свої найважливіші наукові праці Гете написав між 40 і 45 роками. Серед його найбільших наукових досягнень наступні:

• розробка власної, загалом правильної, теорії прогнозування погоди;

• започаткування нової галузі знань — метаморфоз рослин;

• відкриття міжщелепної кістки у людини.

   30 років пролежали наукові праці Гете в шухляді його столу, оскільки тогочасний учений світ був ще не готовий до їх сприйняття.

    БІОГРАФ 2.

         Саме у Веймарі склалося і особисте життя поета. Господинею в його будинку стала проста дівчина Крістіана Вульпіс. Вона працювала квітникаркою, допомагала матері доглядати молодших дітей. Крістіана була малограмотною дівчиною: погано читала, ледве вміла писати, розмовляла з тюрінгським акцентом. Однак була гарною, дотепно жартувала й непогано танцювала. До поета вона прийшла, щоб попросити допомогти знайти роботу братові. Гете дівчина вразила безпосередністю та простотою, письменник закохався.

     Вони прожили разом 28 років. У них було 5 дітей, четверо з них померли немовлятами.

                       (слайд 9 про Наполеона)

СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. Наприкінці життя до письменника приходить світова слава, його дім стає центром світової культури. Юний композитор Гектор Берліоз присвятив Гете свого «Фауста»; геологи назвали його ім’ям знайдений ними новий камінь («гетит»).

     Останні роки життя Гете позначені невтомною працею і втратою близьких людей.  Померла дружина Крістіана Вільпіус, під час подорожі до Італії помер його єдиний син Август, померли старі друзі.

     Ранньою весною 1832 року Гете застудився і через тиждень 22 березня помер.

    

    У Веймарському музеї з дня смерті поета нічого не змінилося

    Рукописи, колекція картин, зібрання мінералів і навіть невеликий сад – ось головні цінності музею. Тут народжувалися вірші, балади, трагедії і романи, тут був завершений «Фауст».

 

    5. Музей Гете в ДЮССЕЛЬДОРФІ. (слайд 10)

      Цей музей самий молодий, йому трохи більше 50 років. Він розмістився в 11 хранилищах і залах. Найзначніша зала – це зала «Фауста». Тут можна прослідкувати історію сюжету, відгуки на твір в музиці, живописі, в полеміці філософів та богословів. Але про трагедію «Фауст» ми поговоримо пізніше, а зараз послухайте про  літературну спадщину поета.

     ЛІТЕРАТУРНИЙ КРИТИК  (слайд 11)

     Творчість Гете, яка тривала майже сім десятиліть, є надзвичайно багатогранною, складною і розмаїтою. Відомий у першу чергу як поет, Гете активно виступав і в інших видах художньої словесності, створивши неперевершені зразки драматичної та прозової творчості. Гете написав 1600 віршів, 54 віршові та прозові п'єси, три великі поеми, чотири романи, понад 2000 афоризмів, приказок і повчань (віршами та прозою), величезну кількість наукових, філософських, естетичних, літературно-критичних статей, мемуари, щоденники; перекладав із французької та італійської літератур. Знамените веймарське видання творів Гете (1887—1919 pp.) складається із 143 томів. Надзвичайно широким був також діапазон ідейних поглядів та естетичних пошуків Гете. Один з ідейних лідерів просвітницького руху, він поєднав у своїй творчості різні його течії і художні напрями: просвітительський реалізм, класицизм, сентименталізм, елементи передромантизму.

 

    6. Робота над проблемним запитанням

      - Чи був Гете тою людиною, про яку ми говорили на початку уроку?

      - Чи можна дописати наш асоціативний рядок, маючи на увазі самого

         поета?

ЛЮДИНА – геній, просвітник, учений, політик, поет, письменник, драматург, театральний діяч…

 

VІ. Підсумок уроку  (слайд 12)

РЕФЛЕКСІЯ.  Запишіть у символічну Книгу відгуків та побажань свої

    Враження у вигляді:

       І ряд – скласти сенкан «Гете»;

       ІІ ряд – продовжити речення: «Сьогодні на уроці я дізнався(дізналася)…»

     ІІІ ряд – продовжити речення: «Особистість Гете надихнула мене на…»

Уривок з кінофільму

                                       (слайд 13)

VІІ.  Домашнє завдання: 1) с.85 – 89, усний виступ: «Гете – «громадянин світу».

                                      2) Індивідуальне завдання «Історія створення «Фауста»

                                       3) Читати «Пролог на небі»


Теги: Бондаренко О.В., Гете
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 457/28


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar