Головна » Зарубіжна література

Із китайської лірики. Лі Бо „Входжу в річку…”. Свіжість і несподіваність поетичних асоціацій у віршах

Мета:  осягнути у синтезі з музикою та живописом «нефритовану чистоту» середньовічної китайської поезії, змах пензля Лі Бо;  розвивати навички асоціативного споглядання на світ, природу, поетичне слово;  формувати в учнів полікультурну та етнокультурну компетентності; виховувати зацікавлення в учнів китайською культурою, кращі моральні якості.

Тип-уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: Носії інформації: слайди, комп’ютер, мультимедійний проектор;   специфічний музичний фон, презентація, моделі лілій, замок асоціацій;

 

   Епіграф:         Змах пензля і буревії та зливи

        Тремлять. А напише вірша

        І викличе сльози у привидів

        Добрих і злих.

                   Ду Фу

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

(Звучить китайська музика)

Слово вчителя: Коли тільки-но зриваються перші ноти мелодії, ми відразу поринаємо у світ тієї країни, де ця музика була створена. Я впевнена, що до кожного із вас донеслися акорди. Ви зрозуміли, що сьогодні вас буде зачаровувати загадковий світ Китаю. Хочу сьогодні кожному з вас подарувати один із символів Східної країни – чарівну лілію. Чому це символ? Я гадаю, що ви в процесі уроку дасте відповідь на це запитання, а я бажаю, щоб ви зібрали, як працьовиті бджілки, цілющий нектар – знання, та поповнили свою духовну скарбничку дорогоцінними перлинами з пелюстків квітки (учитель кожному на парту кладе чарівну квітку).

             І в кінці уроку ми спробуємо поповнити, збагатити вулик знань зібраним нектаром в процесі уроку.

             Діти, увага на екран. Незвичайна подія, до вас надійшов лист-звернення від ректора Краматорського економіко-гуманітарного інституту Лі Цзегао.

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

             Постановка завдань перед учнями: зрозуміти своєрідність китайської поезії, навчитися сприймати творчість Лі Бо через асоціативне споглядання; вміти передавати почуття різними видами мистецтва.

      ІV.Осмислення нового матеріалу.

      Китайська мова особлива, тому і читати її треба, користуючись деякими правилами. Перед вами на парті пам’ятка «Виразне читання китайської поезії». Ознайомтесь та дотримуйтесь при читанні.

1.     Читання поезії вчителем.

Завдання учням: Чи усі слова зрозумілі? (заводь - стояча вода);

2.     Читання поезії учнем.

Завдання учням: Визначити особливості китайської поезії; ( єдність внутрішнього світу людини з природою; відсутність цілісного образу природи).

3.     Читання поезії учнем

Завдання учням: Визначити провідну думку; (деталі пейзажу навівають сумні спогади на автора: про життєвий плин, про дитинство, про людей, які оточували ліричного героя, з якими більше він не зустрінеться).

4.     Слово вчителя. Ви правильно помітили, що в даній поезії відсутні послідовні пейзажні картини, малюнки, до яких ми з вами звикли. У поезії Лі Бо пейзаж створюється за допомогою поетичних асоціацій.

 

V. Аналіз художнього твору.

1. Вч. Спробуйте визначити ключові слова в даній ліриці

(запис в зошит ланцюжок ключових слів: річка – осіння вода – лілія – квіти – перлини – пелюстки – заводь – шовкові хмари – небокрай).

2. Вч. Ми визначили ключові слова, а тепер спробуємо побудувати замок асоціацій лірики Лі Бо. Чому замок? (тому що замок – це захист, це надійність, впевненість в майбутнє).

(наповнення замку асоціативними поняттями).

Подивіться уважно на замок поетичних асоціацій, спробуємо наповнити його своїми асоціаціями і довести, що вони насправді є несподіваними, такими, що звучать свіжо, по-новому.

Читаємо поезію рядками

Входжу в річку, грає осіння вода…

( Відповіді:

1)    Несподівані – РІЧКА: (ліричний герой в річці, повинен описати свої відчуття, але замість цього ми бачимо картину краси водяного простору, «грає осіння вода»

Річка – життя, швидкоплинність, час; )

Вчитель. А чому грає осіння вода?

( життя завжди грайливе та бурхливе).

Після знайомства з першим рядком поезії, важко прогнозувати, якою буде наступна картинка у Лі Бо. Подивіться, будь ласка, на другий рядок поезії.

Читаємо 2-й рядок: Люблю свіжість цих лілій.

2)    Несподівана – ЛІЛІЯ ( на річці можна було побачити безліч предметів, речей, але око митця помічає водяну квітку – лілію.

З чим у вас асоціюється лілія? ( красою, молодістю, з коханням, з жінкою)

Давайте звернемось до добутків культури світу. Як цей образ трактують культури різних народів. Своє індивідуальне домашнє завдання презентує учень…).

Вч. Ми впевнилися, що образ лілії існує у багатьох культурах світу, та має майже однакове значення. Але лілія Китаю залишається красою, молодістю та коханням.

Тема краси продовжується і в наступних рядках.

   Читаємо 3-й рядок: зриваю квіти, граюсь перлинами на пелюстках…

                  Хвилюється заводь…

(Несподівані – ПЕРЛИНИ (жемчужини): закоханість, спогади про минуле, неповторні щасливі хвилини життя.

ВЧ. Все це коштовне для людини,має свою цінність.

А пелюстки? (Це неповторність, ніжність, щастя)

А заводь? ( це молодість, юнацькі роки).

Читаємо далі: дивна ця година… громадяться шовкові хмари…

ВЧ. У Лі Бо кожне слово, кожна фраза несе величезне смислове навантаження. Давайте поміркуємо «дивна ця година». Що це за година у Лі Бо?

(година молодості, юності).

Вч. Що поєднує ці два поняття

МОЛОДІСТЬ                  ГОДИНА

( І молодість і година пробігають швидко, безупинно)

Вч. Можливо,вперше ми зустрічаємо асоціативну ситуацію «шовкові хмари». Як би ви розтлумачили це поняття.

(Шовк – це легка тканина дорогоцінна, якою торгували китайці, найцінніша, а хмари – це сум. Тоді шовкові хмари – це легкий сум. Сум за ким? Чим? ).

Читаємо наступні рядки ………

Вч. Рідні- близькі, втрата яких засмучує кожну людину, ліричного героя також, і тоді зрозумілим стає «північний вітер в обличчя», що уособлює собою прихід холоду, зими в природі та в душі людини. Важко знести сильний холодний вітер в обличчя, але ще важче витримати холод – втрату людської душі.

Вч. Діти, подивіться, ми закінчили будувати замок поетичних асоціацій Лі Бо. —  - Які художні образи та асоціації вам запам'яталися? Чому?
—  Чи можна поезію Лі Бо назвати філософською? Обґрунтуйте свою точку зору     ( показ стану душі на фоні природи).

Вч. Такий прийом, коли автор послідовно зображує стан природи та стан людини у літературі називається – паралелізмом. І дуже часто зустрічається саме в китайській літературі. (запишіть, будь ласка, це поняття у зошит).

Вч. З прикладами філософської поезії нас знайомить сьогодні ……

(У мене було завдання знайти приклади філософської поезії в українській літературі. Тема співзвучна з поезією Лі Бо, має однакові асоціації та образи ).

VІ. Закріплення.

1.Вч. Ми з вами познайомилися з поезією Лі Бо, спробували зануритися у світ поетичного слова кращого китайського митця. Китайська культура цілісна, тому поетичне слово краще сприймати з іншими видами мистецтва, Тому зараз я хочу аби ви об’єдналися в 4 групи., кожна з них отримує завдання:

За допомогою аплікацій ( пластилін) передати ідею твору;
За допомогою природного матеріалу створити уявлену картину

За допомогою фарб передати свій настрій після прочитання твору;
За допомогою музики та художнього слова передати свої почуття.

2. Презентація робіт груп. «Калейдоскоп учнівських асоціацій»

VІІ. Рефлексія

Вч. Отже, підбиваємо підсумок уроку.

                   Змах пензля і буревії та зливи

        Тремлять. А напише вірша

        І викличе сльози у привидів

        Добрих і злих.

                   Ду Фу

-         Яким постає перед нами поет Лі Бо за словами свого учня Ду Фу

( Постать, яка зворушує, яка спроможна розігнати буревії і зливи. )

 

Вч. Кожен із нас погодиться, що китайська література важка для нашого сприйняття, але це тільки на перший погляд. Але кожен із вас переконався: для того щоб зрозуміти Лі Бо слід прочитати його поезію не тільки розумом, а й серцем. Згадаймо про наші лілії, які ви отримали на початку уроку. Лілії мають перлинки та нектар. Спробуємо створити поетичну лілію нашого розуміння Лі Бо. (Нектар – знання, перлинки – внутрішній світ).

 

Вч. Красива лілія, ми з вами зуміли на уроці не тільки зібрати нектар знань, а й збагатити наш внутрішній світ неповторними коштовностями поетичного слова.

Вч. Я хочу підвести підсумок нашого уроку.

Хто був найпомітнішим, найактивнішим?
Хто був на зразок митця, кого ми можемо назвати творчою особистістю на нашому занятті.

ОЦІНЮВАННЯ

Д/З ідейно-художній аналіз поезії


Теги: Аксьонова І.А., Лі Бо
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 1035/221


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar