Головна » Зарубіжна література |
Мета: осягнути у синтезі з музикою та живописом «нефритовану чистоту» середньовічної китайської поезії, змах пензля Лі Бо; розвивати навички асоціативного споглядання на світ, природу, поетичне слово; формувати в учнів полікультурну та етнокультурну компетентності; виховувати зацікавлення в учнів китайською культурою, кращі моральні якості. Тип-уроку: вивчення нового матеріалу Обладнання: Носії інформації: слайди, комп’ютер, мультимедійний проектор; специфічний музичний фон, презентація, моделі лілій, замок асоціацій;
Епіграф: Змах пензля і буревії та зливи Тремлять. А напише вірша І викличе сльози у привидів Добрих і злих. Ду Фу
Хід уроку І. Організаційний момент. ІІ. Мотивація навчальної діяльності (Звучить китайська музика) Слово вчителя: Коли тільки-но зриваються перші ноти мелодії, ми відразу поринаємо у світ тієї країни, де ця музика була створена. Я впевнена, що до кожного із вас донеслися акорди. Ви зрозуміли, що сьогодні вас буде зачаровувати загадковий світ Китаю. Хочу сьогодні кожному з вас подарувати один із символів Східної країни – чарівну лілію. Чому це символ? Я гадаю, що ви в процесі уроку дасте відповідь на це запитання, а я бажаю, щоб ви зібрали, як працьовиті бджілки, цілющий нектар – знання, та поповнили свою духовну скарбничку дорогоцінними перлинами з пелюстків квітки (учитель кожному на парту кладе чарівну квітку). І в кінці уроку ми спробуємо поповнити, збагатити вулик знань зібраним нектаром в процесі уроку. Діти, увага на екран. Незвичайна подія, до вас надійшов лист-звернення від ректора Краматорського економіко-гуманітарного інституту Лі Цзегао. ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Постановка завдань перед учнями: зрозуміти своєрідність китайської поезії, навчитися сприймати творчість Лі Бо через асоціативне споглядання; вміти передавати почуття різними видами мистецтва. ІV.Осмислення нового матеріалу. Китайська мова особлива, тому і читати її треба, користуючись деякими правилами. Перед вами на парті пам’ятка «Виразне читання китайської поезії». Ознайомтесь та дотримуйтесь при читанні. 1. Читання поезії вчителем. Завдання учням: Чи усі слова зрозумілі? (заводь - стояча вода); 2. Читання поезії учнем. Завдання учням: Визначити особливості китайської поезії; ( єдність внутрішнього світу людини з природою; відсутність цілісного образу природи). 3. Читання поезії учнем Завдання учням: Визначити провідну думку; (деталі пейзажу навівають сумні спогади на автора: про життєвий плин, про дитинство, про людей, які оточували ліричного героя, з якими більше він не зустрінеться). 4. Слово вчителя. Ви правильно помітили, що в даній поезії відсутні послідовні пейзажні картини, малюнки, до яких ми з вами звикли. У поезії Лі Бо пейзаж створюється за допомогою поетичних асоціацій.
V. Аналіз художнього твору. 1. Вч. Спробуйте визначити ключові слова в даній ліриці (запис в зошит ланцюжок ключових слів: річка – осіння вода – лілія – квіти – перлини – пелюстки – заводь – шовкові хмари – небокрай). 2. Вч. Ми визначили ключові слова, а тепер спробуємо побудувати замок асоціацій лірики Лі Бо. Чому замок? (тому що замок – це захист, це надійність, впевненість в майбутнє). (наповнення замку асоціативними поняттями). Подивіться уважно на замок поетичних асоціацій, спробуємо наповнити його своїми асоціаціями і довести, що вони насправді є несподіваними, такими, що звучать свіжо, по-новому. Читаємо поезію рядками Входжу в річку, грає осіння вода… ( Відповіді: 1) Несподівані – РІЧКА: (ліричний герой в річці, повинен описати свої відчуття, але замість цього ми бачимо картину краси водяного простору, «грає осіння вода» Річка – життя, швидкоплинність, час; ) Вчитель. А чому грає осіння вода? ( життя завжди грайливе та бурхливе). Після знайомства з першим рядком поезії, важко прогнозувати, якою буде наступна картинка у Лі Бо. Подивіться, будь ласка, на другий рядок поезії. Читаємо 2-й рядок: Люблю свіжість цих лілій. 2) Несподівана – ЛІЛІЯ ( на річці можна було побачити безліч предметів, речей, але око митця помічає водяну квітку – лілію. З чим у вас асоціюється лілія? ( красою, молодістю, з коханням, з жінкою) Давайте звернемось до добутків культури світу. Як цей образ трактують культури різних народів. Своє індивідуальне домашнє завдання презентує учень…). Вч. Ми впевнилися, що образ лілії існує у багатьох культурах світу, та має майже однакове значення. Але лілія Китаю залишається красою, молодістю та коханням. Тема краси продовжується і в наступних рядках. Читаємо 3-й рядок: зриваю квіти, граюсь перлинами на пелюстках… Хвилюється заводь… (Несподівані – ПЕРЛИНИ (жемчужини): закоханість, спогади про минуле, неповторні щасливі хвилини життя. ВЧ. Все це коштовне для людини,має свою цінність. А пелюстки? (Це неповторність, ніжність, щастя) А заводь? ( це молодість, юнацькі роки). Читаємо далі: дивна ця година… громадяться шовкові хмари… ВЧ. У Лі Бо кожне слово, кожна фраза несе величезне смислове навантаження. Давайте поміркуємо «дивна ця година». Що це за година у Лі Бо? (година молодості, юності). Вч. Що поєднує ці два поняття МОЛОДІСТЬ ГОДИНА ( І молодість і година пробігають швидко, безупинно) Вч. Можливо,вперше ми зустрічаємо асоціативну ситуацію «шовкові хмари». Як би ви розтлумачили це поняття. (Шовк – це легка тканина дорогоцінна, якою торгували китайці, найцінніша, а хмари – це сум. Тоді шовкові хмари – це легкий сум. Сум за ким? Чим? ). Читаємо наступні рядки ……… Вч. Рідні- близькі, втрата яких засмучує кожну людину, ліричного героя також, і тоді зрозумілим стає «північний вітер в обличчя», що уособлює собою прихід холоду, зими в природі та в душі людини. Важко знести сильний холодний вітер в обличчя, але ще важче витримати холод – втрату людської душі. Вч. Діти, подивіться, ми закінчили будувати замок поетичних асоціацій Лі Бо. — - Які художні образи та асоціації вам запам'яталися? Чому? Вч. Такий прийом, коли автор послідовно зображує стан природи та стан людини у літературі називається – паралелізмом. І дуже часто зустрічається саме в китайській літературі. (запишіть, будь ласка, це поняття у зошит). Вч. З прикладами філософської поезії нас знайомить сьогодні …… (У мене було завдання знайти приклади філософської поезії в українській літературі. Тема співзвучна з поезією Лі Бо, має однакові асоціації та образи ). VІ. Закріплення. 1.Вч. Ми з вами познайомилися з поезією Лі Бо, спробували зануритися у світ поетичного слова кращого китайського митця. Китайська культура цілісна, тому поетичне слово краще сприймати з іншими видами мистецтва, Тому зараз я хочу аби ви об’єдналися в 4 групи., кожна з них отримує завдання: За допомогою аплікацій ( пластилін) передати ідею твору; 2. Презентація робіт груп. «Калейдоскоп учнівських асоціацій» VІІ. Рефлексія Вч. Отже, підбиваємо підсумок уроку. Змах пензля і буревії та зливи Тремлять. А напише вірша І викличе сльози у привидів Добрих і злих. Ду Фу - Яким постає перед нами поет Лі Бо за словами свого учня Ду Фу ( Постать, яка зворушує, яка спроможна розігнати буревії і зливи. )
Вч. Кожен із нас погодиться, що китайська література важка для нашого сприйняття, але це тільки на перший погляд. Але кожен із вас переконався: для того щоб зрозуміти Лі Бо слід прочитати його поезію не тільки розумом, а й серцем. Згадаймо про наші лілії, які ви отримали на початку уроку. Лілії мають перлинки та нектар. Спробуємо створити поетичну лілію нашого розуміння Лі Бо. (Нектар – знання, перлинки – внутрішній світ).
Вч. Красива лілія, ми з вами зуміли на уроці не тільки зібрати нектар знань, а й збагатити наш внутрішній світ неповторними коштовностями поетичного слова. Вч. Я хочу підвести підсумок нашого уроку. Хто був найпомітнішим, найактивнішим? ОЦІНЮВАННЯ Д/З ідейно-художній аналіз поезії
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |