Головна » Зарубіжна література

Історичний колорит та романтика пригод в романі В. Скотта «Айвенго»

Мета: з’ясувати засоби створення історичного колориту та втілення романтичного  пафосу в романі «Айвенго»; вчити учнів цілісному  сприйняттю літератури у взаємозв’язку з іншими видами мистецтва; поглиблювати знання з теорії літератури; розвивати навички виразного читання, логічне мислення; виховувати любов до літератури як мистецтва слова.

Обладнання: тексти роману В.Скотта «Айвенго», набір літературного лото, ілюстрації до роману, аудіозапис  пісні В.Висоцького «Баллада о времени».

Зміст уроку

Враховуючи смаки публіки, яка,

сподіваюся, жадібно накинеться на цю книжку,

я спробував так перекласти старі

звичаї мовою сучасності…, щоб

сучасний читач не відчував ніякої утоми

 від сухого зображення неприкрашеної старовини.

В.Скотт

І. Підготовка до сприйняття навчальної теми.

Слово учителя.

Уявімо собі на мить сиву минувшину… Ті далекі часи, куди, мабуть, і примруженому оку нелегко сягнути, але куди віднесе нас думка на легких крилах…

(Звучить  аудіозапис пісні В.Висоцького «Баллада о времени» з кінофільму «Баллада о доблестном  рыцаре Айвенго»)

Лицарські турніри, дзвін списів, штурм замків, гуркіт самої історії – все це захоплює читачів на сторінках роману В.Скотта «Айвенго» протягом багатьох років. Сам письменник зауважував (звернення до епіграфа  уроку): «Враховуючи смаки публіки, яка,сподіваюся, жадібно накинеться на цю книжку, я спробував так перекласти старі звичаї мовою сучасності…, щоб сучасний читач не відчував ніякої утоми від сухого зображення неприкрашеної старовини».

Тож сучасні читачі, чи цікаво вам було читати роман «Айвенго»? Спробуймо ж сьогодні відчути   атмосферу «неприкрашеної старовини» середньовічної Англії на сторінках роману «Айвенго»; збагнути, як письменникові вдалося бути мрійливим романтиком у зображенні почуттів своїх героїв.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Проблемне питання.

-- Чим роман В.Скотта «Айвенго» приваблює сучасних читачів?

Слово учителя.

Англійський письменник Дж. Байрон висловив таку думку щодо роману «Айвенго»: «В романі В.Скотта охоплена рухом вся Шотландія, тут все діє й живе своїм життям». Як же уява автора відтворила епоху та її героїв?

 

Опрацювання  елементів теорії літератури.

Історичний колорит – відтворення характерних особливостей національного побуту, пейзажу, мови, а також прикмет історичних епох, яка надає художньому творові більшої правдоподібності.

Завдання учням.

-- Уважно прочитайте подане визначення. Назвіть ті елементи, які допомагають письменникові відтворити певну історичну епоху.

Виразне читання.

-- Прочитайте опис зали, в якій Седрик приймав гостей ( ІІІ розділ).

Бесіда.

-- Опишіть, якою ви уявляєте залу середньовічного замку.

--- Що вас в цьому описові здивувало чи вразило?

-- Яку роль відіграють ці описи?

Слово учителя.

Звонко лопалась сталь под напором меча,

Тетива от натуги дымилась…

Саме так, словами В.Висоцького можна передати динамізм сцени середньовічного бою. Послухаймо репортаж з місця події – штурм замку Фрон де Бефа.

Творче завдання. Репортаж з місця подій.

(Два учні ведуть «репортаж» з поля бою).

ü Ми ведемо репортаж із замку Торкінстон. Стріли десятками влітають в кожну бійницю замку, в кожне вікно. Проте прибічники Фрон де Бефа відповідають пострілами зі своїх арбалетів та луків.

Чорний Лицар, розуміючи, що за допомогою луків та стріл укріплений замок взяти неможливо, повів до стіни передової башти. Зазнавши великих втрат, вони пробилися до  укріплення. Чорний Лицар величезною сокирою став рубати ворота, не зважаючи на каміння і колоди. Які обложені кидали зверху. І ось уже бій точиться в розломі, у якому зійшлися в рукопашному бою лісові стрільці Локслі і захисники башти, серед яких був і Реджинальд Фрон де Беф.

ü Чорний Лицар і Фрон де Беф зійшлися в смертельному поєдинку. Велетень Фрон де Беф здається нездоланним, в бою Чорному Лицарю довелося нелегко: зламався його меч, він упав, але швидко звівся на ноги. Вихопивши сокиру, наніс ворогу смертельний удар.

Не гають часу і лісові воїни, вони закріплюють свої позиції в захопленій башті. Перелом у битві настав тоді, коли в замку почалася пожежа. Нападаючі, скориставшись розгубленістю захисників замку, яку сприщила пожежа та смерть Фрон де Бефа, увірвалися в замок.

Слово учителя.

Було життя, осяяне  красою,

Любов і честь цінились над життя.

І що там смерть з великою косою? –

Мужчина, лицар, сонячне дитя!

В моїх садах мелодії Провансу,

І жінка, жінка, жінка всіх віків!

За неї лицар гинув без авансу,

Вона чекала цокоту підків.

В монастирях, фортецях і столицях,

З глухих палаців, схожих на тюрму,

Якщо він лицар, -- о, якщо він лицар! –

Вона троянду кидала йому.

Гадаю, ви здогадалися, про яке дивовижне явище говориться в цих поетичних рядках української поетеси Ліни Костенко. Відкриймо завісу часу, аби відчути дух середньовічного лицарства.

Запитання до учнів.

-- Які лицарські традиції зображені в романі В.Скотта?

( Традиції влаштовувати лицарські турніри на честь прекрасної дами.)

Гра «Літературно-лицарський турнір».

w Назвіть обладунки лицаря.    (Меч, ратище, сокира, шолом)

w Де відбувалися лицарські турніри?     (На арені, ристалищі)

w Хто займав тронну ложу?      (Королева турніру)

w Які звуки відкривали лицарські турніри?      (Урочиста музика сурм)

w Ім’я брата короля.   (Джон)

w Слуга Седрика, блазень.        (Вамба)

w Титул Фрон де Бефа.      (Барон)

w Титул Джона.      (Принц)

w Мандрівний паломник, богомолець.      (Пілігрим)

w Хто врятував Ребекку?       (Айвенго)

w Титул Річарда.       (Король)

w Батько Ребекки.      (Ісаак)

Літературне лото «Кращий знавець геральдики». Робота в парах.

w Чорний  крук з черепом у пазурах.

w Чорна голова  бика.

w Молодий дубок, вирваний з корінням.

w «Стережися, це я».

w «Позбавлений спадщини».

w «Стережися крука».

(Фрон де Беф, Бріан де Буагільбер, Айвенго.)

Слово учителя.

А тепер з’ясуємо, у чому полягає романтика пригод, яка захоплює всіх без винятку читачів роману «Айвенго».

Завдання.

--- Доведіть, що роману В.Скотта притаманні пригоди, незвичайні події, атмосфера таємничості й загадковості, мотиви викрадання й переслідування, суперництва.

 

Розгадування кросворду «Герої та пригоди».

 

П о  г о р и з о н т а л і.

1. Лицар, котрий хотів   помститися Айвенго на турнірі за те, що він обрав   королевою краси й кохання леді Ровену.  (Ательстан)

2.Священник, який захоплювався полюванням, жінками й розвагами.  (Еймер)

3.Дама, перед якою схилявся сам благородний Седрік.   (Ровена)

4.Жінка, котра не побоялася дати відсіч домаганням Бріана де Буагільбера.  (Ребекка)

5. Людина, котра єдина мала право припинити турнір.  (Джон)

6. Той, хто ладен був померти, але не розкрити таємницю Айвенго.    (Гурт)

7. Ім’я, під яким діє у романі Робін Гуд.   (Локслі)

П о в е р т и к а л і

1. Лицар, котрий приховував своє обличчя на турнірі.    (Айвенго)

 

ІІІ. Узагальнення знань.

           

  ŸСлово учителя.

Гадаю, варто погодитися з думкою В.Бєлінського про роман «Айвенго»: «…колорит країни та епохи, їх звичаї відчуваються в кожній рисі». Однак захоплюючий характер твору  В.Скотта зумовлений не лише відтворенням історичної епохи.

         

ŸПроблемне питання.

--- Чим роман В.Скотта «Айвенго» приваблює сучасних читачів?

 

Цитатна доріжка «Чувства вечные хлынут на нас…» (В.Висоцький).

 

Как у вас там с мерзавцами? Бьют? Поделом!

Ведьмы вас не пугают шабашем?

Но не правда ли, зло называется злом

Даже там – в добром будущем вашем?

И вовеки веков, и во все времена

Трус, предатель всегда презираем,

Враг есть враг, и война все равно есть война,

И темница тесна, и свобода  одна –

И всегда на нее уповаем.

Ныне, присно, во веки веков, старина, --

И цена есть цена, и вина есть вина,

И всегда хорошо, если честь спасена,

Если другом належно прикрита спина.

Чистоту, простоту мы у древних берем,

Саги, сказки – из пришлого тащим, --

Потому, что добро остается добром –

В прошлом, будущем и настоящем!

        ŸСлово учителя.

Прочитані останні сторінки захоплюючого роману, створеного шотландським майстром пера – В.Скоттом.

Ах, если бы века со счёта сбросить
И стать пред ним, кольчугою звеня:
— Сэр Вальтер Скотт, я ваш оруженосец.
Рассчитывайте, рыцарь, на меня!

Исчерпан срок, отпущенный судьбой,
И до конца баллады строк немного.
Окончен путь, но не окончен бой
Во имя чести, рыцарства и долга.

— Мы с вами, рыцарь, в этой схватке вечной.
На подвиг, словно в детстве, нас зовут
Лихой Роб Рой, Айвенго безупречный,
Бесстрашный и беспечный Робин Гуд.

Пусть не смолкает ржание коней,
Пусть вереск на холмах не увядает,
Пусть идеалы юности моей
В час выбора меня не покидают.

И под конец, когда настанет осень,
            Скажу, седую голову склоня:
            — Сэр Вальтер Скотт, я ваш оруженосец.
            Рассчитывайте, рыцарь, на меня!

Вадим Левин. Баллада о Слагателе баллад

       ŸРефлексія.

Продовжити речення: «Найбільшим відкриттям на сьогоднішньому уроці для мене було…»

ІV. Домашнє завдання.


Теги: скотт, Бединська Л.С.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 370/12


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar