Головна » Зарубіжна література

Головний закон джунглів і світ людей

Мета:

[*]     перевірити рівень умінь учнів визначати головних і другорядних героїв твору, давати їм характеристику;

[*]     продовжити розвивати уміння давати характеристику персонажам, використовуючи цитати з тексту;

[*]     ясувати сенс протиставлення світу звірів і світу людей у творі;

[*]     поглиблювати навички аналізу художнього тексту;

[*]     розвивати навички узагальнення прочитаного;

[*]     виховувати позитивні моральні якості учнів.

 

Обладнання: презентація з матеріалами до уроку, портрет письменника, ілюстрації до казки.
 

Тип уроку: засвоєння нових знань.
                                                           Зміст уроку
I. Організація класу

II. Актуалізація опорних знань.

Перевірка домашнього завдання

Літературний диктант

 

(Учням пропонується визначити про кого з героїв казки «Мауглі» йдеться мова). 

 

[*]     Чорна, мов смола, і страшна, мов пекло. (Багіра)

 

[*]     Для такої нікчемної особи, як я, всяка обгризена кістка – вже справжній бенкет. (Табакі)

 

[*]     Рев тигра, мов грім заповнив усю печеру. (Шер-Хан)

 

[*]     Очі в неї спалахнули, мов дві зелені зірки в пітьмі. Вона сміливо
глянула в розлючені очі Шер-Хана. (Мати Вовчиця)

 

[*]     Він мав право блукати скрізь, де йому заманеться, бо їв лише горіхи, коріння та мед. (Балу)

 

[*]     Чорна тінь упала посеред кола. (Багіра)

 

[*]     Самотній Вовк, очевидно, стрибнув, але схибив. (Акела)

 

[*]     Він дочекався, коли його діти навчились бігати, і тоді в ні Племінних зборів повів їх на Скелю Ради. (Батько Вовк)

 

За поданими ілюстраціями відтворити послідовність подій у казці

( скласти план).

 

Характеристика героїв твору (робота в парах, кожному ряду пропонується охарактеризувати одного героя, використовуючи цитати з тексту).

 

Мати Вовчиця

Мати Вовчиця скинула з себе вовченят і стрибнула вперед; очі в неї спалахнули, мов дві зелені зірки в пітьмі. Вона сміливо глянула в розлючені очі Шер-Хана.
Відповіді не було, і Мати Вовчиця вже приготувалась до бійки; вона знала, що це була б її остання бійка, якщо до цього дійде.
Мати Вовчиця разів зо два казала йому, що Шер-Ханові не можна довірятись і що рано чи пізно він, Мауглі, повинен убити Шер-Хана.

 

Балу

Балу – сонливий бурий ведмідь, який навчав вовченят Закону Джунглів, мав право блукати скрізь, де йому заманеться…

 

Багіра

Чорна тінь упала посеред кола. То була Багіра, чорна пантера, вся чорна, як сажа, але з чудовими плямами на хутрі, які вилискували у світлі місяця, мов намальовані.
Убивати голе дитинча — просто ганьба.
 Це вперше зроду Багіра билась не на життя, а на смерть.
Червона Квітка — товариш, сильніший за саму Багіру чи Балу або тих із зграї, хто любить Мауглі.

 

IIІ. Мотивація навчання.

         Проблемна ситуація

Діти, а як ви вважаєте, чому автор розповідає нам про Бандар-Логів?
Чи дотримувались вони законів, за якими жили інші звірі?
Яку назву мають ці закони?

 

ІV. Повідомлення теми й мети уроку.

        

 V. Опрацювання нового матеріалу.

 

1. Слово вчителя

-   Як відомо, усі герої казки «Мауглі» живуть за законами джунглів. Звірі завжди дотримуються їх, якими б суворими вони не були. Порушення законів вважається ганебним вчинком і засуджується мешканцями джунглів.

         2. Робота з текстом ( учні працюють у групах)

Знайти у тексті найголовніші закони джунглів і записати у зошити.

[*]     Закон Джунглів завжди чимось обумовлений.

 

[*]     Закон дозволяє звірам полювати на людину тільки тоді, коли вони вчать своїх дітей убивати. Але і тоді не можна убивати людину в тих місцях, де полює зграя.

 

[*]     Кожен звір, який обзавівся сім'єю, може покинути свою зграю.

 

[*]     Кожен звір має привести своїх дітей на Раду Зграї, щоб показати їх іншим.

 

[*]      Ніхто не має права убивати звірят.

 

[*]     Усі джунглі твої. Ти можеш полювати дичину, яка тобі під силу, але ти не маєш права чіпати ніяку скотину, ні молоду, ні стару.

 

[*]     Віддай частину їжі кволому.

 

[*]     У лігві — володарка Мати, право печери — за Батьком.

[*]     Слово вожака — закон для всіх.

 

3. Бесіда

Який із законів, на вашу думку, є найголовнішими?

(«Ми з тобою — однієї крові»)

Як ви його розумієте?
Чи всі жителі джунглів дотримувалися законів?
Як звірі ставилися до нього? Доведіть свою думку прикладом з тексту.
Кого ще не любили звірі і за що?
Яким автор зображує світ звірів?

4. Проблемне запитання

  - А як ви вважаєте, чи схожі світ джунглів і світ людей?

  - Чи завжди є розумними закони, за якими живуть люди?

  - Який  літературний прийом використовує автор для зображення світу людей і звірів?

 

VІ. Закріплення матеріалу.

 Інтерактивний метод «Мікровон»

Чому вчить казка «Мауглі»?

Я думаю…

Мені було цікаво…

Я зрозумів …

 

 Заключне слово вчителя

         Епіграфом нашого уроку ми обрали слова Дж. Р. Кіплінга «Джунглів Закони одвічні й нетлінні…».  І це дійсно так. Ми з вами могли переконатися в їх гуманності. У цьому світі панували справедливість, порядність, вірність. А якщо хтось порушував ці закони, був покараний. Це і Шер-Хан, і Табакі, і Бандер-Логи.  І кожен з нас, людей, повинен замислитися над власним життям, вчинками, а особливо наслідками.


Теги: Тарасенко Я.С., Орленко С.Є., Кіплінг
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 934/192


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar