Головна » Зарубіжна література

Гімн цивілізованій прагматичній людині та її праці в романі Д. Дефо «Робінзон Крузо»

Мета:

навчальна: показати на прикладі історії Робінзона шлях людства до цивілізації, навчити виділяти у творі ключові епізоди і встановлювати зв’язки між ними, характеризувати і порівнювати героїв твору;

розвиваюча: розвивати зв’язне мовлення учнів, їхнє логічне і творче мислення;

виховна: виховувати наполегливість, працелюбність, гуманізм, позитивне ставлення до оточуючого світу, впевненість у свої сили.

Тип уроку: урок-уявна екскурсія (інтерактивний)

Обладнання: портрет Дефо, тексти, виставка малюнків учнів, порівняльна таблиця, уривок фільму «Робінзон Крузо», музична мініатюра «Шум моря», репродукції картини Шевченка «Робінзон Крузо», ксерокопії острова Робінзона, фізична карта світу

 

ПЛАН УРОКУ

Організаційний момент, вступне слово вчителя
Перевірка домашнього завдання
Актуалізація і мотивація опорних знань (робота з порівняльною таблицею)
Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
Закріплення вивченого матеріалу
Домашнє завдання. Підсумки

 

Людина не для того створена, щоб терпіти поразки. Людину можна знищити, але її неможливо перемогти

Е. Хемінгуей

 

ХІД УРОКУ

 

Організаційний момент

Вступне слово вчителя (звучить музична композиція «Шум моря»)
 

Безкінечну пісню морських хвиль можна слухати вічно. Д. Дефо часто приходив на узбережжя. Йому було просто потрібно море. Хоча ні, зараз йому були потрібні гроші: дочка виходила заміж і треба було придбати посаг. Комерційна діяльність не допомогла Дефо розбагатіти. Мало того, він буде злидарювати не тільки протягом життя, але й після смерті. І зараз, стоячи на березі моря, він ще не знає, що жити йому залишилося 10 років, і що, коли він помре, його могила заросте травою, і вся Англія буде збирати гроші на пам’ятник великому співвітчизнику. Цього він, звісно, не знає. Але він знає історію, яку чомусь так настирливо повторюють йому морські хвилі. Це загальновідома легенда про життя на безлюдному острові А. Селькірка. А хвилі знову і знову говорять Дефо, що ця історія принесе йому гроші і славу, що ця історія подарує світові Робінзона Крузо.

 

Перевірка домашнього завдання

 

На минулому уроці ми розпочали вивчати творчість Д. Дефо. Давайте пригадаємо, що ми знаємо про цю відому людину. Розпочнемо, мабуть, з того, яку країну він представляє?

Що ви знаєте про дату його народження?

Яке прізвище спочатку було у письменника?

Чим він захоплювався?

Скільки творів приписують Д. Дефо?

Який з них його прославив?

В чому особливість назви цього роману?

 

Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

 

А тепер я пропоную вам пограти в «дешифрувальників». У кожного на парті є таблиця з опорними словами, за якими зашифрована важлива інформація про двох героїв, літературного і реального. Завдання: використовуючи опорні слова, назвіть героя і розкажіть історію створення роману.

(Робота з таблицею)

……………………….

…………………………….

Пірат

Купець-мореплавець

Незлагідний характер

Шторм

4 роки 4 місяці

28 років 2 місяця 19 днів

Здичавів

Людина епохи Просвітництва

Займався фізичною працею

 

Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

 

Ну що ж, історію створення роману ми знаємо, а тепер – на острів до Робінзона. Стійте, я вас запрошую у подорож, а, можливо, цей острів теж вигадка Дефо. Щоб відповісти на це запитання, ми організували дослідницьку групу, яка провела науково-пошукову роботу. Вашій увазі пропонується доповідь професора, академіка Академії Всіх Наук, підкорювача земних широт, дослідника водних глибин, магістра глобуса і географічної карти. Марк Сергійович, запрошую Вас!

 

Виступ учня

Острів Робінзона дійсно існує. Країні, яка називається Чілі, належить група островів Хуан-Фернандес, названих на честь іспанського мореплавця, який їх відкрив. Саме тут знаходиться відомий острів Робінзона. Він досягає всього 23 км в довжину і приблизно 8 км в ширину. Зараз на острові Робінзона в селищі Сан-Хуан-Батіста проживає приблизно 500 чоловік. Цікаво, що багато хто з них носить імена Даніеля, Робінзона та П’ятниці.

Вчитель

Дякую, професоре! Острів на карті – це маленька крапка, але насправді це дуже живописне місце, і ми можемо переконатися в цьому (фотографії місцевості у вас на партах). Ну що ж, куди їхати, ми знаємо, а тепер –  в дорогу. Сьогодні на уроці ми погостюємо у Робінзона Крузо. Кожна сторінка цієї книги вражає та дивує. Складається враження, що Робінзон – ідеальний герой, що він може все. Однак, більш за все захоплює його стійкість у боротьбі з життєвими випробуваннями. Це ми й розглянемо сьогодні на уроці. Також поговоримо про найкращі людські якості, про героїзм, про безмежні можливості людини, порівняємо свої враження від прочитаного з уявними образами і ще раз переконаємося в тому, що жити – це прекрасно. А епіграфом до нашого уроку я пропоную взяти слова одного з самих мужніх письменників ХХ ст. Е. Хемінгуея (читають епіграф). Як ви розумієте ці слова? Що безсмертне в людині? Що неможна перемогти?

На далекому безлюдному острові, який обдувається всіма вітрами, без людей і цивілізації вже декілька днів живе Робінзон Крузо. Він ще надіється на допомогу, він ще чекає зустрічі з людьми, які його врятують. А поки що цей острів став для Робінзона островом Відчаю.

(Демонстрація уривку фільму)

Вчитель

Давайте прокоментуємо побачене.

Що робить Робінзон на острові в перші дні?

Який його емоційний стан?

На що він сподівається?

Робінзон плаче – але ж ми говоримо про його стійкість. До якого висновку він приходить? (Надіятися можна тільки на себе). Це висновок стійкої людини? Давайте звернемося до тексту роману. Ми зустрічаємо Робінзона через 13 днів після шторму. Чим він займається? (Діти відповідають на питання і заповнюють пусту колонку в таблиці). Давайте складемо ланцюжок послідовності подій.

Виключні обставини

Їх подолання

Відсутні життєво необхідні речі

Перевозить їх з корабля

Гроші – «поміркувавши» - про що? (Проблемне питання)

Відсутність житла

Будує палатку

Немає календаря (опрацювання малюнку)

Майструє календар, щоб відчувати себе Людиною

Хижі звірі, людожери

Будує огорожу

 

Чи можемо ми сказати, що Робінзон виявляє мужність та стійкість?

Зло

Добро

 

Стійкість – поняття, насамперед, духовне, а що допомагає Робінзону бути прагматичним?

Психологічний тренінг

 

Висновок: потрапляючи в критичну ситуацію, треба шукати вихід, знаходити щось позитивне. Ось ми заговорили про психіку. На уроках ми вже вивчали літературний портрет. Давайте спробуємо, аналізуючи вчинки Робінзона, скласти психологічний портрет. У тексті (звертаю увагу учнів) відсутній літературний портрет героя. Чому? Чи можемо ми, використовуючи метод словесного малювання, створити портрет Робінзона Крузо?

 

Що красивіше?

Психологічний                      Літературний

портрет                                  портрет

Висновок

Внутрішні якості роблять людину красивою. Витримка дає Робінзону Крузо можливість самореалізуватися в різних професіях:

тесля;
мисливець;
риболов;
будівельник;
пекар;
агроном;
гончар;
швець =>соромився => кого?

Роман Д. Дефо викликав захоплення не тільки у сучасників автора (книжка коштувала третю частину коня). Шевченко назвав цей роман безсмертним твором та рекомендував його читати і дорослим, і дітям. А ще він намалював свого Робінзона. У центрі картини людина, яка читає Біблію.

(Аналіз репродукції).

Бог – людина – стійкість духу.

Ми вже слухали сьогодні доповідь дослідницької групи, але це були «зовнішні» пошуки. Деякі учні класу вибрали для себе творче завдання. Використовуючи метод занурення, спробували дослідити себе «з середини».

(Читання роботи Курбанова Р. «Веселка емоцій»)

 

Закріплення вивченого

Сьогодні на уроці ми говорили про пригоди, стійкість людини, велич, працелюбність. Я бажаю вам не потрапляти в складні життєві ситуації, але якщо раптом це трапиться, пам’ятайте наш епіграф, згадайте нашого героя.

 

Домашнє завдання:

Сторінка 160 підручника, відповіді на запитання; знати та вміти переказувати текст.


Теги: Дефо, Арабаджи І.А.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 93/5


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar