Головна » Зарубіжна література

Гімн цивілізованій людині та іі праці в романі Д. Дефо „Життя та надзвичайні пригоди Робінзона Крузо”

Мета уроку: 

[*]                 вчити характеризувати літературного героя, аналізувати його вчинки, використовуючи цитати з твору для аргументування своєї думки;

[*]                 з’ясувати  роль праці в житті людини;

[*]             довести, що розум та праця – головні рушійні сили прогресу людства;

[*]                 удосконалювати навички роботи з текстом, усне зв’язне мовлення учнів;

[*]     виховувати уміння переборювати труднощі, цілеспрямованість у досягненні поставленої мети, любов до праці, почуття гордості за велич розуму та відваги людини.

Цілі уроку: знати текст твору, вміти характеризувати літературного героя, аналізувати його вчинки, доводити власну думку, підбирати цитатний матеріал, цінувати працелюбність,  наполегливість, розум людини.

Світ дивовижний вас вітає!

Всіх тих, хто вдумливо читає,

І тих, хто любить мандрувати

Та прагне більше пізнавати.

Долати знань високі мури

Вас кличе світ літератури!

Отже, в путь!

Роман Даніеля Дефо «Робінзон Крузо» в Англії до кінця ХУІІІ століття витримав майже 700 видань і був перекладений майже всіма європейськими мовами. У чому ж секрет такої популярності цієї книги? Я пропоную вам відповісти на це запитання, провівши творчу вправу «Реклама художнього твору». Почніть свою рекламу словами, які ви бачите на слайді.(слайд 4)

Очікувані відповіді: Я раджу усім прочитати цей роман,

тому що це цікавий твір,

тому що головний герой твору – це сильна та мужня особистість,

 тому що герой  зумів вижити на безлюдному острові,

тому що цей твір незвичайний та дивовижні пригоди героя.

Від прадавніх часів до сьогодення історія людства пройшла величезний шлях, то був шлях, що вів до  прогресу, до цивілізації. У чому ж полягає секрет успіху цивілізованої людини навіть в екстремальних обставинах? На це запитання ми дамо відповідь разом з головним героєм роману Д.Дефо – Робінзоном Крузо. Об’єктом нашого дослідження  і є сам Робінзон Крузо – центральний  герой  роману і через цей образ ми повинні довести, що весь роман Д.Дефо - це гімн цивілізованій прагматичній людині та її праці.

А що ж таке гімн? (Похвальна урочиста пісня, яка вихваляє та прославляє кого-небудь або що-небудь) (слайд 5)
А яку людину ми називаємо цивілізованою прагматичною? (це розвинена людина, прилучена до цивілізації, яка досягла достатньо високого ступеня культури, матеріальних благ, освіти; прагматик – це людина, яка все робить тільки з точки зору доцільності, вигоди, яка вміє планувати і реалізовувати вибрану життєву мету)

(слайд 6)Епіграф уроку: Епіграф нашого уроку я навмисне не писала, щоб ви самостійно обрали один із найбільш вдалих на ваш погляд для нашого уроку висловів із  скриньки мудрих думок.(записи в зошиті)

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Давайте пригадаємо, яким був Робінзон до того, як потрапив на безлюдний острів, що змусило його відправитися у мандри? Відповідь на це запитання нам дасть сам Робінзон, а ви повинні в ході його розповіді скласти письмову анкету героя.

Розповідь Робінзона: Я народився в 1632 році в заможній родині у місті Йорку. Навчався я в безкоштовній міській школі, не знав ніякого ремесла. Батько хотів, щоб у майбутньому я став юристом, але я мріяв лише про далекі подорожі, морські пригоди, мені страшенно хотілося бути моряком. Я не послухав своїх батьків і відплив на кораблі мого приятеля    із Лондона 1 вересня 1651 року. Перший рейс був невдалим, оскільки корабель під час бурі потонув.  Врятувавшись та переживши потрясіння, я знову ступив на корабель, що плив до берегів Гвінеї. Та цього разу на наш корабель напали пірати і я потрапив у полон.  Лише через два роки  я зумів втекти із неволі, а  згодом  опинився в Бразилії  і став власником цукрової плантації,  розбагатів, та приятелі знову підбурювали мене вирушити на кораблі до Гвінеї для купівлі рабів.  Я знову вирушив у морську подорож.  Але корабель потрапляє у шторм, і я був єдиним, кому вдалося врятуватися після кораблекрушіння 30 вересня 1659 року.

Озвучують анкету.

2. Перегляд фрагменту кінофільму про Робінзона. (кораблекрушіння)

І ось наш Робінзон на безлюдному острові. Я запрошую вас на теоретичне заняття в «Школу виживання», де ви спробуєте проаналізувати життя Робінзона на острові. Давайте разом складемо правила виживання людини в екстремальних умовах. Адже людина в екстремальних умовах переживає відчай, страх, ЇЇ бентежать питання: що робити, на що сподіватися, як вижити? І тут на допомогу людині приходить її воля, сила духу  та любов до життя. Використаємо інтерактивну вправу «Мозковий штурм». Висувайте свої ідеї щодо правил виживання людини в екстремальних умовах.

Не втрачайте надії, пристосуватися до нових умов життя.
Потурбуватися про їжу та житло.
Убезпечити себе від усіляких несподіванок.
Працювати, не лінуватися.
Берегти людську гідність.
Не впадати у відчай, перебороти страх. ( ці правила я підсумувала на слайді №7)

Усі ці правила і є боротьбою за життя. Адже життя – це найбільша цінність людини. Життя людині дається лише раз.

Давайте разом, використовуючи текст, доведемо, що Робінзон дотримувався усіх цих правил, спробуємо проаналізувати його вчинки, прослідкувати етапи адаптації Робінзона на острові і визначити як змінився наш герой на острові.

Не втрачати надію, пристосуватися до нових умов життя. Доведемо що Робінзон дійсно вірив у порятунок і пристосувався….

Якою була перша реакція Робінзона на те, що трапилося?(щасливий, злякався)Але він навчився переборювати страх і не впадати у відчай. Це ви можете побачити у фрагменті фільму(король)
Які думки виникли у героя на ранок?
Яких тварин він приручив, а яких забрав із корабля? (собаку та кішок узяв, а приручив кіз та папугу)
Зачитайте або перекажіть, як Робінзон шив одяг?
Чи втратив Робінзон надію на порятунок? (не втрачав надію на порятунок, вів календар, записи у щоденнику, склав розпорядок дня)

Потурбуватися про їжу та житло.

-Зачитайте епізоди з твору, як Робінзон будував собі житло.(намет, потім маленька хатинка, печера, літня «резиденція»)

- Як герой бореться з голодом?(в першу чергу, забирає харчові припаси з корабля…знаходить прісну вода)

- Як удосконалює постійно своє меню?(займався полюванням, рибалив, збирав і сушив лимони та виноград, згодом навчився вирощувати та пекти хліб)

3. Убезпечити себе від усіляких несподіванок.

- Чи був впевнений Робінзон у тому, що на острові немає хижаків? (ні, тому спочатку ночував на дереві, а потім щодня облаштовував та вдосконалював своє помешкання)

-Які небезпеки підстерігали Робінзона на острові? (несподівані гості-дикуни, природні явища)

-Які саме природні явища мали місце на острові?

(грім, блискавка, бо міг вибухнути порох, землетрус, міг зруйнувати його житло, шторм – міг потонути, тропічні дощі - хворів, був занадто вологий клімат)

Працювати, не лінуватися.

Робінзон говорив, що кожен може оволодіти через певний час будь-яким ремеслом. Які вміння здобув Робінзон на острові? Доведіть, переказуючи якийсь епізод твору або зачитуючи певну цитату, як він працював(навчився майструвати   меблі, - заняття скотарством;- виготовляв свічі з козинячого жиру, вирощування ячменю та рису, - створював знаряддя праці,- будівля човна із стовбура велетенського дерева(безглуздо братися за роботу, якщо не знаєш що тобі вдасться довести до кінця); плетіння кошиків, сита- виготовлення череп’яного посуду; змайстрував піч,- вирощування та випічка хліба(фрагмент фільму  про хліб);- пошиття одягу, змайстрував парасольку) Праця його була свідома, це давало певні результати і приносило йому насолоду. Молодці, а тепер давайте подивимося на ілюстрації, які нові вміння Р. зображені. Чи все ми пригадали чи щось забули.(слайд 8)

Учні коментують ілюстрації.

Ми бачимо, що Робінзон пройшов багато видів адаптації і кожен наступний етап був все складніший і складніший,адже він працював на покращення власного життя.

5.Берегти людську гідність.

- Які роздуми про добро і зло виникають у Робінзона в години розпачу?(Робінзон веде записи у щоденнику, роздуми проте, що його закинуло на безлюдний острів, але він залишився живий; про брак одягу та про переваги жаркого клімату, про свою беззахисність і про відсутність лютих хижаків, про самотність та створення умов життя. Висновок: серед найтяжчих злигоднів можна і треба знайти втіху)

- В який момент він відчував потребу звернутися до Бога?(коли зрозумів, що врятувався, під час хвороби-лихоманка,бо коли людині погано вона звертається до якихось вищих сил, коли визволив Пятницю з неволі, вирощував хліб – у важкі хвилини свого життя)

-Чи зрозумів він помилки свого колишнього життя?(зрозумів, під час читання Біблії, став глибоко релігійною людиною і навіть духовним наставником Пятниці раніше найбільша цінність - прагнення до збагачення, основне-комерція, а тепер гроші були для нього непотрібним мотлохом і він із задоволенням обміняв би їх на якісь предмети свого побуту)

-В яких ситуаціях Робінзон проявляв людяність? (рятуючи Пятницю, коли допоміг визволитися з полону дикунів батькові Робінзона та його товариша по нещастю, коли допоміг капітану та його друзям відвоювати корабель у піратів, коли вмовляє капітана англійського судна залишити бунтівників на острові чим і врятував їх від страти.) В усіх цих обставинах, про які ви говорили, відбивається характер цивілізованої людини.

Висновок до правил:     Робінзон Крузо - це звичайна людина, яка не має виняткових здібностей, боїться смерті і хоче вижити. Проте його поведінка в екстремальній ситуації викликає повагу у читача, а самому героєві дає можливість не тільки вижити, але й зберегти при цьому людські якості. Крузо був і залишається  цивілізованою прагматичною людиною, стає не тільки мудрим, а й  працьовитим.

ІІІ. Узагальнення знань учнів. (слайд 9)

З метою узагальнення матеріалу, який ми щойно опрацювали, проведемо роботу в групах. Об’єднайтеся самостійно в 4 групи і виконайте наступні завдання

1 група – ви повинні встановити послідовність дій Робінзона на острові. Ви повинні наклеїти дії Робінзона у правильній послідовності.

2 група - працюватиме над узагальнюючою схемою «Риси характеру Р.Крузо, що сформувалися та вдосконалилися під час перебування на острові», виберіть із поданих рис характеру ті, які належать Робінзону;

3 група – створюватиме колаж професійних навичок героя. Ви повинні відібрати предмети, що зображені на картинках, що відображають результати його праці і поєднати їх з назвами ремесел, які він оволодів на острові.Зайві картинки, як не стосуються вашого завдання ви не використовуєте.

4 група – вам необхідно скласти формулу успіху героя. (Сила духу + надія + любов до життя + самовдосконалення + віра в Бога + оптимізм + праця + людська сутність= успіх Робінзона. (слайд)

Перевірка та аналіз виконання завдань. Доповнення до схем

ІУ. Підсумок уроку. ПРОВЕДЕМО Творчу вправу «Вільне письмо». Ви повинні кількома реченнями записати думки, які виникли у вас під час роботи на уроці. (над чим ви замислилися: що людина сильна особистість, що на потрібно впадати у відчай, що можна і на безлюдному острові залишатися людиною, виховувати в собі найкращі людські якості) (на слайді анімація моря) А тепер за бажанням озвучте свої міркування. Пропоную бажаючим взяти до рук уявний мікрофон.(слайд з мікрофоном)

Слово вчителя.

Діти, сьогодні на уроці ми плідно попрацювали: простежили поведінку Робінзона на безлюдному острові та з’ясували причини, які допомогли йому залишитися після двадцяти восьми років самотності Людиною. Ваші відповіді засвідчили, що  герой робив усе можливе, щоб почуватися людиною, опинившись за межами людського суспільства. Він створив на острові свій маленький цивілізований світ. Робінзон довів, що людина здатна залишитися людиною за будь-яких трагічних обставин. Ми маємо використати досвід Робінзона Крузо: ніколи не впадати у відчай, наполегливо працювати, забезпечувати людські умови життя, сподіватися на краще і вірити у майбутнє. Отже, я вважаю, що ми довели, що роман Дефо «Робінзон Крузо» - це гімн цивілізованій прагматичній людині та її праці.

У.Домашнє завдання. Написати творчу роботу на одну з тем: «Які істини допоміг мені зрозуміти Робінзон?», або «Якби я був Робінзоном…».

 

Оцінювання учнів.

Вам вдячна, діти, за увагу,

За вашу щирість, доброту.

Я зичу вам умінь, наснаги,

Знання хапайте на льоту.

А на добру згадку про сьогоднішню зустріч я хочу вам подарувати солодощі.


Теги: Дефо, Цуканова Н.А.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 633/23


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar