Головна » Зарубіжна література

Ганс Крістіан Андерсен. Знайомство з казкарем та його казками

Конспект даного уроку може бути використаний  як перший із циклу уроків, присвячених творчості Г. К. Андерсена в програмі 5 класу . Він, як показала практика, сприяє успішному введенню п’ятикласників у  самобутній світ казок Андерсена, допомагає зрозуміти нелегкий життєвий шлях казкаря та  збагнути його прагнення творити , спонукає до творчого мислення , активізує діяльність учнів на уроці

Мета: познайомити учнів із віхами життя й особливостями творчості Ганса Крістіана  Андерсена;  встановити його роль у розвитку жанру літературної казки; продемонструвати розмаїття казок; простежити їх  зв'язок із реальною дійсністю;  розвивати творчу уяву;  формувати полікультурну компетентність; викликати естетичні почуття; виховувати вміння розрізняти добро та зло й обирати добро;  прищеплювати інтерес до вивчення культурних надбань народів  світу.

ТИП УРОКУ: урок вивчення нового матеріалу.

ЖАНР УРОКУ: урок-подорож.

ОБЛАДНАННЯ:  тексти казок, робочі зошити учнів, виставка різних видань творів, карта Європи, карта подорожі, мультимедійні презентації, музичне оформлення.

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:

учень повинен знати:

основні віхи життя Г. К. Андерсена, незвичайність його долі;
любов письменника до рідної країни та вшанування Данією видатного казкаря;
назви, сюжет та персонажів найвідоміших казок Андерсена («Соловей», «Кресало», «Нове вбрання короля», «Циганська голка», «Принцеса на горошині», «Гидке каченя» тощо);

учень повинен уміти:

- помічати прекрасне і незвичайне у навколишньому світі.

Приміщення класу оформляється у вигляді корабля з вітрилом , яке створює комп’ютерний  екран , що надалі демонструє слайди; учень – «капітан» одягнений в кашкет морського офіцера, на грудях – бінокль. «Подорож» супроводжується звуковими ефектами (шум моря, крики чайок).

ЛАНЦЮЖОК НАВЧАЛЬНИХ СИТУАЦІЙ:

І. Організаційний момент.

ІІ.Мотивація навчання школярів.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

ІУ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

V. Підсумки уроку. Оцінювання.

VІ. Домашнє завдання.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

 Оперативне включення учнів у навчальну діяльність. Застосування прийому інтерактивного навчання «Вітер дме».

Вчитель : «Вітер дме для того, хто…

- сьогодні в доброму гуморі…

- налаштований гарно та цікаво працювати…

- хто старанно підготував домашнє завдання…

- у кого хороший настрій…

- хто готовий слухати мене далі…

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ

Вчитель:  

   - Доброго дня, діти! На уроці у нас сьогодні присутні гості. Привітайтеся з ними, будь ласка.

Діти, чи вірите ви в чудеса?
Де вони зустрічаються найчастіше? (у казках).
Так, дійсно, тільки у казках будь-які чудеса можуть стати реальністю.
Тож сьогодні я запрошую вас в чергову подорож до Країни літературних казок. А шлях наш пролягатиме до далекої скандинавської острівної країни Данії, що знаходиться на півдні Європи та омивається морями.
А  на чому ми відправимось в цю подорож? Подивіться на карту.
Звісно, що на кораблі.
Що ми з собою візьмемо у подорож?

Відповіді учнів: знання, вміння, хороший настрій, фантазію, оптимізм, везіння.

А чого ви чекаєте від подорожі?

Відповіді учнів: гарних вражень, нових знань, хороших оцінок.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ .

Ось і готовий корабель. Ось – вітрило. А чи готові ми? Щоб потрапити на борт корабля, потрібно отримати перепустку. Для цього треба заповнити їх і віддати мені. Хто перший правильно заповнить, посяде  місце капітана.

Форма перепустки

ПЕРЕПУСТКА

Прізвище, ім’я _____________________________ Клас _____

Вибери правильну відповідь

1.Літературна казка відрізняється від народної  :

    а) наявністю автора;

         б) трикратним повтором;

    в)поділом героїв на позитивних і негативних.

2.Зачинателем літературної казки в Європі є:                      

   а) Шарль Перро;

                б) брати Грімм;

                в) О. С. Пушкін.

3.  Хто є автором казки про Попелюшку?

    а) О.Пушкін;

    б) Шарль Перро;

     в) Брати Грімм.

 

Учні одягають матроські комірці, а капітан -  кашкет, бінокль.

Вчитель.

Шановне панство, я запрошую вас пройти на палубу нашого уявного корабля . Але зачекайте, він не має назви. А як відомо, як корабель назвеш, так він і попливе. Ваші пропозиції.
І так , щасливої подорожі на «Фортуні». Сім футів під кілем.

                      Звучить музика «Початок подорожі»

Шановний  капітане. Ваше місце на носі корабля. Ваша задача стежити за картою  зупинок, час від часу дивитися в бінокль та повідомляти нам  назви островів, проток та інших об’єктів. А ми всі ведемо наші бортові журнали – зошити і записуємо сьогоднішнє число і мету подорожі, яку  бачимо на нашому вітрилі: «Ганс Крістіан Андерсен. Знайомство з автором та його казками» (слайд 1- тема уроку). А ще кожному я роздаю картку самооцінки, куди ви будете вносити свої результати.

ІУ. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО  

       МАТЕРІАЛУ

Вчитель:

Країна життя і творчості Андерсена вся розкидана по островах – можна навіть назвати її архіпелагом. Архіпелаг – група островів одного походження. Наш маршрут сьогодні пролягає повз численні острови, до декількох з них пристане наш корабель «Фортуна», що означає удача.

Вчитель.

Занесіть до бортових журналів нове слово «архіпелаг» - група островів одного походження. (слайд 2)

Звучить музика, капітан поважно проходить палубою, стежить за порядком в екіпажі, уважно поглядає в бінокль уперед

Капітан: Бачу землю! На горизонті – багато островів. (слайд 3 – острови)

Вчитель. Вірогідно, що це острівна країна Данія. (слайд 4– Данія)

Вчитель.

Підготуватися до висадки. Жителі цієї країни зустрічають нас найголовнішою державною піснею гімном. Вшануємо і ми його.   

Звучить гімн Данії. Всі стоять.

Вчитель. А тепер я запрошую вас відвідати віртуальну подорож до

                   Данії.

Демонстрація мультимедійної презентації

Вчитель.

Гадаю, що вам не було нудно. Але, щоб повернутися  знову на корабель, потрібний дозвіл. Хто дає правильну відповідь на питання, повертається на корабель та вносить до карти самооцінки 1 бал.
Питання:

Яке місто є столицею Данії? (Копенгаген).
Якого кольору державний прапор Данії? (червоного та білого).
Яка тварина зображена на гербі Данії? (лев).
Якими мовами розмовляють в Данії? (данською, англійською, німецькою).
Як називається грошова одиниця в Данії? (крона).
Яка морська істота є символом Копенгагену? (русалонька).
Де знаходиться Данія?
Скільки мешканців проживає в Данії? (43 млн.)

Вчитель.  Наша подорож триває. Капітане , що у нас на горизонті?

Займіть свої місця та занесіть до бортових журналів нове слово «архіпелаг» - група островів одного походження. (слайд 5)
Капітан: Бачу острів «Фюн» (слайд 6 – острів Фюн).

Вчитель.

Це справжній острів Фюн. На ньому знаходиться містечко Оденсе – батьківщина Андерсена. Гадаю, вам цікаво, яким було життя видатного письменника Данії. Давайте туди завітаємо.

Демонстрація мультимедійної презентації «Життя казкаря Андерсена

Вчитель.

Чи сподобалася вам ця подорож?
Відкрию вам таємницю: сьогодні у нас на кораблі є журналістка. Вона бажає взяти інтерв’ю у Андерсена. Кожен з вас дасть їй інтерв’ю, уявивши себе Андерсеном. Для цього , діти, треба збагнути всю складність життя великого казкаря.
Запишіть в бортові журнали нові слова: (слайд 7)

Інтерв'юер - людина, що проводить опитування на вулицях, в магазинах та інших громадських місцях .

Респондент - опитувана людина.

Починаємо.

Питання для інтерв’ю :

Чому в дитинстві ви полюбляли гратися ляльками? (Тому що дуже любив театр, бо відвідав його одного разу з своїм батьком. Мені подобалася гра акторів, їхнє вбрання). Дякую.
Що ви відчували, коли навчалися в гімназії? (прикрість, образу та разом з тим непереборне бажання вчитися).
Чому ви не обрали фах свого батька-кравця, тим більше, що шили своїм лялькам сукні самі? (Я мріяв про славу і хотів стати актором).
Чи можете ви себе вважати щасливою людиною? (мабуть , так. Найбільше щастя в моєму житті – це казки).
Ким був для вас батько? (найріднішою людиною, яка бажала мені добра).
Ви любите дітей? Чому у вас не було своїх дітей? (Я дуже хотів мати родину, але так склалося моє життя).
Щоб ви побажали українським дітям? (мріяти, досягати мети і вірити в диво).
Чого ви найбільше боялися в житті? (бідності та смерті).
Які твори зробили вас популярними?
Скільки казок ви написали? (170).
Чи доводилося вам допомагати іншим? Як саме? (Так, дуже часто я допомагав грішми).

Вчитель. Зарахуйте по одному балу, якщо відповідь правильна.

                 Журналіст за гарні питання отримує 2 бали. Дякую вам.

Вчитель: Настав час відпливати від Оденсе. Знову в дорогу!

Вчитель. Капітане, що у нас по курсу?

Капітан: Увага! Прямо по курсу Айсберг Казковий. (слайд 8)

 

Вчитель. Діти, айсберг – великий,  вільно плаваючий шматок льоду в океані або морі. Як правило, айсберги відколюються від льодовиків. близько 90 % обсягу айсберга знаходиться під водою . Власне айсберг складається зі снігу.

 

Вчитель. Шановні, айсберг – це не жарти. Нам треба його оминути, а для цього треба впоратися з наступним завданням – впізнати казку за її початком.

1 казка:

Жила якось одна жінка. Вона дуже хотіла мати малесеньку дитинку, тільки не знала, де її взяти. От вона й пішла до старої чаклунки і сказала їй:

- Мені так хочеться мати маленьку дитинку. Чи ти не скажеш, де мені її взяти?

- О! Цьому можна допомогти! — мовила чаклунка.- Ось тобі зерно ячменю. Воно зовсім не таке, як ті, що ростуть на селянських полях або йдуть на корм курям. Поклади його в квітковий горщик, тоді побачиш, що буде!

- Спасибі тобі! — сказала жінка, дала чаклунці грошей і пішла додому.(«Дюймовочка»)

 2 казка:

У сонячному сяйві лежав старий хутір, обведений глибоким каналом. Від стін каналу до самої води росли величезні лопухи, такі високі, що маленькі діти могли сховатись під ними, стоячи на весь зріст. Там було так дико, як у глухому лісі, і там, у своєму гнізді, сиділа качка. Вона висиджувала каченят. Сиділа вона вже давно, їй набридло сидіти, а гості приходили до неї не часто. Іншим качкам було приємніше плавати в каналах, ніж сидіти тут, під лопухами, та кахкати з нею.(«Гидке каченя»)

3 казка:

Йшов солдат по дорозі: раз, два! раз, два! Ранець за спиною, шабля при боці. Йшов він додому з війни. По дорозі пострічалась йому стара відьма. Вона була така противна: нижня губа в неї звисала аж до грудей.

- Добрий вечір, солдате! Ач яка в тебе славна шабля і великий ранець, ти справжній солдат! Ну, одержиш ти зараз грошей, скільки захочеш!

- Дякую тобі, стара відьмо! — сказав солдат. («Кресало»)

4 казка:

Так ось, жив один лютий чорт. Він був дуже лютий, він був сам сатана! Якось він був у дуже хорошому настрої, тому що зробив собі дивне дзеркало. Це дзеркало мало незвичайну властивість — все хороше і прекрасне зменшувалося в ньому до неможливого, а все негідне і погане виступало чіткіше і здавалося ще гіршим. («Снігова королева»)

5 казка:

Жив собі колись бідний принц. Він мав дуже маленьке королівство, але все-таки воно не було вже таким маленьким, щоб він не міг одружитися. А одружитися він дуже хотів.

Звичайно, для нього було надто сміливо звернутися до дочки імператора з запитанням: «Чи не хочеш ти вийти за мене?» Але він все-таки наважився на це, тому що його ім’я було відоме. Тисячі принцес залюбки пішли б за нього, але що скаже йому вона, дочка імператора? Ось послухаймо, як було діло. («Свинопас»)

6 казка:

Далеко звідси, там, куди відлітають ластівки, коли у нас настає зима, жив король. У нього було одинадцять синів і одна дочка — Еліза. Одинадцять братів-принців ходили до школи з зірками на грудях і з шаблями при боці. Вони писали діамантовими грифелями на золотих дошках і все, що читали, знали напам’ять. Сестричка Еліза сиділа на маленькому дзеркальному стільчику, і в неї була книжка, яка коштувала півкоролівства. («Дикі лебеді»).

7 казка:

Жив колись один принц, і захотілось йому одружитися з принцесою, та тільки з справжньою принцесою. Він об’їздив цілий світ, щоб знайти таку, але так і не знайшов собі нареченої. Принцес було скільки завгодно, та чи були вони зовсім справжні, цього він ніяк не міг добрати. Все йому здавалось, що щось не так. От він і повернувся додому зажурений — адже він так хотів знайти справжню принцесу і одружитись. Якось увечері розгулялась страшна негода: гуркотів грім, спалахувала блискавка, а дощ лив як з відра! Страх та й годі!

Раптом хтось постукав у міську браму, і старий король пішов відчинити.

За брамою стояла принцеса. («Принцеса на горошині»).

Вчитель. За правильну відповідь поставте 1 бал.

У кожної казки є продовження та щасливий фінал, але нам пора на борт. В дорогу, друзі!

(Лунає музика подорожі)

Капітан: Наш корабель входить в Протоку Загадкову. (слайд 9)

Вчитель. Капітане, а погляньте, будь ласка за лівий борт. Вам не здається, що за бортом плавають потерпілі. Їм, напевно, потрібна наша допомога.

Капітан. Спустити вітрила. Підготувати шлюпку на воду.

Учні ловлять у воді кораблики з героями казок Андерсена.

Вчитель. Щоб потрапити знову на корабель, вам треба упізнати героя та казку.

 

Вчитель. Героями Андерсена могли бути і казкові істоти, і звичні побутові предмети, рослини і комахи. Андерсен подарував світу незвичайних казкових героїв та їхні пригоди.

Евристична бесіда

- Що найбільше вразило вас у житті письменника?

- Чого навчають, чим приваблюють казки Андерсена?

Коментар учителя

- Привабливість казок Андерсена – у їхній чарівній простоті, у доброму ставленні письменника до світу й до людей, в умінні у звичайнісіньких предметах та подіях бачити казку. Андерсен як справжній чарівник легко проникав у душу дитини, чоловіка, жінки, простого садівника й знатного пана, дрібного чиновника й придворного вельможі. В усьому автор намагався відшукати хоч щось гарне, бо вірив, що добро існує в усьому. Герої Андерсена вчать добра й справедливості, віри у краще, уважного ставлення до кожної істоти, милосердя та співчуття до слабших.

(Лунає музика подорожі) (слайд 10)

Вчитель. Капітане, перевірте безпечність нашого маршруту.

Капітан: Стоп, машина! Попереду рифові острови!

Учасникам подорожі пропонуються цифри-загадки, які пов’язані  з життям та творчістю Андерсена.

Риф 1. : 1805.(рік народження)

Риф 2: 70. (тривалість життя)

Риф 3: 14.(років залишив домівку)

Риф 4: 2005.(рік встановлена міжнародна премія ім.Андерсена  за найкращу дитячу книгу)

Риф 5: 43 млн.(населення Данії)

Риф 6: 150. (мовами віту перекладені казки Андерсена)

Риф 7:2. (квітня народився казкар).

 

Вчитель.Занесіть результати до картки самооцінки.

Ну що ж, час повертатися додому.

(Лунає шум моря) слайд 11

Вчитель. Дорогі учасники подорожі, час швидко сплинув. Чи не здається вам , що в повітрі запахло борщем та галушками? З радістю повідомляю, що ми наближаємося до берегів рідної України-неньки. Капітане, тримати курс на Запоріжжя! Як не добре в гостях, а дома найкраще.

Вчитель. Зійти на берег ми повинні всією командою. Отже, останнє випробування – допоможіть розшифрувати  вислів. Кожен з вас повинен розгадати по 2 слова. Всі слова зашифровані під номерами, які відповідають буквам українського алфавіту.

33, 15, 30, 19 (якщо).

16, 32, 6, 11, 18,1 (людина).

14, 6, 7 (йде).

20,19 (по).

9,11,23,23,32 (життю).

10 (з).

16,32,2,19,3,32 (Любов’ю ).

3 (в)

22,7,21,27,12 (серці).

3,19,18,1 (вона).

19,2,19,3,33,10,15,19,3,19 (обов’язково).

10, 18, 1, 14, 6, 7 (знайде).

22,3,19,8 (своє).

30,1,22,23,33 (щастя).

Вчитель. Запишіть до карток по 2 бали. Ось цей вислів. Він взятий із казки Андерскена «Снігова королева». І на мою думку, стосується кожного з нас, ким би ми не були та жили:

«Якщо людина йде по життю з любов’ю в серці, вона обов’язково знайде своє щастя» . (За казкою Г. К. Андерсена «Снігова королева»). (слайд 12).
 Вчитель: Вітаю вас із прибуттям у рідний порт.

Вчитель. Завершальний прийом нашого уроку  «Вільне письмо». Напишіть 2 -3 речення про те, що вам дав цей урок, чого навчив, які враження залишив, наскільки творчість великого казкаря не залишила вас байдужими.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

Вчитель: Запишіть у свої зошити  домашнє завдання (слайд 13).

читати статтю підручника с.81-82;
презентувати улюблену казку Андерсена за допомогою ілюстрації  або написати міні-твір «Чим мене приваблюють казки Андерсена»

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. ОЦІНЮВАННЯ.

Вчитель. Підрахуйте результати своєї роботи на уроці.

Наша подорож завершена.
Чи справдилися ваші сподівання?
Чи всі задоволені результатами своєї роботи?
Я дякую всім за можливість здійснити разом з вами подорож до далекої Данії. Не забувайте, що у світі казок все можливе. Читайте їх, насолоджуйтеся тими перевтіленнями, дивами, які в них є . Щасти вам у всьому. До побачення.


Теги: Дудова Л.О., Андерсен
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 709/43


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar