Головна » Зарубіжна література

Ганс Крістіан Андерсен. Знайомство з казкарем. Найвідоміші казки Андерсена

 

Мета: познайомити з життям і творчістю датського  письменника Г.К.Андерсена; продемонструвати розмаїття його казок, пригадати найвідоміші з них; зацікавити його творами;  розвивати мовлення, творчу уяву; виховувати доброту, повагу до людей, цілеспрямованість, почуття прекрасного.

Тип уроку: комбінований.

 Форма уроку: нетрадиційна — «літературна гра».

Обладнання: портрет письменника, збірки казок Андерсена, ілюстрації до творів, мультимедійне обладнання.

Епіграф:

Казки самі приходять до мене. Їх нашіптують мені дерева, вони вриваються з вітром.

Ганс Крістіан Андерсен

 

Хід уроку

 І.ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ.

ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

Вступне слово вчителя.

—  Наша подорож  чарівною країною казок триває: на цьому уроці ми завітаємо  в гості до людини, яка має титул Короля Казок. Таке звання (неофіційне, звичайно, але не менш почесне) було у Ганса Крістіана Андерсена. Сьогод­ні в нас є чудова нагода познайомитися більше з його життям, з його яскравою особистістю та пригадати найвідоміші казки Андерсена.

ІІІ.  СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Стратегія «Гронування»

- Діти, погляньте на портрет. Це Ганс Крістіан Андерсен. Давайте пригадаємо все, що вже знаємо про цю легендарну особу.

Казкар                    «Дюймовочка»

«Гидке каченя»     Андерсен            Данія

Письменник                               «Русалонька»

2. Презентація творчості письменника за допомогою мультимедійних засобів.

(у розробці уроку подано тільки текст)

 1 слайд.

Ганс Крістіан Андерсен(1805 – 1875).

Запрошуємо на гостини до данського Короля Казок.

 2 слайд – прапор та герб Данії.

•      Батьківщина Андерсена – Королівство Данія. Головою держави є Королева.

•      Данія займає понад 406 островів. Із цих островів найбільш великим і населеними є Зеландія, де знаходиться столиця країни Копенгаген. Його назва перекладається як «торгівельна гавань».

3 слайд – місто Оденсе на острові Фюн. Данія.

4 слайд.

2 квітня 1805 року в невеличкому будиночку  пралі і чоботаря народився хлопчик. Назвали його Ганс Крістіан Андерсен.

5 слайд.

Турботливі батьки і бабуся дуже любили Ганса, і хоча були вони бідними, намагалися  його балувати.

6 слайд.

Якось батько відвідав з  Гансом театр. З того часу хлопчик почав писати п'єси і ставити їх з ляльками, яких шив власноруч.

7 слайд.

У рідному місті Андерсена є музей. Тут зібрані документи, листи, особисті речі і книги казок Андерсена  усіма мовами світу.

8 слайд.

Ганс завжди мріяв про сцену. Коли йому виповнилося 14 років, помер батько. І Ганс Крістіан вирушив до Копенгагена.

9 слайд.

У 17 років юнак всівся за парту із зовсім маленькими дітьми. Він успішно закінчив гімназію і вступив до університету.

 

10 слайд.

Тільки у 30 років, після того, як вийшли у світ "Казки для дітей", Андерсен зрозумів, у чому полягає його справжнє покликання - бути казкарем.

11 слайд.

Всього за своє життя Андерсен написав 150 казок. Найвідоміші: "Русалонька", "Снігова королева", Дюймовочка", "Кресало" та багато-багато інших.

12 слайд.

На площі  перед ратушою в Копенгагені встановлено пам'ятник казкареві.

13 слайд.

А біля входу до морського порту все так само самотньо сумує на камені в очікуванні свого принца Русалонька.

14 слайд.

Премія імені  Г. К. Андерсена — міжнародна премія, яку з 1958 року вручають за видатний внесок у дитячу літературу найкращим письменникам і художникам-ілюстраторам дитячої книги.

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК

Літературна гра за творчістю Андерсена

Учитель оголошує форму уроку (літературна гра), говорить про умови гри:

·         Команда  - 9-10 учнів.

·         Назва команди (близька до літературної)

·         Девіз

Оголошення складу журі.

 

Привітання команд.

-               команди по черзі представляють назву команди; девіз, пояснюють, чому так назвали; бажають суперникові удачі й перемоги.

(1-3 бали – за назву команди, за оригінальність девізу)

1-й конкурс «Кросворд»

-               А зараз перевіримо, чи були ви уважними слухачами. (Кожна команда на швидкість розгадує кросворд.)

 

Завдання:

1.Професія матері Андерсена.  (Праля).

2. Острів, на якому знаходиться рідне місто Ганса Крістіана. (Фюн).

3. Назва міста, в якому народився Андерсен. ( Оденсе).

4. Після відвідин якого закладу культури малий Ганс почав писати і ставити п’єси? (Театр).

5. Професія батька Андерсена.  (Чоботар).

6. Ця статуя, героїня казки Андерсена,  що розташована біля входу до морського порту, ніби очікує свого принца. (Русалонька).

7. Місто, куди поїхав і де навчався Андерсен. (Копенгаген).

8. Країна – батьківщина казкаря. ( Данія).

(1-5 балів, враховується швидкість та правильність розгадування)

2-й конкурс «Впізнай казку за  …»

-               За уривком

 

-               - Я знаю вже, чого ти хочеш,- мовила морська відьма.- Дурницю ти надумала! Та, проте, хай буде за твоїм бажанням тобі ж на біду, моя прекрасна царівно! Ти хотіла б позбутися свого риб’ячого хвоста і замість нього мати дві підпірки, як у людей, і ходити, для того щоб молодий принц полюбив тебе! — При цьому відьма голосно і противно засміялась …

( «Русалонька»)

 

-          Якось зовсім пізно увечері солдат сидів у своїй кімнатці, і у нього не було грошей навіть на свічку. Тут він згадав про маленький недогарок у кресалі, який взяв у дуплі дерева, куди його спускала відьма. Солдат дістав кресало і недогарок і ударив по кременю, викрешуючи вогонь, двері широко розкрились, і…                        ( «Кресало»)

 

-          Каченя кинулось у воду і попливло до чудових лебедів. Ті, побачивши його, полинули назустріч, шумлячи пір’ям.

- Убийте мене! — промовило бідне каченя і схилило голову до поверхні води, чекаючи смерті. Але що побачило воно у прозорій воді?

( «Гидке каченя»)

 

-Мені так хочеться мати маленьку дитинку. Чи ти не скажеш, де мені її взяти?

- О! Цьому можна допомогти! — мовила чаклунка.- Ось тобі зерно ячменю. Воно зовсім не таке, як ті, що ростуть на селянських полях або йдуть на корм курям. Поклади його в квітковий горщик, тоді побачиш, що буде!

(«Дюймовочка»)

 

Фізкультхвилинка.

 

-               За ілюстрацією

( на слайдах ілюстрації до казок «Дюймовочка», «Русалонька», «Снігова королева», «Нове вбрання короля», «Пастушка і трубочист», «Непохитний олов’яний солдатик», «Кресало», «Принцеса на горошині», «Гидке каченя», «Свинопас», «Дикі лебеді», «Оле-Лукойє».)

 

-               За предметом чи рослиною

-               Парасолька

-               Стрючок гороха

-               Скриня

-               Санчата

(Кожна правильна відповідь – 1 бал)

 

3-й конкурс «Ілюстратори»

Кожна команда презентує свою газету з ілюстраціями до казок Андерсена.

(1-5 балів)

 

4-й конкурс «Зашифроване послання»

Розшифруйте героїв і назвіть казку:

1.ТІКР, ШАМИ, ЖКУ, АБАЖ, СТІВКАЛА, ФЕЛЬ.

Відповідь: кріт, миша, жук, жаба, ластівка, ельф. Казка  «Дюймовочка»

2. ЧКАКА, ЧЕНЯКА, ТІК, ДИКІН,РКАКУ.
Відповідь: качка, каченя, кіт, індик,курка. Казка  «Гидке каченя»

(1-5 балів, враховується швидкість та правильність розгадування)

5-й конкурс «Казкарі»

Учитель (зачитує епіграф).  «Казки самі приходять до мене. Їх нашіптують мені дерева, вони вриваються з вітром.»

Надзвичайна привабливість казок Андерсена полягає в чарівній простоті, у доброму ставленні письменника до світу й до людей, в умінні у звичайнісіньких предметах та подіях бачити казку. Зараз ми з вами спробуємо теж стати чарівниками  і перетворити звичайні речі на казкові.

(Діти презентують власні казки про шкільне приладдя).

(1-5 балів)

Вручення найактивнішим учням «Золотої медалі Андерсена».

Оголошення результатів літературної гри, нагородження грамотами.

 

V. ПІДСУМОК УРОКУ. ОЦІНЮВАННЯ.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

- Казки Андерсена навчили мене...

(Учитель доповнює висновок, колективно сформульований дітьми, словами, що в казках Андерсена є все, що повинно завжди жити в людині: повага до мужності; доброта і співчуття; любов до людей; зневага до пихатих і безсердечних)

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Прочитати казку «Соловей», намалювати ілюстрації до казки ( за бажанням).


Теги: Закаблучна Т.В., Андерсен
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 297/42


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar