Головна » Зарубіжна література

Ганс Крістіан Андерсен - видатний датський казкар. Поєднання побутовості й фантастики в казках Андерсена

МЕТА: познайомити учнів із віхами життя й особливостями творчості Ганса Крістіана Андерсена, встановити його роль у розвитку жанру літературної казки, продемонструвати розмаїття казок Андерсена; простежити, як народжуються літературні казки Андерсена, їх зв'язок із реальною дійсністю; розвивати творчу уяву; формувати полікультурну компетенцію; викликати естетичні почуття, виховувати вміння розрізняти добро та зло й обирати добро.

ТИП УРОКУ: урок вивчення нового матеріалу.

ЖАНР УРОКУ: урок-подорож.

ОБЛАДНАННЯ: тексти казок, робочі зошити учнів, портрет Андерсена, виставка різних видань творів, карта Європи, карта подорожі, мультимедійне обладнання.

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:

учень повинен знати:

основні віхи життя Г. К. Андерсена, незвичайність його долі;
любов письменника до рідної країни та вшанування Данією видатного казкаря;
назви, сюжет та персонажів найвідоміших казок Андерсена («Соловей», «Кресало», «Нове вбрання короля», «Циганська голка», «Принцеса на горошині», «Гидке каченя» тощо);

учень повинен уміти:

цілісно сприймати великий за обсягом текст;
визначати головну думку;

- помічати прекрасне і незвичайне у навколишньому світі.

ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ: літературна казка, уособлення (персоніфікація).

 

Приміщення класу оформляється у вигляді корабля з вітрилом (парти 1 і 2  ряду розставлені у вигляді прямокутника,діти сидять обличчям до центру, дві перші парти ставимо під кутом, утворюючи гострий ніс судна, на першому столі розвівається вимпел з назвою корабля «Книголюб», менші вимпели кріпляться на партах; переносний екран створює «вітрило», на якому надалі демонструються слайди; справа - імпровізована кают-компанія (лампа, журнальный столик з портретом Андерсена, у вазі – улюблена квітка казкаря – біла троянда). На дошці ведеться словник, куди вивішуються таблички зі складними словами. Учень – «капітан» одягнений в кашкет морського офіцера, на грудях – бінокль. «Подорож» супроводжується звуковими ефектами (шум моря, крики чайок), музикою «Vangelis oceanic». Зліва – оформлена книжкова виставка «Країна казок Андерсена». Назва виставки виконана у вигляді паперового кораблика з героями казок). На стіні – політична мапа Європи.

 

ЛАНЦЮЖОК НАВЧАЛЬНИХ СИТУАЦІЙ:

І. Організаційний момент. Мотивація навчання школярів.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

IV. Підсумки уроку. Оцінювання.

V. Домашнє завдання.

 

Хід уроку

 

Епіграф до уроку:

Будь-які явища природи, будь-які речі, предмети,

дерева, квіти, взяті із навколишньої дійсності,

можуть стати рівноправними компонентами казки.

Ганс Крістіан Андерсен

 

І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ (організаційний момент)

Учитель: Мабуть, кожен із вас мріє зробити у своєму житті щось таке, що б прославило нашу країну: подвиг, відкриття, спортивний рекорд… А відомий у цілому світі Ганс Крістіан Андерсен прославив рідну Данію (показує на мапі) своїми творами – казками. Ось вона, рідна країна Андерсена. В Данії немає високих гір, дрімучих лісів, але багато моря, багато островів. Життя і захоплення Андерсена можна уявити у вигляді незвичайної острівної країни, де, як і в його казках, реальне переплелося з фантастичним. Сьогодні я пропоную вирушити у подорож до країни його веселих і сумних, але завжди добрих казок, де Андерсен є повноправним і незмінним правителем. (Звучать шум моря, крики чайок).Чуєте, море кличе в подорож!

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ (повторення вивченого матеріалу)

Ось і готовий корабель. Ось – вітрило. А чи готові ми? Перед вами – перепустки на наш корабель, ваше завдання – заповнити їх і віддати мені. Хто перший правильно заповнить, займе місце капітана.

(поки діти працюють, лунає музика «Vangelis oceanic: щасливої подорожі»).

Форма перепустки____________________________________________:

ПЕРЕПУСТКА

Прізвище, ім’я _____________________________ Клас _____

Проведи лінію до правильної відповіді

1.Літературна казка відрізняється від народної                       а) наявністю автора;

                                                                                                       б) трикратним повтором;

                                                                                                       в)поділом героїв на позитивних і негативних.

2.Зачинателем літературної казки в Європі є:                         а) Шарль Перро;

                                                                                                      б) брати Грімм;

                                                                                                      в) О. С. Пушкін.

3.Пригадай назви казок Андерсена і з’єднай лінією частини назви:

Маленький Клаус і …                                                                         королева

Циганська …                                                                                        солдатик

Принцеса на …                                                                                    Великий Клаус

Нове вбрання …                                                                                   голка

Дикі …                                                                                                  горошині

Снігова …                                                                                               короля

Стійкий олов’яний …                                                                             лебеді

 

ЩАСЛИВОЇ ПОДОРОЖІ!  СІМ ФУТІВ ПІД КІЛЕМ!

_________________________________________________________________

Вчитель: Отже, капітан займає місце на носі корабля, надягає кашкет, бінокль час від часу підносить до очей і ходить «палубою» корабля, поки звучить музика, стежить за екраном і мапою. Завдання – оголошувати назви островів, проток та інших обєктів країни казок Андерсена. (капітану вручається мапа, де зазначені назви зупинок)

А ми всі ведемо наші бортові журнали – зошити і записуємо сьогоднішнє число і мету подорожі, яку  бачимо на нашому вітрилі: «Ганс Крістіан Андерсен – видатний данський казкар. Поєднання побутовості й фантастики в казках Андерсена». (слайд 1)

 

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Учитель: Країна життя і творчості Андерсена вся розкидана по островах – можна навіть назвати її архіпелагом. Архіпелаг – група островів одного походження. Наш маршрут сьогодні пролягає повз численні острови, до декількох з них пристане наш корабель «Книголюб». Справжнім путівником архіпелагом Андерсена можуть слугувати його численні твори, які ви бачите на нашій виставці і багато з яких ви вже читали.

Отже, в дорогу!

(Слайд 2: вітрильник. Звучить музика, капітан поважно проходить палубою, стежить за порядком в екіпажі, уважно поглядає в бінокль уперед)

Учень-«капітан»: Бачу землю! На горизонті – острів дитинства!

 

Слово вчителя (слайд 1)

Це справжній острів Фюн. На цьому острові ми бачимо містечко Оденсе, дім на розі вулиць Бангсбодер і Гансєнсенс-стреде. Тут у 1805 році народився Ганс Крістіан Андерсен. Сьогодні за цією адресою – музей Г. К. Андерсена.

Учениця (мала індивідуальне домашнє завдання) розповідає про сім’ю Ганса Крістіана Андерсена.

Його батько був бідним швецем, мати Ганна Марі Андерсен — прачкою (вона походила з бідної сім'ї, в дитинстві навіть мусила жебракувати, її й поховали на кладовищі для бідних). Проте у Данії існує легенда про королівське походження Андерсена, бо в ранній біографії він писав, що в дитинстві грався з принцом Фрітсом, що згодом став королем Фредеріком VII, і в малого Ганса Крістіана не було друзів серед вуличних хлопчаків — лише принц. З дитинства майбутній казкар був мрійником, любив придумувати різні історії. Однолітки глузували з нього, не розуміли його. Коли у 1816 році помер батько Ганса Крістіана, хлопчикові довелося самому заробляти собі на прожиття. Він був підмайстром спершу в ткача, потім у кравця, працював на фабриці. Дитинство у бідних дітей швидко закінчується…

(Перегляд фото з музею Андерсена).

Вчитель: Знову в дорогу! (Шум моря)

Капітан: Острів театральний! (слайд 3)

-Слово вчителя: Прямо по курсу острів «Театральний». Як пов’язаний казкар Андерсен з театром? (відповіді учнів)

Пройдемо до кают-компанії (вчитель сідає в крісло, вмикає лампу).

Як і ви, Андерсен з раннього дитинства любив театр. Його улюбленою грою була гра в ляльковий театр. Він сам писав п’єси, придумував акторів-ляльок, шив їм костюми. Це захоплення він зберіг і в юності. З того часу, як Ганс Крістіан уперше побував з батьками у театрі, він захопився ним, і все життя мріяв стати актором чи драматургом. У 1819, купивши перші чоботи на зароблені гроші, Ганс Крістіан вирушив у Копенгаген. Уявіть собі безліч палаців, які за своєю красою не гірші за порцеляновий палац китайського імператора із казки «Соловей»!

Протягом року в Копенгагені Ганс Крістіан намагався потрапити в театр. Він був наполегливим: спершу він прийшов додому до відомої співачки і, від хвилювання заливаючись сльозами, просив її влаштувати його в театр. Вона обіцяла все влаштувати, щоб тільки відв'язатися від настирливого дивного довготелесого підлітка, але, звісно, не виконала своєї обіцянки. Набагато пізніше вона скаже Андерсену, що просто сприйняла тоді його за божевільного. Ганс Крістіан був високим, худорлявим підлітком з тонкою шиєю і довгим носом, однак завдяки чудовому голосу – сопрано і його наполегливості, а також із жалю, Ганса Крістіана, незважаючи на неефектну зовнішність, прийняли до Королівського театру, де він грав другорядні ролі. Але із часом його все менше і менше задіювали у виставах, а з віком голос його змінився, і Андерсен був звільнений. Хіба не нагадують його поневіряння долю героя казки «Гидке каченя»? Але Андерсен не здавався.

Він склав п'єсу на п'ять актів і написав листа королю, переконавши дати гроші на її видання. В цю книгу входили також і вірші. Також Ганс Крістіан подбав про рекламу, дав анонс в газеті. Книга була надрукована, але ніхто її не купував і вона пішла на обгортку. Ганс Крістіан не втрачав надії і поніс свою книгу в театр, щоб за п'єсою була поставлена вистава. Йому було відмовлено з формулюванням «з огляду на повну відсутність досвіду у автора».

А нині? Чи є серед вас хоч один, хто б не бачив виставу, мультфільм чи фільм за казками Андерсена? Казки Андерсена перекладені більш, ніж 150-ма мовами світу, вони стали основою для численних фільмів, театральних постановок, балетів.  Їх продовжують знімати і зараз. Ось один з нових мультфільмів. Відгадайте назву казки. (Інсценування фрагменту казки або перегляд частини мультфільму).

У казки ще не фінал, але нам пора на борт. В дорогу, друзі!

 (Лунає музика подорожі)

Капітан: Протока мандрів!

(Розповідь учителя про подорожі Анденсена і визнання в усьому світі і на батьківщині).

Андерсен не тільки мріяв про подорожі, він сам був справжнім мандрівником, об’їхав багато країн, скориставшись грішми, які отримав за свої книжки. Був у Швейцарії, Греції, Італії, Туреччині, в Африці, описував ці країни так барвисто і переконливо, ніби корінний мешканець. Андерсен зустрічався у своїх подорожах із видатними письменниками, композиторами, художниками з інших країн. І всі сприймали його як рівного. Він був справжнім першовідкривачем, відкривав казку навіть там, де звичайні люди її не бачили. Героями Андерсена могли бути і казкові істоти, і звичні побутові предмети, рослини і комахи. Андерсен подарував світу незвичайних казкових героїв та їхні пригоди.

- Виразне читання (або самостійна робота) статті підручника про видатного казкаря (С. 61–62 — за підручником Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко «Зарубіжна література», К.: Грамота, 2005.)

Завдання: Записати в бортові журнали дати і міста, в яких був Андерсен – ті, що згадуються у статті.

- Евристична бесіда

- Що найбільше вразило вас у житті письменника?

- Чого навчають, чим приваблюють казки Андерсена?

- Коментар учителя

- Привабливість казок Андерсена – у їхній чарівній простоті, у доброму ставленні письменника до світу й до людей, в умінні у звичайнісіньких предметах та подіях бачити казку. Андерсен як справжній чарівник легко проникав у душу дитини, чоловіка, жінки, простого садівника й знатного пана, дрібного чиновника й придворного вельможі. В усьому автор намагався відшукати хоч щось гарне, бо вірив, що добро існує в усьому. Герої Андерсена вчать добра й справедливості, віри у краще, уважного ставлення до кожної істоти, милосердя та співчуття до слабших.

(Лунає музика подорожі)

Капітан: Острів «Загадковий»!

Стоп, машина! Попереду острів з великим знаком запитання. Це острів «Загадковий». Подивіться, на острові люди. Послухаймо, про що вони говорять.

Учасникам подорожі пропонуються загадки, придумані учнями вдома (індивідуальні домашні завдання) – монологи від імені героя казки: («Вгадай героя». Діти виходять, одягають приготовлені елементи костюма персонажа, дають характеристику героєві казки, намагаючись тоном передати його характер, решта учні відгадують героя).

Наприклад: «Я жила в шухлядці в одної панночки. Ця панночка була куховарка. На кожній руці в неї було по п’ять пальців. Таких гордих, як ці пальці, я ніколи не бачила. А вони ж існували лише для того, щоб виймати мене з шухлядки і класти назад в шухлядку. Я казала їм: «Будьте уважні, бо ви МЕНЕ тримаєте. Не впустіть мене. Якщо я впаду на підлогу, мене, напевне, ніхто не знайде, я така тонка! Я завжди ходила з цілим почтом – довгою ниткою. Але хіба ці пихаті пальці могли розуміти моє високе становище? Коли я таки зломилася, з мене зробили брошку з чудовою сургучною головкою. Я ж добре знала, що здобуду пошану, не в кожного ж буває сургучна головка. «В кому щось є, з того щось вийде». А потім я вирушила в плавання.

Ах! Я надто тонка, я не створена для цього світу, але я добре усвідомлюю, хто я така, і це мене завжди втішає. Це жахливо, що так багато на світі пихи!»

(пропонується 3-4 характеристики. Діти відгадують казку, вчитель ставить запитання за її змістом).

(Лунає музика подорожі)

Капітан: Океан творчості!

Вчитель:

Це справді величезний океан! Він омиває не тільки острівну країну казок Анденсена, але й багатьох-багатьох творчих людей, хто лиш хоче з нього черпати натхнення. І ви теж можете зануритися в його чарівні води! Зверніть увагу на епіграф.

Учень (зачитує епіграф). «Будь-які явища природи, будь-які речі, предмети, дерева, квіти, взяті із навколишньої дійсності, можуть стати рівноправними компонентами казки». Ганс Крістіан Андерсен.

Учитель: Ми теж спробували бути казкарями і презентуємо власні казки, обравши тему «Навчальне приладдя».

(Діти презентують власні казки про шкільні предмети (2-3 учні,), вчитель дає оцінку творчості).

Учитель: Як називається те, що ми зробили зі звичайними предметами, заставивши їх говорити, діяти, як люди, особи, персони? (уособлення, персоніфікація)(вивішує слова на дошку). Погляньте уважно навколо, скільки є всього, що може стати героєм вашої казки. Варто лише памятати рецепт від Андерсена. Прочитаймо хором ще раз епіграф.

Ну що ж, час повертатися додому.

(Лунає шум моря)

IV. ПІДСУМОК УРОКУ. ОЦІНЮВАННЯ

Вчитель: Вітаю вас із прибуттям у рідний порт. Тут нас, прославлених мандрівників, чекає журналіст.

Учень-журналіст: (тримає мікрофон):

Скажіть, будь ласка, по одному реченню, що в казках Андерсена вам найбільше подобається…

(Інтерактивна вправа «Мікрофон». Учням пропонується висловитися, передаючи один одному мікрофон.

Учитель доповнює висновок, колективно сформульований дітьми, словами, що в уяві казкаря оживали навколишні предмети, які він наділяв людськими рисами, через них показував явища світу людей і закликав творити добро).

Вчитель: Запишіть у свої бортові журнали домашнє завдання (слайд на вітрилі).

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

Написати загадку про героя казки Анденсена та ілюструвати її.
Прочитати казку «Снігова Королева», переказувати «Оповідання перше, в якому йде мова про дзеркало та скалки».


Теги: Сегеда Ж.П., Андерсен
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 206/26


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar