Головна » Зарубіжна література

Ернест Сетон-Томпсон. Оповідання «Лобо». Авторське спостереження за світом природи

Мета: ознайомити учнів із життям та особливостями творчості  Е.Сетона - Томпсона; виразно читати  та емоційно сприймати оповідання «Лобо» ( перша частина); знаходити у творі описи тварин, розкрити роль авторських спостережень у відтворенні світу природи, їх емоційне забарвлення, роль у тексті; визначити ставлення автора до тваринного світу, коментувати відповідні цитати; розвивати творчу уяву, навички зв’язного мовлення, спілкування, аналізу і систематизації навчального матеріалу, уміння висловлювати свою думку та обґрунтовувати її; формувати полікультурну компетенцію;  виховувати повагу до літературної творчості; формувати всебічно розвинену особистість, прищеплювати інтерес до духовних надбань людства.

Обладнання: підручники, портрет Е.Сетона – Томпсона, дидактичний матеріал, репродукції малюнків Е.Сетона –Томпсона, його картин «Лобо – король вовків», «Переслідування».

   Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

                                                               Пізнаєш природу – пізнаєш себе.

                                                                         Г.Сковорода.

                                  Хід і структура уроку.

І. Організаційний момент.

           Отже стали всі рівненько,

           Привіталися гарненько

           Один одному так щиро посміхнулись!

          На урок старанність не забули взяти?

         Отже, починаймо працювати.

Бажаю усім, щоб до кожного з вас

Завітало натхнення сьогодні у клас

І збудило бажання здобути знання

Щоб потім життям ви не йшли навмання,

Щоб вам захотілось новеньке пізнати,

Самим научитись та інших навчати.

             ( Лунає фонозапис «Голоси птахів»)

Чи вмієте ви слухати птахів? Чи знаєте про що розмовляє зелене листя,що шепоче вітер, кому кивають голівками квіти, про що говорять тварини? Послухайте… Це голос самої природи, яка повсякчас звертається до нас. Але чи завжди ми вміємо прислухатися до її мудрого й доброго голосу?

Якої країни цей прапор? ( Слайд 1,2,3)

Учитель.

Великим знавцем природи, її захисником і дослідником був канадський письменник, художник і натураліст Е.Сетон –Томпсон. Він уперше у світовій літературі правдиво описував звички й умови існування тварин, невтомно нагадуючи людям про те, що любов довкілля є основною умовою покращення життя всіх, хто мешкає в нашому спільному домі Земля. Письменник нічого не вигадував, не прикрашав, не наділяв тварин людськими якостями ( В яких творах це ми зустрічали?- казки), а зображував тваринний світ у його природній красі так виразно й захоплююче, що він постає напрочуд цікавим, живим і близьким для кожного. Його герої глибоко відчувають біль і радість, любов і страждання.

ІІ Оголошення теми, мети та епіграфа уроку.( слайд 4,5)

      Учитель.  Припускаємо, що до нас на гостини завітав сам письменник і вчений.(слайд 6)

        Письменник. Доброго дня шановне товариство. Мої предки по батьківській лінії походили із старовинного шотландського роду – Сетонів. Вони відвоювали незалежність Шотландії, яка століттями боролася з Англією. Мій дід після поразки армії Чарльза Стюарт

у 40 –х рр..18ст., рятуючись від розправи, утік до Англії і взяв прізвище Томпсон. Лише у  80 – х роках 19 ст., ставши письменником, я повернув давнє прізвище роду. У публікаціях використовуються всі різновиди мого ймення, які є правильними: Ернест Сетон –Томпсон, Ернест Сетон, Ернест Томпсон.

Шановне товариство, я радий зустрічі з вами, і охоче відповім на ваші запитання до мене.

       Учень. Як Ви стали письменником?

    Письменник.

Ще в ранньому дитинстві я цікавився всім живим – від пташки до комахи, любив слухати казки про тварин, з яких мені найбільше подобалася казка « Про вовка та семеро козенят».. Як не дивно, признаюся вам, симпатії мої були на боці вовка.

   Те, що за сімейними обставинами моя сім я   переїхала із Англії до  Канади,змінило все моє життя. Я потрапив у абсолютно незвичні для європейця умови. Житло оточували безкрайні ліси, у яких водилися різноманітні, навіть невідомі на той час науці, тварини.

У школі я навчався добре. Учителі говорили, що я дуже здібний учень. Я був наполегливим. У вашому підручнику зі світової літератури розповідається про те, як я купив книгу «Птахи Канади»

          ( Робота з підручником)

     Учень. Про яких тварин Ви писали?

      Письменник. Головними героями моїх оповідань є звірі та птахи. Це вовк, ведмідь, олень, собака, голубка, лисиця  та багато  інших.

        Бачу на вашій виставці малюнків дуже багато цікавих робіт. Можливо, хтось із вас стане художником – анімалістом.( значення слова ).

         Учитель. Які у вас ще будуть запитання?

        Учень. А чому Ви у своїх листах замість підпису  в кінці малювали вовчий слід або підписувалися « Вовк Томпсон»?.

     Письменник. (слайд 7, 8, 9,10). Вовки були улюбленою темою моїх малюнків. Цій темі я присвятив цілі полотна. Ще студентом я намалював картину «Вовк спить» і переміг на конкурсі титулованих художників. У 1895р. я створив полотно «Погоня». На ньому зображена зграя 12 вовків, яка женеться за російськими санями в лісі. Коли президент Теодор Рузвельт, заповзятий мисливець побачив мою картину на виставці, то вигукнув «Я ще ніколи не бачив картини, на якій так прекрасно були б зображені вовки!»Для президента особисто я виготовив копію вожака зграї і подарував йому «Лобо – король вовків» (1893р.) – моя улюблена картина. Вовки – герої багатьох моїх оповідань, одне з яких ви, як мені відомо, будете вивчати на уроках світової літератури.

      Вчитель.

На домашнє завдання ви мали підготувати повідомлення. В нас працювало три групи: «дослідники», « зоологи», «історики».(слайд 11).

                               Повідомлення «дослідників».

                           Зображення вовка в різних творах.

      -   З  давніх-давен у слов’ян, греків, скандинавів, германців вовк був істотою сакральною, тобто священною. Часто вовка вважали заступником роду, тому йому поклонялися, його шанували, оберігали.

     -  Священний вовк шанувався слов’янами, і відгомони цих шанувань збереглися в міфах, легендах і казках. Слов’янська богиня землі, родючості та шлюбу Лада у міфах, перекидається на вовчицю. Покровителем вовків вважався і бог  родючості й сонячного світла Дажбог ( подібний Аполлону, теж покровителеві вовків), а в греків вовк був супутником бога війни.

    - Вовк – символ зла, жадібності, жорстокості, брехні, лицемірства, кровожерливості. А от римлян та єгиптян вовк, як не дивно, був символом доблесті, честі та мужності. В біблейській традиції вовк символізував жорстокість та кровожерливість. В Євангелії від святого Матвія вовк – символ жадоби та жорстокості.

     - Дехто вважав, що вовки служать чаклунам, відьмам. Звіра часто уявляли перевертнем – людиною, перетвореною на хижака. І в усній народній творчості роль вовка страшна:

«Прийде сіренький вовчок і укусить за бочок». Існує багато сталих виразів, фразеологізмів та прикмет: вовка ноги годують; вовчий апетит; накинулися як вовча зграя; самотній вовк; вовче серце (вовчий характер); вити вовком; сірий вовк; з вовком жити – по-вовчи вити; тягав вовк – потягнуть і вовка; вовки з’являються в поселеннях – на голод; вовк дорогу перебіжить – на щастя.

   - Є достатньо прикладів і позитивної ролі вовка. За легендою, братам Ромулу і Рему, життя врятувала саме вовчиця. Герой «Книги джунглів» Р.Кіплінга Мауглі жив у вовчій зграї. У російській народній казці «Іван –Царевич і Сірий вовк» ця тварина є чарівним казковим помічником.

Українська казка вважає вовка сміливим та небезпечним звіром, що має дар знищувати чортів. В Україні відомий також сюжет про вовкулаку (перевтілення вовка на людину)

Висновок. Ми прийшли до висновку, що вовк – істота двоєдина. З одного боку. він тісно пов'язаний із сонячними божествами, мудрий і вірний супутник, могутній віщун. З другого – хижий демон, чужий звір із світу мертвих.

                      Повідомлення «зоологів».

       - В енциклопедії «Все про тварин» написано: «Вовки – це найбільші дикі собаки, хутро у них грубе, сірого або рудуватого кольору. Під час переслідування здобичі ці природжені мисливці збираються у зграї. Деякі люди дуже бояться вовків, їх страшного пронизливого виття і гострих зубів. Вони вірять у те, що вовки нападають на людей, хоча насправді це трапляється дуже рідко».

 - Вовк ( Canis Lupus)- розумний, витривалий, обережний, нахабний і спритний звір.

 - За одне нічне полювання  вовк може подолати понад 100 км.

 - Досвідчений звір змалку відрізняє мисливця від не мисливця. У лісовій хащі рухається тихо, наче тінь. Добре бачить у сутінках.

 - Живуть вовки – 15 – 17 років.

 - Зуби у вовка гострі. 

 - Вовк біжить із швидкістю 55-80км. / год.

 - Задні лапи вовка особливо міцні. На них він підстрибує «свічкою» у розвідку.

 - Узимку звірі гуртуються в зграї. Зграю веде старий вовк проти вітру.

 - Копитного звіра вовки гонять повільно зграєю, поки не загонять.

 - Вовки надзвичайно витривалі: вони легко переносять тижневе  голодування. Але після вдалого полювання вовк може з’їсти півтора пуда м’яса.

 - У пари вовки об’єднуються надовго, на все життя або до загибелі одного з партнерів.

 - Ставлення вовків до малечі заслуговує на повагу. Якщо гинуть вовки, то інші вовки підбирають вовченят, годують і вчать жити.

 - Вовки між собою б’ються рідко: за територією, подругу. У битві не намагаються нанести смертельного удару.

 - У вовків є свої дивацтва: вони бояться червоних прапорців і не оглядаються, коли женуться собаки.

 - Виття вовків - налагоджений ансамбль. Їх голоси ніколи не звучать в унісон (один голос). Учені до кінця не з’ясували,що означає виття – заклик до полювання, голод чи плач самотності.

 - Ігор Акімушкін, відомий російський журналіст, пише:»вовки вміють посміхатись», а просмішка – ознака багатства емоцій і розуму.  

                                   Повідомлення «істориків»-

Існують гіпотези, що процес становлення первісної людини проходив під дією досвіду полювання на вовка.
У ііі ст.. до н.е. емблемою Риму була Капітолійська вовчиця, яка годує немовлят.
Голова вовка була зображена на тюркських знаменах як символ вождя бойової дружини.
Усім нам відоме ім’я Наполеон у перекладі (корсик) означає вовченя
 Страх перед вовком і ненависть до нього досягли апогею ( вершини) у середні віки.
З повагою ставляться до вовка узбеки, казахи, якути, ескімоси. Послухайте ескімоську легенду(за книгою Фарлі Монета «Не кричи волки!»)

На початку були лиш Чоловік і Жінка. Ніхто більше не ходив, не плакав і не літав у цьому світі. Жінка вирила велику яму і стала виймати з неї по черзі тварин. Останнім вона витягла карібу (оленя), і тоді бог Неба Кейла сказав:»Це величніший із всіх дарів, бо дасть людині їжу». Жінка випустила карібу і їх стало невдовзі багато.Сини жінки полювали: були ситі й одягнені в шкіру оленів. При полюванні мисливці вибирали сильних і вгодованих оленів, і невдовзі хворих і знесилених карібу стало більше ніж здорових. І тоді Жінка звернулася до Кейла:»Твоя робота погана. Якщо ми їсте мимо слабких і хворих тварин, то і самі такими станемо». І тоді Кейла наказав Амораку (духу вовка), щоб його діти їли слабких  і дрібних карібу, а пасовиська залишились для здорових. Так і стало. Ось чому олень і вовк – одне ціле. Олень годує вовка, а вовк робить оленя сильним.

 Письменник. Діти, я вражений вашою роботою. Особливо мені цікаво було почути виступи «зоологів», «істориків», «дослідників».

                               (фізкультхвилинка)

     Вчитель.

Головний жанр творчості Сетона – Томпсона –оповідання. Знайти в підручнику,що таке оповідання? Зверніть увагу на дошку.(слайд 12)

Основні ознаки оповідання:

нерозгалужена і чітка будова;
стрімкість розвитку подій;
стислі описи;
велика роль деталей.

Оповідання про тварин за походженням уважають суто канадським різновидом прози. Для нього притаманні такі риси: (слайд13).

головні герої – тварини;
відсутність або незначна кількість розмов;
об’єктивність (неупередженість) авторського погляду на природу;
детальний опис середовища.

    Цей розповідний жанр, який виник у канадській літературі, завдяки творчості Е.Сетон –Томпсона поширився згодом в інших національних літературах.

Вам було прочитати 1 розділ оповідання «Лобо». Перевіримо, як ви виконали завдання. Проведемо  гру « Чи уважний ти читач?»(слайд 14).

 

1.Де відбуваються події оповідання? (Курумпо) (зачитати опис із підручника)

2.Хто є головним героєм оповідання? (Лобо) (зачитати опис вовка, на англ.. мові,)

3.Що означає слово «Лобо»?( іспанською мовою «вовк»).

 4.Що вам відомо про Лобо?(Це був великий вовк, який став вожаком зграї… зачитати.)

5. Чому люди вважали Лобо наймудрішим у зграї вовків?(Тому, що це був   розумний вовк, який»відчував» усі пастки й капкани та умів обходити їх (цитата)

 6. Як звали подругу Лобо? (Бланка)

7. Що означає слово Бланка? (біла0

8. Що ви можете сказати про Бланку? ( Це була красива біла вовчиця, горда й сильна – цитата0

9. Як Лобо ставився до неї?(Він кохав її)

10. Скільки вовків було у зграї Лобо? (5)

11. Яку данину  збирала вовча зграя зі скотарів? (одна корова щодня)

12. До якої тварини ніколи не торкалася ватага Лобо?(до падалі)

  Вчитель.  Що ми можемо сказати про Лобо на основі прочитаного?(гронування)

Лобо: володар Курумпо, свавільний, вожак зграї, гігант, розумний,нескорений свавілець, хитрий. Вірний подрузі, жорстокий, зухвалий,)

Підсумок

          1.Завдання на розвиток творчої уяви.

У Сетона –Томпсона є свій природний календар. Січень у нього – «Сніжний», лютий – «Голодний», липень – «місяць високих трав», Вересень _ «Місяць червоного листя». Придумайте ланцюжок назви інших місяців.

Висновки.( метод «мікрофон»)

        1. Автор наділяє своїх героїв-тварин людськими думками і почуттями. Як ви вважаєте, чому?

    ( Це для того,щоб показати нам, що тварина – теж людина. Цьому є безліч підтверджень. І ми все життя повинні берегти природу, турбуватися про «братів наших менших»).

    2. Чи науково у своєму художньому творі Сетон- Томпсон зобразив поведінку та звички тварин?

       (. Ернест Сетон-Томпсон науково обґрунтовано зобразив у своєму оповіданні «Лобо» звички вовків, багатства емоцій і розуму тварини.)

   3.«… Кожна з тварин є дорогоцінною спадщиною, яку ми не маємо права знищувати без крайньої необхідності або віддавати на розтерзання нашим дітям»

                                                                              (Сетон – Томпсон)  

  5. Як ви розумієте слова Сковороди,які ми взяли за епіграф до уроку?

 

Висновок.(слайд 15).

Завершити урок я хотіла б словами ще одного відомого письменника, великого друга тварин Д.Даррелла: «Ми отримали у спадок невимовно прекрасний і різнобарвний сад, але біда в тому, що ми нікчемні садівники. Ми не подбали пор те, щоб засвоїти прості правила садівництва. Ми так відірвалися від природи, що уявили себе богами. Такий світогляд ніколи не приносив добра. На відміну від нас, тварини не владні над своїм майбутнім. У них немає членів парламенту, яких вони могли б закидати скаргами, вони не можуть оголосити страйк і зажадати кращих умов. Їхнє майбутнє, саме їхнє існування – у наших руках».Все життя бережіть природу, турбуйтесь про «братів наших менших»

Домашнє завдання.(слайд 16).

Опрацювати матеріал підручника (с. 130 -137).
Прочитати ІІ частину оповідання.
1гр.- записати значення фразеологізмів (користуючись словником).
2гр. – Скласти план І частини.
3гр. – Дати відповідь на запитання:” Чому Сетон – Томпсон так любив писати про тварин?”


Теги: Венгерчук С.В., Сетон-Томпсон
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 1712/47


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar