Головна » Зарубіжна література

Дон Кіхот - вічний образ всесвітньої літератури

Мета: Підбити підсумки вивчення роману «Дон Кіхот»; ознайомити з поняттями «вічного образу» у мистецтві;  виховувати активну життєву позицію, милосердя: розвивати логічне мислення, увагу, самостійність, спостережливість, вміння колективно працювати, оцінювати свої навчальні досягнення, виховувати любов до літератури, продовжувати формувати основні життеві компетентності.

Базові поняття і терміни уроку: вічний образ, донкіхотство

Концепція уроку: показати учням взаємозв’язок різних жанрів мистецтва, встановити міжлітературні зв’язки; 

Обладнання:  репродукції, схеми, картки, додаткова література з теми

Тип уроку: комбінований

ХІД   УРОКУ.

І. РОЗМИНКА.( 2 хв)

Вправа «Дешифрувальник».Завдання:

 

са    ме    до    са    Гон    Хи    ло    де    Ке    нес

 

Розмістіть склади в такому порядку, щоб вийшло ім’я одного з праобразів Дона  Кіхота. (за версією письменника Германа Арсіньєгаса, одним з праобразів Дона Кіхота був завойовник Колумбії Гонсало Хименес де Кесада, походи якого у пошуках Ельдорадо були овіяні численними легендами)

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

1 Поміркуйте над висловлюваннями письменників про роман та його героя Дона Кіхота. З ким ви можете погодитися, а з ким посперечатися?

                                                                                                                (3хв)

·        Стендаль. « Відкриття цієї книги... можливо, найважливіша подія мого життя» 

·        Г.Гейне «Я з дитинства плакав, коли читав новелу про перемогу Рицаря Місяця-Білозіра над Дон Кіхотом…»

·        І. Тургенєв. "Що може бути  найтрагічнішим, ніж людина, яка з любові до людства здійснює найкомічніше безглуздя”

·        П. Меріме.  "Я гадаю, що незважаючи на те, що нам дивними здаються вчинки та дії героя, ми йому співчуваємо, роман залишає відчуття доброти...”

 

2. Складання  «сюжетного ланцюжка» (3 хв)

.     (робота на знання  тексту роману, схеми для наповнення у кожного учня)

У якомусь селі Ламанчського жив-був один ідальго, чиє майно полягало з фамільному списа, древнього щита, худої шкапи та хорта собаці.

 

Дон Кіхот вирушив в дорогу, уявляючи себе героєм лицарського роману.

Дон Кіхот повернув додому, щоб запастися грошима і сорочками. По дорозі він побачив, як дюжій селянин б’є хлопця-пастуха. 

На заїжджому дворі, де дон Кіхот та Ранчо Панса зупинилися переночувати зчинився переполох, зав’язалася бійка, і Дону Кіхоту, а особливо ні в чому не винному Санчо Панси, здорово дісталося

Коли Дон Кіхот і Санчо поїхали далі, лицар прийняв стадо баранів за ворожу рать і став трощити ворогів направо і наліво

У Барселоні Дон Кіхот воював з лицарем Білій Місяця і зазнав поразки

                  ІІІ МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Розповідь вчителя. (10 хв)

            Образ Дон Кіхота належить до таких образів світової літератури, які називають вічними. Класичними прикладами вічних образів є Прометей, Гамлет, Фауст. Як тлумачать поняття "вічний образ" літературознавці? У словнику "Літературознавчі терміни”.Василя Лесина є таке визначення: "Вічні образи — ті визначні художні образи, які, виникнувши за певних історичних обставин, мають велике загальнолюдське значення, продовжують зберігати пізнавальну, виховну й естетичну силу". А "Словник літературознавчих термінів" за редакцією ДТимофесва та С.Тураєва дає таке тлумачення: "Вічні образи — образи, узагальнююче художнє значення яких далеко сягнуло за межі їх конкретно-історичного змісту та доби, яка їх породила".
Так що тоді "донкіхотство”?

 Кого називають "донкіхотами"?

            Найчастіше донкіхотами називають доволі шляхетних, чесних і безкорисливих людей, які самовіддано, жертовно обстоюють ідеали добра і справедливості, попри всі, часто нездоланні перепони; при цьому ці люди являють собою взірець непохитності, стійкості, мужності, хоча й певною мірою наївності.Називають донкіхотами інколи й невиправних мрійників, сподівання яких змінити світ на краще, заплутавшись в ілюзіях, розбиваються, натрапивши на світ реальний, а ці мрійники потрапляють у смішні ситуації, котрі викликають більше глуму, ніж співчуття.
 

           IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

Повідомлення теми і цілей уроку. Запис учнями у зошити. На дошці написана тема уроку, епіграф, прикріплені репродукції картин Гойя, Пікассо

                                                                                                                    ( 1хв.) 

Повідомлення учнів  (11хв)                               

 1  Образ Дон Кіхота в літературі

2  Образ Дон Кіхота в музиці 

3 Образ Дон Кіхота у музиці

                     Асоціативна вправа „Усне малювання” (4 хв)
•    Уявіть, що перед вами мольберт, фарби і пензлі. В кольоровій гамі усно вам потрібно змалювати загальне враження від прочитаного. Які кольори ви б використали?   
•    А тепер до цього кольору додайте відтінок, який би характеризував Гамлета, його душу?    
•    Чому ви обрали саме ці кольори.

V.РЕФЛЕКСІЯ (5 хв)

Учні складають сенкани до теми урокуі  презентують кращі з них.

VI.УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО (Бесіда з учнями) (3 хв)

VII.ПІДСУМКИ УРОКУ (2 хв)

1.     Аналіз епіграфа уроку і значення теми уроку(обговорення учнями).

2.     Повідомлення  оцінок.

VIII.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. (1 хв)

Підготуватися до написання листа Дон Кіхоту.

1. Необхідно дотримуватися всіх вимог до написання листа:

 шанобливе привітання;  запитання до героя;  власна думка про роман; декілька слів про себе;  прощальні слова; підпис, ім’я, прізвище.


Теги: Сервантес, Лебедєва О.Є.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 587/17


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar