Головна » Зарубіжна література

Цвітіння сакури. Знайомство з творчістю Я. Кавабати

МЕТА:

Визначити національні особливості японської літератури, зокрема з творчістю Я. Кавабати, здатність сприймати незнайомі культурні феномени.

                                                               

Усе своє життя я

прагнув прекрасного

буду прагнути його до самої смерті.

Я.Кавабата.

 

ТИП УРОКУ: розвиток зв’язного мовлення.

ОБЛАДНАННЯ: тексти твору, портрети японських поетів, малюнки дітей.

 

І.       СЛОВО ВЧИТЕЛЯ

 Феномен японської культури (із 660 р. до н.е.)

 

 ІІ.     Згадки про творчість М.Басьо і І.Такубаку. Головна ідея М. Басьо — побачити в малому — велике, зосередити увагу на запропонованій деталі.

 

         “Ситорії” - осяяння, піднесення істини.

         “Сабі” - це смуток самотності, відмова від повсякденної метушні.

         Повідомлення і згадка про Я. Кавабата, лауреата Нобелівської премії. “Письменницьке мистецтво, що виражає суть японського мислення”. Суть душі японця: цілісне сприйняття світу, погляд на речі “ззовні” і “зсередини” одночасно, школа “дзен”, кінцева мета “споглядання” - відчуття єдності з Всесвітом, подолання свого маленького “я”, яке має розчинитися в атмосфері дійсності. Велике значення має інтуіція, внутрішне пробудження, відмова від традиційної логіки. Центральне місце посідає прийом натяку (йодзю), який допомагає відчути те, що не можна побачити зором і осягнути знаннями, а лише “зрозуміти серцем”. Це і визначає своєрідність творчості Кавабата Ясунарі.

 

Оголошення теми.

 

1. Евристична бесіда, коментар учителя.

 Що є основою ліричної повісті — основою є чайна церемонія, або “тядо” - давній звичай, доведений японською естетикою до високого мистецтва. (Суть полягає в тому, щоб людина мала змогу замислитися щодо швидкоплинного життя).

 

2. Які ви знаєте правила чайної церемонії?

 

3. З якою метою використав Кавабата Ясунарі чайну церемонію в композиційній побудові повісті?

 

4. У чому полягає значення назви твору “ Тисяча журавлів”?

 

5. Як показана природа? (Прекрасна і велична. Показуючи зміни в ній, автор відтворює порухи людської душі.)

 

6. Яку роль відіграє символіка у творі? Назвіть образи — символи.

 

7.Інтерактивна гра “Мікрофон”.

 

         Інсценування уривків з повісті Я. Кавабата “Тисяча Журавлів”.

 

1.Чайна церемонія з учнями класу.

 

2.Творча робота учнів: “Складання дерева сакури” (Відгуки про урок).

 

Слово вчителя.

         Саме така вишукана простота стилю звучить у кожному рядку. Коли читаєш повість, ніби бачиш журавлів на кімоно Юніко, всі дивляться в небо і не помічають того, що поруч на землі.

Всі люди йдуть в одному напрямку

А ось — одна душа, що збоку дивиться на це.

         От і Кавабата прагнув розкрити таємничий, прихований сенс буття, змушуючи читачів шукати істину разом. Усе своє життя прагнув досягнути прекрасного.

 

         ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

         Написати твір-мініатюру на тему:“Одна душа, що збоку дивиться на це.”


Теги: Кавабата, Матківська Г.Й.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 718/190


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar