Головна » Зарубіжна література

Чарівний світ Ганса Крістіана Андерсена. Протиставлення «справжнього» і «штучного» в казці «Соловей»

Мета: «заглибитися» в дивовижний світ казкаря; познайомитися з фактами біографії та творчості письменника; усвідомити моральні проблеми та естетичні цінності казок Андерсена; розвивати навички виразного читання, аналізу художнього тексту; познайомитися з казкою; показати силу справжнього мистецтва; виховання моральних якостей особистості, залучення до загальнолюдських цінностей; закріпити знання понять народна та літературна казка; виховувати любов до літератури як мистецтва слова; виховувати любов до природи.

Обладнання: портрет Андерсена, робоча картка уроку, підсвічники, ілюстрації до казок, фонозапис пісні Н.Корольової «Маленькая страна»,  співу солов’я.

                                                             «… глибина  казок оманлива, здається,

                                                             що ти вже сягнув дна, а перед тобою ще

                                                             відкриті підводні країни.»

                                                                                                              Євген Богат

Хід уроку

Мотивація.

      Діти, скажіть, казка – це диво? А хто створює це диво?( Казкар)

 А чи можна казкаря назвати чарівником?  ( Так, він дарує нам радість, переносить до країни чудес ).

Фонозапис пісні Н.Корольової «Маленькая страна».

       Сьогодні знову зустрінемося з дивом – літературною казкою. Запрошую вас до чарівного світу Ганса Крістіана Андерсена, щоб відчути його неповторність, згадати  казки, зустрітися з улюбленими героями. Тож уявімо, біля входу зупинився екіпаж. Чуєте? Кроки на сходах… Це Андерсен.     ( Учень в ролі казкаря). Він запалює свічки ( на підсвічниках), сідає у крісло. Про що думки письменника? 

-Згадує своє життя…

-Обдумує нову казку.

         Спогади Андерсена: Коли вогонь потріскує в каміні, приходить моя муза, розповідає  безліч казок та історій, приводить до мене героїв зі звичайного життя й каже: «Поглянь на цих людей, ти їх знаєш, намалюй їх, вони повинні жити».

І. Повідомлення теми, мети уроку.

ІІ.Актуалізація вивченого матеріалу.

1.Завдання№1. Вкажіть взаємозв’язки. ( 0,5 балів )

Народна казка                        «Снігова королева»

Фольклорна казка                 «Казка про царя Салтана»

Літературна казка                  «Пензлик Малян»

2.Перевірка домашнього завдання.

Завдання №2. За змістом статті підручника заповніть анкету письменника.  ( 1,5 бала )

    Народився Ганс Крістіан Андерсен 2 квітня 1805 року в данському місті _______________, що на острові _____________. Його батько, бідний _______________, помер рано. З дитинства мрійливий хлопчик любив оповідати дивовижні історії. Першим слухачем був його ________________

________________________________. Першим серйозним захопленням Андерсена був______________. В 14 років він відправився до Копенгагена, щоб стати _______________. В 20 років він почав писати ____________. У 1835 році вийшла перша збірка казок _________________________________, що принесла йому славу. Раз на два роки в день народження видатного казкаря обирають автора  кращої _____________________________, проголошують лауреата _____________________________________________. У столиці Данії _______________, в Королівському саду стоїть пам’ятник Г.К.Андерсену. А вхід до Копенгагенського порту охороняє скульптура _____________. В місті Оденсе є Сад казки, стоїть пам’ятник _____________ та скульптура __________________.  Неподалік від старенького будиночка батьків письменника розміщується ___________ казкаря.Секрет величезної популярності письменника криється в його вірі  в те, що «немає казок кращих, ніж ті, які створює саме _________________».

Завдання №3. Які риси притаманні казкареві? ( 0,5 балів )

__________________________________________________________________

( Фантазія, життєрадісність, задумливість, спостережливість, співчуття, талант…)

ІІІ.Робота над темою уроку.

1.Граємо разом! Мандрівка країною казок Ганса Крістіана.

Завдання №4. За ілюстрацією впізнайте казку. ( 1 бал)

 

Завдання №5. Будуємо Андерсенград. Впізнайте героя  та поселіть його у будиночку. ( 1,5 балів )

1.«Бідне каченя не знало куди подітись. Його пригнічував власний гидкий вигляд і те, що воно було посміховищем цілого пташиного двору».

2.«Коли сонце вже хилилося до заходу, побачила Еліза — одинадцять диких лебедів з золотими коронами на головах летять до берега. Вони летіли один за одним і здавалися довгою білою стрічкою».

3.«Бідна маленька крихітка прокинулась рано-вранці і, побачивши, де вона, гірко заплакала. Навколо, з усіх сторін великого зеленого листа, була вода, і дівчинка ніяк не могла потрапити на землю».

4.«Йшов солдат по дорозі: раз, два! раз, два! Ранець за спиною, шабля при боці. Йшов він додому з війни. По дорозі пострічалась йому стара відьма».

5.«Всі солдатики були подібні один до одного, лише двадцять п’ятий відрізнявся від своїх братів: у нього була тільки одна нога. Його виливали останнім, і олова на нього не вистачило. Але і на своїй одній нозі він стояв рівно і твердо, як решта на своїх двох. І саме він один з усіх якраз і відзначився своїми пригодами».

6.«Ніхто не хотів показати, що він нічого не бачить. Адже це означало б, що він непридатний для своєї посади або страшенно дурний. Жодне вбрання короля не мало такого успіху, як це.

- Та він же зовсім голий! — закричав раптом якийсь маленький хлопчик».

7.«Він дуже гарно вдягнений. На нім шовковий жупанчик, тільки не можна сказати, якого кольору, бо весь час міниться, коли він повертається,- вбрання то зелене, то червоне, то блакитне. Під пахвами у нього зонтики. На одному намальовано багато-багато малюнків. Цей зонтик він розкриває над хорошими дітьми, і їм цілу ніч сняться чарівні казки. А на другому зонтику — ну, нічогісінько нема, і Оле його розкриває над неслухняними пустунами, і вони цілу ніч просплять, як колоди, і нічого цікавого не побачать уві сні».

8.«Вранці її спитали, як вона спала.

- Ой, дуже погано! — мовила принцеса. — Я цілісіньку ніч на стулила очей. Хтозна-що було у моєму ліжку. Я лежала на чомусь твердому, і від цього у мене все тіло тепер у синцях! Просто жах!»

9.«Часто увечері всі п’ятеро сестер бралися за руки і випливали зграйкою на поверхню моря. Чудові голоси були у них, таких не буває у людей. І коли здіймалася буря і кораблям загрожувала небезпека, русалки підпливали до них і співали солодко-солодко про те, як прекрасно на морському дні, і просили моряків не боятися спуститися туди до них».

10.«Цілий день він сидів у своїй комірці, працював, і на вечір зробив чудовий маленький горщичок. Навколо горщичка були навішені бубонці. Як тільки ставили горщик у піч і він закипав, бубонці мило дзвеніли і вигравали стару пісеньку».

11.«Жінка була така прекрасна та ніжна, але з криги, з сліпучої, іскристої криги. І все-таки жива!.. Очі блищали, як дві ясні зірки, але не було в них ні спокою, ні тепла».

 

 Підказка! ( Пані Метелиця, Русалонька, Кай, король, Синдбад, Дюймовочка, Герда, Олов’яний солдатик, Лускунчик,  Еліза, імператор, Маленький Мук, лебеді, Крот, Оле – Лукойє, князь Гвідон, солдат).

2. Завдання №6. Напишіть, що об’єднує казки Андерсена. Чому вони навчають?  ( 3 бала)

_____________________________________________________________________________________________

3. Історія створення казки «Соловей».

          Сьогодні Ганс Крістіан  повернувся додому пізно. Він стомлений, але щасливий, адже увесь вечір насолоджувався співом Пенні Лінд, яку називали «шведський соловей» і в яку Андерсен був безнадійно закоханим. Г. Х. Андерсен належав до прибічників «поезії серця», котрі думали, що творчість – це імпровізація. Прикладом такої поезії і є казка «Соловей», написана за одну добу 11 – 12 жовтня 1843року. У творі знайшло відображення нещасне кохання автора. В 1843 – 1845 роках Андерсен був без взаємності закоханий у знамениту шведську оперну співачку Пенні Лінд. Це глибоке почуття наповнило новим змістом задум казки про короля і смерть. Внаслідок цього, центральною проблемою «Солов’я» стали роздуми Андерсена про мистецтво, його природу, місце життя в цьому світі. «Дякуючи Пенні Лінд, - писав Андерсен, - я вперше пізнав святість мистецтва і проникся почуттям обов’язку, що велить забувати себе заради високої мети мистецтва».

        Це цікаво! Лінд  Енні (Женні) -  шведська співачка (лірико-колоратурне сопрано). Училася в школі при Королівському театрі (Стокгольм), на сцені якого дебютувала в 1838 році. У 1844—49 роках співала в оперних театрах Берліна,  Лондона, Відня, потім (до 1870) виступала як концертна співачка в США і Західній Європі. Партії: Евріанта («Евріанта» Вебера), Сомнамбула («Сомнамбула» Белліні), Лючія («Лючія ді Ламмермур» Доніцетті), Амалія («Розбійники» Верді), Аліса («Роберт-диявол» Мейєрбера) та ін. Була однією з найбільш видатних співачок 19 століття.

        Як ви думаєте, яку казку нашіптує муза письменнику цієї ночі?

-Казку «Соловей».

-Що ви знаєте про цього птаха?

          Це цікаво! Соловейко - рід дрібних птахів родини мухоловкових ряду горобцеподібних. Довжина птаха — 144–170 мм, вага — 13,4-26 г. Має 12 видів, в Україні — 3 види: Соловейко західний, гніздиться в Криму, нечисленний у Прикарпатті, рідкий в західних областях поліської і лісостепової зони; Соловейко східний  - повсюдний; Синьошийка - повсюдний гніздовий птах, крім Карпат, Криму й степу.

        Прекрасний спів солов`я не залишає байдужим нікого. Вважають, що співає він уночі, насправді ж соловейко співає і вночі, і вдень, просто вдень ми не можемо почути його через шум та спів інших птахів. Оскільки соловей – це перелітний птах, тому він співає лише з квітня по червень, саме в той час, коли самиця насиджує яйця. Співають лише солов’ї-самці. У співі він виражає свої почуття до самки, оберігає її, коли вона сидить на гнізді. Співає соловейко лише до появи пташенят, а з часом припиняє, щоб не привертати увагу хижаків. Незважаючи на чудовий спів, солов’ї за своїм забарвленням не впадають у вічі, їх пір’я коричнево-червоне, а черевце – сіро-біле. Гніздяться вони на деревах, але саме гніздо не дуже міцне. Іноді воно може бути прямо на землі або на дуже великій висоті. Як правило, в гнізді самиця відкладає від 4 до 6 яєць, які мають характерне забарвлення – оливкове, темно-оливкове, зеленувате або ж блакитнувате з плямами. Соловейко – птах особливий.

     Кожен молодий соловейко навчається співу у старших, наслідуючи їх. Співають солов’ї теж дивно: сидять на гілці невисоко від землі, опускають крила і горбляться, постійно оглядаючись навколо, адже вони дуже потайливі.

                                 

-А чи знаєте, як співає соловей? Прослухайте запис. Чи вразив вас спів?

4. Робота с текстом. Учитель читає початок казки до слів: «Все-таки це – найкраще!»

5.Бесіда:

-З чого починається казка?( З опису прекрасного саду імператора.)

-Давайте перенесемося туди…

-Де відбуваються події?

-Що знаємо про Китай?

-Яку китайську народну казку вже вивчали?

-Що вразило в описі палацу імператора? З чого він збудований?

-Чи добре жити у крихкому палаці? Де починається справжнє життя?

-Знайдіть опис місця, де жив соловей.

-Чи знав імператор, що у його володіннях живе соловей?

-Хто знав про солов’я?

-Чому увесь світ знав про соловя, про нього навіть у книгах писали, а імператор не знав?

Здається, соловей та жителі палацу живуть в різних світах.

Завдання №7.  Дослідіть, чим відрізняється світ солов’я від світу імператора. ( 4 бали )

Отже,______________________________________________________________________________________

( Солов’я  оточує світ справжньої краси та живої природи, імператора оточує «штучна» краса палацу.)

      Це цікаво! Дія казки відбувається в Китаї, країні з найдавнішою культурою. Китайські майстри залишили нащадкам неповторні й вічні архітектурні пам’ятки: загадкові й величні пагоди – вежеподібні меморіальні споруди на честь діяння буддійських святих, а також на честь важливих для китайців подій, палаци китайських імператорів, вироби з фарфору, малярські твори. Велика Китайська стіна, яку вивели будівники у 4 – 3 ст. до н. е. Китай – країна філософів, митців, мореплавців, мандрівників, винахідників (їм належить винахід пороху, мистецтво виготовлення порцеляни, шовку).     

 Підіб’ємо підсумки

1.Метод «Мікрофон». Прокоментуйте епіграф до уроку.

                      2.Слово вчителя.

Краса казок Андерсена відчувається в інтонації, чарівній простоті, у безмірній доброті ставлення до світу і людини, в умінні письменника з напрочуд простих предметів і подій створити казку. А головне полягає в тому, що Андерсена захоплює не стільки чарівний світ фей, ельфів, тролів і дивовижні повороти сюжету, скільки сама людина. Він, як справжній чарівника. Проникав у душу дитини, дорослого, простого садівника і знатного пана. Придворного вельможі чи імператора.

Андерсен оспівував боротьбу зі злом, людське щастя, все, що нас оточує і що маємо в собі, хоч не завжди помічаємо, а частіше бачимо його в інших. Усього цього навчило його життя. І не тільки природжений великий талант, а й любов до людей та нелегко прожиті літа сприяли становленню великого майстра-казкаря.

Подібно до народних сюжет казок Андерсена завжди побудований на боротьбі добра зі злом, а головна думка закликає до високих загальнолюдських ідеалів. Специфічним засобом казки завжди є чарівна фантастичність, але в Андерсена казкове невід’ємне від життя, породжене ним. Тут практично нема фантастичних перетворень за участю якогось чарівного предмета чи з волі чарівника. Він опоетизовує найпростіше в прозі буденності.

Колись у дитинстві малий Ганс запитав у тата, що таке казка. У відповідь почув: «Якщо справжня казка, то в ній прекрасно узгоджуються справжнє життя і те, до чого ми прагнемо». Такими й були твори Андерсена.

Домашнє завдання:

1.Прочитати казку «Соловей».

2.Намалювати ілюстрацію до казки.

3.Укласти каталог казок Андерсена.

4.Розгадати кросворд. Якщо ви правильно назвете слова по горизонталі, то по вертикалі зможете прочитати назву казки, яку  вивчаємо.

Казка про дівчинку, що була морською красунею. (Русалонька).
Предмет, який підклали принцесі під перини. (Горошина).
Речовина, з якої був зроблений солдатик. (Олово).
Професія у театрі, яку дуже хотів обрати Г.Х.Андерсен. (Актор)
Ліричний жанр, за який перепадало юнакові від директора гімназії. (Вірш).
Ім’я подруги Кая. (Герда).
Розміри дівчинки, що стали основою її імені. (Дюйм).

 

Тема: Соловей як втілення сили природи й мистецтва. Зміни в образі імператора.

Мета:

-удосконалювати навички виразного читання, аналізу тексту та характеристики героїв,

-порівняти живого і штучного солов’я;

-визначення головної думки твору – ідеї безсмертя справжнього мистецтва та неможливості замінити його «механізмом»;

-виховувати любов до прекрасного, почуття добра та милосердя.

-показати силу справжнього мистецтва,

-вдосконалити навички  переказу казки;

-розвивати пам'ять, образне мислення;

-формувати уявлення про справжню красу; 

-виховувати любов до природи.

Обладнання: ілюстрації до казки, портрет письменника, комп’ютерна презентація-слайди з видами Китаю, робоча картка уроку, музичний твір Аляб’єва «Соловей», фонозапис пісні Анатолія Солов’яненка «Не щебечи, соловейку».

Тип уроку – дослідження                   

                                                    Виключно правильний шлях до краси – правда.

                                                                                                                Ф. Шаляпін

                                                    Мистецтво народжується життям, виростає

                                                    з життя, і тому має життєдайну силу.

                                                                                                         Д. Кабалевський

                                                                   Життя коротке, мистецтво вічне.

                                                                                                                     О.Уайльд

ХІД УРОКУ

І. Вступне слово вчителя.

Ми пересвідчилися, що без казок Андерсена важко уявити життя. Вони потрібні і дітям, і дорослим. Читаючи казки, ми сприймаємо створений письменником світ як реальний. І хоча уявлення про добро і зло, про справжнє і фальшиве, які виникли під впливом казок Андерсена, не завжди знаходять відображення в житті, все ж ми вчимося протистояти нещирості, зраді, жадібності, душевній черствості, вчимося бачити красу, справжню дружбу, щиру любов. Отже, славетний казкар поруч, він залишиться з нами на все життя. І кожна зустріч з його витвором – це якесь відкриття.

Перевірка домашнього завдання. Представлення каталогу казок Ганса Крістіана  Андерсена.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

От і сьогодні  ми продовжимо мандрівку Андерсенградом й продовжимо знайомство з прекрасним майстром пісенного мистецтва – Соловейком; торкнемося того чудового світу, який створений гарячим серцем казкаря. Наша мета –  дослідити, що краще: природна чи штучна краса; яке завдання мистецтва; роль Серця, тобто «справжнього почуття» у створенні витворів мистецтва; положення митця у світі влади, багатства й бідності.

(запис у зошит теми уроку)

ІІІ. Аналіз казки та робота над її змістом.

1.Завдання№1. Розмістити ілюстрації до казки у хронологічному порядку.              ( 1 бал )

2.Завданя №2. Літературний диктант. ( 2 бала)

1.Який  матеріал використовували для будівництва палацу? ( Фарфор )

2.Які квіти росли в саду імператора?  (Срібні дзвіночки )

3.Звідки імператор дізнався про живого солов’я. ( З книги)

4.Яку характеристику соловю давали мандрівники? ( Все – таки це – найкраще )

5.Хто знав, де живе соловей? ( Маленька дівчинка-кухарочка )

6. З ким придворні переплутали солов’я. ( Корова, жаба)

7.Кому належать слова: «Це все вигадки, чорна магія, ніякого солов’я в нас нема»? ( Камергеру )

8.Як імператор вирішив нагородити солов’я?  (Носити на шиї його золотий черевик )

9. Якою біла справжня винагорода для соловя? ( Бачити сльози на очах імператора )

10.Як одинадцять крамарів  назвали своїх синів? (Соловями)

11.Назвіть повний титул штучного соловя. («Співець імператорського нічного столівка» за рангом номер перший з лівого боку)

12. Що означають дивні ( потворні, милі, ласкаві ) голови, що визирали  із складок великих оксамитових завіс? (То були всі злі й добрі діла імператора )

 

3.Завдання№3. Визначити елементи композиції казки. ( 3 бала )

Зав’язка___________________________________________________________

Розвиток подій_____________________________________________________

Кульмінація________________________________________________________

Розв’язка__________________________________________________________

4.Бесіда:

-Де у казці розпочинається зав’язка? (Імператор почув про солов’я і наказав знайти його)

 -Як проходить розвиток подій?

 -Чому Андерсен, коли описує враження імператора від співу солов’я, пише, що «в імператора виступили сльози на очах і потекли по щоках»? (Сльози мають магічну силу, вони здатні розтопити лід в душі людини. Згадаймо казку «Снігова королева»).

 -Чому соловей відмовився від нагороди? (Він отримав нагороду від того, що серце імператора розтануло і він зміг почути і зрозуміти спів солов’я).

-Чому, на вашу думку, автор вводить в твір ще одного героя – солов’я штучного? (Андерсен хотів протиставити справжнє мистецтво штучному)

 -Як ви думаєте, може відбутися дуель між справжнім і штучним солов’єм? Чому?

 -Чому, на вашу думку, казкар порівнює штучного солов’я з браслетами і брошками?

 -А чому справжній соловей полетів в свій ліс, як тільки з’явилась можливість?

- Чому «бідні рибалки» не поділяли захоплення від співу штучного солов’я? (Тут іде поєдинок між Розумом і Серцем. Тільки те мистецтво, якейде від самої особистості творця – від його серця, може проникнути в серце іншим. При допомозі Розуму неможливо осягнути стихію Серця. Це філософія Андерсена-мудреця).

- Чому імператор призначив штучного солов’я «імператорського нічного столика співаком з лівого боку»? Чому саме з лівого? (Художня деталь) (Бо з лівого боку – серце, навіть у імператора)

Кульмінація – поява Смерті. Описуючи торжество Смерті над імператором – автор безпощадний (Знаходимо й зачитуємо фрагмент з тексту).

-Чому штучний соловей не розігнав мару? Чому не відгукнувся на прохання імператора? А чому прилетів справжній соловей? Адже імператор його забув! (Соловей прилітає до помираючого імператора, щоб підбадьорити і утішити його. «Моя пісня порадує тебе і заставить задуматись»).

-Про що повинен думати імператор?( Соловейко справжній відкриває нам загадку справжнього мистецтва?

-Чому пісня солов’я так вразила Смерть?

-Де розв’язка твору? (Соловей своїм мистецтвом перемагає Смерть). (Художня деталь).

-Чи не випадково в описі «воскресіння» імператора говориться про те, що «кров приливала до його серця»? (Пісня від серця солов’я переливається до серця імператора. Це не тільки фізичне воскресіння, а й духовне). У цьому поєдинку виграє справжній соловей.

Поет, як птах, дає те,

Що в нього є – пісню.

5.Читання за ролями фрагменту пошуку солов’я. Спрямоване читання.

Завдання№4. Заповнити маршрутний лист пошуків солов’я придворними. ( 1 бал )

__________________________________________________________________

 

( Камергер бігав по всіх коридорах та залах палацу        кухня ( дівчинка )       ліс        мукання корови,

              квакання жаби,

             маленька сіра пташка на гілці).

«Та де ж її шукати? Камергер бігав по всіх сходах згори та вниз, по всіх залах та коридорах, але ніхто, кого він стрічав, не чув ані слова про солов’я. Камергер прибіг назад до імператора і сказав, що, напевне, той, хто написав книгу, вигадав байку.

- Ваша імператорська величність не може собі навіть уявити, що пишуть у книжках. Це все вигадки, чорна магія, ніякого солов’я в нас нема.

- Але ж книгу, яку я читав,- сказав імператор,- прислав мені всевладніший імператор Японії, і в ній не може бути ніякої неправди! Я хочу почути солов’я. Він мусить бути сьогодні тут. Він матиме мою найбільшу милість. Якщо його не буде, після вечері я накажу висікти весь двір!

- Тзінг-пе! — сказав камергер і знову оббігав усі сходи згори та вниз через усі зали та коридори; половина придворних бігала за ним, бо вона зовсім не хотіла, щоб її сікли. У всіх було одне питання — про солов’я, про якого знав цілий світ, але ніхто не знав при дворі.

Нарешті, зустріли вони на кухні бідну маленьку дівчинку. Вона сказала:

- О боже!.. Я добре знаю солов’я! О! Як він уміє співати! Мені дозволено щовечора відносити моїй бідній хворій матері недоїдки від обіду. Вона живе внизу, на березі моря, і, коли я повертаюсь назад, я спочиваю в лісі і там слухаю співи солов’я. У мене виступають сльози на очах, і стає так хороше, ніби мене цілує мама.

- Маленька куховарочко! — сказав камергер.- Я дам тобі постійне місце на кухні і дозволю дивитися, як імператор обідає, якщо ти проведеш нас до солов’я… Сьогодні ввечері йому наказано співати!

І ось вони вирушили до лісу, де завжди співав соловей, і півдвору пішло за ними.

Коли вже пройшли півдороги, замукала корова.

- О! — сказали молоді придворні.- Ось він! Яка надзвичайна сила в такій маленькій тварині! Але звичайно ми чули його раніше!

- Ні, це корови мукають,- пояснила дівчинка,- ми ще далеко від того місця.

Потім заквакали жаби в болоті.

- Чудово! — зауважив придворний бонза.- Я вже чув його, він дзвенить, як маленькі церковні дзвоники.

- Ні, то жаби! — заперечила дівчинка.- Але, я гадаю, ми скоро його почуємо.

Тоді заспівав соловей.

- Ось він! — скрикнула.- Слухайте! Слухайте! Ось він сидить.- І вона показала на маленьку сіреньку пташку на гілці.

- Чи це можливо? — промовив камергер.- Я ніколи не уявляв його собі таким! Який у нього простий вигляд! Може, він згубив свої фарби, тому що побачив перед собою стільки знатних людей!

- Соловейку! — гукнула голосно маленька куховарка.- Наш милостивий імператор бажає, щоб ти йому проспівав.

- З великою втіхою і насолодою! — відповів соловей і заспівав — бо співати для нього було завжди радістю.

- Дзвенить, як скляні дзвіночки,- сказав камергер.- Подивіться на це маленьке горлечко, як воно працює. Дивно, що ми раніше його не чули. Він матиме великий успіх при дворі.

- Може, ще поспівати імператорові? — спитав соловей. Він думав, що імператор теж тут.

- Мій прекрасний маленький соловей,- сказав камергер.- Я маю щастя закликати вас сьогодні ввечері на двірське свято, де ви зачаруєте його імператорську милість своїми принадними співами.

- Найкраще мене слухати в зеленому лісі,- промовив соловей, але полетів з ними, коли почув, що цього бажає імператор.

  6.Перевірка домашнього завдання.  Діти, читаючи вдома казку ви малювали ілюстрації. На них ви зображували солов’я. Всі пташки на ваших роботах різні, але є і дещо однакове: на одних зображено штучного солов’я, а на інших – живого. Давайте порівняємо цих птахів. Яким був штучний соловей, а яким – справжній?

Завдання № 4А ( за вибором ). Розподіліть характеристики. ( 2 бала )

 

-Бідний, обтяжений турботами рибалка, коли вночі випливав закидати свої сіті, зупинявся і слухав його спів.

- Жив у гіллях дерев, що звисають над водою.

 -Маленька сіренька пташка.

-Співав так чудово, що на очах імператора виступили сльози і покотились по обличчю.

-Співав по-своєму.

-Тридцять три рази проспівала вона одну й ту ж мелодію і не заморилася.

-Пташка могла співати одну з мелодій.

-Вона поводила хвостиком вгору та вниз і блищала сріблом та золотом.

-Виглядала далеко миліше: вона блищала, як браслет або брошка.

-Можна розібрати її і показати всю будову всередині

Отже, ___________________________________________________

                 

( Штучний соловей красивий лише зовні, в середині у нього механізм, він – витвір людський рук, уподібнення природі, справжньому мистецтву, а живий соловей – витвір природи. За непримітною зовнішністю прихована справжня внутрішня краса. Його живий голос – це справжнє мистецтво.)

7.Прослуховування музичного твору Аляб’єва «Соловей». Яке враження він на вас справив?

8.Переказати епізод «Імператор і смерть».

9.Завдання №5. Дослідіть, які зміни відбулися з імператором. ( 3 бала )

______________________________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________________________

«Він сидів на своєму золотому троні, читав і читав, кожну мить покивуючи головою, бо йому приємно було читати прекрасний опис його міста, палацу й саду. «Та соловей — все ж таки найкраще»,- було написано в книжці.
Що таке? — сказав імператор.- Соловей!.. Я зовсім не знаю. Невже в             моїй державі і навіть у моєму саду є така пташка? Я ніколи не чув про це.»
Я хочу, щоб вона сьогодні ж увечері була в палаці і співала мені,- сказав імператор.- Весь світ знає про те, що є в мене, тільки я один не знаю.
Я хочу почути солов’я. Він мусить бути сьогодні тут. Він матиме мою найбільшу милість. Якщо його не буде, після вечері я накажу висікти весь двір!
Соловей співав так чудово, що на очах імператора виступили сльози і покотились по обличчю. Тоді соловей заспівав ще чарівніше, аж серце стискалось від його пісні. Імператор був такий задоволений, що наказав дати соловейкові носити на шиї свій золотий черевик,
Що це значить? — сказав імператор.
пташка дістала титул «співця імператорського нічного столівка» за рангом номер перший з лівого боку, тому що імператор вважав за важливіший той бік, де серце, а сері це навіть у імператорів також з лівого боку.
Імператор, весь двір і навіть весь! народ знали напам’ять кожну ноту з пісні штучної пташки. Вуличні хлопчаки співали: «Цві-цві-цві… Тьох-тьох-тьох-тьох»,- і імператор співав так само.
Імператор, якого всі любили, був хворий і, казали, мусив умерти.
Але імператор ще не був мертвий. Нерухомий і блідий лежав він у своєму розкішному ліжку з довгими оксамитовими завісами і важкими золотими китицями.
Бідний імператор ледве міг дихати, йому здавалося, ніби хтось сидів на його грудях. Він розплющив очі і побачив, що це — Смерть.
Дякую! Дякую! — промовив імператор. — О, ти, небесна маленька пташко! Я добре знаю тебе! Тебе я вигнав із своєї держави, а ти своїм співом відігнала від мого ложа злі привиди, одігнала з мого серця навіть Смерть. Як мені нагородити тебе?
І він заспівав, імператор полинув у солодкий сон… Який спокійний, цілющий був цей сон!Сонце світило в вікно, коли він прокинувся міцним та здоровим.

Вивчаємо теорію літератури.

Антитеза (протиставлення) — стилістичний прийом, що полягає у зіставленні протилежних думок або образів для посилення враження.

У казці «Соловей»:

Живий соловей – штучний соловей                        Щастя                -  горе

Радість                 - смуток                                         Свобода             - неволя

Добро                   - зло                                               Правда                - обман

Відвертість           - фальш                                         Життя                 - смерть.

   Алего́рія (інакомовлення) — відображення в образах тварин людських стосунків характерів.    Соловей – образ вільного співця, поета, алегоричний образ мистецтва, яке розмовляє мовою самої природи; лише справжнє мистецтво здатне перемогти смерть і навіть ті сили зла, які живуть влюдській душі. Мистецтво змінює людину, робить її кращою, чистішою.   

Тема ( співвідноситься з назвою)–  те, про що оповідає автор; елемент змісту, відповідь на питання, про що цей твір.

Ідея – узагальнююча, центральна думка  твору, його сенс; те, що хотів сказати автор.

У світі дуже багато краси, якої ми часто не помічаємо. Мабуть, це через те, що ми її бачимо кожен день, і вважаємо, що нічого нового в ній нема. Але ж це не так. Настає момент, коли людина зовсім по-новому сприймає оточуючий її світ і відкриває для себе те, що раніше не помічала, - як сталося це з китайським імператором із казки Андерсена «Соловей».

Завдання №6. Розгадайте «плутанку». Чи згодні ви з тим, що ці слова містять головну думку казки? Поясніть. ( 2 бала )

              Не – зо – що – то – щить– все– те – бли – ло    

_________________________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________

             ( Відповідь: Не все те золото, що блищить.

Отже, справжнє мистецтво має бути вільне, воно говорить правду  рибалці, дівчинці  і імператору. Це дуже мудра казка, бо вона нагадує, що не можна плутати зовнiшню досконалiсть iз живим мистецтвом. Тому що навiть найкрасивiша iграшка лишається тiльки забавкою, а справжнє мистецтво зачiпає за живе i змушує вiдгукуватися усiм серцем, i лише воно може виявитися сильнiшим за смерть. Мистецтво – дивна сила. Вона може робити чудеса з людиною, яка доторкнулася до прекрасного, простого i водночас таємничого свiту мистецтва. Мистецтва, що може перемогти смерть.)

ІІІ. Підсумок  уроку.

Заключне слово вчителя. Солов’я здавна народ прославляє в піснях, віршах, скульптурах… У фольклорі він втілює образ волі, друга, подарунка. Часто соловейко виступає в ролі крилатого посла. Йому повіряли люди свої таємниці, розповідали про свої радості і горе. Його наділяли ніжними епітетами «вільна пташка», «соловейко маленький». Талановитих співаків називали соловейками. Так, «українським соловейком» називали співака Анатолія Солов’яненка. Багато пісень співає він, і серед них «Не щебечи, соловейку» на слова Віктора Забіли і музику М. Глінки. (звучить фонограма). До солов’я звертався і український поет Тарас Шевченко. (читати вірш).

Т.Г.Шевченко Сон («У всякого своя доля…»)

Летим. Дивлюся, аж світає,

 Край неба палає,

 Соловейко в темнім гаї

 Сонце зустрічає.

 Тихесенько вітер віє,

 Степи, лани мріють,

 Меж ярами над ставами

 Верби зеленіють.

 Сади рясні похилились,

 Тополі по волі

 Стоять собі, мов сторожа,

 Розмовляють з полем.

            *******

Садок вишневий коло хати,

 Хрущі над вишнями гудуть,

 Плугатарі з плугами йдуть,

 Співають ідучи дівчата,

 А матері вечерять ждуть.

 Сем’я вечеря коло хати,

 Вечірня зіронька встає,

 Дочка вечерять подає,

 А мати хоче научати,

 Так соловейко не дає.

 Поклала мати коло хати

 Маленьких діточок своїх;

 Сама заснула коло їх.

 Затихло все, тілько дівчата

 Та соловейко не затих.

Якщо ви втратили віру в себе і в свої сили, дуже втомилися, вам здається, що зло перемогло – зверніться до казок Андерсена і його герої допоможуть вам своєю вірою в силу добра. Мені допомогли. “Cвіт навколо нас сповнений краси. Розплющ очі і дивись!” Г. Х. Андерсен.

Підіб’ємо підсумки. Чому казка називається «Соловей», а не «Солов’ї»?

____________________________________________________________________________________________

ІV. Домашнє  завдання (за вибором)

1. Дібрати прислів’я про солов’я.

2.Творче завдання: Ви – китайський імператор і вперше почули спів солов’я в своєму палаці. Ви хочете поділитися своїм захопленням від співу пташки з японським імператором і пишете йому листа. Як би виглядав цей лист? Напишіть.

3.За підручником прочитати статтю про О.Уайльда.

4.Скласти візитівку О.Уайльда.

 

Словничок з теми:

Камергер – придворний чин

Чорна магія – зле ворожіння, чаклунство

Кокетство – намагання сподобатись

Покоївки – кімнатні служниці

Шарманка – старовинний музичний інструмент

Капельмейстер – керівник і диригент хору або оркестру

Клейноди – знаки влади

Арія – це розвинута, закінчена вокальна п’єса для голосу – соло з оркестровим супроводом. У первісному значенні термін “арія” означав пісню (являє собою частину оперної дії).

Імператор – титул деяких монархів, що означає більш високий ранг порівняно з королем, царем. 

Орнітолог - це біолог, що вивчає птахів. Він спостерігає за їх поведінкою в умовах живої природи, мегаполісу і в неволі. Відстежує сезонні міграції. Займається науково-дослідною роботою.              


Теги: Заболотня В.В., Андерсен
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 5876/278


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar