Головна » Зарубіжна література

Байка вчить, як у світі треба жить

Мета уроку: Перевірити знання учнів з вивченої теми, вчити застосовувати теорію  на практиці, співставляти, аналізувати байки Езопа, Федра, Крилова;  вдосконалювати навички виразного читання байок. Розвивати логічне мислення,пам'ять,творчі здібності, вміння  висловлювати власну думку.  На прикладі байок вчити життєвої мудрості. Виховувати почуття  справедливості у ставленні до інших, правдивість, доброту, щирість.

Тип уроку: Урок-конкурс

Обладнання: портрети байкарів Езопа, Федра, Крилова, ілюстрації до їхніх творів,

                       репродукції картин Леонардо да Вінчі.

 

Епіграфи:      Єдина в байках є мета й призначення -

                     Погані смертних виправляти звичаї

                     І закликати люд до справедливості.

                                                                 Федр

                      Здається, байка просто бреше,

                     А справді - мудру правду чеше.

                                                                  Л. Глібов

                                                       

                                                                 Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

ІІІ. Робота по темі уроку:

1. Слово вчителя

Діти, чи замислювалися ви коли небудь над тим, як багато значить слово в житті людини? Слово може приголубити, підняти настрій, розрадити, а може приголомшити і навіть убити. Може воно і прославити, і засудити, і висміяти. Все може слово... Тож треба вміло ним користуватися.

- Прослуховування уривку із байки Л. Глібова "Лисиця-жалібниця"

      Лукавий чоловік словами нас голубить,

      Неначе всіх і жалує, і любить,

      Для правди, для добра живе

      Як по воді пливе.

      А ближче придивись ти -

      І видно, що виля хвостом:

      Помажу, мов медком, -

      Солодше буде з’їсти.

Запитання: Від чого застерігає нас автор?

                                                            (відповідь: "Горе тому, - застерігає Глібов, - хто

                                                             повірить словам лукавої, підступної людини".)

2. Проведення конкурсу

    а) Теорія літератури

- Який твір називається байкою?

- Назвати основні елементи байки.

- До яких жанрів подібна байка?

- Що таке "мандрівний сюжет"?

- Що таке алегорія? мораль байки?

  

     б) Що ми знаємо про байкарів (команди готували розповіді про одного з байкарів

         та його творчість, вивчали байки напам’ять, готували інсценізацію байок)

Команда "Байкарі" розповідає про давньогрецького байкаря Езопа, який жив у VIст. до н. е. Поет був рабом-невільником, дуже негарним на вигляд, але відзначався неабияким розумом. Про його мудрість складалися легенди, які свідчили, що він був розумніший за своїх сучасників і повчав їх своїми байками. А написав Езоп більше 400 байок, їх переклали Ю. Мушак, Н. Сахарний та ін.

 

- Виразне читання учнями байок Езопа "Вовк і Ягня", "Мурашка й Цикада", "Ворон і Лисиця"

- Запитання до учнів:

З якими героями ми зустрілися у цих байках? Про що в них розповідається?

Яка мораль байки? У яких словах виражається?

Що засуджує автор?

Чи можна говорити, що ці твори лише про тварин? Чому?

 

Команда "Знавці" розповідає про Федра. За походженням - грек з Македонії, змалку потрапив у рабство. Виріс і здобув освіту у Римі. Був відпущений на волю імператорои Августом. Слава до байкаря Федра прийшла лише в кінці XVIст.

- Виразне читання байок "Вовк та Ягня", "Вівця, Пес і Вовк", "Кібець і Голуби".

- Запитання вчителя:

  Дайте характеристику персонажам цих байок. Які з них вам  

  уже зустрічалися раніше?

  Що засуджує автор у творах? (Свавілля, насильство, брехливість, нерозважливість, 

  безпідставну довірливість)

  Що нового вніс римський поет Федр у розвиток жанру байки? (Прагнув надати      

  своїм творам виховного значення, посилив їх повчальний зміст)

 

Команда "Мудреці" розповідає про рос. байкаря І. Крилова. Син бідного армійського офіцера і простої неписьменної жінки, Крилов навчався різних наук разом із дітьми губернатора Твері, який пускав його в дім із жалю. З 9-ти років працював переписувачем паперів у канцелярії, після смерті батька допомагав матері утримувати сім’ю. Від природи був обдарованим: чудово грав на скрипці, малював, видавав гумористичні журнали, писав комедії, комічні опери. Але справжню славу йому принесли байки.

 

- Виразне читання учнями байок "Ворона та Лисиця", "Лебідь, Щука й Рак" у перекладах В. Терещенка, М. Рильського, Ф. Скляра.

- Запитання вчителя:

   Про що розповідають байки? Якими є герої? Які їхні вчинки автор засуджує?

   

    в) Інсценізація учнями однієї з байок

 

    г) Конкурс на краще виразне читання байок напам’ять

 

    д) Робота з портретом Л. да Вінчі

- Що ви знаєте про цю людину?

- Які картини цього художника вам відомі?

  

    е) "Екскурсія в картинну галерею" (На дошці - репродукції картин Л. да Вінчі

        "Мадонна з квіткою", "Мадонна Літта", "Таємна вечеря", "Джоконда", "Дама з

        горностаєм"

        Екскурсовод (учень класу) звертає увагу на кольорову гармонію, ніжність

        світло-тіньових переходів, на майстерність у розкритті внутрішнього світу

         людини.

- Запитанння вчителя:

Який настрій на вас навіяли ці картини? Яке враження справили?

   

    є) Повідомлення підготовленого учня про Леонардо да Вінчі (1452-1519) - одного із найвидатніших діячів італійського Відродження: геніального художника, вченого, інженера-винахідника, архітектора, скульптора, музиканта і поета. Залишив після себе багато байок, літературно не опрацьованих і часто не закінчених.

- Виразне читання вчителем байки "Лев і Ягнятко"

- Аналіз байки: Вчинок Лева - це вияв його сили чи слабкості? Чому ви так думаєте?

                           Порівняйте обрзи Лева і Ягняти з відомих вам байок.

                           Яка мораль твору? (є речі, через які не можна переступати: не можна

                           обманювати довіру, не можна відповідати злом на добро, жити у

                           злагоді із власною совістю, чинити справедливо у ставленні до

                           інших)

  

    ж) Перегляд учнівських ілюстрацій до байок

 

IV. Підведення підсумків уроку

Проведення вікторини "Чи знаєте ви..."

1. Які риси людської вдачі символізують образи Вовка, Ягняти?

2. Чого навчають нас байки Езопа, Федра, Крилова?

3. Чим відрізняється поведінка Ягняти у Езопа і Ягняти у Л. да Вінчі?

4. Як ви думаєте, що б зробив Вовк Езопа з Ягням Л. да Вінчі, якби він опинився на місці Лева?

5. Кому належать вислови:

"У сильного всегда бессильный виноват"

"Ты всё пела? Это дело:

Так поди же, попляши!"

"А Васька слушает да ест".

"Когда в товарищах согласья нет,

На лад их дело не пойдёт,

И выйдет из него не дело, только мука."

 

- Слово вчителя: назви яких байок, що прозвучали на уроці, ви записали? Чому вчать нас байки?

- Виразне читання уривку з твору Федра:

Святуйте святощі ів небожителів:

Вітчизну бороніть оружно і своїх

Батьків, дружин, дітей; громіте недругів;

Допомагайте друзям; бідаків щадіть;

Сприяйте добрим; викривайте крутіїв;

Карайте за провини; не терпіть ганьби;

Помщайтесь ти, хто осквернить безчестям дім;

Лихих цурайтесь; віру йміть не кожному.

 

- Що у житті людей найкорисніше?

- Як епіграфи пов’язані з нашим уроком?

 

V. Домашнє завдання: Написати власну байку у віршованій формі 


Теги: байки, Гулик Л.В.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 344/19


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar