Головна » Зарубіжна література |
Мета: дати учням поняття про байку як літературний жанр; добитися опанування ними літературознавчих понять ( байка, алегорія тощо); ознайомити з особистістю Езопа та його творчістю; формувати вміння і навички аналізу художнього тексту; розвивати логічне мислення, спостережливість, творчі здібності школярів, зв’язне мовлення; звернути увагу на особливості виразного читання байок; виховувати позитивні риси характеру учнів. Вміння критичного мислення. Сприяти розвитку комунікативних та полікультурних компетенцій. Використання стратегій критичного мислення. Інтерактивні вправи "Мікрофон", «Мозковий штурм», «Сюрприз», рольова гра "Дослідник", прийом "Дивуй", сенкан "Езоп"; Тип уроку: засвоєння нового матеріалу з елементами дослідження
В Езопа вчіться добрі люди Федр І. Організаційно – психологічний момент. Слово вчителя Я вітаю тих, хто сьогодні на уроці. ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. - Цей урок навчить мене… - Я очікую від цього уроку… - Цей урок допоможе мені… - Цей урок познайомить мене… В кінці уроку перевіримо, чи досягли ми мети, чи справдилися наші очікування.
Вчитель. Ось послухайте уривок із твору Л. Глібова “Лисиця – жалібниця ” і подумайте, від чого застерігає автор?
Для правди, для добра живе, Як по воді пливе. А ближче придивись ти - І видно, що виля хвостом Помажу, мов медком,- Солодше буде з’їсти Учитель підсумовує відповіді учнів: Горе тому, хто повірить словам лукавої та підступної людини і застерігає, що треба бути уважним з тим, з ким спілкуємося, яка це людина, не бути лицеміром самому. І сьогодні на уроці ми спробуємо зрозуміти силу слова саме в байці. ІІІ. Актуалізація знань. Чи спостерігали ви, що у цьому уривкові є повчальний зміст? IV. Усвідомлення змісту. « Мозковий штурм » V. Осмислення нового матеріалу. 1. Заохочення до пошуково - дослідницької роботи.
Обдарований учень отримав випереджальне завдання: дослідити історичний шлях байки. Зараз він представить до вашої уваги матеріал своєї дослідницької роботи. Матеріали дослідницької роботи учня. Народження байки сягає глибини тисячоліть. Витоки її ми знаходимо в античному світі, біля джерел людської цивілізації. Достовірних відомостей про першого байкаря ми не маємо. Легенда розповідає, що першим байкарем був римський раб Езоп. Це напівлегендарна, напівреальна особа, справжнє буття якої викликало багато сумнівів ще за античних часів. Проте першу згадку про Езопа знаходимо у відомого старогрецького історика Vст. до н.е. Геродота, який називає його рабом з острова Самоса за часів фараона Азаміса. Пізніше Езоп був викуплений з рабства і служив при дворі лідійського царя. Йому приписують майже всі сюжети античних байок, які дійшли до нас. Новий літературний період у розвитку байки починається з перших літературних обробок творів Езопа відомими античними письменниками — римським поетом Федром (І ст. н. е.) і грецьким поетом Бабрієм (II ст. н. е.) Байки Федра спрямовані проти рабовласників і носять викривальний характер. Байкар засуджує соціальну нерівність і прославляє мудрість простої людини. Автор головну увагу приділяє повчанню, моралі і менше дбає про цікаву сюжетну фабулу. У центральній Європі цей жанр особливо став популярним у другій половині XVII ст. з приходом у літературу видатного байкаря Франції Жана Лафонтена (1621-1695). Байки принесли Лафонтену всесвітню славу і зробили письменника класиком французької літератури. Його байки — це жива і яскрава картина життя всіх прошарків французького суспільства — від селянина-бідняка до короля. Їм притаманна їдка іронія, високий громадянський пафос. Мораль виражає віру автора в торжество справедливості і людського розуму. «Справжнім своїм торжеством на святій Русі,— з гордістю писав В.Г.Бєлінський, — байка зобов'язана Крилову. Він один у нас справжній і великий байкар». Криловська байка вперше стає гострою, часто політичною сатирою на вельмож. У ній пристрасно звучить протест проти нерівності, несправедливості, проти зла і кривди. Байка в Україні стала популярною із XVIIст., а утвердилася як жанр у творчості мудреця-філософа ХVІІІ ст.. Григорія Сковороди. Була вона в його збірці "Байки харківські" ще прозовою, але такою мудро-повчальною, що мораль інколи перевищувала фабулу в кілька разів. Писали ці твори і П.Глазовий і П. Годованець.
5.Створення презентації життєвого-творчого шляху письменника. Робота обдарованого учня. Езоп – легендарний поет, засновник жанру байки. (Учень отримав випереджальне завдання: підготувати повідомлення про життєвий і творчий шлях Езопа) · Демонстрація портрета Езопа. · За переказами, Езоп жив у давній Греції дві з половиною тисячі років тому (у VI ст. до н.е.). Кажуть, що байкар був рабом-невільником, за походженням фракійцем чи фрігійцем. Мав велике черево, чималу голову, горб на спині. Проте цей негарний раб вирізнявся неабияким розумом. Про його мудрість складалися легенди, які свідчили про те, що він був розумніший від своїх сучасників і повчав їх своїми байками. Езоп складав байки усно, в прозовій формі. Він будував їх як алегоричні розповіді. Тобто використовував інокомовлення: живою розмовною мовою розповідається проста буденна історія, а висновки з неї робляться узагальнені, придатні для будь-якої людини, що потрапила в подібну ситуацію. Таким чином, користуючись "езоповою мовою", можна в усі часи висміювати і викривати людські недоліки, вади. 7. Прийом "Дивуй". Легенди про Езопа. (Прослуховування легенд у виконанні читців класу) ü Про Езопа збереглося чимало переказів. В одному з них, наприклад, розповідається, що одного разу господар послав Езопа до міста з якимось дорученням. Дорогою йому зустрівся суддя і суворо запитав: - Куди ти йдеш? - Не знаю, - відповів Езоп. Така відповідь здалася судді підозрілою, і він звелів відвести Езопа до в'язниці. — Але ж я сказав щиру правду, — запевняв Езоп. — Звідки мені було знати, що я потраплю до в'язниці? Суддя засміявся і відпустив його. ü Друга легенда розповідає, що одного разу Ксанф наказав Езопові приготувати для своїх гостей страви з найдорожчих продуктів. Раб-мудрець купив свинячих язиків і подав на стіл багато чого, але все тільки з язиків. Здивований хазяїн запитав, чому самі тільки язики на святковому столі. — А хіба може щось бути кращим від язика? — відповів той.— Він об’єднує людей, він відкриває шлях до знань. Він вчить, переконує, перед ним відчиняються усі двері! Наступного разу Ксанф наказав приготувати страви із найдешевших продуктів. І знову Езоп приготував язик. На обурення Ксанфа він відповів: — Але ж язик — то наймерзотніша річ у світі. Він причина усіх чвар, судів, війн. І якщо це орган правди, то разом з тим — брехні і наклепів.
8.Складання сенкану "Езоп". Езоп Розумний, мудрий. Складає, повчає, висміює. Засновник жанру байки. Байкар.
Страшна смерть. Хочеться крикнути через віки: “ Навіщо Езопові золото, коли безцінним золотом є його твори. ” Люди, на жаль, жорстокі до мудрих. 9.Інсценізація байки Езопа « Вовк і Ягня » ( під супровід музики Прокоф’єва). Підсумок роботи випереджального завдання групи обдарованих дітей. Ідейно - тематичний аналіз. Чи хотів Вовк пити воду з річки? Як репліки героїв допомагають розкрити характер їхніх вчинків?
“Вовк і Ягня ”. Мораль: навіть справедливий захист не має сили для тих, хто заповзявся чинити кривду. Засуджується: зухвалість, жорстокість, несправедливість, рабська покірність.. Вовк - тип зухвалої, нещадної, владної людини. Ягня - символізує невпевненість, схиляння перед силою, владою, страх, рабську покірність. VI. Пам’ятка( як декламувати байку). Читаючи байку, дуже важливо наголосом виділити ключові слова, витримати паузи після цих слів за допомогою відповідної інтонації, створити враження комічного. VII. Робота в групах. 1 група Читання байки «Крук і Лисиця» 2 група Читання байки « Мурашка і Цикада» Питання і завдання до груп: Назвати героїв
IX. Рефлексія Як ви думаєте, на кого більше схожі герої байок Езопа - на тварин чи людей? Обґрунтуйте свою відповідь. ІХ. Підсумки роботи класу. Чи досягли ми очікуваних результатів? Метод "Мікрофон" (Учні роблять підсумок уроку, використовуючи речення) Цей урок навчив мене… Учитель: наш урок наближається до кінця, а життя триває. Мені б хотілося, щоб на вашому життєвому шляху якомога рідше зустрічалися жорстокі люди, а більше зустрічалося добрих, порядних та чесних людей і не забувайте, що все може слово. І хвала тим людям, які користуються словом з добрими намірами.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |