Головна » Зарубіжна література

Артур Конан Дойль - автор популярних творів про знаменитого детектива Шерлока Холмса. Оповідання «Пістрява стрічка»

Мета: зацікавити учнів особистістю і творчістю письменника; навчити давати характеристику героям на основі їхніх вчинків та відносин до людей; розвивати творчі здібності учнів, формувати уявлення про загальнолюдські цінності: гуманізм, справедливість.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до оповідання, грамзапис музики И. Баха.

Хід уроку

                Людина великого серця,

                велика на зріст,

               з великою душею.

                К. Длсером І.

Слово вчителя. Ми продовжуємо вивчати один з цікавих для    нас    літературних    жанрів    -    детективну    літературу    і познайомимося   сьогодні   з   відомим   усьому світові майстром детективу, ім’я якого Артур Конан Дойль. Ось перед вами портрет письменника, погляньте в його розумні очі, милу посмішку і ви переконаєтесь, що це людина великого серця і з великою душею. Так сказав про письменника К. Джером (звернення до епіграфа). Ці слова будуть епіграфом нашого уроку.

Артур Конан Дойль був всесторонньо обдарованою людиною, вивчав медицину, любив музику, особливо німецьку, бо вважав, що вона сповнена думки, логіки, загадковості. Вслухайтесь в звуки цієї мелодії і вдумайтесь в зміст слова "особистість". Складіть сенкан. (Звучить музика Й. Баха). Приклади учнівських робіт:

Особистість

цікава, непересічна

творить, працює, відкриває

              Особистість - людина з великої букви

              Талант

Учитель.    Отже,    особистість   -   це   цікава,   непересічна, талановита людина, котра живе в першу чергу для людей, дбає, щоб залишити після себе слід на землі. Такою особистістю був англійський письменник А. Конан Дойль.

ІІ. Знайомство з біографією письменника (повідомлення учня, випереджувальне завдання).

III.  Чому Конан Дойль звернувся до детективного жанру?
Історична довідка (вчитель).

IV.  А зараз пригадаємо сюжет оповідання "Пістрява стрічка". (Використовується стратегія "Порушена послідовність". На дошці саморобна таблиця з окремими картками, на яких записані пункти сюжетного плану, серед яких "фальшивий слід").

Н-д.

Розмова Хелін Стоунер з Шерлоком Холмсом.
Ознайомлення з заповітом дружини лікаря Грімсбі.
Заручини Хелін Стоунер.
Ретельне обстеження.
Ш. Холмс і доктор Ватсон у будинку лікаря.
Жахлива ніч.
Смерть лікаря.

Завдання. Впорядкувати сюжет.

V. Обговорення змісту оповідання.

Хто звернувся до детектива про допомогу?
Що свідчить про виняткову спостережливість Ш. Холмса?
Давайте уважно проаналізуємо сцену зустрічі X. Стоунер і Ш. Холмса. Ось вони перед нами.

(Інсценування діалогу X. Стоунер і Ш. Холмса).

Учитель.

Яке враження склалося у вас про вітчима? Як описується його зовнішність? (Зачитується текст).
Чи завжди він був таким? Що так вплинуло на нього?
Як його характеризують інші персонажі?
Які риси X. Стоунер вас приваблюють?

Отже, після зустрічі наші герої вирішили поїхати в будинок лікаря. У Ш. Холмса з'явився план як діяти.

А зараз декілька учнів спробують уявити себе в ролі детектива і скласти логічну схему розслідування в вигляді східців (групове завдання).

Доки наші детективи працюють, ми знову повернемося до наших героїв. Вони пішли на вокзал, сіли в поїзд і замилувалися чудовою погодою. Знайдіть в тексті цей епізод (зачитується уривок "Була чудова днина... ").

Що допоміг зрозуміти опис пейзажу?
Як ви розумієте вислів: "Дивним був контраст між ніжним пробудженням весни і тим, що нам належало розгадати"?

Учитель. Наші герої приїхали на місце події і вузькою стежкою попрямували до будинку. Яка картина постала перед ними?

(Зачитується уривок "Будинок був із сірого каменю...»).

Які порівняння підкреслюють його непривітність?
Як доктор Ватсон допомагає другові? Які риси його вдачі ви можете виділити.

Давайте розглянемо схему розслідування. (Схему учні складають на великому аркуші паперу, прикріплюють на дошку і пояснюють її).

Учні   пояснюють,   що  Ш. Холмс  зрозумів,  як  діяти,   коли познайомився з заповітом дружини лікаря Громсбі. А в його будинку їхню увагу привернув фальшивий дзвінок на дверях, душник, що не провітрює, блюдечко з молоком і батіжок.

Учитель. А як все це відбувалося. Уявімо себе на місці події на наступний день.

Учень виступає від імені Доктора Ватсона. (Зустріч з літературними героями: Творчий переказ "Ніколи не забуду тієї жахливої ночі... ").

Учитель. Ми підійшли до кінця оповідання. Давайте ще раз повернемось до таблиці, де записаний сюжет і виділимо елементи композиції.

(Учні вказують, коли наступає кульмінаційний момент, де розв 'язка, виставляються оцінки за урок).

Висновок. Воістину насильство обертається проти насильника. Які прислів'я, що розкривають основну думку оповідання, можна дібрати?

("Не копай яму. бо сам упадеш ", "Хто мечем воює, від меча й загине''...)

- Що значить для Ш. Холмса знешкодити злочинця?

(Для нього - це як гра в шахи, це його життя. Детектива цікавлять не гроші, він просто відстоює справедливість. Ненавидячи злочинців, він їх жаліє. Він лікує людей добротою).

- Яку заповідь береже Ш. Холмс. як святиню?

("'Люби ближнього свого, як самого себе").

А від нас він вимагає підвищеної зрячості, зосередженої уваги на найпростіших речах, щоб зрозуміти велике. Він привчає нас орієнтуватися в оточуючому світі. Ш. Холмс говорить: "Спостережливість — моя друга натура. А чи вмієте ви спостерігати?..

Скільки лавочок на подвір’ї нашої школи?
Чи зустрічали ви когось із посторонніх людей сьогодні у школі?

 Кажуть, якщо людина не вміє підмічати дрібниці, то вона не вміє орієнтуватися в різних ситуаціях. Її легко обдурити будь-якому пройдисвіту. Якби ми роками розвивали спостережливість, як Ш. Холмс, то були чимось трохи схожі на нього. Подивились на людину - і зрозуміли, чим вона займається, який у неї характер, злодій це чи чесна людина. 1 навколишній світ ставав би, можливо, трохи правильнішим.

VII. Домашнє завдання. Оповідання "Спілка рудих".


Теги: Яцурак Н.В., Конан Дойл
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 1605/60


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar