Головна » Зарубіжна література

Антитеза як художній засіб і композиційний прийом у оповіданні А. П. Чехова „Товстий і тонкий”

МЕТА: перевірити знання учнів біографії А.П.Чехова, отримані ними зі статті підручника; зацікавити учнів багатогранністю особистості письменника; розвивати у дітей вміння наводити приклади висміювання в творі негативних рис характеру людини; вчити дітей висловлювати особисте ставлення до проблем, порушених в оповіданні «Товстий і тонкий»; навчати учнів художньому аналізу тексту; висвітлити поняття оповідання та художня деталь; навчити дітей робити ілюстрації до літературних творів; розвивати навички роботи з текстом, музичний слух і смак, творчі здібності; прищеплювати інтерес до класичної літератури, музики, живопису; виховувати в школярів зацікавленість до творчості А.П.Чехова; розуміння неможливості жити за законом рабського схиляння перед владою і багатством; виховувати почуття власної гідності, кращі людські риси, естетичний смак.

ОБЛАДНАННЯ: портрет А.П.Чехова, виставка фотографій, ілюстрацій до творів А.П.Чехова, фонозаписи, ілюстративний матеріал для розуміння контрастних кольорів і тонів, словник понять до уроку, опорна схема «Антитеза», медалі «За знання», підручники із зарубіжної літератури, емблеми психологічного настрою, табель рангів, мікрофон, мультимедійна дошка, репродукції картин.

ТИП УРОКУ: урок - мандрівка.

 

 

ХІД УРОКУ

 

Вичавлювати із себе краплями раба.

А.П.Чехов

 

Костянтин Станіславський якось сказав: «Оповідь про Чехова ще не є завершеною, її ще не прочитали як слід, не вникли у її суть і передчасно закрили книгу. Нехай її розгорнуть знову, вивчать і дочитають до кінця».

Тож розкриємо цю книгу і відправимось у подорож. У своїх зошитах занотуйте дату нашої мандрівки -...

Але з яким настроєм ви відправляєтесь у дорогу? (Діти показують «емблеми настрою»).

Можливо у когось є запитання?

(піднімається учень-старшокласник, переодягнений як іноземець.)

Я професор Оксфордського університету Майкл Робінсон. Перебуваючи у вашій чудовій країні, я познайомився з життям і творчістю російського письменника А.П.Чехова. Але є твердження, в яких я хотів би розібратися.

Діти, щоб нашому іноземному гостю було легше все запам’ятовувати, свої виправлення починайте словами: «Насправді було так…»

Ну що ж, містер Робінсон, ви можете задавати свої запитання.

(Професор читає запитання, а діти, якщо помітили помилку, виправляють)

 

1. А.П.Чехов був єдиною дитиною в сім'ї рибалки.

(«Насправді ж було так… п'ятеро братів і сестра, а батько був купцем)

 

2. Дитинство письменника минуло в Краснодарі. (Таганрозі)

 

3. Батько залучав у дитинстві Антошу до танців.

(Торгівлі, релігії, співів у церковному хорі)

 

4. Свої перші оповіданні Чехов підписував псевдонімом Антоша Чуквишкін (Чехонте)

 

5. На літні місяці 1888 і 1889 років Чехов виїздив до Грузії.

(Був в Україні)

 

6. Антон Павлович мав дачу неподалік від Харкова (від Сум)

 

7. Чехов бував у Карпатах (у Донських степах)

 

8. 1879 року Чехов вступив до Московського університету на педагогічний факультет (медичний).

(містер Робінсон) – Дякую вам, дорогі діти, за цінну інформацію. Тепер я зі спокійною совістю можу повернутися до свого університету, де по ділюся своїми цінними знаннями.

До зустрічі, містер Робінсон. Що ж, діти, ви молодці! Я переконалася, що ви добре підготувалися до нашої подорожі і гарно ознайомилися з біографією А.П.Чехова. Тому вручаю вам медаль «За знання», на якій записано девіз нашого уроку.

(на дошку вішається велика медаль із надписом вислову Чехова у вигляді каліграми: «Вичавлювати із себе краплями раба»)

 

А ми продовжуємо нашу мандрівку, і я вірю, що це не остання ваша нагорода на нашому уроці.

А.П.Чехов ненавидів брехню і насильство над особистістю, самоприниження, а талант, здоров’я розум, натхнення і любов вважав святинею. Віднайти в людині людину, зрозуміти, що таке дружба і почуття власної гідності, нам допоможе невеличкий твір А.П.Чехова «Товстий і Тонкий». (1883р.)

 

РОБОТА  З  ТЕКСТОМ

1. Виразне читання твору учителем.

2. Бесіда: - Які ваші враження від прочитаного твору?

 

РОБОТА  З  ТЕОРІЇ  ЛІТЕРАТУРИ

Який епічний твір називається  ОПОВІДАННЯМ?

(Оповідання – епічний прозовий твір, в основу якого покладено один або кілька епізодів із життя героя)

 

Назвіть, які характерні риси оповідання вам відомі?

 

- обмежена кількість дійових осіб;

- невеликий проміжок часу;

- стислі описи;

- чіткий сюжет;

- важливу роль відіграє художня деталь.

 

Доведіть, що твір «Товстий і тонкий» є оповіданням.

 

«КОЛО  ІДЕЙ»

Поділіть умовно оповідання на частини:

а) ЕКСПОЗИЦІЯ (Зустріч на вокзалі)

б) ЗАВ’ЯЗКА (Бесіда давніх шкільних друзів)

в) КУЛЬМІНАЦІЯ (Діалог між чиновниками про чини)

г) РОЗВ’ЯЗКА (Прощання)

 

ПРОБЛЕМНЕ  ЗАПИТАННЯ

- Кого ми називаємо другом?

- Чи можна підлабузника вважати справжнім другом?

- Чи є в оповіданні докладні описи зовнішності персонажів?

 

Саме художня деталь допомагає нам уявити героїв.

 

(Діти записують у зошит визначення з дошки )

 

Художня деталь – (від. фр. дрібниця) – виразна подробиця, засіб словесного мистецтва, котрий допомагає уявити предмет чи характер у неповторній індивідуальності.

 

Зачитайте деталі, які допомагають уявити героїв.

(ТОВСТИЙ – «Масні губи виблискували, як спілі вишні. Пахло хересом і флердоранжем». «Такий самий красень, як і був»…

ТОНКИЙ – «А тонкий щойно зійшов з вагона і був нав’ючений чемоданами, клунками та коробками. Пахло від нього шинкою і кофейною гущею» «Дражнили Ефіальтом за те, що я ябедничати любив». «Зблід і скам’янів, але скоро обличчя його скривилося з усіх боків найширшою усмішкою: здавалося, що з обличчя та з очей його посипалися іскри. Сам він зіщулився, згорбився, звузився»)…

 

(Пояснення значення слів ХЕРЕС, ФЛЕРДОРАНЖ – на дошці записані у словнику понять)

 

Створюючи портрет Товстого, автор виокремлює «губи…мов стиглі вишні» і запах дорогого вина і модного одеколону. Тож ми розуміємо, що це людина забезпечена, всім задоволена.

В описі зовнішності Тонкого автор підкреслює такі яскраві деталі: «був нав’ючений» «пахло шинкою і кавовою гущею». Це свідчить про те, що тонкий не може дозволити собі зайві витрати на носія, тому несе речі сам, а також змушений вживати домашню дешеву їжу. Тож він людина небагата.

 

Так автор дав характеристику СОЦІАЛЬНОГО  СТАНУ  героїв.

 

Що можна сказати про цих персонажів, зважаючи на розглянуті деталі в творі?

(Один багатий, другий – бідний)

 

Спочатку ці подробиці можуть видатися незначними, але при уважному читанні ми помічатимемо, наскільки повно вони розкриватимуть характери дійових осіб.

 

- Як називаються слова, внесені Чеховим у заголовок оповідання?

(«Товстий – тонкий»- слова АНТОНІМИ)

 

У мистецтві протиставлення називається АНТИТЕЗОЮ. Цей художній засіб застосовується і в музиці, і в живописі, і в скульптурі.

(Діти записують визначення у зошит, а учитель на дошці складає поступово схему «АНТИТЕЗА»)

 

 

Музика, як і інші види мистецтва, невіддільна від життя людини, є його важливою складовою. Тому в мистецтві знаходить відображення все, чим живе людина, зокрема й контрастні думки, почуття, події, вчинки.

 

Прослухайте 2 музичні уривки. Чим вони відрізняються? Що ви уявляєте, слухаючи їх?

 

(Звучать твори «Танець із шаблями» з балету «Гаяне» А.Хачатуряна і «Місячна соната» Л.Бетховена) Діти помічають різну ДИНАМІКУ прослуханих музичних творів.

 

- Отже, це контрастні за своїм характером твори. Антитеза виявляється і в інших музичних категоріях Наведіть приклади: (МАЖОР-МІНОР, ФОРТЕ-ПІАНО…)

 

- А зараз, використовуючи тільки кольори, намалюйте свої відчуття від прослуханих мелодій.

 

Як бачимо, широке застосування знайшла антитеза і в живописі. Погляньте на спектр кольорів. Що вам нагадують такі з них, як ЖОВТИЙ, ЧЕРВОНИЙ, ЖОВТОГАРЯЧИЙ?

(сонце, літо, спекотний день)

Ці кольори називають «ТЕПЛИМИ».

А з чим асоціюються у вас синій, фіолетовий, зелений?

(ніч, темрява, холодна вода)

- Ці тони мають назву «ХОЛОДНИХ» Часто художники користуються або тільки «теплими», або тільки «холодними» тонами. Це означає – виконати роботу в одній кольоровій гамі.

(Демонстрація репродукцій картин І.К.Айвазовського «Дев’ятий вал» і К.Моне)

- У яких тонах виконані роботи? Який настрій викликають вони у вас?

- Крім того, контрастними можуть бути і розміри робіт. Особливо це видно в скульптурі. Відома монументальна скульптура «ДАВИД» Мікеланджело. Але не меншу художню цінність мають скульптурні шедеври надзвичайно малих розмірів. Розглянути їх можна лише під мікроскопом. Найменший у світі ГЛОБУС розташований на загостреному кінчику людської волосини. Виготовив його майстер – мікромініатюрист Едуард Казарян. А найменший у світі портрет Т.Г.Шевченка прикрашає книжку «Кобзар», виконану Миколою Сядристим. Ця книга вдвічі менша за макове зернятко.

 

Ми з вами переконалися, що такий художній прийом, як антитеза, часто використовується в літературі, музиці, живописі, скульптурі.

(Під час роботи над антитезою у видах мистецтва поступово з’являється схема «АНТИТЕЗА»)

 

А тепер повернемось до наших героїв. Дослідимо, як поводять себе герої після перших хвилин спілкування, що наповнені здивуванням і радістю.

- Чи важливі, на вашу думку, прізвиська гімназійних друзів?

(Одного дражнили Геростратом, іншого - Ефіальтом)

Зачитайте, що означають ці прізвиська?

(Герострат мріяв увічнити своє ім’я, Ефіальт – заволодіти Олімпом і всім царством Зевса)

Можливо це натяк на ідеали, потаємні мрії наших героїв. Але, перебуваючи в гімназії, перший пропалив казенну книжку, а другий любив ябедничати).

- Цікаво, чи вдалося нашим героям у дорослому житті увічнити свої імена? Яких вершин досяг кожен із співрозмовників?

(Тонкий - колезький асесор, чиновник 8 класу, невисокого цивільного рангу в царській Росії, а Товстий – таємний радник, один із вищих цивільних чинів (СУЧАСНИЙ  МІНІСТР).

 

ІСТОРИЧНА  ДОВІДКА

- У царській Росії існувало 14 чиновницьких класів ( розрядів); перші п'ять класів були вищими, 14-й – найнижчим.

(Учитель вивішує табель рангів).

 

- На сьогоднішньому уроці за правильну відповідь ви отримуєте свої нагороди, які на кінець уроку допоможуть нам зрозуміти, до якого ж чину ви дослужитесь?

 

РОБОТА  У  ГРУПАХ

Зараз перевіримо, як ви вмієте працювати з текстом. Поділимось на команди по 4 учні Оберіть у себе в групі СПІКЕРА, СЕКРЕТАРЯ, ОРАТОРА, ПОСЕРЕДНИКА. До мене підходять спікери і обирають картку із запитанням. На це питання ви у групах шукаєте відповідь, якщо необхідно, користуєтесь текстом, а оратор повідомляє її. Почали На це вам 2 хв.

 

(Діти користуються «Пам'ятками» про роботу у групах Спікери зачитують питання Оратори передають думку групи).

 

1) Яка репліка героїв перекреслює щирі взаємини двох приятелів? (Це слова Товстого: «Я вже до таємного дослужився… Дві звізди маю»).

 

2) Доведіть, що слова Товстого щодо посади, яку він займає, «паралізували» Тонкого, вбили в ньому все живе. Зачитайте з тексту. («Тонкий… зблід, скам’янів, на обличчі з’явилася «широчезна посмішка», «сам він зіщулився, згорбився, звузився»; навіть «його речі стиснулися, поморщилися»).

 

- Людина і речі стають єдиним цілим, що підсилює лише матеріальний зміст життя Тонкого, а духовний.

 

3) Як називається прийом, за допомогою якого відбувається перенесення властивостей живих істот на предмети, явища природи чи абстрактні поняття? (УОСОБЛЕННЯ).

 

4) Чому Тонкий повторно знайомить гімназійного товариша з дружиною та сином?

(Герої оповідання вже не друзі; Товстий тепер – ваше превосходительство, вельможа).

 

5) Зачитати, які зміни відбуваються в обличчі Тонкого, коли він дізнається про чин Товстого?, коли він дізнається про чин Товстого? («на обличчі було стільки благоговіння, солодкуватості і шанобливої кислоти»)

Дружба для Тонкого з таким чиновником має зовсім інший смисл. Тому таке ставлення важко назвати щирою дружбою.

 

6) Чи вимагав Товстий такого чиношанування від свого шкільного товариша? Знайдіть і зачитайте слова в тексті, які доводять, що Товстий був щирим зі своїм товаришем. («Голубчику мій. Скільки зим, скільки літ!» «Навіщо цей тон? Ми з тобою друзі дитинства – і до чого тут це чинопочитання!» «…таємного радника занудило»).

Ми бачимо, що Товстий був щиро радий зустрічі, його не засмутило те, що шкільний товариш має невисокий цивільний ранг. Він хоче продовжити розмову, щось заперечити, але настрій зіпсовано поведінкою Тонкого. І Товстий поспішає попрощатися з ним!

 

Назвіть відомі вам позитивні і негативні риси.

Які риси, на вашу думку, притаманні Тонкому?

(Для Тонкого характерна непостійність, мінливість. Він не дотримується однієї поведінки, а різка зміна свідчить про підлесливість. Бажання піддобритися – основне в його ставленні).

 

Які ще художні деталі допомагають Чехову змалювати зміни, що сталися під час зустрічі із сім'єю Тонкого?

(Опис поведінки Луїзи, дружини Тонкого: її «підборіддя…стало довшим». А син Нафанаіл «витягся струнко й застебнув ґудзики свого мундира…»).

 

Чого так злякався хлопчик? Чому він так витягнувся перед зовсім незнайомою людиною? Може спрацювала захисна реакція, яка характерна для ХАМЕЛЕОНІВ.

 

СЛОВНИКОВА   РОБОТА

ХАМЕЛЕОН – це особливий вид ящірки, яка під впливом зовнішніх умов швидко змінює свій колір.

 

- Це їй необхідно для самозахисту; так вона може залишитися непоміченою навіть для ворогів. Ще з часів античності прийнято використовувати образ ХАМЕЛЕОНА для характеристики людини, яка непостійна, часто змінюється.

 

- Кого з героїв оповідання ми можемо назвати хамелеоном?

(Тонкого, його дружину Луїзу та його сина Нафанаїла).

 

- Знайдіть і поясніть фразу, яка повторюється в оповіданні двічі.

(В оповіданні двічі повторюється фраза: БУЛИ ПРИЄМНО ЗДИВОВАНІ» на початку зустрічі та у фіналі «БУЛИ ПРИЄМНО ВРАЖЕНІ»).

 

- Що пояснює ця фраза на початку оповідання?

(Друзі давно не бачилися і їм є про що запитати один у одного).

 

- А у фіналі?

(Слово «здивовані» змінюється словом «вражені». Зрозуміло чому).

Як бачимо, оповідання має КІЛЬЦЕВУ композицію, де основним композиційним прийомом є АНТИТЕЗА. А кільцева композиція символізує БЕЗВИХІДЬ, це вираження НЕВОЛІ ДУШІ, холопської моралі, самоприниження людини).

 

- Що автор висміює у цьому творі? (Підлабузництво, чинопочитання).

Чи актуальна ця проблема сьогодні?

 

ЧЕХОВ – художник за покликанням і лікар за фахом – прагнув показати суспільству цю хворобу, щоб пробудити живу душу людини.

Якби ви обирали друга, то на кого з героїв оповідання припав би ваш вибір?

Як ви гадаєте, якби Товстий зустрів людину, що вища його за чином, чи не зіграв би він роль «ТОНКОГО»?

Про що свідчать слова А.П.Чехова, винесені в ЕПІГРАФ - каліграму?

Чехов навчився вкладати важливий зміст у коротенькі оповідання, герої його творів – звичайні люди. Дійсність, що їх оточує, часто похмура, безвідрадна. Закони, за якими живуть Товстий, Тонкий та подібні до них, проголошують, що в суспільстві все людське відступає перед чином, рангом, посадою, званням. Але головне, що зробив Чехов, - із сумом нагадав цим сюжетом про забуту людську гідність.Письменник поставив цікаве питання – ЯКОЮ  Є  ЛЮДИНА  І  ЯКОЮ  ВОНА  МАЄ  БУТИ?

 

А.П.ЧЕХОВ писав: «Коли я пишу, я розраховую на читача, передбачаючи, що елементи, яких недостатньо в оповіданні, він додасть сам». На думку Чехова, будь-який твір мусить розвивати вміння думати самостійно.

- Добігає до завершення наша подорож. І вам, як справжнім журналістам, необхідно висвітлити все, про що ви дізналися під час нашої мандрівки. Користуючись «МІКРОФОНОМ», продовжте речення: «А.П.ЧЕХОВ  ДОПОМІГ  МЕНІ  ЗРОЗУМІТИ, ЩО…»

Давайте підрахуємо ваші НАГОРОДИ. (Відповідно до кількості нагород виставляються бали).

Який же тепер присутній у вас настрій, покажіть емблемами настрою.

Ознайомившись із оповіданнями А.П.Чехова, ми можемо сказати, що єдиний позитивний герой його твору – це СМІХ, який допомагає протистояти глупоті, вульгарності й залишатися ЛЮДИНОЮ!

 

Домашнє завдання: читати «Хамелеон» ст. 58-61, поняття гумор.


Теги: Оробець С.Ю., чехов
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 3266/281


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar