Головна » Українська мова

Звертання. Вставні слова

Мета:  узагальнити та систематизувати знання учнів про звертання, вставні слова, удосконалювати вміння знаходити їх у реченні, в усному мовленні, розвивати творчий потенціал, пунктуаційну грамотність, комунікативну компетентність, виховувати шанобливе ставлення до культури і традицій рідного краю.

Обладнання: роздавальний матеріал, картки, комп'ютер.

Тип уроку: систематизація і узагальнення вивченого.

           Зміст уроку

 1.Організаційна частина. Оголошення теми, мети уроку.

Слово вчителя: вітаю вас, шановні учні. Тема сьогоднішнього уроку, як ви знаєте, «Звертання. Вставні слова». На уроці ми з вами закріпимо набуті раніше знання з цієї теми. Тому, відкриймо зошити. Запишіть сьогоднішнє число, тему.

Для того, щоб урок був цікавішим, результативнішим, я пропоную його провести під таким девізом:

Працюємо дружно, плідно, сумлінно,

Щоб вивчити тему на відмінно!

 Чи подобається вам такий девіз? Будемо його дотримуватися?

Мета сьогоднішнього уроку узагальнити і систематизувати знання про звертання, вставні слова, їх види і правила написання. Ми навчимося визначати звертання, вставні слова у мовленні усному, писемному. А ще ми будемо розвивати наш з вами творчий потенціал, уяву.

2.Мотивація навчання.

Слово вчителя: а яким ви бачите наш сьогоднішній урок? Підніміть руки ті, хто полюбляє дивитися телевізійні передачі. Справді, телебачення сьогодні є невід'ємною частиною нашого життя. На нашому уроці ми також поринемо у телевізійний простір  і переглянемо декілька цікавих передач.

Отже, телеканал «Мова» працює в прямому ефірі. А для початку, пропоную ознайомитися з програмою передач на сьогодні.

1.Спочатку ми станемо учасниками ток-шоу «Найрозумніший»

2.Далі перейдемо до «Музичного калейдоскопу»

3.Будемо подорожувати разом із програмою «Навколо світу»

4. Поласуємо смачненьким у кулінарному шоу «Шеф-кухар»

5.А відпочинемо із програмою «На добраніч, діти!»

Чи подобається вам план такої роботи на уроці! Переходимо до перегляду першої

програми.

3.Актуалізація опорних знань.

(Звучить заставка)

Слово вчителя: вітаю вас у студії телепередачі «Найрозумніший»!

Всі ви учасники інтелектуального ток - шоу! Я буду ставити вам запитання, а ви піднімаєте руку і даєте короткі,чіткі відповіді. Починаємо!

1. Що таке звертання? Наведіть приклад.

2. Чи є звертання членом речення?

3. У формі якого відмінка вживається звертання?

4. Як виділяється звертання на письмі?

5. Які слова називаються вставними? Наведіть приклад.

6. Які розділові знаки використовуємо при вставних словах?

7.Що можуть виражати вставні слова?

Молодці! Мабуть, найрозумнішого ми сьогодні обрати не зможемо. Ви всі розумні!             

Ви плідно попрацювали, тож можна трішки відпочити. Пропоную переглянути наступну телепередачу.

4.Основна частина уроку.

Слово вчителя: в ефірі «Музичний калейдоскоп».

Чи не замислювалися ви над тим, скільки разів на день ми вживаємо звертання?! Мабуть, мільйон разів. Крім того, звертання присутні і в піснях. Я пропоную провести міні-дослідження на тему «Звертання в українських піснях». Зараз ви спробуєте себе в ролі справжніх науковців! Ви будете слухати невеличкі уривки з пісень і визначати в них звертання.

І.Ой, Романе, Романечку, не лий воду на сорочку!

2.Подай же. дівчино, подай же, гарная, на коня рученьку.

З.Ой, Морозе, Морозенку, ти славний козаче. За тобою, Морозенку, вся Вкраїна плаче:

4. Розпрягайте, хлопці, коней, та лягайте спочивать.

Слово вчителя: чудово! Вдома попрацюєте над сучасною естрадою і знайдете звертання у сучасних піснях.

А ми звернемося до поезії. Адже  вірші українських поетів також містять звертання.

Попрацюємо у парах. Погляньте на роздавальний матеріал. Виконаймо завдання №1. Вам потрібно поставити розділові знаки в уривках з віршів. Працюємо в парах одну хвилинку і перевіряємо. Яка пара зможе виконати це завдання першою?

1.  Ким хочеш бути, хлопчику, в житті? (М.Рильський)

2.  Коли б ти, нічко, швидше минала. (Л.Українка)

3.  Візьміть мене, хмари, на хвилі свої. (О.Олесь)

Слово вчителя:  в цих уривках ми маємо звертання поширені чи непоширені? А чим вони відрізняються?

 (Звучить заставка до передачі)

Слово вчителя: ну а тепер пропоную подорож. В ефірі програма «Навколо світу».

Сьогодні ми відвідаємо романтичну Францію, загадкову Англію, спекотну Італію, чарівну Німеччину.

Всі ми з вами знаємо, що у різних державах користуються різними формами звертань.

Наприклад, в Україні звертання «пан», «пані» є виявом ввічливості. Це звертання дуже

старе і використовувалося ще за часів Київської Русі. До молодих неодружених дівчат

зверталися «панно», а до групи людей «панове». Слова «добродій», «добродійко» були

поширені серед інтелігенції ще у 19ст. Але всі ці слова ми вживаємо і сьогодні.

Я пропоную вам співвіднести звертання,які я буду зачитувати, із країною, у якій вони

вживаються.

1. Англія - сер, містер, місіс

2. Німеччина - фрау, гер, фройлен

3. Франція - месьє, женом, мадам

4. Італія - сеньйор, сеньйоріна

Слово вчителя: дякую, ви чудово обізнані в цьому питанні. Можете сміливо

подорожувати країнами світу і вільно спілкуватися з іноземцями. Після таких активних подорожей ви, мабуть, зголодніли? Тож пропоную приготувати щось смачненьке на програмі «Шеф-кухар»

А хто вміє в 5 класі готувати, скажімо, борщ? А хто знається на варениках?

Отже, сьогодні наші шеф-кухарі приготують дві українські страви. Перший готує борщ з наваром зі вставних слів. А другий ліпить вареники з начинкою із звертань. Ось набір

інгредієнтів, кожен з вас обирає свої і кріпить їх на дошку. Не забувайте, що у борщ ідуть вставні слова, а у вареники - звертання.(Учні отримують картки, на кожній з яких зображений один інгредієнт та записано одне звертання або вставне слово)

А поки шеф-кухарі готують, давайте згадаємо ще одну українську страву - голубці!

Пропоную вам назвати інгредієнти цієї страви, використовуючи вставні слова із

значенням упевненості - невпевненості. Наприклад. В голубці, безперечно, додають сіль. А тепер ваші варіанти.

Слово вчителя: шеф-кухарі закінчили приготування страв. Давайте ж їх спробуємо. Вітаємо кухарів! Майбутніх учасників популярного шоу «Майстер-шеф»! На запах смачненького борщу й вареників, до нас завітали ось такі веселенькі коми. Вони втекли з речень, що записані у нас на дошці. Їх треба терміново повернути на місця! (На дошці записані речення без розділових знаків)

Спиніться, будь ласка, спиніться!
Здавалось, світ увесь заснув!
На жаль, я не бував у Львові.

Слово вчителя: тепер всі коми на своїх місцях. Погляньте у роздавальний матеріал.

Завдання №2. Подано два варіанти речень з однаковим словом. Визначте, в якому з речень це слово буде вставним. Працюємо в парах. Даю дві хвилини на роботу.

1.  Там кажуть усю правду.          Там, кажуть, сонце спати лягає.

2.  Максим може вам заспівати.     Може, я вам заспіваю?

3.  Здалеку видно берег річки.       Будинок тут, видно, недавно збудовано.

 (Звучить музика «В гостях у сказки»)

Слово вчителя: ви чудово впоралися із роботою і, мабуть, дуже втомилися. Пропоную відпочити під час перегляду телепередачі «На добраніч, діти!»

Слово вчителя: сьогодні я пропоную вам скласти коротенького листа до улюбленця всіх дітей. До вовка із «Ну, постривай!». Згадаймо структуру листа.

Напишіть вовкові 3-4 речення використовуючи звертання і вставні слова з довідки. Не обов'язково використати їх усі. Даю на роботу 5 хвилин. (Звучить музика)

На щастя                                                           Безперечно

Сподіваюся                                                         Вовче

На мою думку                                                      Друже

Між нами кажучи                                                   Пане

Може                                                               Вовчику

Слово вчителя: хто хоче першим зачитати свого листа вовкові?

5. Підсумки уроку.

Слово вчителя: ну що ж, трансляцію телеканалу «Мова» завершено. Пропоную продовжити мої фрази:

1.  Сьогодні на уроці я повторив.....

2.  Сьогодні на уроці мені було важко.....

3.  Сьогодні на уроці мені сподобалось....

6. Домашнє завдання.

Слово вчителя: запишемо домашнє завдання. Всі ви знаєте, що 19 грудня до всіх дітей

завітає святий Миколай, що захищає всіх вас від негараздів та приносить маленькі

подаруночки.

Ті, хто хоче отримати 10-12 балів - вдома напишіть листа святому Миколаю, використовуючи звертання і вставні слова.

Хто має бажання отримати 7-9 балів - випишіть у зошит уривок з художнього твору, що

містить у собі звертання або вставні слова.

А всі інші виконають вправу з підручника №195.

 

7. Оцінювання

Протягом уроку ми говорили з вами про культуру рідного краю. Слухали українські народні пісні, зачитували уривки з віршів, готували національні страви. Це наша історія, культура. Ми повинні цим пишатися.

Мені сьогодні на уроці сподобалася ваша активність, ваша безпосередність. Ви чудово попрацювали і майже всі отримуєте високі оцінки.

 


Теги: Кузява К.М., Звертання, вставні слова
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 170/18


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar