Головна » Українська мова

Звертання. Розділові знаки при звертанні. Урок з української мови для 5 класу

Мета:  домогтися усвідомлення і засвоєння учнями основних відомостей про звертання, вироблення практичних умінь і навичок; розпізнавати звертання в готовому тексті, вимовляти з відповідною інтонацією, розставляти розділові знаки при звертанні залежно від його місця в реченні, прослідити способи їхнього морфологічного вираження;

  розвивати зв΄язне мислення, самоосвітню компетентність, вміння аналізувати, робити висновки; виховувати ввічливість, повагу до членів своєї родини.

Цілі:  учні знають:   основні    відомості    про    звертання,   правила   постановки  розділових   знаків    при звертанні, способи морфологічного вираження звертання;

учні вміють:  визначати звертання в тексті; виразно читати     речення із звертаннями та вводити їх в речення;

учні цінують: шанобливе ставлення до батьків, членів усієї      родини.

Тип уроку

комбінований

Обладнання:

підручник, інформаційний пакет, таблиці, ілюстрації, картки оцінювання

Методи:

робота в парах, малих групах, «Незакінчене речення»

Епіграф

Буду українка, як і ти, матусю,

І за ту науку я тобі вклонюся!

К. Перелісна  

 

Хід уроку

 

Вступне слово вчителя

Дорогі діти! Рада вас вітати на уроці.

 

І. Мотиваційний етап

 

1. З΄ясування емоційної готовності до уроку («Побажай мені успіху»).

Найнеобхіднішою умовою успішного проведення уроку є ваша емоційна готовність до нього. Побажайте успіху один одному. Хто бажає висловитися вголос?

 

2. Актуалізація суб΄єктного досвіду й опорних знань.

       а) Перевірка домашнього завдання - листів, написаних Святому Миколаю

           Хто писав листи  в групах?  ( Керівники груп показують класу листи, творчо оформлені).

- Прочитайте, якими словами ви звернулися  до Св. Миколая.

- Прочитайте одне з найзаповітніших бажань, прохань до Св. Миколая.

 Обміняйтеся в парах листами ті, писав самостійно, і оцініть їх. Поставте  бал в картку оцінювання, якщо листи написані  охайно.

Зберемо листи в скриньку і передамо св. Миколаю.

б) - Діти, за допомогою, яких слів ви зверталися до адресата мовлення?

 - Чи змогли б ми обійтися в нашому повсякденному житті без таких мовленнєвих звернень?  

Отже, діти, тема нашого уроку «Звертання. Розділові знаки при звертанні». Запишіть дату, тему.

Весь лексичний матеріал, з яким ми будемо працювати сьогодні на уроці, пов΄язаний з рідною домівкою, батьками, їхніми мудрими настановами. Цій темі присвячений епіграф уроку.

Моя мета – навчити вас знаходити звертання в тексті, розставляти розділові знаки при них, визначати їх синтаксичну роль.

Свою мету ви визначте самостійно, звертаючись до картки №1.

 

ІІ. Цілевизначення та планування

 

1. Визначення власних цілей та обговорення їх(позначити на картці та проговорити вголос).

2.  Ознайомлення з планом роботи.

 

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу

 

Згадайте, що ви знаєте про звертання.

2. Виписати звертання з епіграфа, прочитаних речень, прослуханого вами грамзапису.

Діти, завжди пам΄ятайте, що шанування батьків – це обов΄язок кожної людини

 

Розкажіть мені, мамо, про долю,

          Чи людині підвладна вона?

          Наша доля, мій сину, – як море, -

          Той пливе лиш, хто має човна.

 

Ай люлі, люлі, налетіли гулі

          Та й сіли на люлі.

          Цитьте, гулі, не гудіть

          Та синочка не будіть.      

4)  Звучить уривок з «Пісні про маму» у виконанні Т. Повалій

     -  Діти, яка тема об΄єднує всі ці речення?

Перевірте  і поставте бал за роботу в картку.

     - Якого частинною мови виражено звертання?

- У якому відмінку стоять ці іменники?

        3. Звірте ваші висновки з підручником.

        4. Пограємо в «Так – ні»

     Учитель:

- Звертання – це слово чи сполучення слів, за допомогою яких той, хто говорить, висловлює впевненість (Ні) Як «так»?

-  Звертання може стояти тільки на початку речення (Ні) Як «так»?

- Звертання виражається іменником у формі кличного відмінка («Так»)

       5. Випереджувальне завдання. Лінгвістичне повідомлення учнів про закінчення іменників у кличному відмінку.

       6. За допомогою таблиці і набутих  знань виконайте завдання в малих групах( картка №2).

       7. На закріплення цього етапу роботи виконаємо в парах вправу з ключем(картка № 3).

        8. Зверніть увагу на таблиці. Згадайте, які розділові знаки ставимо при звертанні? Виконайте самостійно творче завдання (картка № 4). Побудуйте одне з цих речень із звертанням, яке вимовляється з окличною інтонацією.

   9. Із скількох слів складаються ці звертання? Яка різниця між виписаними раніше і цими?

Звертання, які складаються з одного слова, називаються непоширеними (відкриваю таблицю), з двох і більше слів – поширеними (відкриваю таблицю).

           Наступним етапом нашої роботи буде гра « Вибери пару». На картці №5 стрілочками установіть відповідність і утворіть поширені звертання.

      10.  Навчилися знаходити звертання в реченні, ставити при них розділові знаки, складати речення, але ще одна табличка нам не відома. Щоб розкрити її, треба зробити синтаксичний розбір речення. Виконувати це завдання будемо за гендерним принципом: хлопці виписують речення  №2 із вправи 183, а дівчата - № 3 із вправи 182. Двоє учнів працюють біля дошки.

       Яким членом речення виступає звертання?

       Які ще слова не бувають членами речення?

      11. Наступне завдання - складання діалогу. Складіть діалог за одним з малюнків (не більше 4 –5 реплік). Один учень продумає діалог з матусею по телефону. Три учні відправте мені SMS із звертанням.

      12. Як підсумок нашої роботи на уроці виконаємо тести на картці №6.

(Самоперевірка тестів. 1- б, 2- б, 3- а, 4-а, 5 - в, 6 - б).

 

 IV. Рефлексія. Оцінювання

       

      Незабаром наш урок закінчиться. Чи досягли ви мети, яку ставили на початку уроку? Закінчіть одне з речень: «Після сьогоднішнього уроку

      Я знаю …

      Я вмію …

      Я ціную …»

 Сподіваюсь, що наш урок має і добрі результати. Підрахуйте бали. Підніміть рожеві зірочки, у кого бали високого рівня, зелені – достатнього, блакитні – середнього.

                

  Домашнє завдання

  Обов’язково параграф 10 вивчити, 9 повторити

  На вибір:

Творче завдання. На основі використаного на уроці лексичного матеріалу написати твір – мініатюру, використовуючи звертання на тему « Шануй батька й неньку – буде тобі скрізь гарненько».
Вправа 186
Вправа 185.

 

 Дорогі мої діти! Я також звертаюсь до вас: будьте добрими, уважними синами і доньками. Проявляйте любов і вдячність до тих, хто вам дав життя і  зігріває своєю турботою. Пам’ятайте: батькам дороге добре слово дітей, шанування їхньої батьківської турботи.

Від Святого Миколая надійшло повідомлення. Він пише про те, що десь тут заховав для вас подарунки за ретельну працю на уроці. Знайшовши різдвяну зірку, ви отримаєте подарунки ( вітаю дітей із святом  подарунками). 


Теги: Звертання, Іванова І.П.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 594/196


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar