Головна » Українська мова

Звертання. Розділові знаки при звертанні. Урок з української мови для 5 класу

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про звертання, його види, правила написання; формувати вміння визначати звертання в реченнях,розставляти розділові знаки; розвивати творчі вміння розширювати речення шляхом самостійного введення в них слів-звертань, конструювати речення за опорними словами; виховувати любов до рідного краю.

Правопис: кома і знак оклику при звертанні.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок. Урок-подорж.

Обладнання: відеозапис подорожі, картки для індивідуальної роботи, підручник, ілюстрації до казок, бонуси(зірочки).

 

Слова покличні - прості й величні.

Д. Білоус

Хід уроку

 

I.Організаційний момент

Учитель

Дорогі діти! Сьогодні у нас незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, країну чудову,

Що нас так чарує, збагачує мову.

Отже, у нас сьогодні, діти, урок-подорож космічними просторами. Ми з вами будемо милуватися  краєвидами космосу і виконуватимемо різноманітні завдання. А щоб наш політ був цікавим і результативним, девізом уроку будуть слова:

Працюємо дружно, плідно, сумлінно,

Щоб вивчити тему на відмінно!

 

II. Оголошення теми, мети, завдань уроку.

Мотивація навчальної діяльності

Учитель

   Тема нашого уроку «Звертання, розділові знаки при звертанні». На уроці ми закріпимо знання про звертання, вживання розділових знаків при звертанні. Складатимемо речення, ускладнені звертаннями.  

  Тож не випадково епіграфом нашого уроку будуть слова Д. Білоуса «Слова покличні - прості й величні».

Тема це і не нова, та для всіх цікава.

Будуть в нас нові слова,буде і забава.

І в скарбничку вашу власну до цієї теми

Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо!

Тож будьте уважні, діти!

У зошит тему й дату запишіть.

 

III. Актуалізація опорних знань

     Учитель

1.Розпочинаємо нашу подорож.(Відеозапис). Перша планета, на яку ми з вами завітаємо,-«Всезнайки». Звертаю вашу увагу, що під час подорожі ви зможете отримати певну кількість бонусів(зірочок) за роботу на уроці. Вони і стануть результатом вашої подорожі. Отже, для щасливого повернення нам потрібно виконати всі заплановані завдання.

            2.Політ на планету «Всезнайки».(Кожен політ супроводжується відеозаписом).

2.1. Учитель

Звертання щире, душевне, щедре-

Василю, Павле, Іване, Петре!

І так сердечно, і так ласкаво-

Наталю, Лесю, а чи Любаво!

До зборів, сходинки відкрито й радо-

чи товариство а чи громадо!

А найсвятіше душа приємле-

моя Вкраїно, кохана земле,

ти, сивий Дніпре, і ти, Дунаю,-

миліших серцю звертань не знаю.

2.2. Бесіда

Що називається звертанням?
Де може стояти звертання?
Чим виражається звертання?
Як інтонаційно виділяється звертання?
Які звертання є риторичними? Для чого вони вживаються?
Як виділяються звертання на письмі?
Які є види звертань за будовою? Наведіть приклади.

 

IV. Виконання системи практичних завдань

3. Політ на планету «Умільці»

3.1.Робота з текстом.

Прочитайте речення, правильно їх інтонуючи. Визначте в реченнях звертання, зверніть увагу на його місце в кожному реченні. Поясніть розділові знаки. Якою частиною мови виражене звертання?

1.Україно, ти для мене диво. (В. Симоненко). 2. Ти стоїш на узбіччі дороги, калино. (Є. Гуцало). 3. Чом ти зажурився, чоловіче? ( І. Яворський). 4. Над тобою, бандуристе, небо чисте. Пригорни сестру-бандуру, бандуристе! ( П. Перебийніс).

3.2. Гра «Конструктор».

Зобразіть схематично речення із звертаннями.

3.3. Робота з індивідуальними картками.

Розставте пропущені розділові знаки.

І зберіг я тільки ненечко скарб один, що ти дала, золоте, як зірка, сердечко.

Ясні зорі, тихі води - то земля твоя мій сину.

Мир і любов Україно неси, сяй для планети, як сонце краси.

3.4. Робота з підручником.

Вправа 179

Прочитайте речення, визначте в кожному з них звертання. Які звертання є риторичними? Свою думку доведіть.

1.Мій синку, ти би менш балакав, сам над собою менше плакав! ( І. Франко). 2. Прекрасні квіти пести, охороняй,юначе! ( І. Драч). 3. Цвітіть, сади! Лани, ростіть! ( М. Рильський). 4. Небо, небонько, мерщій посилай на нас дощі! (О. Орач).

3.5. Вибірковий диктант.

Прослухайте речення. Випишіть, розподіляючи у дві колонки, поширені і непоширені звертання.

1.Повій, вітре тихесенький, з-за синього моря та принеси в Україну козацькую волю! (О. Кониський). 2. Мир і любов, Україно, неси, сяй для планети, як сонце краси. (І. Гончар). 3. Вкраїно дорога, я із твоїх долонь зійшла у білий світ. (Л. Забашта). 4. Вечірнє сонце, дякую за день! (Л. Костенко). 5. Сонце! Я тобі вдячний. (М. Коцюбинський).                                              

4.Політ на планету «Спортивна».

      Учитель

    Діти, до нас на зустріч поспішають жителі цієї планети.

(Учні-старшокласники в ролі інопланетян проводять фізкультхвилинку)

Добрий день, земляни. Жителі нашої планети дуже піклуються про своє здоров’я, і ми хочемо щоб ви за нами виконали спортивні вправи.

Раз - підняти руки вгору.

Два - нагнутися додолу

руками торкнутись підлоги.

Не згинайте, діти, ноги,

як торкаєтесь підлоги.

Три-чотири – прямо стати,

будемо знову починати.

Руки в боки.

Нахилились вперед,назад,

направо,наліво,

щоб нічого не боліло.

Раз, два, три, чотири –

Стрибки на місці.

Набираймося сили.

Нахилились, піднялися,

повернулись,

до товариша всміхнулись.

      Учитель

Діти, чи використовували в своєму мовленні інопланетні жителі звертання? Назвіть їх.

5.Політ на планету «Казкова».

Доповніть речення звертаннями до персонажів українських народних казок. Допоможуть вам у цьому ілюстрації, які ви намалювали.

 … чи ти пила, чи ти їла? Ні … не пила й не їла: бігла через місточок та вхопила кленовий листочок, бігла через гребельку та вхопила води крапельку. … несе мене лиска по каменю - мосту на своєму хвосту. Порятуй мене. … приплинь, приплинь до бережка! Дам я тобі їсти й пити. … візьміть мене на крилята та понесіть до батенька. Мерзни, мерзни …! Ловись … велика та все велика! Не їж мене … я тобі пісеньки заспіваю.

6.Політ на планету «Фантазери».

Творча робота

Складіть і запишіть речення, у яких подані слова та словосполучення виступали б у ролі звертань. Укажіть звертання поширені і непоширені.

   I варіант                             II варіант

Україна, рідна земля                 Вулиці мого дитинства, друзі

      Учитель

Як не гарно в чужій стороні, які б незабутні враження ми не отримали, подорожуючи, нам завжди хочеться повернутися додому. Про це говорять і речення, які ви щойно склали.

Ми чудово впоралися із усіма завданнями. Тримаємо курс на Землю, де на нас з нетерпінням чекають рідні.

 

V. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Учитель

Поділіться враженнями від подорожі. Чи сподобалась вона вам? Що ви запам’ятали? Які знання отримали?

 

VІ. Оцінювання знань учнів

Обмін бонусів на бали.

 

VІI. Домашнє завдання

Учитель

Завдання маєте додому, всі у щоденник запишіть : п. 10 повторити, вправу 186 зробить.


Теги: Звертання, Верхогляд С.І.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1066/55


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar