Звертання поширені й непоширені. Розділові знаки при звертаннях. Урок з української мови для 8 класу - Українська мова - Авторські уроки та презентації - Розробки навчальних матеріалів
Головна » Українська мова

Звертання поширені й непоширені. Розділові знаки при звертаннях. Урок з української мови для 8 класу

МЕТА: поглибити знання учнів про звертання поширені та непоширені; удосконалити вміння визначати звертання в реченні, вживати відповідні розділові знаки та правильно інтонувати такі речення; розвивати навички зв’язного мовлення, зокрема з використанням звертань; зміцнювати почуття зацікавленості у вивченні мовного матеріалу; розвивати емоційну сферу; формувати пізнавальну, комунікативну, соціальну, особистісну компетенції; виховувати ввічливість, культуру спілкування, повагу до співрозмовника.

ТИП УРОКУ:Урок засвоєння нових знань.

ОБЛАДНАННЯ: підручник, картки,білети.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань учнів.

Завдання учням: Прослухайте текст. Що в ньому видається вам смішним чи недоречним? Про що забув один із співрозмовників?

¾ Добрий день, Сергійку.

¾ Привіт, лікарю!

¾ Як ти почуваєш себе?

¾ Все кльово!

¾ Температура не піднімається?

¾ Я ж кажу, все о¢кей!

¾ Ну, бувай-бувай, на все добре.

¾ Чао!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

 

Слово вчителя. Однією з ознак вихованості споконвіку вважають уміння дотримуватися норм етикету. Неабияке значення має мовний етикет.

Виразне читання.

(учень читає поезію Д. Білоуса «У спілкуванні людям личить те, що народ від серця зичить»).

Чи всі ми вмієм спілкуватись

По-українськи привітатись?

                                             Чи всі вітання наші гречні,

                                             Теплом зігріті і сердечні?

А є ж і тут чудесні форми,

Питомі українські норми:

Шановні і вельмишановні,

Панове і товариші!

А побажання – шани повні,

Бо теплі, щирі, від душі.

А в спілкуванні людям личить.

Те,що народ від серця зичить:

Здорові будьте,як вода,

Багаті будьте,як земля,

Веселі будьте, як весна!

І ви, добродію, і пане,

Військовий – пане капітане.

І ви, добродійко, і панно

(хіба звучить не бездоганно?)

Й звертання кожне не єдине:

І господарко, й господине!

Звучить яскраво і ласкаво.

Але чому? Для вас цікаво?

Тому,що ввічливо, пристойно,

Велично, гідно і достойно!

Метод «Мікрофон».

Запитання для учнів.

¾ Що ж таке етикет?

¾ Які ви знаєте правила етикету?

¾ Що таке мовний етикет?

 

 

¾ Чи додержуєтесь ви правил поведінки під час спілкування?

Слово вчителя.

Слово «етикет» походить із французької мови й означає «ярлик», «етикетка».У сучасній українській мові це слово має таке значення: усталені норми поведінки й правила ввічливості в якому-небудь товаристві.

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.

Слово вчителя. Сьогодні на уроці звучатимуть наші щирі звернення один до одного, до батьків, до пісні, бо й тема ж уроку благодатна – «Звертання поширені й непоширені. Розділові знаки при звертаннях».

     Поставимо собі за мету поглибити свої знання з теми, вдосконалити свої вміння визначати звертання та вживати їх у своєму мовленні, ставити розділові знаки, правильно інтонувати такі речення, тобто маємо показати, що ж ми, справжні філологи, знаємо і вміємо.

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

Опрацювання теоретичного матеріалу підручника.

Робота в парах.

(Учні самостійно опрацьовують матеріал у підручнику на стор.182 - 183,а потім розповідають один одному вивчений матеріал.)

Гра «Щасливий білетик»

(Учні по черзі витягають білет із запитанням і відповідають на них).

Білет №1 – Що називається звертанням?

Білет №2 – У чому полягає відмінність між звертаннями непоширеними і поширеними?

Білет №3 – Якими частинами мови можуть бути звертання?

Білет №4 – У формі яких відмінків вживаються іменники, котрими виражаються звертання?

Білет №5 – Які розділові знаки ставляться при звертаннях?

Білет №6 – Як інтонуються речення, в яких є звертання?

Білет №7 – В яких стилях мовлення вживаються звертання?

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Гра «Хто більше?»

Завдання: За дві хвилини запишіть якнайбільше речень, в яких були б звертання.

2.Диктант-взаємоперевірка.

Діти,ваша мова прекрасна, не соромтесь її,не цурайтесь, вона нічим не гірша за інші мови. Ой Морозе, Морозенку, ти славний козаче! За тобою, Морозенку, вся Вкраїна плаче. Грицю, Грицю, молотити! Ярославно, Ігор знову кличе, шле гінця з далекого полка. О краю мій, тужу я за тобою!

3.Коментоване письмо.

Виконати вправу 298 за підручником.

4.Вибірково-розподільний диктант.

Завдання: Іменники поставте в кличному відмінку й запишіть у 3 колонки:

а) із закінченням –е;

б) із закінченням –у(-ю);

в)із закінченням –о.

По одному із кожної колонки введіть у речення в ролі звертання.

Сестриця,чайка, вовк,Уляна,учитель,охоронниця,жінка, Андрій, дядько, хлопець, Інна, їжак.

5. Творча робота.

Завдання: Напишіть лист-привітання до друзів, які навчаються в іншій країні. Розкажіть про своє рідне місто. У листі вживайте звертання.

6. Творче моделювання «Народні приказки».

Завдання: На дошці записані речення; потрібно дібрати з довідки звертання.

З Богом,…, як тебе люди хотять.( Парасю)

Держись,…,іде зима.( Хома)

На тобі, …,що мені не гоже.(Боже)

Хапай, …, поки тепле.(Петре)

Терпи, …, отаманом будеш. (козаче)

7.Гра «Ласкаві звертання».

Метод «М¢яч».

(Учитель кидає в руки учнів м¢яч і промовляє слово, учень утворює слова із суфіксом пестливості та ставить їх у кличному відмінку)

Тато, сестра,бабуся, доня, хлопець, мама, брат, дівчина.

V. Підбиття підсумків уроку.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Продовжіть речення: «На уроці я дізнався…», «У мене виникали складнощі…»

Оцінювання учнів.                                                                                                               

VІ. Домашнє завдання.

Опрацювати x25, стор.182, 183, 186,187.
Виконати вправу на вибір №301, 302.   


Теги: Жорткіна І.О., Звертання
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 313/17


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar