Головна » Українська мова

Займенник. Складні випадки правопису. Уживання займенників у мовленні. Урок з української мови для 10 класу

Мета. Узагальнити і систематизувати знання учнів про займенники, повторити складні випадки правопису. Удосконалювати вміння правильно вживати займенники в усному та писемному мовленні. Виховувати в учнів інтерес до вивчення рідної мови, прагнення до активного користування  українською мовою в повсякденному житті.

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.

Обладнання: підручник, хрестоматія з української літератури, таблиці.

Слово – зброя. Як усяку зброю, його треба

                           чистити й доглядати.         

                                                                                             М. Рильський.

Хід уроку

І. Мотивація навчання учнів.                                                                    (2хв.)

1.Організаційний момент.

Діти, я хочу, щоб ви звернули увагу на епіграф нашого уроку. Дійсно, мова -  це зброя,  яку треба доглядати і відточувати щоденно, бо без неї ми – ніхто: не зможемо спілкуватися, висловлювати свої почуття, думки, бажання. Не вміючи гарно спілкуватися, людина ніколи не стане успішною, не зможе  цілком реалізуватися і знайти своє місце в житті. Тож давайте будемо доглядати нашу рідну мову.

2. Оголошення теми і мети уроку.

         Поділити учнів на 3 групи, пояснити завдання, які їм необхідно буде виконати.  Групи вибирають старост, які допоможуть учителю оцінити кожного із учасників команди. Група, яка набере найбільшу кількість балів протягом уроку отримає оцінки від 10 до 12, ті, хто вийде на друге місце – від 8 до 10, а ті, хто буде на третьому місці – від 7 до 9. Всі зароблені бали фіксуватимуться на окремих листках. Староста кожної групи на аркуші паперу має відзначати учнів, які найактивніше працювали на уроці.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.                                                                   (5хв.)

Бесіда з учнями.

Учні, які найшвидше знайдуть правильні відповіді на питання, приносять своїй команді 1 бал.                                                                    

Яка частина мови  називається займенником?   (Вибрати правильне визначення серед інших)                                                                          1б. 
З якими частинами мови можуть співвідноситися займенники?

(Необхідно вибрати правильні варіанти серед інших).                            1б.

3. Назвати розряди займенників. (Назви розрядів наклеїти на дошці)   1б.                                                            

4.За яким принципом можна погрупувати розряди займенників?           1б.

5. Дібрати приклади до кожного розряду.

(Кожна із груп має підібрати приклади до трьох розрядів і наклеїти на дошці)                                                                                                       по 3б.

 

ІІІ. Робота в групах над дослідженням мовного матеріалу.

Завдання. Випишіть речення із займенниками необхідного вам розряду з драми-феєрії Лесі Українки "Лісова пісня". На дібраних прикладах поясніть особливості творення,, відмінювання і правопису займенників, а також їх синтаксичну роль. (Речення записувати фломастерами на аркушах паперу А-4, підкреслюючи займенники як члени речення).

Представники груп вибирають розряди, над якими працюватимуть

І група -  особові, присвійні, зворотні;                                                             3б.

ІІ група – означальні, вказівні;                                                                          2б.

ІІІ група – питальні, відносні, заперечні, неозначені.                                     4б.

                                                                                                                      (8-10 хв.)

     2. Виступи представників команд                                                      (3-5 хв.)

 

Мовна гра "Біг із перешкодами"                                                  (5-6 хв.)

Кожна команда отримує завдання на листках паперу.

 1 етап "Словотвірні пагорби".  

Утворити присвійні, заперечні і неозначені займенники     (всього 12б.)

 

Ти –

Він –

Ми –

Вони –

Який –

Скількох –

Котрого –

На чому –

 

 

2 етап "Орфографічні провалля"

Запишіть подані займенники, знімаючи риску. (по 0,5 за слово, всього – 10б.)                                                                        

 

Аби/що -

ні/хто -

хто/сь -

де/хто -

що/небудь -

будь/хто -

ні/до/чийого -

де/з/ким -

за/будь/яких -

казна/з/ким –

де/в/кого -

ані/чий -

з/де/ким -

хтозна/в/який -

від/аби/якого -

де/котрий - 

до/кого/сь -

з/чиїм/небудь -

хтозна/на/кому -

скільки/небудь -

 

3 етап "Міжмовні хащі"

Перекласти  з російської мови на українську подані займенники.

                                                                                          ( всього – 10б.)

 

Со мной –

Надо мной –

Подо мной –

Передо мной –

На мне –

Обо мне –

Во мне –

От меня –

За мной –

Из-за меня

 

Взаємоперевірка виконаної роботи. (І група обмінюється роботами із ІІІ.

 ІІ перевіряє на дошці. )                                                                            (2хв.)

Відкоригувати текст, виправляючи недоліки у вживанні займенників.

Завдання дається кожній групі, один варіант на дошці.                  (3хв.)                    

"Ти – редактор"

Я звернулась до учениць, щоб вони самі розповіли, що вони знають.
Старий Кайдаш він був добрим стельмахом.
Ви сказала, щоб квіти були ввечері политі.
Сергій із батьком обрізали сад, і Сергієві було жарко від роботи.
З неба сяяло сонце, по якому пропливали ріденькі хмарки.
Галю зустріла сусідка, вона розповіла їй про випадок на вулиці.

 

Перевірка відкоригованих текстів                                                             (2хв.)

 

Скласти вітальну листівку. 

Пояснити вживання займенників Ви і ви                                             (5хв.)

І група – коханій людині з Днем святого Валентина;

ІІ група – ветерану із Днем захисника Вітчизни.

ІІІ група -  дівчаткам зі Святом весни (всім присутнім із цим чудовим днем).                                                                                                         (12б.)

 

IV. Підсумок уроку. Оцінювання.                                                    (5хв.)

 

V. Домашнє завдання.                                                                        (1хв.)

1.Виписати із вірша Лесі українки "Напис в руїні" займенники, визначити розряди, звернути увагу на особливості їх вживання.

2.Скласти діалог "Цікаве знайомство".


Теги: Займенник, Євдокімова О.В.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 478/19


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar