Головна » Українська мова

Займенник (морфологія)

Мета: поглибити, узагальнити і систематизувати знання учнів про займенник як частину мови, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати орфографічні навички, вміння розпізнавати займенники, визначати їх граматичні ознаки, знаходити вивчені орфограми і пояснювати їх за допомогою правил; вчити правильно вживати займенники у різних стилях мовлення; розвивати монологічне й діалогічне мовлення учнів, культуру усного і писемного мовлення, мислення, увагу; виховувати любов і цікавість до рідної мови, прищеплювати інтерес до мовних явищ, зокрема до вивчення частин мови.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань

Обладнання: узагальнюючі таблиці,  дерево «Займенник», сигнальні картки, картки з надрукованим текстом, сигнальні картки, підручник.

 

І. Організація класу.

Сьогодні у нас незвичайний урок:

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, в країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

II. Повідомлення теми, мети, завдань уроку; мотивація навчальної діяльності учнів.

1. Слово учителя.

Діти, сьогодні на Вас чекає подорож в чудову і незвичайну країну „ Морфологія". А місто, до якого ми прямуємо, називається Займенником.

(Історія міста)

З давніх - давен в одному королівстві жили добрі і веселі люди. Вони працювали з ранку до ночі, тому їхня держава була багатою і квітучою.

Одного разу заздрісна чаклунка вирішила посварити своїх сусідів. Все зробила для того, щоб мешканці сусідньої держави забули свої імена, імена своїх дітей, родичів, назви всього того, що їх оточувало.

Тому метою нашої подорожі є допомога мешканцям цієї держави згадати про себе, прокинутися від злих чар чаклунки.

Кожен із вас - учасник різних випробувань, має змогу не тільки допомогти займенникам своїми знаннями та вміннями, а й оцінити їх перевагу. А в кінці уроку підведемо підсумки на кращого знавця цієї частини мови, яка залюбки спілкується з іншими частинами мови.

2. Запис у зошитах.

Діти, запишіть дату нашої мандрівки.

Чому місяць має таку назву?.
Яка подія була колись пов'язана з цим місяцем?
Рушаймо в путь!

 

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ. (5 хв.)

1. Робота біля дошки. (1 учень)

Відірвати з дерева "Займенник" зайві листочки.

2. Повідомлення учнів про займенник у науковому стилі (1 учень) та  в художньому стилі (2 учні).

3. Розгляд виставки малюнків на тему "Займенник".

4. Перевірка роботи біля дошки.

 

IV. ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ  ПОНЯТЬ, ЗАСВОЄННЯ ВІДПОВІДНОЇ  ЇМ СИСТЕМИ ЗНАНЬ.  

1. Індивідуальна робота на картках (3 учні)

2. Фронтальне опитування:

 - А зараз проведемо мовну розминку, експрес - опитування. Що означає
слово „експрес"?

Отже, відповідати ви повинні правильно, швидко, без зупинок. За кожну правильну відповідь у свій арсенал ставте „плюс". Уважно слухайте один одного. Якщо згодні з відповіддю, то покажіть це сигнальною карткою зеленого кольору, якщо ні - червоного.

- Приготувалися? Почали!

 

1) Що таке займенник?

2) Які частини мови може замінювати займенник?

3) Як змінюються займенники?

4) На яку частину мови схожі займенники, що змінюються за родами, числами, відмінками?

5) З якою метою вживаються займенники в мовленні?

6) Які займенники викликають труднощі при написанні?

7) Як пишуться неозначені займенники?

- Бачу, що усно ви працюєте добре.  А  чи  можете  ви  застосувати  свої  знання  на практиці, подивимось, виконуючи письмові завдання.

V.Вправи з розвитку зв'язного мовлення, культури мовлення і стилістики

1) Розподільний диктант

Записати у три колонки займенники (разом, окремо, через дефіс)

Будь-хто,  хтозна-який,  ніщо,  будь  з  ким,  піді  мною,  чий-небудь,  ні  про  кого, кимось, абихто, казна-скільки, будь-чому, казна про що, деякий, хтозна в чому, нічий.

2) Вибірковий диктант ( знайдіть займенники в словах)

Микола Вінграновський, Василь Стус, артист, Собінов, виборний Макогоненко, Самійло, Панас, Катруся, Матвійко, Сиваш, цейлон, кусінчик, кусючий, м'який, нашатир, Тимко.

3) Шевченківський диктант-вікторина (знайдіть займенники, визначте їхній розряд. Два займенники розберіть як частину мови).

1.Мені тринадцятий минало,

Я пас ягнята за селом.

2.А сестри! Сестри!

Горе вам, мої голубки дорогії…

3.І золотої, й дорогої

Мені, щоб знали ви, не жаль

Моєї долі молодої.

4.То ви б елегій не творили

І марне б Бога не хвалили

На наші сльози сміючись.

5.Поклала мати коло хати

Маленьких діточок своїх,

Сама заснула коло них.

Затихло все…

Складіть і запишіть 2 речення, використовуючи займенники.

4) Самодиктант (згадайте українські пісні, запишіть три речення, де були б займенники.)

5) Загадки жарти

Який займенник жіночого роду став спортивним терміном (нічия)
До я кого займенника слід додати одну літеру, щоб  перетворити його у провалля (яр)
Додавши до займенника одну букву, перетворіть його на частину суші, що врізається в море. (Мис)
Які два займенники заважають їздити по дорозі? (Ями)
Як за допомогою трьох займенників можна зробити руки чистими? (Вимити)

 

VI.Підсумок уроку.

VII.Оцінювання

VIII. Домашнє завдання: Скласти 6 речень ( 2 із займенниками, що пишуться разом,  2 - окремо, 2 - через дефіс ), 1 займенник розібрати морфологічно.


Теги: Займенник, Горнічева Т.А.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 127/7


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar