Головна » Українська мова

Власні й загальні назви. Велика буква та лапки у власних назвах. Шевченкове слово у віках не старіє…

Мета: поглибити й закріпити знання про власні та загальні назви,  удосконалити практичні навички їх правопису; розвивати логічне мислення, уміння узагальнювати та робити висновки, зв’язне мовлення; виховувати в учнів любов до рідної мови, патріотизм, повагу до творчості Т.Г. Шевченка.

Обладнання: інтерактивна дошка, мультимедійний проектор, ноутбук, презентація, портрет Тараса Шевченка, виставка його творів, рушники.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Хід уроку

І. Організація учнів на навчальну діяльність. Створення емоційного фону

Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,
І голос твій нам душі окриля.
Встає в новій красі, забувши лихоліття,
Твоя, Тарасе, звільнена земля!

Ці слова Василя Симоненка перегукуються із народним розумінням Шевченка - поета і людини. Адже для кожного українця Тарас Шевченко означає багато. Він невичерпний і нескінченний. Не тому, що він кращий за інших, - у ньому наша історія, реальність. Україна – це Шевченко, Шевченко – це Україна.

 

Пам’яті Т.Г. Шевченка

Забриніла душа многозвучними барвами слова,

Мов бандури струна злилася у трелях дзвінких,

Загриміла велично Тарасова, батькова мова

І сплела у вінок волелюбних думок колоски.

 

Загриміла, мов дзвін, відпустивши у небо свободу,

У зелені гаї, де розноситься шепіт тополь,

Розбудила зі сну заколисану волю народу,

Що проспав сотні літ у пітьмі переламаних доль.

 

По забутих стежках, у безмежжі сліпого блукання,

Твоє слово, Тарасе, зорею освічує шлях,

Твої горді пісні розривають кайдани мовчання,

Чистим світлом ведуть по широких вкраїнських полях.

 

Геніальний творець. У безсмертних рядках «Заповіту»

Ти навіки живий полиновими травами мрій,

Твоє слово повік буде в пам’яті нації жити

Невгасимим вогнем, джерелом для майбутніх надій.

                                                              Hrafomaniyachka

         Від кожного уроку ми завжди щось очікуємо незвичайного, цікавого.

Метод «Мікрофон»

Я хочу …

ІІ. Повідомлення теми уроку. Актуалізація опорних знань

         Експрес-опитування

1. Поясніть, які іменники є власними назвами, а які – загальними.

2. Згадайте основні правила написання слів із великої літери.

3. Коли слова Земля, Місяць, Сонце пишуться з великої літери?

4. Як пишуться назви культових книг?

5. Коли з великої букви пишеться тільки перше слово?

6. Як пишуться присвійні прикметники на –ів, -ов, -ев та -ин-?

7. Як пишуться відносні прикметники на -ськ(ий)?

ІІІ. Застосування знань у процесі практичної роботи

Лексична хвилинка

Антропоніми (імена людей)

Топоніми (назви географічних об’єктів)

Теоніми (найменування божеств)

Міфоніми  (найменування міфічних істот)

Геоніми (види псевдоніма)

Космоніми (назви космічних об’єктів)

Зооніми (клички тварин)

Ергонімія (назви організацій, виробничих і громадських об’єднань)

Хрононімія (назви відрізків часу, подій)

Хрематонімія  (заголовки творів, назви музичних п’єс тощо)

2. Дослідження-класифікація

         Із поданих поетичних творів Т.Г. Шевченка виписати іменники-власні назви, згрупувавши їх за тематичними групами: антропоніми,  теоніми, топоніми.

Розбрелись конфедерати/ По Польщі, Волині,/ По Литві, по Молдованах/ І по Україні.
Зайнялася Смілянщина,/ Хмара червоніє./ А найперша Медведівка/ Небо нагріває.
Так Гонта кричав,/ По Умані бігав.
Як сніг, три пташечки летіли/ Через Суботове і сіли/ На похиленному хресті/ На старій церкві.
А мене, мої сестрички, за те не впустили,/ Що цареві московському/ Коня напоїла -/ В Батурині; як він їхав/ В Москву із Полтави.
Я була ще недолітком,/ Як Батурин славний/ Москва вночі запалила,/ Чечеля убила,/ І малого і старого/ В Сейму потопила.
Матер Божа у Ржавиці/ Вночі заридала.
Що це таке верзете ви? Які там ворони?/ Та москалі, та сідала? Нехай Бог боронить!
Споконвіку Прометея/ Там орел карає,/ Що день Божий добрі ребра/ Й серце розбиває.
 І Коллара читаєте/ З усієї сили,/ І Шафарика, і Ганка,/ І в слав’янофіли/ Так і претесь…
 Во дні фельдфебеля-царя/ Капрал Гаврилович Безрукий/ Та унтер п’яний Долгорукий/ Украйну правили.
 Недавно, недавно у нас в Україні/ Старий Котляревський отак щебетав.
 Не на Вкраїні, а далеко,/ Аж за Уралом, за Елеком,/ Старий недобиток варнак/ Мені розказував отак/ Про сю криницю москалеву.
 Росії/ Тойді й на світі не було,/ Як у Італії росло/ Мале дівча.
 Во ім’я господа Христа,/ За нас розп’ятого на древі,/ І всіх апостолів святих,/ Петра і Павла особливе,/ Ми розрішаємо гріхи/ Святою буллою сією/ Рабині божій…
 І Архімед, і Галілей/ Вина й не бачили. Єлей/ Потік у черево чернече!
 Така, як ти, колись лілея/ На Іордані процвіла/ І воплотила, пронесла/ Святеє слово над землею.

Дослідження-відновлення

Відновити уривки з поетичних творів Т.Г. Шевченка, поставивши

іменники, що в дужках, у форму кличного відмінка. Усно обґрунтувати вибір закінчення.

Прийми, (Бог), мою душу,/ А ти – моє тіло!
(Бог мій)! (Іван)! І ти мене покидаєш?/ А ти ж присягався!
(Ярема)! герш-ту, (хамів син)?/ Піди кобилу приведи,/ Подай патинки господині/ Та принеси мені води…
Бач, (Оксанка), я жартую,/ А ти справді плачеш.
Запиши, (Микола),/ У реєстр. Нехай буде…/ Нехай буде Голий,/ Так і пиши!
«Чи спиш, чи чуєш, (брат Луг)?(Хортиця)! (сестра)?»/ Загула Хортиця з Лугом: «Чую, чую!»
Не буди, (Босфор): буде тобі горе,/ Твої білі ребра піском занесу,/ У мул поховаю!
Слава тобі, (Гамалія),/ На ввесь світ великий,/ На ввесь світ великий,/ На всю Україну.
(Чигрин, Чигрин),/ (Мій друг єдиний),/ Проспав єси степи, ліси/ І всю Україну.
Ходім, (Марія), повінчаймось,/ А то… -/ Й не вимовив: уб’ють/ На улиці. -/ І не заховаймось/ В своїм оазисі.

4. Робота в групах

І група: записати імена та прізвища відомих людей, пов’язаних із

Т.Г. Шевченком.

ІІ група: записати назви населених пунктів, у яких побував Кобзар.

ІІІ група: записати назви картин Шевченка - художника.

5.Орфографічний практикум

         Записати речення, розкривши дужки: вибрати потрібний варіант літери. З’ясувати, у яких відмінках ужито виділені слова і сполучення слів.

Реве та стогне (Д, д)ніпр широкий,/ Сердитий вітер завива,/ Додолу верби гне високі,/ Горами хвилю підійма.
І блідий (М, м)ісяць на ту пору,/ Із хмари де-де виглядав,/ Неначе човен в (С, с)инім морі,/ То виринав, то потопав.
Встає хмара з-за (Л,л)иману,/ А другая з поля;/ Зажурилась

(У, у)країна -/ Така її доля!

І той минув – день (М, м)аковія,/ Велике свято в (У, у)країні.
Наробили колись (Ш, ш)веди/ Великої слави:/ Утікали з (М, м)азепою/ В (Б, б)ендери з (П, п)олтави.
І як у тій (Ф, ф)інляндії/ В снігу пропадали./ Чули, чули (З, з)запорожці з далекого (К, к)риму,/ Що конає (Г, г)гетьманщина,/ Неповинно гине.
Слава вам,/ Убогим людям, (Ч, ч)абанам, / Що привітали, заховали, / І нам (С, с)пасителя спасли/ Од (І, і)рода.
Може, чванитесь, що братство/ Віру заступило, / Що (С, с)инопом,     (Т, т)рапезондом/ Галушки варило.  
Батько діда просить, щоб той розказав/ Про (К, к)оліївщину, як колись бувало, / Як (З, з)алізняк, (Г, г)онта (Л, л)яхів покарав.
Во (І, і)удеї во дні они, / Во время (І, і)рода – царя, / Кругом (С, с)іона й на (С, с)іоні/ Романські п’яні (Л, л)егіони/ Паскудились.
В непробудимому (К, к)итаї, в (Є, є)гипті темному, у нас/ І понад        (І, і)ндом і (Є, є)вфратом/ Свої  ягнята і телята/ На полі вольнім вольно пас/ Чабан було в своєму раї.

6.  Дослідження-відновлення

         Відновити поетичні рядки, вставивши на місці крапок потрібні за змістом іменники-загальні назви. Поставити питання до власних назв і визначити їх синтаксичну роль.

Обізвавсь … Павлюга -/ За нею полинув!
У Йосипа, у …, / Чи бондаря того святого, / Марія в наймичках росла.
Колись-то ще, во время оно,/ Помпілій Нума, римський …,/ Тихенький, кроткий государ,/ Втомившись, пишучи закони,/ Пішов любенько погулять.
 «Полечу, - каже, - зигзицею,/ Тією чайкою-вдовицею,/ Та понад Доном полечу,/ Рукав бобровий омочу/ В … Каялі».
Сумує, квилить, плаче рано/ В Путивлі - … Ярославна.
З передсвіта до вечора,/ А з вечора до досвіта/ Летить стріла каленая,/ Бряжчить шабля о шеломи,/ Тріщать списи гартовані/ В степу,/ в незнаємому полі,/ Серед … Половецької.
То повертає/ Той Ігор військо на пригоду/ Тому … Всеволоду.
Заревла Сивоборода, волохата/ … Саулова пузата,/ Та ще й гусляра привела,/ Якогось … Давида.
Найкращий … Микита/ Стоїть на лаві в сірій свиті.
Кума моя і я/ В Петрополіськім … / Блукали ми – і тьма, і тьма…

Довідка: тесляр, цар, козак, лабіринт, парубок, ріка, буй тур, град, рідня, чабан, земля.

ІV. Підсумок уроку. Оцінювання

V. Домашнє завдання

Скласти словниковий диктант «Власні й загальні назви»


Теги: Промська О.І., власні назви
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 838/155


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar