Головна » Українська мова |
Мета: поглибити й закріпити знання про власні та загальні назви, удосконалити практичні навички їх правопису; розвивати логічне мислення, уміння узагальнювати та робити висновки, зв’язне мовлення; виховувати в учнів любов до рідної мови, патріотизм, повагу до творчості Т.Г. Шевченка. Обладнання: інтерактивна дошка, мультимедійний проектор, ноутбук, презентація, портрет Тараса Шевченка, виставка його творів, рушники. Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок. Хід уроку І. Організація учнів на навчальну діяльність. Створення емоційного фону Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття, Ці слова Василя Симоненка перегукуються із народним розумінням Шевченка - поета і людини. Адже для кожного українця Тарас Шевченко означає багато. Він невичерпний і нескінченний. Не тому, що він кращий за інших, - у ньому наша історія, реальність. Україна – це Шевченко, Шевченко – це Україна.
Пам’яті Т.Г. Шевченка Забриніла душа многозвучними барвами слова, Мов бандури струна злилася у трелях дзвінких, Загриміла велично Тарасова, батькова мова І сплела у вінок волелюбних думок колоски.
Загриміла, мов дзвін, відпустивши у небо свободу, У зелені гаї, де розноситься шепіт тополь, Розбудила зі сну заколисану волю народу, Що проспав сотні літ у пітьмі переламаних доль.
По забутих стежках, у безмежжі сліпого блукання, Твоє слово, Тарасе, зорею освічує шлях, Твої горді пісні розривають кайдани мовчання, Чистим світлом ведуть по широких вкраїнських полях.
Геніальний творець. У безсмертних рядках «Заповіту» Ти навіки живий полиновими травами мрій, Твоє слово повік буде в пам’яті нації жити Невгасимим вогнем, джерелом для майбутніх надій. Hrafomaniyachka Від кожного уроку ми завжди щось очікуємо незвичайного, цікавого. Метод «Мікрофон» Я хочу … ІІ. Повідомлення теми уроку. Актуалізація опорних знань Експрес-опитування 1. Поясніть, які іменники є власними назвами, а які – загальними. 2. Згадайте основні правила написання слів із великої літери. 3. Коли слова Земля, Місяць, Сонце пишуться з великої літери? 4. Як пишуться назви культових книг? 5. Коли з великої букви пишеться тільки перше слово? 6. Як пишуться присвійні прикметники на –ів, -ов, -ев та -ин-? 7. Як пишуться відносні прикметники на -ськ(ий)? ІІІ. Застосування знань у процесі практичної роботи Лексична хвилинка Антропоніми (імена людей) Топоніми (назви географічних об’єктів) Теоніми (найменування божеств) Міфоніми (найменування міфічних істот) Геоніми (види псевдоніма) Космоніми (назви космічних об’єктів) Зооніми (клички тварин) Ергонімія (назви організацій, виробничих і громадських об’єднань) Хрононімія (назви відрізків часу, подій) Хрематонімія (заголовки творів, назви музичних п’єс тощо) 2. Дослідження-класифікація Із поданих поетичних творів Т.Г. Шевченка виписати іменники-власні назви, згрупувавши їх за тематичними групами: антропоніми, теоніми, топоніми. Розбрелись конфедерати/ По Польщі, Волині,/ По Литві, по Молдованах/ І по Україні. Дослідження-відновлення Відновити уривки з поетичних творів Т.Г. Шевченка, поставивши іменники, що в дужках, у форму кличного відмінка. Усно обґрунтувати вибір закінчення. Прийми, (Бог), мою душу,/ А ти – моє тіло! 4. Робота в групах І група: записати імена та прізвища відомих людей, пов’язаних із Т.Г. Шевченком. ІІ група: записати назви населених пунктів, у яких побував Кобзар. ІІІ група: записати назви картин Шевченка - художника. 5.Орфографічний практикум Записати речення, розкривши дужки: вибрати потрібний варіант літери. З’ясувати, у яких відмінках ужито виділені слова і сполучення слів. Реве та стогне (Д, д)ніпр широкий,/ Сердитий вітер завива,/ Додолу верби гне високі,/ Горами хвилю підійма. (У, у)країна -/ Така її доля! І той минув – день (М, м)аковія,/ Велике свято в (У, у)країні. 6. Дослідження-відновлення Відновити поетичні рядки, вставивши на місці крапок потрібні за змістом іменники-загальні назви. Поставити питання до власних назв і визначити їх синтаксичну роль. Обізвавсь … Павлюга -/ За нею полинув! Довідка: тесляр, цар, козак, лабіринт, парубок, ріка, буй тур, град, рідня, чабан, земля. ІV. Підсумок уроку. Оцінювання V. Домашнє завдання Скласти словниковий диктант «Власні й загальні назви»
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |