Головна » Українська мова

Виступ під час дискусії (підготовлений і непідготовлений) на морально-етичну або суспільну тему

Мета: вдосконалювати вміння й навички готувати виступи й виголошувати їх під час дискусії  добираючи мовні засоби; залежно від мети спілкування й адресата мовлення, використовуючи різні способи виступу; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, логічне й критичне мислення, творчі здібності; виховувати в школярів любов та повагу до рідного слова, рідної мови, носіями якої вони є.

Обладнання: дошка, ноутбук,пам’ятки, стенд «Сьогодні на уроці».

Внутрішньопредметні зв’язки:синтаксис(текст), лексикологія (терміни).

Міжпредметні зв’язки: література, історія, етика.

Тип уроку: урок розвитку мовленнєвих  компетенцій.

                         Перебіг  уроку:

IОрганізаційно-мотиваційний етап (5 хв.)

1.Повсякденне життя від кожної людини вимагає вміння чітко висловлювати й обґрунтовувати свою позицію. Ми з вами живемо в країні,що ставить за мету побудову демократичного суспільства, тобто соціуму,в якому панує народовладдя.Це означає, що кожен в ньому буде мати рівні права з іншимиі завдяки особистим якостям  та старанням зможе заслужити всенародне визнання, досягти найвищих щаблів у суспільній ієрархії.

Здавна відомо,що найяскравіше особисті якості людини виявляються в процесі її мовлення.»Заговори, щоб я тебе побачив», - пропонував незнайомцеві давньогрецький філософ Сократ, який вважав, що найважливішим у людині є не її зовнішність,а духовна сутність. Аналогічно мислить і наш народ.»По одягу зустрічають, а по розуму проводжають» - відзначається в одному з прислів’їв.

І тому, щоб всі ви ,діти, в житті змогли розкрити якнайповніше свої власні потенційні можливості, активізувати особисту діяльність, пропоную вам познайомитись з темою та метою сьогоднішнього уроку.

II Ознайомлення з темою та метою нашою уроку (5 хв.)

III Активізація опорних знань та мотиваційних резервів (5 хв.)

Зверніть увагу на стенд «Сьогодні на уроці»

На ньому ви бачите багато численні вислови великих людей .

Усні виступи звичні в нашому житті .Кожному потрібно вміти виступити і на зборах, і з лекцією,чи доповіддю, взяти участь у диспуті тощо.

(Запис в зошит) Виступ під час дискусії – це роздум проблемного характеру .Автор такого роздуму намагається знайти вирішення певної проблеми чи складного питання. Оскільки багато проблем, які постають у нашому житті, то вони не передбачають однозначного вирішення, тому роздуми мають часто дискусійний характер.

 

2.Будова виступу(запис в зошит)

1)Вступна частина;

2)Основна частина;

3)висновки(пропозиції).

3.Вимогищодо проведення дискусії:

А) визначити головні проблеми дискусії;

Б) знаходити  докази у формі фактів або свідчень;

В) обов’язково назвати імя та прізвище людини на яку  посилаєтесь;

Г) ви повинні бути впевненими у своїх силах;

Д) ви повинні викликати повагу у слухачів;

Е)ваше мовлення повинно бути змістовним та багатим;

Є) ваші жести і міміка повинні бути невимушеними ;

Ж) ви повинні пам’ятати про стан свого суперника після дискусії.

4.Памятка

Як володіти голосом під час дискусії.

5.Проговорити підготовлені заздалегідь скоромовки.

6.Виступи  учнів про відомих ораторів  (випереджальне завдання).

IV Фізкультхвилинка.(5 хв.)

V Хвилинка «Назустріч ЗНО»(5 хв.)

VI Процесуально-діяльнісний етап (15 хв.)

1.Робота в парах .Ознайомлення з підготовленими презентаціями (за варіантами)

2.Ознайомлення учнів з основними правилами проведення дискусії.

3.Форми організації дискусії:

А) «Дерево рішень» (метод усіх можливих варіантів).

Б) Дискусія в стилі телевізійного ток-шоу.

В) Дискусія»Мозковий  штурм»

Г) Дебати.

«Мозковий штурм»- це ефективний метод колективного обговорення, пошук рішення, в якому шляхом вільного висловлювання заслуховуються думки всіх учасників.

Принцип «Мозкового штурму « -- простий. Ви збираєте групу учасників дискусії і ставите  перед ними завдання, після цього просите всіх висловити свої думки з приводу рішення цього завдання. За ці декілька хвилин, можна отримати велику кількість ідей,які служитимуть основою для рішення проблеми.

Методика проведення дискусії :

Ведучий ставить перед учасниками «Мозкового штурму» задачу і розповідає про його правила:

Мета «штурму»- запропонувати найбільшу кількість варіантів рішення задачі;

Примусьте працювати свою уяву; не відкидайте ніяку ідею лише тому. Що вона суперечить загальноприйнятій думці;

Розвивайте ідеї інших  учасників;

Не намагайтеся дати оцінку запропонованим ідеям- цим ви займетесь трохи пізніше.

Ведучий призначає секретаря,який буде записувати всі ідеї, що виникають, слідкувати за тим , щоб не порушувались правила . при необхідності – втручатися.Перший етап триває до тих пір, поки не зявляються нові ідеї.
 Ведучий обявляє коротку перерву, щоб учасники налаштувалися на критичний лад мислення.Починається «=2 етап.Тепер учасники «мозкового штурму» згруповують і розвивають ідеї, які можуть допомогти знайти рішення на поставлені питання, учасники приходять до рішення.
 Ведучий підводить підсумок дискусії. Якщо «мозковий штурм» не приніс потрібного результату, слід обговорити причини невдачі.

Непідготовлена дискусія на тему:

«Що значить бути громадянином своєї держави?»

Питання для обговорення (у кожного на парті).

Контрольно-рефлексивний етап

.Схема « Як провести критичний розбір дискусії»

Провести критичний розбір дискусії «Що значить бути громадянином своєї держави?»

VII Підбиття підсумків уроку(. 5 хв.)

VIII Домашнє завдання.

1.Обрати тематику виступу

2.Підготувати свою памятку , щодо вимог проведення дискусії.

3.Диф.підхід: підготувати лінгвістичне повідомлення «Дискусія – це обмін знаннями»

 

Самоаналіз уроку з української мови проведений  26.11.2013 року в 11 класі Володимирівського НВК вчителем української мови та літератури  Бородіною О.Л.

 

Зміст даного уроку повністю відповідає вимогам навчальної програми.

Цей урок є 6 уроком з вивчення теми:» Стилістика простих речень».

Специфіка даного уроку в тому, що він передбачає використання інноваційних технологій, розвиток мислення, уяви, творчих здібностей. Тип даного уроку – розвиток мовленнєвих  компетенцій.

На уроці я планую досягти такої мети:  а)  навчальна: вдосконалення вмінь і навичок готувати виступ під час дискусії, виголошувати їх  під час дискусії добираючи  мовні засоби залежно від мети спілкування й адресата мовлення, використовуючи різні способи виступу; б) розвивальна – розвивати комунікативно – мовленнєві вміння, логічне й критичне мислення, творчі здібності;в) виховна – виховувати в одинадцятикласників любов та повагу до рідного слова рідної  мови.

На протязі всього уроку формувалися мовні й мовленнєві компетенції. Приділялась належна увага розвиткові мовленнєвої діяльності учнів а саме: аудіюванню , читанню, говорінню й письму.

Структура уроку на мою думку виявилася раціональною для досягнення мети. Правильно було розподілено час на уроці, а саме:

1.Організаційно – мотиваційний етап – 5 хв.

2.ознайомлення з темою та метою уроку – 3 хв.

3.активізація опорних знань та мотиваційних резервів – 12 хв.

4.Фізкультхвилинка – 5 хв.

5. Хвилинка  «назустріч ЗНО» - 2 хв.

6.Процесуально – діяльнісний етап – 17 хв.

7.Підбиття підсумків уроку – 2 хв.

8.Домашнє завдання – 3 хв.

Головними на уроці були такі завдання: ознайомити учнів з особливостями виступу, як одним із жанрів усного мовлення, формувати вміння виступати на зборах ,семінарах, розвивати творчі здібності учнів.

Під час проведення уроку були враховані особливості класу: учням. Які мають високий та достатній рівень знань було запропоновано підготувати презентації на суспільну або морально – етичну тему( випереджальне завдання).

На уроці були використані такі методи навчання: 

А) робота в групах;

Б)робота в зошитах;

В)робота з тлумачним словником;

Г)розв’язання проблемних завдань;

Д)моделювання ситуацій спілкування;

Е)»мозковий  штурм»

Є) творча релаксація;

Д)»мікрофон».

На уроці було доцільно використано наочність: стенд «Сьогодні на уроці», «Вислови великих», ноутбук, дошка, проектор, мультимедійна дошка.

При плануванні та підготовці до сьогоднішнього уроку були враховані навчальні можливості учнів, а саме:вільне володіння ноутбуком,вміння готувати презентації в програмі

                             .

Під час проведення уроку проводилась робота з розвитку зв’язного мовлення, збагачувався й уточнювався словниковий запас учнів (робота з тлумачним словником) удосконалювався граматичний лад мовлення( усні виправлення),зверталася увага на дотримання мовного режиму під час виголошення виступу.

Контроль рівня засвоєння мовних і мовленнєвих знань та навичок здійснювався таким чином:

А) оцінювання усних відповідей учнів;

Б)оцінювання творчих робіт учнів;

В)оцінювання учнівських презентацій.

На уроці використовувались міжпредметні  зв’язки : відомості з літератури, етики, історії, правознавства. Були використані етнокультурознавчі відомості, була подана і опрацьована інформація про загальнолюдські цінності, презентація презентації «Милосердя».

Належний рівень працездатності учнів на уроці забезпечила цікава обрана інформація про милосердя та тема громадянських обов’язків для старшокласників, яка є для них актуальною. Перебуваючи в колективі наші учні спілкуються між собою, вирішують спірні питання, а все це потрібно робити правильно, грамотно, виховано.

Я думаю, що перевантаження на уроці не було, раціонально була використана фізкультхвилинка, яка складалась з двох частин» рухової та релаксної частин, яка дала учням змогу відпочити і відновити втрачені сили.

Завдяки дружнім, доброзичливим взаємостосункам в класі на протязі уроку підтримувалась належна психологічна атмосфера.

Відхилень від плану уроку не було. Поставлені мною завдання майже вдалося реалізувати.

Висновок на майбутнє

Недоліки уроку

 


Теги: виступ, Бородіна О.Л.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 2293/166


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar