Головна » Українська мова

Відмінювання іменників ІІІ відміни

Мета: навчити учнів застосовувати самостійно в комплексі знання, уміння й навички про    іменник (граматичні ознаки, синтаксичну роль); розвивати уміння й навички відмінювати іменники ІІІ відміни, використовувати ці знання в нових умовах; самостійне логічне й аналітичне мислення, увагу, удосконалювати вміння висловлювати власні думки й почуття;  виховувати самостійність, взаємоповагу, співчуття, любов до близьких людей.

Учні повинні знати: відміни іменника, особливості відмінювання іменників ІІІ відміни, правопис іменників.

Учні повинні вміти: визначати граматичні ознаки іменника, відмінювати іменники ІІІ відміни, відновлювати речення, пояснювати за допомогою правил орфограми, працювати з підручником, висловлювати та обґрунтовувати власну думку, робити узагальнення.

 

Тип уроку – урок комплексного застосування знань, умінь, навичок учнів     

                     (за О.Бєляєвим )

 

Перебіг уроку

 

1. Організаційний момент. Формування позитивної установки на діяльність.

Вправа „Долоньки”.

− Простягніть долоню. Подаруйте для роботи на уроці старанність, наполегливість, увагу. Простягніть іншу долоню. На неї я вам подарую вам свою любов, терпіння, повагу, знання. А тепер обміняймося дарунками. Доторкніться долонькою до долоньки.

2. Актуалізація знань, умінь, навичок, необхідних для творчого застосування знань.

     − За вікном панує зима. Сніг уже вкрив білою ковдрою землю, дерева, будівлю. Ви скоро будете готуватися до Нового року. По-святковому буде вбрана ваша класна кімната. І ось чим ви можете її прикрасити (учитель показує вирізану сніжинку). Як ви думаєте, чому саме сніжинку я вам пропоную? (розглядаємо тему „Іменник” у схемі-малюнку „Сніжинка”).

     − Давайте пригадаємо із яких частин складається наша сніжинка-іменник (учні називають граматичні ознаки і визначення іменника).

3. Узагальнення й систематизація знань і способів діяльності.

     − Погрупуйте іменники за відмінами. Учні виконують завдання за варіантами: І варіант – І відміна; ІІ варіант – ІІ відміна.; ІІІ варіант – ІІІ відміна; ІV варіант – ІV відміна.

День, син, правда, кошеня, доля, любов, сіль,мишеня, борщ, мати, душа, ім'я (слова на дошці).

     − Розминка. Учні визначають групу іменника: тверда – сидять за партою, м'яка – стоять, мішана – присідають.

Пліт, згарище, східець, вантаж, яблуко, кухоль, льон, тиша, вітер.

     − Вправа „Я перекладач”. Перекласти українською мовою слова. Визначити, що спільне й відмінне між ними.

Ночь, любовь, радость, соль (слова записуються під диктовку).

4. Оголошення теми і завдань уроку.

     − Подані іменники належать до ІІІ відміни. Отже, що нового сьогодні ви дізнаєтеся?

особливості відмінювання іменників ІІІ відміни;
правопис іменників ІІІ відміни в орудному відмінку.

5. Засвоєння зразка комплексного застосування знань, умінь, навичок.

     − Робота з підручником. Читання з коментарем таблиці „Відмінювання іменників ІІІ відміни” (стор. 160)

     − Робота біля дошки. Два учні на дошці записують відмінювання слів і пояснюють правопис.

Н.в. Ніч,  ночі

Р.в. ночі,  ночей

Д.в. ночі,  ночам

З.в. ніч,  ночі

Ор.в. ніччю, ночами

М.в. у ночі, у ночах

Кл.в. ноче, ночі

6. Застосування узагальнених знань, умінь, навичок у нових умовах.

     − Вправа „Поясни правилом”. Утворити форму орудного відмінка, правопис пояснити правилом.

Тінь – тінню, зустріч – зустріччю, область – областю, радість – радістю, любов – любов'ю, Об – Об’ю (м’які н, ч стоять між двома голосними і подовжуються; м’які т, д стоять не між двома голосними і не подовжуються; після в, б перед ю ставиться апостроф ).

     − Вправа „Віднови речення”. Виконати синтаксичний розбір речень. Вправу учні виконують за варіантами.

І варіант – сонцем, світ, і, блакиттю, переповнений, ніжною.

                  Світ переповнений сонцем і ніжною блакиттю.

ІІ варіант – відбилася, Дніпрі, висока, у, гора, тінню.

                   Висока гора відбилася тінню у Дніпрі.

      − Вправа „Знайдіть зайве”. У підручнику в тлумачному словнику знайдіть пояснення слів нехворощ, кіновар.

чесність, великодушність, гуманізм, шерсть;
в’язь, подорож, галузь, нехворощ;
жовч, кіновар, верф, любов.

Нехворощ – чорнобиль, полин.

Кіновар – мінерал червоного кольору; червона фарба.

7. Контроль і самоконтроль знань, умінь, навичок.

     − Робота з текстом колективна. Скоро канікули, Новий рік… Які відчуття охоплять вас? (щастя, радості)

Пояснити, що це таке завжди складно. Яке щастя? На це питання письменник і педагог Василь Сухомлинський спробував дати відповідь у творі, який так і називається „Яке щастя?” (перед учнями твір, вони читають )

Мама запитала мене

- Яке щастя?

Я сказала:

- Щастя, це коли ніхто з дітей не плаче. І ще тоді щастя, коли маленьких співочих пташок ніхто в клітку не саджає. Бо в клітці не може бути щастя.

    І щоб мама ніколи не плакала й не журилася, то щастя. Бо коли мама журиться, то й у мене сльози тоді на очах.

     − А ви як думаєте, яке щастя?

     − Визначте іменники в тексті, відмінки їх.

8. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.

     − Вправа „Зав’яжи вузлик напам'ять ”

Які іменники належать до ІІІ відміни

Подовження приголосних

Апостроф

     − Підніміть руку ті, хто встигав на уроці, кому все було зрозуміло.

Підніміть руку ті, хто встигав, але не все зрозумів, потрібно звернутися до загального зошита з правилами.

Підніміть руку ті, хто не зрозумів тему уроку, кому потрібно прочитати підручник.

9. Інформація про домашнє завдання.

Написати свій варіант „Яке щастя?” (твір-мініатюра). У ньому визначити іменники, їх граматичні ознаки, орфограми підкреслити.


Теги: Буряк Т.І., іменник
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1480/195


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar