Головна » Українська мова

Види речень за метою висловлювання: розповідні, питальні, спонукальні

Мета: пригадати вивчене у попередніх класах про розділові знаки; навчити учнів розрізняти речення за метою висловлювання, правильно інтонувати їх і ставити розділові  знаки в кінці речень; розвивати вміння використовувати в усному і писемному мовленні різні за метою висловлювання речення; виховувати любов до природи.

Тип уроку: урок засвоєння знань.

 

Хід уроку

Організаційний момент

Учитель.

Сіли, дітки , всі рівненько,

Усміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли

Й працювати почали.

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім п’ятім класі

Учні просто молодці.

 

2.Актуалізація опорних знань

Учитель. На дошці записані сполучення слів. Випишіть з них ті, які вважаєте реченнями. Свою думку доведіть.

Перелітні пахи. Весело рушити. Летять журавлині ключі. Збирали у полі. Ідуть дощі.

 

3.Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Діти, на дошці записаний вірш без розділових знаків. Прочитайте його.

Що за диво Що це сталось

В золото дерева вбрались

Хмарка дощиком пряде

Це до нас вже осінь йде

 

Сподобалось вам?Чому?Чи можна обійтися без розділових знаків?

 Ось послухайте казку, яка нам допоможе краще це зрозуміти.

Жив собі  цар Синтаксис.  Правив він гарно і мудро у своєму царстві словосполучень і речень. Слухалися його піддані. Всі слова правильно ставили на своє місце у реченні. Та ходив  Синтаксис сумний і невеселий.  Сумно стало і  в його володіннях. Всі речення, хоч і були правильно побудовані, залишалися сірими, одноманітними, вимовлялися без інтонації.

Чого ж йому не вистачало для щастя?Що його не влаштовувало?

 А все тому, що не було в його царстві розділових знаків.

 Ні спитати щось, ні покликати голосно, ні попрохати щиро!

 Довго блукав Синтаксис містом. Незчувся, як опинився на гарній лісовій галявині. Тут він побачив диво. Біля струмочка сиділа прекрасна дівчина. На її голові красувалася дивна корона з якихось знаків. Знаки не сиділи на місці. Вони підстрибували, жестикулювали.

Проте дівчина теж була сумною.

Хто ти? – запитав Синтаксис голосно, і здивувався, що його голос прозвучав з інтонацією.
Я – Пунктуація, - відповіла дівчина, - зачарував мене чаклун Мовчун. Якби до мене не заговорив цар, ми б на все життя залишилися зачарованими.
А що це за знаки у тебе? – запитав Синтаксис.
Це мої слуги – розділові знаки, які тепер будуть нашими спільними друзями.
Як це чудово! – вигукнув цар Синтаксис.

Нарешті він знайшов те, що так довго шукав. Взяв він за руку Пунктуацію і повів у своє царство, щоб більше не розлучатися. З того часу зажили мешканці царства весело і щасливо. Панували в їх володіннях і радість, і сміх, і питання, і здивування.

                   

Учитель. Діти, а давайте позбираємо загублені розділові знаки і вставимо їх у вірш.

А тепер спробуйте прочитати вірш з розділовими знаками.

Так чи потрібно знати розділові знаки?

У казці головними героями були – Синтаксис і Пунктуація. А що ж  вивчається у цих розділах мовознавства?

А зараз запишіть тему уроку.

 

4. Оголошення теми і мети уроку.

 

5. Вивчення нового матеріалу.

 

Учитель. Які бувають речення за метою висловлювання? Які розділові знаки можуть ставитися в кінці речення? Від чого вони залежать? На ці питання ми зможемо знайти відповідь на сьогоднішньому уроці.

 

6.Вправа «Тортик очікувань».

Учитель. Діти, у нас сьогодні невеличке свято – відкритий урок. А на святі, як вам відомо, завжди є торт. Є він і на нашому уроці. Але кондитер не встиг його прикрасити і попросив, щоб це зробили ви. Перед вами лежать кольорові квітки, на яких ви повинні написати свої очікування від уроку і прикріпити до тортика.

 

7. Засвоєння нового матеріалу.

Учитель. А зараз прослухайте вірші-загадки і скажіть, які розділові знаки за ними приховалися.

 

Маленька, менша від мачинки,

Ні з ким не стану на борню.

А при читанні, коли треба,

Й людини мову зупиню.

 

Що за знак – стрункий,мов спис,

Він над крапкою повис,

Спонука до поклику.

Хто ж він? Це –

 

Він після речення, цитати

Вмостився, схожий на гачок.

Всіх нас примушує питати,

А сам ні пари з вуст – мовчок.

 

8. Пояснення вчителя.

Учитель.  Речення за метою висловлювання бувають розповідні, питальні і спонукальні. Діти, погляньте на речення, які знаходяться на дошці, запишіть їх.

Чи бачив ти світання в полі?

Любіть травинку і тваринку, і сонце завтрашнього дня!

Вітер в небі за хмарами гониться.

Зверніть увагу, що у першому реченні щось запитується – це питальне речення. У другому звучить спонукання до дії – це спонукальне речення. А в третьому про щось розповідається – це розповідне речення. Кожне з цих речень мають свої розділові знаки. То ж від чого залежить розділовий знак у кінці речення?

 

9.Аналітичне читання.(Робота з таблицею)

 

 10.Виконання вправи з підручника.(с. 71, Впр.112 Ланцюжок»,усно)

 

   11. Творче конструювання.

Утворіть з поданими словами словосполучення, а потім уведіть їх у речення різні за метою висловлювання.

Холодний, хмари, відлітають.

 

12. Творче редагування.

Переставте місцями слова у реченнях так, щоб утворилися загадки. Які ці речення за метою висловлювання?

Лізе, сукно, чорне, в, вікно. Ріку, через, червоні, повисли, коромисла. Вуркоче, під, пухнастий,столом, клубок.

 

13. Робота в парах.

Один учень складає речення, а другий повинен перебудувати його на інше за метою висловлювання.

 

14. Вправа « Очікування»

Учитель. Діти, на початку уроку ми з вами прикрасили тортик квітками. Та здається мені, що на ньому чогось бракує. Я ви думаєте чого? Правильно, свічечок. То ж давайте завершимо прикрашання свічечками, на яких напишете, чи справдилися ваші очікування від уроку.

 

15. Домашнє завдання.

1.Скласти по 2 речення різні за метою висловлювання.

2.Виконати вправу з підручника.


Теги: речення, Караянова О.І.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 202/37


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar