Головна » Українська мова |
Мета. Повторити й узагальнити поняття про види речень за метою висловлювання, про окличні речення; розвивати організаційно-контрольні вміння організовувати спеціальні спостереження над мовним матеріалом; формувати загальнопізнавальні вміння розпізнавати види речень за метою висловлювання; окличні речення, правильно їх інтонувати, розвивати творчі вміння побудови речень різних за метою висловлювання, прищеплювати любов до рідної мови, природи. Обладнання: підручник, схеми для побудови речень. Тип уроку: комбінований. Хід уроку. 1. Організаційний момент. Вчитель говорить учням, щоб вони налаштувалися на добрий лад, посміхнулися, з добрим настроєм переходимо до уроку. 2. Актуалізація опорних знань учнів. Метод бесіда. 1.Розділ науки про мову, де вивчається словосполучення і речення? (синтаксис) 2.Розділ науки про мову, до якого входять морфологія і синтаксис (граматика). З.Частина мови, що означає особу або предмет і відповідає на питання хто?що?( іменник) 4.Наука, що вивчає правила вживання розділових знаків? (пунктуація) 5.Одиниці мови, з яких складаються словосполучення (слова). 6.Засіб встановлення змістового зв'язку між словами у словосполученні (питання). Молодці діти. А зараз поглянемо на дошку: визначимо, де тут словосполучення, а де речення. Червона калина Восени калина пишається кетягами рум'яних ягід. — Давайте розберемо словосполучення — Визначимо граматичну основу речення — В чому різниця між словосполученням і реченням? — Речення — це --? (Діти дають ви значення речення та знаходять різницю між реченням і словосполученням) 1. Мотивація навчальної діяльності. Звернемося до нашого підручника ( с. 71, вправа 112) Знайдіть, будь ласка у вправі речення у якому метою є щось розповісти:(1,4) Є метою про щось запитати (2) Є метою до чогось закликати або прохати (1,2,3,5) Розгляд таблиці (с. 71) ■ Скільки є речень за метою висловлювання? ■ Що містять у собі розповідні речення? ■ Що містять у собі питальні речення? ■ Що містять у собі спонукальні речення? Вправа 114( усно) ( Прочитати речення, дотримуючись правильної інтонації, визначити вид речення за метою висловлювання). ■ А що ж таке інтонація ( мелодійний лад вимови) До інтонації належать гучність, зміна висоти тону, темп мовлення, паузи) Прочитати речення на с. 72, дотримуючись інтонації. Прочитати речення, заздалегідь записане на дошці У лісі плачуть горобці від холоду? по черзі виділяючи слова силою голосу. З інтонацією пов'заний логічний наголос ( виділення силою голосу одного слова у реченні) Завдання № 1 Моделювання запитальних речень. 1. Поставили запитання до поданих відповідей і записати їх за зразком: Зразок: У лici день був холодний і хмарний?— — Ні, день у лісі був теплий і сонячний. — Ні, сонце сходило на небі високо. — Сонце сходило на небі низько? — Ні, стежка йшла через великий садок. — Стежка йшла через великий луг? — Так, дрібні хмаринки почали пливти в гори. — Дрібні хмарки почали пливти в гори? Учні читають виконану вправу. (Оцінювання завдання) 2.Виписати із речень слова із протилежним значенням (антоніми). Робота з книгою ( Риторичні питання — це питання, які не розраховані на відповідь. Мета риторичних питань — спонукати до роздумів). Стор. 72. Вправа 117 ( усно, учні коментують). Завдання № 2 Творче конструювання Скласти речення з поданими дієсловами. Визначити, які з них за метою висловлювання розповідні, які - спонукальні. 1) . Не забувають. Не забувайте. 2) . Береже, бережіть. — Підкреслити граматичні основи перших двох речень. — Дайте визначення спонукальних речень. Фізкультхвилинка Вправа 120 (усно). Творче завдання Скласти висловлювання на тему « Золота осінь», використо вуючи розповідні, питальні та спонукальні речення). Перевірка творчого завдання. 2. Підсумок уроку « Мікрофон» 1) . Що ми вивчали на уроці? 2) . Про які види речень ви дізналися? 3) . Що таке інтонація? 4) . Що таке логічний наголос? 5) . Які бувають речення за емоційним забарвленням? 6) Чи все було зрозуміле на уроці?
5. Домашнє завдання. § 7 (опрацювати таблиці, вивчити правила) Написати твір-мініатюру «Барви осені», використовуючи різні види речень за метою висловлювання.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |