Головна » Українська мова

Узагальнювальні слова при однорідних членах речення

МЕТА: навчити визначати слово із загальним значенням щодо перелічуваних однорідних членів речення, правильно інтонувати його в усному мовленні і виділяти на письмі; розвивати увагу, логічне мислення, творчу уяву, сприяти вихованню розуміння краси навколишнього світу і бажання-потреби берегти і примножувати її. 

ТИП УРОКУ:  урок  засвоєння нових знань.

ОБЛАДНАННЯ: ноутбук, казкова лісова галявина, лист від Листопада

     

      СТРУКТУРА УРОКУ

 

      І. Організація класу до уроку.

      ІІ. Мотивація навчальної діяльності:

 

1.  У клас приносять лист, адресований і учням, і вчителю. Зачитування зміс-
               ту листа від Листопада, який просить дітей прохарактеризувати його і да-
               ти йому відповідь.

              Лист:

                   Любі друзі!

                   Я третій місяць Осені – листопад. Кажуть, що вмію тільки листя з
          дерев зривати і ворон ганяти. Чуючи це, засмучуюсь: невже я  такий?
         Якщо Ви думаєте про мене інакше, повідомте.

Запис дати і виду роботи в зошит.
Завдання № 1: записати, визначити всі члени речення:

Листопад уриває день, а  накликає ніч.         (уриває  - зменшує)

                                                                 

У листопаді  нічого   немає  в  полі і  саді.

                                                                 

Це – народні прикмети.

З давніх-давен люди спостерігали за природою. І коли наставав листопад, вони зауважували, що (запис на дошці)

Листопадовий день – що заячий хвіст (тобто короткий) - Листопад ворота зимі відчиняє.

-    Не диво в листопаді – білі мухи (сніг).

А що ще може бути в листопаді?

         Відповідь дасть словникова скринька: (учитель зачитує лексичне визначення
          слова, учні знаходять відповідник, пояснюють написання кожного слова)

                   1) іній                  - легенький ранковий мороз;

                   2) приморозок    - шар дрібних кристаликів льоду, що вкриває повер-
                                                     хню предметів при їх різкому охолодженні;

                   3) ожеледиця      - тонкий шар льоду на поверхні землі;

                   4) буря                - сильний вітер із грозою, дощем або снігом;

                   5) мряка              - дуже дрібний, густий дощ.

                            (пояснення написаного)

         А що взагалі відбувається в природі восени?

                   (холоднішає, все достигає, все жовтіє, птахи відлітають у вирій...)

         Це можна назвати одним словом – зміни.

 

          ІІІ. Повідомлення теми і завдання уроку:

                   Запис теми уроку в зошит.

             а)  робота з підручником с. 71 – вивчаємо правило;

    б)  завдання № 2: назвати об’єднувальну назву перелічуваних предметів:

                   річка, став, озеро – водойми;

                   береза, дуб, клен – дерева;

                   говорити, казати, балакати – розмовляти.

і навпаки, що сховалось, на вашу думку, за узагальнювальними словами:
          кущі, квіти..

    в)  робота з підручником, с. 72 – розділові знаки при узагальнювальних
                    словах;

    г)  пробна вправа (пояснювальна):

        запис речень, визначення членів речення, визначення однорідних членів
        речення і узагальнювального слова.

    Листопад має   в народі такі назви: напівзимник, ворота зими, грудкотрус, листопадень, падолист. Дмитра, Параски, Кузьми, Дем’яна, Михайла, Пилипа – ці свята українці відзначають у листопаді.

                                                             

    ґ) “Хвилинка відпочинку”:

Сіли зручно, заплющили очі і слухаємо музику – музику осені (звучить запис спокійної мелодії).

 

       ІV. Узагальнення і систематизація вивченого: завдання № 3: “Казкова
                галявина” (коли учні відпочивають, учитель на першій парті розставляє
                м’які іграшки звірів – вовка, лисиці, ведмедя, білки, їжака і т.п. – і “дере-
                ва” (осінні гілки на пластилінових підставках).

 

               ввести узагальнювальні слова у речення – дерева, звірі.

                   (запис речень на дошці, пояснення орфограм, пунктограм, графічний
                розбір речень).

          

       V.  Домашнє завдання: § 117, вивчити правила, впр. 165 (коментар).

 

       VІ. Підсумок уроку:

         - Яку ж відповідь дамо Листопаду? (відповіді учнів базуються на основі вла-
            сних спостережень за природою).

 

         - Гра “Допоможи мені”

При однорідних членах речення обов’язковою є наявність узагальнювального слова.
Узагальнювальне слово є роз'єднувальною назвою перелічуваних однорідних предметів.
Узагальнювальне слово стоїть серед однорідних членів речення.
Узагальнювальне слово при однорідних членах речення вимовляємо зі спокійною інтонацією. 

      

Савчук Галина Семенівна, учитель української мови та літератури ЛЗШ № 43


Теги: Савчук Г.С., однорідні члени
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 210/14


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar