Головна » Українська мова

Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка та тире при узагальнювальних словах

Мета: поглибити знання учнів про однорідні члени речення,  навчити розрізняти узагальнювальні слова при них;  формувати навички пунктуаційної грамотності учнів; конструювати речення з узагальнювальними словами;  за допомогою мовленнєво – комунікативного дидактичного матеріалу прищеплювати навички здорового способу життя.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Обладнання:

Хід уроку

І. Оргмомент

Треба всім нам привітатись:
— Добрий день!
Дружно весело сказати:
— Добрий день!
Вліво-вправо повернімось,
Туди-сюди усміхнімось:
— Добрий, добрий, добрий день!

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні в нас урок не звичайний, але я сподіваюсь, що він для вас буде цікавим. Ви на цьому уроці будете вчитись працювати колективно, у групах, парах. Використовуватимемо цікаві вправи. Тому познайомимося з правилами роботи у групах.

У кінці уроку кожний із вас оцінить свою роботу та роботу своїх товаришів, виставляючи від 0 до 3-х балів за кожним із критеріїв.

Критерії зачитуються. Пропоную учням оцінити свою роботу на уроці:

1. Я активно працював(ла) у групі -...

2. Я вносив(ла) удалі про позиції, які були враховані групою...

3. Я допомагав(ла) іншим учасникам, заохочував(ла) їх до роботи...

4. Я узагальнював(ла) думки інших і просував(ла) роботу групи вперед...

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Фронтальне опитування (Кожна група отримує завдання, визначає учня, який буде відповідати)

Що таке речення?З чого складається граматична основа?
Які ви знаєте другорядні члени речення? Дати визначення кожному другорядному члену.
Які члени речення називаються однорідними? Які розділові знаки використовуються в реченнях з однорідними членами речення?

2. Робота з опорними картками (Є однорідні члени речення, немає однорідних членів речення в поданих реченнях)

Я не гризу на уроках ручки, олівці, нігті.
Я допомагаю слабшим, маленьким, хворим.
Я виконую ранкову гімнастику.
Я доглядаю за власним одягом, взуттям.
Я дотримуюся режиму дня.
Я довго не засиджуюся біля телевізора.
Я не буду курити, пити.

ІV. Повідомлення теми й мети уроку

V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

       1. Проблемна ситуація (Чому в реченнях з однаковими однорідними членами різні розділові знаки? Чим можна це пояснити?)

Для дитячого організму  корисні страви: борщ і каша, овочевий салат і молочний суп.

Для дитячого організму корисні  борщ і каша, овочевий салат і молочний суп.

Робота з підручником. (Українська мова: підручн. для 5 кл. загальноосвіт. навч. закл./ О.П.Глазова.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2013.-272 с.: іл..)

С. 92 – опрацювання теоретичного матеріалу.

VI. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми

Робота в групах. Доповніть речення потрібними за змістом однорідними членами речення. Визначити, чи всі речення мають узагальню вальне слово?

Шкодять моєму здоров’ю такі продукти: … (солодкі газовані напої, чіпси, цукерки.)

Шкодять моїм зубам такі продукти: … (цукерки, печиво, морозиво.)

Шкодять моєму зорові (читання лежачи, гра за комп’ютером.)

фізкультхвилинка

Виписати з тексту речення, які мають однорідні члени з узагальню вальним словом. Зробити його синтаксичний розбір.

Харчування – неодмінна умова вашого життя. Без їжі людина не може жити. З їжею ми отримуємо поживні речовини. Вони необхідні для роботи наших органів: мозку, серця, легенів, м’язів. Від того, яку їжу ви вживаєте, залежить ваше здоров’я. Отже, щоб бути здоровими, потрібно правильно харчуватися.

Вітаміни  сприяють  росту, допомагають нормальному зору. Вони потрібні для розумової і фізичної праці, поліпшення травлення.  Також запобігають простуді, поліпшують кровообіг. У моркві, маслі, сирі, яйцях, печінці, помідорах, зеленій цибулі, гарбузі, риб’ячому жирі – у таких продуктах живуть вітаміни.

 Для гарної роботи мозку обов’язково слід включати в щоденний раціон харчування корисні продукти.  Рибу, яйця, м’ясо, сир, молоко, банани і морепродукти – ці продукти природа збагатила корисними мікроелементами.

3.      Виконання тестових завдань.

Тестові завдання

1. Укажіть, який розділовий знак і де саме потрібно поставити в поданому реченні:

                Радощі і чорну днину все я з вами розділю (П. Тичина).

а) тире після слова «днину»;

б) двокрапку після слова «все»;

в) кому після слова «радощі»;

г) тире після слова «все».

2. Позначте речення, у якому перед виділеним сполучником потрібно поставити кому:

а) Осінь стояла напрочуд погожа й тепла.

б) Степові волошки дивляться на нас із трави, похитують своїми голівками і манять до себе.

в) Я люблю і вітер і сніг.

г) Налетів сильний і холодний вітер і зірвав останні листочки.

3. Якщо узагальнююче слово стоїть перед однорідними членами речення, то після нього ставимо:

а) кому;   

б) тире;         

в) двокрапку:

г) крапку з комою.

4. Однорідними членами речення  можуть бути:

а) головні члени речення;

б) другорядні члени речення;

в) головні і другорядні члени речення;

г) службові частини мови.

5. Якщо узагальнююче слово стоїть після однорідних членів речення, перед ним ставиться
а) кома;
б) тире;
в) двокрапка;

г) крапка з комою.

6. Узагальнююче слово в реченні виступає
а) завжди додатком;
б) завжди означенням;
в) тим самим членом речення, що й однорідні члени речення, до яких воно відноситься;

г) завжди підметом.
 

VІІ. Підсумок уроку

Метод « Незакінчене речення»

1.  Сьогодні я дізнався …

2.  Я можу …

Оцінювання

Учні

1. Я активно працював(ла) у групі -...

2. Я вносив(ла) удалі про позиції, які були враховані групою...

3. Я допомагав(ла) іншим учасникам, заохочував(ла) їх до роботи...

4. Я узагальнював(ла) думки інших і просував(ла) роботу групи вперед...

Учитель

 1.  На уроці найактивнішими були …

 2.  Швидко й добре працювали …

VІІI. Домашнє завдання

1.  Написати твір – мініатюру «Я піклуюся про своє здоров’я», використавши однорідні члени речення й узагальнювальні слова.

2.  Вивчити теоретичний матеріал на с. 92


Теги: Мачуха О.А., однорідні члени
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 138/16


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar