Головна » Українська мова

Узагальнюючий урок на тему «Дієприслівник»

Мета. Повторити, узагальнити й систематизувати опрацьований матеріал про дієприслівник; домогтися засвоєння учнями вивчених правил. Удосконалювати уміння застосовувати набуті знання на практиці, розвивати творчу уяву, мислення учнів, уміння правильно та послідовно викладати свої думки. Виховувати зацікавленість до предмета, бажання здобувати знання, пошану до української мови.

 

                                                        Хід уроку

Мотивація навчальної діяльності учнів
Оголошення теми та мети уроку
Актуалізація опорних знань учнів
Питання до учнів та тренувальні вправи

   1. Що називається дієприслівником?                                                                                                                                                                                 2. Які ознаки дієслова має дієприслівник?

 3. Наведіть приклади дієприслівників недоконаного і доко­наного виду.

 Випишіть перехідні дієприслівники.

Пишаючись здобутками, не змайструвавши човна, повер­таючи надію, повернувшись зі школи, ховаючись у чагарниках, святкуючи перемогу, надаючи допомогу, мріючи про подорож, оцінюючи шанси, поскладавши у валізу, перегорнувши сто­рінку.

Якщо ви правильно виконали завдання, з других букв записаних дієприслівників складеться початок давньо­грецького вислову: «... теж батьківщина».

Розкажіть про творення дієприслівників недоконаного і доконаного виду.
Від поданих дієслів утворіть дієприслівники і запишіть у ява стовпчики: а) доконаного виду; б) недоконаного виду.

Оздобити, ускладнювати, боротися, зняти, запитати, скла­дати, створити, використати, допомагати, плавати, заборо­няти.

Якщо ви правильно виконали завдання, з других букв записаних дієприслівників складеться початок приказки: «... по польоту» Сформулюйте пунктограму «Розділові знаки при дієпри­слівниковому звороті та одиничних дієприслівниках».

В яких випадках не з дієприслівниками пишеться ра­зом? Наведіть приклади.
Спишіть речення, ставлячи розділові знаки. Виконайте розбір дієприслівників як особливої форми дієслова.

1. Розгораючись вогонь спалює і сухе і мокре. 2. Ледар живе не тужачи. 3. Втративши здоров'я дізнаєшся його ціну {Нар. творчість). 4. Полохливий заєць причаївшись під кущем пригинає вуха витріщає очі й немов поринає в море лісових звуків. 5. Бліде сонце показавшись на мить висипало з-за хмар своє останнє багатство. 6. Козак певний час мовчав насупив­шись а потім важко зітхнувши затягнув старовинну пісню (3.. М. Коцюбинського).

10. Запишіть дієприслівники у два стовпчики: а) ті, що пи­шуться з не окремо; б) ті, що пишуться з не разом.

(Не)навидячи, (не)навчившись, (не)хтуючи, (не)аплодуючи, (не)обминаючи, (не)дбаючи, (не)наївшись, (не)волячи, (не)ізолювавши, (не)маршируючи, (не)малюючи, (не)інтригуючи, (не)сходячи, (не)зчувшись, (не)рвуючи, (не)цінуючи, (не)іскрячись.

Якщо ви правильно виконали завдання, з перших букв записаних дієприслівників, що пишуться з не окремо, скла­деться початок прислів'я: «... / камінь мохом обростає».

11.Фізхвилинка

12.Проблемне завдання: порівняйте слова(читаючи твір, читаючі учні;атакуючи ворога, атакуючі бійці)

     14.Підсумок уроку. Оголошення оцінок та домашнього завдання

 


Теги: Байбак Д.А., дієприслівник
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 233/23


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar