Головна » Українська мова

Узагальнюючий урок із теми „Дієприкметник як особлива форма дієслова”

Мета: систематизувати й узагальнити вивчене про дієприкметник як особливу форму дієслова; удосконалювати вміння визначати його морфологічні ознаки й синтаксичну роль; розвивати  орфографічну грамотність, увагу, логічне мислення; виховувати любов до рідного слова через прислів’я  та приказки.

Тип уроку: узагальнення й систематизація знань вивченого матеріалу.

Форма уроку: урок – дослідження.

Методичне забезпечення: комп’ютер, проектор, слайди, картки.

Епіграф:                                  Нема мудріших, ніж народ,учителів.

                                                 У нього кожне слово – це перлина…

                                                                                    М.Рильський

                                                 Хід уроку

I. Організаційна частина.

II.Оголошення теми. Колективне визначення мети уроку.

III.Мотивація навчальної діяльності учнів.

Робота з епіграфом. ( На екрані – слайд з епіграфом ).

Прочитайте слова українського письменника М.Рильського. Висловіть свої міркування з приводу прочитаного. Про які мудрі слова – перлини говорить автор?

( Про прислів’я та приказки, які є висновками із життєвого досвіду. В них формулюються погляди на етику, мораль, історію. У своїй сумі прислів’я та приказки становлять начебто неписаний ряд правил, якими людина має керуватися в житті. Словом, вони ще й повчають, бо за ними стоїть авторитет поколінь).

Чому прислів’я і приказки належать до усної народної творчості?
 Чому  вчать прислів’я і приказки, які моральні чінності утверджуються у них, будемо досліджувати протягом  уроку.

IV. Виконання вправ на закріплення вивченого матеріалу.

«Латка на прислів’я”

На місці крапок поставити «латку», визначити форми дієслова.

Базіка з мухи слона …………..(зробить).
Ви говоріть,а ми будемо …………….(слухать).
Учись на інших ……………………….( дивлячись).
Свою роботу вимірюй ………….ділом. (Зробленим)
Що написано пером…………….,того не виволочиш плугом.( Написано)

Пояснити значення 4 прислів’я. Чому воно  навчає?

 

Бліц – опитування « Ти - мені, я- тобі».

Учні задають один одному запитання за темою уроку.

Що називають дієприкметником?
Чому ця форма дієслова є особливою?
Яким членом речення найчастіше виступає дієприкметник?

                   Інформація для допитливих

Дієприкметник, підрахували вчені, у реченні здебільшого є означенням (73%), рідше – присудком ( 27%). Як означення він частіше трапляється в художній літературі, де виступає в ролі епітетів, а як присудок – у науковому стилі.

  Для розмовного стилю дієприкметники менш характерні. Наявність їх у мовленні – одна з ознак високого рівня мовної культури.

  Отже, той, хто прагне підвищувати свій інтелектуальний рівень,образно висловлюватися, повинен якомога більше знати про дієприкметник.

Вибірковий диктант « П’ятий зайвий”.

Із поданих речень виписати дієприкметники, знайти зайвий.

У забутому саду не шукай винограду.
Лежачого хліба ніде нема.
Кинутого каменя не повернеш.
Підстреленого сокола і ворони б’ють.
Розбитому посуду ціна минулася.

Як утворюються дієприкметники активного й пасивного стану?

 

Творча робота.

Доповнити текст дієприкметниками.

Прийшла зима. Земля видавалася сумною. Вона здригалася від холоду. Дерева дрімали. Лише весело витанцьовували сніжинки.

( Прийшла засніжена зима. Земля видавалася сумною, незахищеною. Вона, зовсім не прогріта сонцем, здригалася від холоду. Лише виточені морозом сніжинки весело витанцьовували).

Вправа – дослідження.

Установіть відповідність між правилом і прикладом до нього. До кожного рядка, позначеного буквою, доберіть відповідник, позначений цифрою. Поясніть правопис  не  з дієприкметниками.

А  Дієприкметник- означення                         1.Для дурнів закон (не) писаний.

    без залежного слова.                                   2. (Не) спіймана риба завжди

Б  Дієприкметник виступає присудком.           велика.

В  Дієприкметник виступає означенням       3.  У (не) придбаного ніким майна

   із  залежним словом.                                                всі господарі.

Г  У реченні є протиставлення.                     4.Слово (не) куповане,а відвойоване

(Відповіді учні заносять у таблицю).

Лінгвістичне  лото.

Учням роздано картки з дієприкметниками і таблиці з цифрами. Учитель проектує на екран пронумеровані характеристики дієприкметників. Діти повинні покласти картку з дієприкметником на комірку таблиці з відповідним номером.

Дієприкметник, теперішній час, активний стан, недоконаний вид, називний  відмінок.
Дієприкметник, минулий час, активний стан, доконаний вид, називний відмінок.
Дієприкметник, минулий час, пасивний стан, доконаний вид, називний відмінок.
Дієприкметник, минулий час, пасивний стан, недоконаний вид, називний відмінок.
Дієприкметник, родовий відмінок, чоловічий рід.
Дієприкметник, місцевий відмінок, жіночий рід.

7. Робота в парах.

Скласти з окремих частин українські прислів’я про добро. Прокоментувати зміст їх. Виписати дієслова, утворити від них дієприкметники.

Добре слово дім будує,                                            а зле руйнує.

Не одежа красить людину,                                      а добрі діла.

Хто людям добра бажає,                                          той і собі має.

Робиш добро – не кайся,                                          зла сподівайся.

V. Підбиття підсумків уроку.

Слово вчителя.  Даруйте людям добро і радість. Робіть приємність тим, із ким ви, можливо, зустрінетеся лише раз у житті. Пам’ятайте, що все повертається, як бумеранг. Отримане  добро примножуйте і віддавайте іншим -  таким чином станете на шлях доброти, бо людина починається з добра, про це говорить і Л.Забашта у своєму вірші:

          Людина починається з добра,

          Із ласки і великої любові,

              Із батьківської хати і добра,

              З поваги, що звучить у кожнім слові,                                                       

              Людина починається з добра,
              З уміння співчувати, захистити.

              Це зрозуміти всім давно пора,

               Бо ми прийшли у світ добро творити.

Рефлексія.

Що на сьогоднішньому уроці вам сподобалося найбільше?
Чи досягли ми поставленої мети?

VI. Виставлення й мотивація оцінок.

VII. Домашнє завдання.

Виписати з художньої літератури уривок тексту про добрі вчинки.

Зробити повний розбір трьох дієприкметників.                                    


Теги: дієприкметник, Кубенко Н.О.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 325/24


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar