Головна » Українська мова

Узагальнюючі слова в реченнях з однорідними членами. Двокрапка та тире при узагальнюючих словах у реченнях з однорідними членами

Мета. Поглибити знання учнів про однорідні члени речення, удосконалити вміння знаходити узагальнюючі слова при них та правильно вживати розділові знаки, інтонувати речення з однорідними членами при узагальнюючих словах,  поширювати речення узагальнюючими словами, будувати висловлювання з використанням цих слів.

Розвивати мислення та мовлення учнів, активізувати та поповнювати їх словниковий запас.

Виховувати любов до природи

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок                             

Обладнання: лексичний та граматичний матеріал, ілюстрації (краєвиди України), мікрофон, квітка-схема,схеми речень з однорідними членами

Епіграф уроку:

А цій землі нічого не забракло,

Ні рік, ні моря, ні озер, ні трав.

Л. Костенко

Хід уроку

І.             Організаційна частина.

II.          Повідомлення теми та мети уроку.

ІІІ.         Мотивація навчання учнів.

IV.               Актуалізація опорних знань учнів.

 

1.     Повторення вивченого про однорідні члени речення.

Фронтальне опитування. Вправа «Мікрофон».

-                      Які члени речення називаються однорідними?

-                      Які члени речення можуть бути однорідними?

-                     Тип зв’язку між однорідними членами речення? (сполучниковий, безсполучниковий і змішаний)

-                      Закінчити речення: між однорідними членами речення бувають відношення...єднальні, протиставні, розділові.

Складання квітки (у групах)

«Ознаки однорідних членів речення.»  

 

2.       Синтаксичний розбір речень

Речення на дошці. Вставити розділові знаки. Визначити однорідні члени речення.(Розділові знаки пропущено).

1.                  Синє море хвилювалось і кипіло.

2.                  Воля, освіта, рівність, братерство збудять ізнов Україну!

3.                  Серце закалатало йому безумно, шалено.

4.                  Ні долі, ні волі у мене нема.

5.                  А маки процвітають і білим, і сивим, і червоним квітом повно.

6.                  Маленького, кучерявого хлопця ніхто не пізнав би нині.

3.       Лексична вправа «Незакінчене речення»

1.       Десна, Дніпро, Рось, Сула, Ятрань -... (ріки)

2.       Світязь, Синевір, Сиваш, Ялпуг, Кагул -... (озера).

3.       Верба, дуб, каштан, ясен -... (дерева).

4.       Шавлія, чебрець, звіробій, материнка, деревій -... (лікарські трави).

5.       Лелека, чапля, журавель -... (перелітні птахи).

Лексична робота.

Дібрати синоніми.

Лелека - чорногуз, бузько, бусол, бусел, боцян, жабоїд, гайстер.

 

V.       Відтворення теоретичних відомостей, застосування яких буде потрібне на уроці

Спостереження

1.Аналіз тексту з елементами зіставлення нових знань з базовими на снові актуалізації.

 Дошка. Речення. Синтаксичний розбір. Добір схем.

Течуть до нас здалека ріки: Дніпро і лагідна Десна. ∆: о і о,  о і о

Жито, пшениця й овес - усе разом поспіло. о,  о й О - ∆

Всяке птаство, як-от: деркачів, перепілок, куликів, курочок - можна було викосити косою в траві або впіймати. ∆, як-от: О,О,О.

1.       Слово вчителя.

Однорідні члени речення можуть супроводжуватися узагальнюючими словами.

Ці слова виражають загальні поняття чи є родовими стосовно тих понять, які названі однорідними членами.

Узагальнюючі слова можуть стояти перед однорідними членами речення або після них і завжди є тими ж членами речення, що й однорідні члени речення, які вони узагальнюють.

2.       Робота за підручником. Сторінка 106.

Опрацювання теоретичного матеріалу.

Інтонація                                                 Розділові знаки (схема)

3.      Синтаксичний розбір речень.

1.       У городі і в саду ясніли свіжі осінні квітки: різнобарвні айстри, палка красоля, гвоздики, гарячий, як кров, королів цвіт.

2.       І трави, і води, і гори, і квіти, і Седнів зелений, і білий лелека нам сонечко ніс.

3.       Кущова рослина: порічки, агрус - розпросторилася, розширилася, мішаючись глухою і жалкою кропивою.

4.       Чарівний світ пливе переді мною: сині води, білі піски, хати на високих берегах.

5.      Луки, гори, пишні сади - усе зелене й принишкле.

 

5.    Диктант на дружбу (здоровий). Учні об’єднуються в пари, обов’язкова умова -  дійти спільного висновку щодо речення.

Картки (робота в парах)

Списати речення, вставити розділові знаки.

На всьому просторі запорізьких степів водилася сила звірини й птахів. Тут були такі звірі вовки лисиці дикі кішки олені лані лосі дикі кабани ведмеді зайці бобри куниці. Птахи води­лися такі лебеді гуси качки дрохви стрепети лелеки журавлі тетеруки куріпки жайворонки. Білуга севрюга стерлядь соми корони судаки окуні щуки карасі ця риба кишіла в річках озерах та лиманах козацьких вольностей. У степах водилися комахи як-от бджоли цвіркуни мурахи таргани павуки. З плазунів відомі гадюки вужі жовтобрюхи тощо.

(За книгою Д. Яворницького «Історія запорозьких козаків» )

6.                        Творча вправа.

Творче моделювання і конструювання.

Робота в групах. (Картки зі схемами речень, вони є на форзаці підручника).

Користуючись ілюстраціями, скласти речення з однорідними членами речення та узагальнюючими словами при них. Використати схеми речень.

Наприклад.

У степах українських ростуть лікарські трави: чебрець, Петрів батіг, звіробій.

В Україні є такі прекрасні озера: Світязь, Синевір, Ялпуг.

Дніпро, Десна, Південний Буг - ці ріки є найбільшими в Україні.

Птахи, як-от: куріпка, дрохва, фазан - водяться в українських степах.

Синиці, снігурі, горобці - ці птахи залишаються у нас зимувати.

VI.        Підсумок уроку.

Перевірка завдань.

Оцінка роботи класу вчителем.

Оцінка учнями своєї роботи на уроці, набутих знань.

VII.     Домашнє завдання.  Повторити, с. 113.

Скласти 4 речення з узагальнюючими словами і однорідними членами речення за схемами.


Теги: Олексюк Л.І., однорідні члени
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 697/17


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar