Головна » Українська мова

Узагальнення знань, умінь, навичок із теми "Фонетика, орфографія, орфоепія, графіка"

Мета: перевірити рівень знань з теми «Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія»; удосконалювати орфографічні вміння і навички; розвивати увагу, кмітливість; виховувати в учнів наполегливість у навчанні, почуття дружби, взаємодопо­моги, любов до праці, виховувати справжніх патріотів своєї Батьківщини, любов до людей, національних символів, до рідної мови.

Тип уроку:  урок узагальнення і систематизації вивченого.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

Вчитель: Доброго дня, любі діти, шановні гості! Сідайте, будь ласка!

П. Мотивація навчальної діяльності учнів.

1. Хлопці та дівчатка, сьогодні в школу надійшов нам лист від батьків,

подивіться, він не звичайний, у національних символах, які передаються від покоління до покоління, це наша святиня, ми повинні зберегти цю душу народу і передати наступним поколінням.

         

Наші любі діточки, якщо ви будете добре вчитися, слухатися нас, бабусь, дідусів. вчителів, допомагати, тому що ми потребуємо вашої допомоги, то ми станемо щасливі. Тільки тоді, коли ми віддаємо всі сили Вітчизні, вона стає багатішою, кращою. За вами майбутнє.

                                                                        З любов'ю ваші батьки.

Батькі мають рацію, велике їм спасибі. Зараз наша країна переживає певні труднощі. Ми такі постійно зайняті, наша лінь, веселощі нам так заважають у житті, відвертають від головного. А що ж головне в житті? Цікаво на цю тему філософствує Г.Сковорода

2. Читання вчителем байки Г. Сковороди:   Послухайте байку                              

ЗОЗУЛЯ ТА ДРІЗД

Зозуля прилетіла до чорного Дрозда.

—  Чи тобі не нудно? — питає його.— Що ти ро­биш?

Співаю,— відказує Дрізд.— Хіба не чуєш?

Тим часом Дрізд сушив траву на гілочці.

—  Я співаю частіше від тебе, проте однаково нудно - відповіла зозуля.

—  Так ти ж, корис…на пані, тільки те й робиш, що, підки­нувши в чуже гніздо своїх пташенят, з місця на місце пере­літаєш, співаєш, п'єш та їси. А я сам годую, бережу і вчу своїх дітей, і моя праця стає легкою, коли співаю.

Сила байки:

Багато хто лише співають, п'ють та їдять. Не трудяться. Співати, пити та їсти — не робота, а лише маленький хвостик з головного, призначеного нам діла. Робота наша —робить нас радіс…ними. Немає нічого солод­шого, як спільна для нас усіх праця. Щас…ливий той, хто поєднав любе собі заняття із загальним. Воно є справжнє життя. І тепер можна зрозуміти таке Сократове слово: «Дехто живе для того, щоб їсти й пити, а я п'ю і їм для того, щоб жити, працювати».

ІІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку.

2. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

Вчитель: Діти, чого навчає ця байка, визначте основну її думку.

Учні: Щасливий той, хто працює весь день. Радість можна знайти у роботі, нудьгу – у ледарстві. А праця виховується в сім'ї, у школі.

Вчитель: Правильно. Нашим девізом будуть слова Сократа:

«Дехто живе для того, щоб їсти й пити, а я п′ю і їм для того, щоб жити, працювати»

 Так давайте і ми будемо жити, працювати, як Сократ, Сковорода. Знайдемо радість у плідній праці. А працювати сьогодні будемо над темою «Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок з теми „Фонетика, орфографія, орфоепія, графіка ”. Ми добре повинні знати рідну мову, бо то є багатство нації.

Будь ласка, відкрийте свої зошити, запишіть число, тему.

 Хлопці та дівчатка, уважно подивіться на тему, девіз:

сформулюйте мету нашого заняття
 Що ми повинні зробити на уроці?
Чого навчитися?

Учні: 

перевірити рівень знань з теми «Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія»; удосконалювати орфографічні вміння і навички; розвивати увагу, кмітливість; виховувати в учнів наполегливість у навчанні, почуття дружби, взаємодопо­моги, любов до праці, виховувати справжніх патріотів своєї Батьківщини, любов до людей, національних символів, до мови.

- працювати творчо, у злагоді (учитель доповнює)

 

ІV. Виконання вправ і завдань на застосування узагальнюючих правил.

1. Вступне слово вчителя.

Отже, розпочинаємо. Сідайте, діти, зручно. Наше з вами завдання, звичайно, не хвилюватися, а бути в першу чергу максимально уважними, сумлінними й активними. Не лякайтесь помилок, адже не буває ніякої праці, як і життя, без помилок і труднощів.

2. Об'єднання  дітей у команди.

Вчитель:               Давайте об’єднаємось у 3 команди: 1 ряд – 1 команда, 2 ряд – 2 команда, 3 ряд – 3 команда.

Жодна команда не може існувати без капітана і  назви. Зараз команди повинні обрати капітана команди.

                     1 команда                 2 команда                  3 команда

             „Мовознавці”             „Тимурівці”                        „Волонтери”

Вчитель:     Протягом уроку ви будете виконувати завдання, у залежності від правильності виконання цих завдань кожна команда буде отримувати паперові предмети від їх величності Фонетики, Орфоепії, Орфографії, Графіки.

Наприкінці уроку з цих предметів команди зроблять композиції. Отже, вам потрібно якомога більше зібрати предметів.

 

3. Виконання завдань.

1. Виписати слова з тексту «Зозуля та Дрізд»: 1 команда – виписує слова зеленого кольору, записує слова в транскрипції, пояснює вимову голосних звуків, Зозуля, прилетіла,

 

2 команда – виписує слова червоного, записує слова в транскрипції, пояснює вимову приголосних дзвінких,     відказує, гніздо.          

 

 3 команда – виписує слова синього, записує слова в транскрипції, пояснює уподібнення приголосних звуків, асиміляцію. легко, трудяться.

Зробити висновки про вимову голосних та приголосних звуків.

 

2. Зробити повний фонетичний аналіз слова  гніздо -

г                                   з

н                                  д

і                                   о

3.Заповнити колонки «Спрощення в групах приголосних».

            Спрощення відбувається сн, сл.                 Спрощення не відбувається стл, нтс, стн

У тексті знайдіть слова - радісний корисний щасливий. Як вони пишуться. Будь ласка, заповніть колонку. Якщо правильно запишете слова, на другому боці аркушів вийде малюнок.

Подумайте, як пишуться слова: пестливий,

студентський,

 аванпостний.

- Що ви бачите на малюнку? Опишіть. Як би ви вчинили в такій ситуації.

- Ми повинні допомагати батькам, бабусям, дідусям. Допомагаючи комусь, стаємо щасливими.

4. Диктант з підняттям карточок

      - Хлопці та дівчатка, зараз проведемо диктант з підняттям карточок. Я буду називати слова, якщо з ь знаком пишеться слово – піднімайте жовту карточку, якщо без ь – синю.

 

     Мазь, голуб, кузня, учительська, менше, навчаються

 

5. Фізкультхвилинка. Оплески, які дуже корисні для здоров'я

- Встаньте, діти. Я буду називати слова Якщо слова з подвоєнням – робіть два хлопки.

Життя, листя, Донеччина, солов'їний (чому пишеться апостроф), Хмельниччина, тонна, Запоріжжя, алея, сім,я (чому пишеться апостроф).

- Молодці,

Встаньте, діти, посміхніться.

Вліво, вправо поверніться,

Нахиліться, розігніться

Руки вгору підіймайте,

Підіймате, опускайте.

Дуже добре

Всі сідайте.

 

6. Правила вживання апострофа. Від слів трава, дерево, сімейний, Утворіть слова з апострофом.

Кросворд. Розгадайте кросворд «Слова з апострофом», запишіть слова й по­ставте, де треба, апостроф.

 

1. Група близьких родичів, що проживають разом. 2. Елемент вбрання свяще­ника. 3. Частина голови. 4. Запашна рослина. З неї виготовляють ліки. 5. Що не можна вживати у піст? 6. Частина стопи.

Відповіді: 1. Сім'я. 2. Ряса. 3. Тім'я. 4. М'ята. 5. М'ясо. 6. П'ята.

 

7. Робота в парах. Вам подані перші частини прислів'їв, знайдіть кінцівку, об'єднайте, щоб у вас получились прислів’я про працю, сім'ю, Батьківщину. Запишіть готові прислів’я  на квіточках, вставте відповідні орфограми: ь, і, е, у,  

Бджола мала, а й та працює       (треба працювати)

На ч..жий труд ласий не буд...   (треба самому працювати, не можна жити за чужий рахунок)

Шануй бат..ка й нен..ку, буде тобі скрізь гладенько. (про любов, повагу до батьків, дідусів, бабусь, допомогу їм)

Добре там живет..ся, де гуртом сіється і жнет..ся. (взаємодопомога)

Де р..дний край, там під ялиною рай. (про любов до Батьківщини)

                  Козац..кому роду…

                  У(в) чужій стороні і в..сна негарна

                   Де громада там і сила.

             Із своєї п..чі і дим солодкий.

              Згода та братство - найбільше б..агатство.   

                   Де дружно там і (й) хл..бно

 

- Давайте висадимо чудову клумбу квітів.

- Хлопці та дівчатка, подаруємо ці квіти нашим любим учителям.

8. Повторімо Написання слів іншомовного походження.

Перекладіть Запишіть правильно іншомовні слова в дві колонки. З перших букв Ви отримаєте кінцівку поданого речення: Я люблю національні символи-обереги….

                                    І і                                                                           И

Видео, икона, Нагасаки, орфографія, килограмм                     жираф, Тибет, оазис

Відео, ікона, Нагасакі, орфографія, кілограм, (вінок)          ЖИрафа, Тибет, оазис     

                                                                                                     (жито)

- Правильно, молодці. Національні символи - вінок, жито є символами життя, сили, вінок – ще дівочої краси. Україна- наша житниця.

 VІ. Підсумок. Рефлексія. Оцінювання.

Давайте зробимо композиції з предметів. Наклеїмо всі предмети на папір (аркуші) у вигляді нашої України.

- Діти, Що Вам сподобалось на уроці? Чи відчули Ви радість від роботи?

            Коментар Вчителя: Композиції  команд мені подобаються, ви отримали багато предметів, (але не максимальну кількість), отже, ви засвоїли тему „Фонетика” на 9-10 балів. Ви плідно працювали, отримали і будинок, і дерева, і сонечко, без цих предметів людина не може жити.

Я бачу роботу, і радість, і натхнення. Ви активні, сумлінні, уважні.

Ми добре працювали, побороли свої лінощі, перемогла наша спільна праця.

Україна пишно розквітла. І ми відчули радість від роботи.

Ми чесно, активно працювали, допомагали одне одному, вивчали мову, отримали добрі оцінки, згадали наші національні святині. Отже, ми добрі громадяни України.

„Праця і Людина, Людина і Праця – ось мати і батько всіх істин” як казав                      В. Сухомлинський.

Будьте працьовитими людьми – і істина буде завжди на вашому боці. Радуйте батьків, учителів, будьте патріотами своєї Батьківщини. Тоді ми всі будемо щасливі.

 

VІІ. Домашнє завдання

Вчитель: Будь ласка, відкрийте щоденники, запишіть домашнє завдання. ІУ і ІІІ рівень – Скласти тести з теми „Фонетика. Орфографія. Орфоепія. ”  12 запитань. ІІ і І рівень – с. 196, № 419. Усім підготуватися до к. роботи

Дякую за увагу. До побачення!


Теги: фонетика, Горбунова О.В., орфографія, орфоепія
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 894/144


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar