Головна » Українська мова

Узагальнення знань про іменник

      Мета: узагальнити знання учнів про іменник як частину мови формувати навички розпізнавання роду іменників, удосконалювати вміння учнів визначати число іменників, роль іменників в реченні; формувати комунікативну компетентність, орфографічну грамотність; розвивати творчі здібності, самостійність, увагу, інтонаційну виразність, мовне чуття, кмітливість; вміння аналізувати порівнювати, узагальнювати мовні явища, вдосконалювати уміння працювати в групах, вести діалог, доводити власну думку, оцінювати результати своєї діяльності та інших; виховувати почуття дружби, взаємодопомоги, поваги; сприяти формуванню товариськості, згуртованості учнів; викликати бажання вивчати рідну мову, милуватися її багатством і красою.

 Обладнання: презентація, наочний і дидактичний матеріал, картки з завданнями.

Тип уроку: урок застосування набутих знань, умінь і навичок.

Форма уроку: урок – змагання.

                                                            Хід уроку

Організаційний момент.

[*]       Вступне слово вчителя.

Весела пісенька дзвіночка

Покликала нас на урок.

Я бачу ваші милі личка

І очі з безліччю думок.

Ми помандруєм в світ науки,

Що гордо мовою зовуть.

Та лиш кмітливість і увагу

З собою взяти не забудь.

Кому дозволимо першими сісти?
Спочатку краса, потім сила.

[*]       Складання девізу уроку з розсипаних слів.

навчати, Добре, знати, хто хоче все, того.

(Добре того навчати, хто хоче все знати.)

Хто з вас хоче багато знати?
Я рада, що знайшла так багато однодумців.

Повідомлення теми і завдань уроку.

А чи цікаво вам, яка тема нашого сьогоднішнього уроку?
Урок в нас незвичайний, тому і тема зашифрована.
Перед вами кросворд (на ватмані). Чи любите і вмієте ви відгадувати кросворди?
А от зараз і перевіримо. Відгадати кросворд допоможуть речення, в яких пропущені відповідні слова.

Ще не смеркло, а на заході зійшла вечірня …
Опівдні на вахту заступила нова … робітників.
Хоч велика вся …, а Батьківщина в нас одна.
… була цікава, її швидко прочитав весь клас.
Бабусі допомагає ….
Найраніше в нашім  саду цвіте абрикос, а потім ….
Діти зійшли на вершину гори і побачили, що … звисає над глибокою ущелиною.

Слова для довідок: книга, земля, зірка, онука, скеля, зміна, вишня.

Запис теми у зошит.

Каліграфічна хвилинка.

Урок продовжим без зупинки з каліграфічної хвилинки.

Мова – душа народу.(4 слайд) – запис у зошит.

Як ви розумієте це прислів’я?
А які ще прислів’я про мову ви знаєте?

Мова нашого народу – мова солов’іна.

Мова українська – чудо калинове.

Мова наша – чари барвінкові.

Мова наша милозвучна, чарівна.

Українська мова ласкава, мамина єдина, соловейкова.

Українська мова – найдорожча мова дідів і батьків.(5 слайд)

Дійсно, наша мова прекрасна, милозвучна, багата, виразна. В цьому ви всі будете переконуватись з кожним днем, вивчаючи її на уроках, читаючи художню літературу.

Повторення вивченого матеріалу.

[*]       Знайти іменники в прислів’ї.

[*]       Повторення граматичних категорій іменника.

      Стратегія «Кубування». Аналіз граней.

Продемонструвати ваші знання про іменник допоможе «чарівний куб».

Передаючи один одному кубик, ви будете аналізувати його грані.

частина мови (іменник);
що означає (назву предмета);
питання (хто? що?);
число (однина, множина);
рід (чоловічий, жіночий, середній).

Мотивація навчальної діяльності.

Робота з числовою прямою.

 

____1____2_____3____4____5____6____7____8___9____10____...

От ми з вами і перейшли до найцікавішої частини уроку. Напевно, всіх цікавить питання, чому дітки розділені на дві групи?
Я вам зараз поясню. Основна частина уроку пройде як змагання двох команд. Дітки не здивовані. Вони попереджені. Більш того, в них було завдання: придумати назву командам і вибрати капітанів. Слово командам.
Перш ніж розпочати наше змагання, я пропоную капітанам поставити на числовій прямій свою позначку в тому місці, яке на ваш погляд відображає рівень ваших знань про іменник.

 

Узагальнення та систематизація знань.

[*]       Повторення правил роботи в групах.

Правила роботи в групах:

Говорити по черзі, а не всім водночас.
Не перебивати того, хто говорить.
Дотримуватись «правила піднятої руки».
Пропонувати власні варіанти.
Поважати всі висловлені думки.
Намагатися заохочувати всіх однокласників для участі в роботі.(6 слайд)

[*]       Перше завдання: «Істота – неістота» (письмово)

Записати слова у дві колонки за зразком.

Пам’ятайте: швидко читайте,

Та не поспішайте,

Праця й терпіння

Ведуть до уміння.

Всі завдання на індивідуальних картках, для гостей – на слайдах.

    Хто?                                                         Що?

Учень                                                         Школа 

Зима, парта, учитель, дитина, учениця, клас, книжка, дівчинка, хлопчик, урок, пенал, діти.

[*]       Друге завдання: «Книжковий хробачок».

Визначити слово – іменник і їх рід.(усно)

1 команда                                                      2 команда

пис…мо                                                            д … шка

с…рока                                                              пш…но

гус…к                                                                 п…рсик

[*]       Третє завдання: «Один – багато».(письмово)

Утворити з однини множину.

1 команда                                                       2 команда

портфель - …                                                   диктант - …

учень - …                                                          вчитель - …

книжка - …                                                        урок - …

[*]       Четверте завдання: «Хто це? Що це?»(усно)

команда

Рідна, лагідна, найдорожча - …

Запашний, білий, смачний - …

Висока, білокора, струнка - …

2 команда

Червоне, солодке, соковите - …

Прозора, джерельна, холодна - …

Зелена, висока, новорічна - …

Втомились? Давайте трішки знімемо втому і зробимо вправи психічної розгрузки.

Потерти долоні до відчуття теплоти.
Передати тепло рук обличчю.
Потрясти кистями рук.
Енергійне зжимання та розжимання кулаків.
Надавити подушечками пальців однієї руки на подушечки пальців другої.
Активно розтерти вуха.
Масаж носо-губних складок.
Помасажувати між бровами. (музичне оформлення)

[*]       П’яте завдання: «Слова перевертні – анаграми».(письмово)

В словах змінено порядок букв на зворотній або змінено місцями склади.

1 команда                                                             2 команда

Н И К П І Д Р У Ч – підручник                               В О Л С Н И К – словник

Т И З О Ш – зошит                                                 К А Д О Ш – дошка

А Т Р А П – парта                                                    Я С Н І П – пісня

[*]       Шосте завдання: «Утвори іменник».(усно)

Утворити іменники – назви істот від іменників – назв неістот.

Приклад: хокей – хокеїст.

1 команда                                                                  2 команда

ліки                                                                            школа

футбол                                                                        шахта

трактор                                                                       бандура

 

 

[*]       Сьоме завдання: «Шаради».(письмово).

Скласти слова із перших складів інших слів.

Приклад: сокіл, роса, камінь = сорока.

1 команда

Мама, лимон, народ = малина.

Маяк, широкий, набір = машина.

2 команда

Долина, роги, гараж = дорога.

Батіг, ранок, банка = барабан.

[*]       Восьме завдання: «З букв одного слова…»(усно)

Із букв одного слова скласти і записати інші слова.

Приклад: братерство: брат, тато, сто…

1 команда

Соломина: сон, лом, сало, мило, лан, солома, соло, млин, син.

2 команда

Рибалка: риба, балка, бак, рак, лак.

Оцінювання (визначення переможця, нагородження).
Підсумок уроку

[*]       Робота з числовою прямою.

Учні виставляють позначки на числовій прямій, відзначаючи поглиблення своїх знань з теми на кінець уроку.

[*]       Заключне слово вчителя.

Дякую учням за плідну роботу.

Закінчити наш урок хочу такими словами:

Вивчай мову українську,

Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,

 

Прекрасну, милу і чудову,

Як материнську пісню колискову.

Я буду дуже рада, коли все те, про що йшла мова на уроці, надовго залишиться у вас в пам’яті, у ваших серцях.

А ще я хочу вам діти і вам дорослі гості

Побажати в житті лихого ніколи не знати.

Якщо і зустрінете лише одне, вас он як багато, воно вас мине.

А щастя й добра нехай буде багато, хай з вами прямують від школи до хати,

З собою беруть вони радість і сміх,

Хай буде багато, хай буде у всіх!


Теги: Заватіна Г.С., іменник
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 132/11


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar