Головна » Українська мова

Узагальнення та систематизація знань за темою „Речення з відокремленими членами”

Мета: узагальнити вивчений матеріал при вживанні розділових знаків при відокремлених членах речення, закріпити вироблені правописні навички та вміння

Тип уроку: урок-акварель повторення та узагальнення вивченого (проект)

Обладнання: таблиця «Розділові знаки при відокремлених членах речення»; писанки, виготовлені руками учнів; ілюстрації «Моя душа – це писанка свята»; малюнки, виконані учнями, на тему: «Христос Воскрес».

         Над дошкою, по обидва боки, висять плакати із малюнками писанок, у них вписані акровірші про Україну; збоку стоїть стіл, застелений вишитою скатертиною; рушник, керамічна ваза, у ній – верба, інші сухі трави, стоїть миска з писанками; на партах у дітей – саморобні кошики із саморобними писанками; гілочки верби.

На столі кожної групи лежать теки із міні-проектами:

Відокремлені означення
Відокремлені додатки
Відокремлені прикладки
Відокремлені уточнюючі члени речення

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

- Вітання

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Записати у зошиті дату, класна робота.

Питання до учнів:

Що сьогодні чекаєте від уроку?
 Який маєте настрій?
З яким кольором асоціюєте свій настрій?

Слово вчителя: У мене настрій радісний, світлий, я дарую вам свою любов, бажаю бачити вас завжди здоровими і щасливими. Отже, до праці.

Діти, прочитайте і запишіть вислови, що є на дошці. А разом послухайте пісню.

(Записують епіграф, звучить веснянка).

Скажіть, із яким понятійним матеріалом будемо працювати? (Діти говорять).

(Слова прикріплюю на дошці. Учні записують у зошити).

Яку пісню прослухали?

Веснянка – це обрядова пісня, що оспівувала прихід весни. Виконується від Благовіщення аж до Зелених Свят.

Як ще називали веснянки у різних регіонах? (Гаївки, гагілки, маївки).
У якому розділі української літератури ми вивчаємо ці пісні? (Фольклор).
До якого жанру відносимо веснянки? (Календарно-обрядова поезія)

 

Великий піст

Великдень

Писанки

Паска

Христос воскрес

Верба

Вербний тиждень

 

Вчитель: На столах лежать вербові гілочки, візьміть їх у руки і проговоріть:

«Тоненьким прутиком

з вербовим котиком

себе вітаємо

легеньким дотиком…

Радісну вістку

собі говоримо,

що вже за тиждень

Буде Великдень.»

 

Вчитель: Упродовж багатьох уроків ми з вами говорили про речення з відокремленими членами

І. Фронтальна бесіда

1. Скажіть, будь ласка, що означає слово «відокремити», якими словами можна замінити це слово? (окремий, розрізнений, роздільний, який є окремо від чогось).

2. Назвіть, будь ласка, ключові слова, що відносяться до нашої теми (діти називають, вчитель прикріплює їх на дошці, учні записують у зошити).

Завдання: дати визначення.

Відокремлення

Означення

узгоджене
неузгоджене

Прикладка

поширена
непоширена

Додаток

Обставина

Уточнюючі члени

Додаткове повідомлення

Коми

Тире

Пауза

Інтонація

Вчитель: Сформулювати мету сьогоднішнього заняття до снаги кожному з вас, адже подібне формулювання ми мали на попередньому уроці. Діти, скористайтесь формулою: «Сьогоднішній урок навчить мене…» і висловте менту заняття.

(Діти говорять і записують у зошити тему року).

Обов’язково, що потрібно

Знати:

Уміти:

Визначати:

Аналізувати:

Порівнювати:

Творчо використовувати:

 

ІІ. Пограємо у гру «Найспритніший» і напишемо кодований диктант

1 – ВО

2 – ВП

3 – ВОб

4 – ВД

[*]     Весна, уквітчана рястом, зелом, завітала у моє рідне село. (1)

[*]     Вона, сонячна і красива, усміхнулась до мене і розповіла про довгий зимовий сон. (1)

[*]     Поспішала весна, кольорова красуня, у сад, до лісу, у поле. (2)

[*]     На відміну від зими, дні весняні принесли тепло, радість і трепетне очікування Христового Воскресіння.  (4)

 

[*]     З давніх-давен українці вінчали весну поетичними образами, закликаючи її, оспівуючи, театралізуючи. (3)

[*]     Справжні весняні мотиви, найбільше виражені в обрядах, приурочені до Благовіщення, Великодня, Юрія, звучали від дня Сорока святих мучеників. (1)

[*]     У східних районах України у цей день молодь «розпочинала вулицю» - своєрідне весняне дозвілля. (2)

[*]     Дівчата, взявшись за руки, починали виводити: 

                  Кривого танцю йдемо…  (3)

 

ІІІ. А тепер зверніть увагу на дошку. Перед вами текст, прошу прочитати його

Працює «Детективне агентство»

Великдень, свято Христового воскресіння, не можемо уявити без пасхального хліба.

(поширена прикладка стоїть після означуваного слова, вираженого власною назвою).

На Україні, в будь-якій місцевості, такий хліб називають паскою.

(уточнюючі члени речення, обставина місця; уточнює значення попередньої обставини).

Крім такого особливого хліба, символом Великодня стало яйце.

(відокремлюється додаток, виражений іменником зі словом крім; вказують на виділення чогось із ряду інших предметів).

Пасхальні яйця, пофарбовані одним кольором, називають крашанками.

(відокремлене означення, виражене дієприкметниковим зворотом; відокремлене комами, бо стоїть після іменника, до якого відноситься). Навести приклад, коли кома ставитись не буде.

Ми дізналися більше про символи і знаки на писанках, розмальовуючи яйця різноманітними візерунками.

(відокремлена обставина, виражена дієприслівниковим зворотом).

 

Кожне речення пронумероване.

Завдання:

Кожна група записує своє речення.
Пояснити розділові знаки в реченнях.
Назвати відокремлені члени речення.
Зробити кожній групі синтаксичний розбір свого речення.
Представник від групи виходить і на дошці виконує завдання, обґрунтовує вибір.

IV. Слово українознавцям

(Короткі відомості учнів про Вербний тиждень, Великдень).

Завдання: Слухаючи інформацію, запишіть слова із орфограмою «Велика буква у власних назвах» у називному відмінку.

Великдень, Воскресіння Христове, Паска, Вербний тиждень (Цвітний), Закарпаття, Україна.

V. Слово мовознавцям. (словникова робота)

Пояснити значення слів.

Піст – за церковними правилами, невживання скоромної їжі.

Скоромне – жирна, м’ясна їжа.

Говіння – церковний ритуал сповідання і причастя натщесерце.

VI. Слово мистецтвознавцю. «Кольорова гама писанок»

VII. Завдання. Творча робота «Писанка – символ воскресіння»

Складіть речення з відокремленими членами, використавши ілюстративний матеріал, що на дошці, а також увівши в речення такі слова та словосполучення:

диво-писанка

українські крашанки й писанки

Великдень

Христос воскрес

Зачитати речення, пояснити розділові знаки.

VIII. Бесіда під ліричну музику

Кому із поетів України належать ці рядки:

Село на нашій Україні –

Неначе писанка село.

Про що свідчать ці рядки?

(Поет красу українського села дорівняв до краси писанки. І це утверджує думку про те, що писанки в Україні завжди вважались зразками вияву художнього смаку).

Поясніть розділові знаки в цій поезії.

(Неузгоджене означення, виражене порівняльним зворотом).

Згадайте, хто ще, крім Шевченка, описував свято Великодня?

(О.Довженко «Зачарована Десна», Шевченко «На Великдень», Б.Лепкий «На Великдень», «Великодні дзвони», І.Франко «Перший Великдень на волі»).

Прочитайте, будь ласка, свої вірші.

ІХ. – У нас на столі стоїть чарівний великодній кошик. А у ньому – сюрприз-завдання. (Пропоную дітям витягнути по черзі).

[DSC03552] 1 завдання. Монолог «Як я готуюсь зустріти День Світлого Христового Воскресіння».

 

2 завдання. Діалог «Як ми виготовляли писанки».

Чи є у нас сьогодні в Україні такий вид мистецтва як писанкарство? Чи потрібне воно нам сьогодні? Чому?

3 завдання. Уявна зустріч із закордонним другом. Запитати про його улюблене свято і розповісти про своє.

Х. Отже, ми сьогодні на уроці мови згадали те, що вивчали раніше на уроках мови, літератури, історії, образотворчого мистецтва.

На завершення прошу до нашого клубу «Відродження».

Працює секція «Зміни позицію» - «Я так думаю».

Відокремлена обставина виражається дієприкметниковим зворотом і стоїть у конкретно визначеній позиції.

Ні! Відокремлена обставина виражається дієприслівниковим зворотом і стоїть у будь-якій позиції!

Узгоджені означення відокремлюються, якщо вони відносяться до присвійного знаменника.

Ні! Узгоджені означення відокремлюються, якщо вони відносяться до особового знаменника!

Найчастіше уточнюються головні члени речення.

Ні! Найчастіше уточнюються обставини місця і часу!

 

ІІІ. Рефлексія

Який колір домінував на уроці? Чи задоволені ви інформацією, яку отримали? Чи сподобалась вам тема? Що ви хотіли б запропонувати нового цікавішого щодо вивчення теми?

- Як ви вважаєте, Великдень – це лише релігійне свято чи ще щось        важливе для нашого народу? Що саме?

 

IV. Мотивація оцінок

Експерти кожної групи оцінюють роботу своєї групи.

 

V. Домашнє завдання

Індивідуально-диференційоване за рівнями:

Високий  - переписати текст, розставити розділові знаки; виконати тестові завдання.

Достатній –

Середній –


Теги: Вербило Л.В., Відокремлені члени
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 98/34


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar