Головна » Українська мова

Узагальнення та систематизація знань із теми «Дієприкметник як особлива форма дієслова»

Мета уроку: повторити знання учнів про дієприкметник як особливу форму дієслова, граматичні ознаки дієприкметника від дієслова, прикметника, активні і пасивні дієприкметники, їх творення, дієприкметниковий зворот, розділові знаки при дієприкметниковому звороті;

удосконалювати вміння учнів ставити розділові знаки при дієприкметникових зворотах, писати не з дієприкметниками разом і окремо, н у дієприкметниках, нн у прикметниках;

розвивати пам’ять, мислення, зв’язне мовлення.

                   виховувати бажання вести здоровий спосіб життя, берегти і зміцнювати здоров’я.

Обладнання: таблиця „ Правила робити тренінгової групи на уроках української мови”, таблиця „Гора Говерла,” ілюстрації про здоровий спосіб життя під назвою „Здоров’я дітей – багатство нації”.

Хід уроку:

I. Вступне слово вчителя.

Сьогодні на уроці ми будемо повторювати вивчене по темі „Дієприкметник”. Про що ви хотіли дізнатися на уроці?

Перед дітьми таблиця із зображенням гори Говерли. До підніжжя гори учні прикріплюють питання по темі „Дієприкметник”. Розповідь вчителя. Гора Говерла найвища, вершина Карпатських гір, висота якої досягає 2067 метрів! Це найвища вершина в Україні. І мені дуже хочеться, щоб ви в своїх знаннях по темі „Дієприкметник” досягли найвищої вершини. А зараз всі разом повторимо правила роботи тренінгової групи на уроках української мови.

Отже, вирушаємо в дорогу по темі: „ Узагальнення і систематизація знань по темі  „Дієприкметник”.

А працювати ми будемо під девізом „Здоров’я дітей – багатство нації”.

II. Бесіда за запитаннями:

Що називається дієприкметником?
Які граматичні ознаки має дієприкметник від дієслова?
Які граматичні ознаки має дієприкметник від прикметника?
Розповісти про активні і пасивні дієприкметники. Навести приклади.

(Клас поділений на 2 групи. Діти одної групи дають питання дітям другої групи).

III. Робота з текстом.

(У кожного на парті тексти. Учні читають мовчки, а потім виразно уголос)

Діти – це майбутнє кожної нації, її завтрашній день. Зберегти здоров’я допоможе здоровий спосіб життя,  сформований в сім’ї та школі.

Людина і природа – найбільш хвилююча проблема суспільства. Від екології залежить здоров’я кожного з нас і цілої нації.

Діти повинні себе загартовувати, робити ранкову зарядку, ходити в походи, займатись посильною фізичною працею, відвідувати спортивні секції, дотримуватись правил гігієни.

Кожна людина, ознайомлена з правилами гігієни, може зміцнити свій організм, вберегти від різних захворювань.

Отже, зростатимуть здорові діти, буде здорова нація, весь народ України.

Бесіда за запитаннями:

До якого стилю мовлення належить текст?
Яка тема тексту?
Яка ідея тексту?
Придумати заголовок до тексту.
Чи всі слова зрозумілі?

Яке лексичне значення слів „нація”, „екологія”? За допомогою тлумачного словника пояснюємо лексичне значення слів: нація, екологія.

Нація – це стійка спільність людей, що історично склалась, виникла на базі спільної мови, території, екологічного життя і психологічного складу, який проявляється у спільності культури.

Екологія – це наука, яка вивчає навколишнє середовище. Екологія – це стан навколишнього середовища.

Пояснення орфограм і пунктограм у тексті.
Складання діалогів.

IV. Учні виписують з тексту речення на дошці з дієприкметниками. Виконують розбір дієприкметників.

Речення. Зберегти здоров’я допоможе здоровий спосіб життя, сформований в сім’ї і школі.
Кожна людина, ознайомлена с правилами гігієни, може зміцнити свій організм, вберегти від різних захворювань. (Всі учні класу записують речення, виконують розбір дієприкметника як частини мови).

Вчитель викликає консультантів і перевіряє виконання завдання.

Додаткове питання: що таке дієприкметниковий зворот?
Які розділові знаки ставимо при дієприкметникових зворотах?

Приклади. Пояснити в записаних реченнях орфограми й пунктограми.

V. Розповідь вчителя.

Людина повинна бути здоровою не тільки фізично, а й духовно.

Народна мудрість говорить, що без здоров’я немає щастя.

І найбільше багатство – це здоров’я.

                              Доброго здоров’я, любі діти!

                              Вас покликав дзвоник в рідний клас.
                                      Вчитись будете, співати і радіти,
                                      Тож ростіть здорові, в добрий час!

Є в житті людини гріхи, які заважають людині бути здоровою духовно, значить і фізично.

Які це гріхи? Це заздрість, жадібність, розпуста, ненажерливість, гордощі, лінощі, злість. Коли вони живуть в людині, то не дають їй спокійно рости і розвиватися. Народна мудрість каже: „Як на душі так і на тілі. Отже, коли людина весело дивиться у світ, коли її серце переповнене любов’ю до людей і довкілля, коли вона добра, привітна і щира, життєрадісна і доброзичлива, то душа такої людини буде здорова, а тіло міцним і сильним.

(Діти читають вірші напам’ять).

Сім гріхів           

 

Сім гріхів не наживай

А любов у серці май.

Весело дивися в світ

І живи багато літ:

 

В очі кожному дивись,

А вітаючись, всміхнись.

Щиро з другом привітайся,

І не злись, не зазнавайсь.

А над іншими не смійся,

Бути ввічливим не бійся.

Слів брутальних не вживай

Всім здоров’я побажай.

 

Кажуть правду люди зріли:

Що в душі – те і на тілі

То ж за розум свій берись,

Бути мудрим змалку вчись!

 

Викликає вчитель учня і записує речення.

Виконати синтаксичний розбір речення „Добріє світ, народжений в любові”.
Визначити частини мови в першому реченні. В цей час викликаю двох учнів. Перший учень дієприкметник „загартований” – виконати розбір за будовою. Другий учень дієприкметник „народжений” – словотворчий.
„Добріє” – виконати фонетичний розбір.

VI. Розповідь вчителя.

Дорогі учні! До вас звертається з листом казковий герой Нехворійко.

Ось послухайте цей лист.

Любі друзі! Звертаюсь до Вас з великим проханням: „Бережіть своє здоров’я!”

У нашій країні багато незагартованих дітей. Часто у них бувають руки не вимиті, а брудні. Фізична зарядка не проведена. Учні не загартовані повітрям, сонцем і водою.

Редактор.

(На дошці невірно записані ці речення (не з дієприкметником ) Учні, виправляючи помилки, записують в зошити і пояснюють правила правопису не з дієприкметниками).

б) Повторення правил правопису н у дієприкметниках, нн у прикметниках

незрівняний                  нездійснений

Лінгвістичне повідомлення.

Учні нашого класу займаються пошуковою науковою роботою.

1. Повідомлення. Використання дієприкметників в різних стилях мовлення.

Поезії М. Пасічника.

                              Підпалений вереснем, падає ліс.

                              Тремтить голубінь над жаринами глоду.

                              Покручені світлом листочки малі

                              Летять на луги, на поля, на городи...

                              Біднішим на фарби стає краєвид.

                              Чіткішають ясена контури чорні.

                              Бездумна в згасаючій хвилі трави.

                              Долонька твоя потопає, мов човник...

2. Повідомлення. „Дієслівні форми на – но, – ено, – то належать до пасивних дієприкметників; – записано в сучасній українській мові Бєляєва.

VIII. Творча робота.

Проводить вчитель на основі за малюнком бесіду за малюнками, ми на яких зображено здоровий спосіб життя. Скласти твір – мініатюру на тему „Здоровий спосіб життя”.

„Здоров’я дітей – багатство нації” (для першої групи дітей).

Скласти речення з дієприкметниками і дієприкметниковим зворотом на тему  „Здоровий спосіб життя” (для другої групи дітей).

  Діти зачитують твори – мініатюри, речення.

IX. Підсумок уроку.

Отже, ми сьогодні на уроці повторили правила по темі „Дієприкметник”.

Лінгвістичне повідомлення на тему „Дієприкметник як особлива форма дієслова. Граматичні ознаки”.

X. Оцінювання відповідей учнів (колективно).

Хто досяг вершини гори Говерли?

(Діти називають  прізвище і учні виходять і приклеюють листочки на вершину).

А хто досяг середини, а кому потрібно ще трошки попрацювати над темою „Дієприкметник”?

XI. Домашнє завдання.

Повторити знання про дієприкметник. Скласти 6 речень з дієприкметниковими зворотами. Підготуватись до письмового переказу.

XII. Отже, діти, доброго всім здоров’я!

А щоб ви хотіли побажати один одному.

                              Розкажіть здорові, в добрий час!

                              Ідіть в життя сміливі!

                              Розмовами наповніть клас,

                              Всі радісні й щасливі!

                              Знов школа нас стрічає всіх,

                              Привітно і ласкаво,

                              Щоб цілий рік тут линув сміх

                              І всім було цікаво

                              Батьки всі хочуть й вчителі,

                              Щоб ми росли чудові,

                              І щоб ішли по цій землі

                              Розумні та здорові.

Отже, будете здорові – будете щасливі і радісні. Якщо ви будите здорові – буде здорова нація. А це означає розквіт нашої неньки України, щастя для всіх людей, для всієї нації.


Теги: Попова Н.В., дієприкметник
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 228/21


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar