Головна » Українська мова

Узагальнення та систематизація вивченого з теми «Числівник»

Мета: повторити вивчене, узагальнити й систематизувати знання з теми "Числівник"; розвивати навички й уміння правильно вживати та писати числівники; розширити уявлення учнів про числа, використовуючи особливості запису чисел в практичній діяльності; виховувати толерантність, доброзичливість, уміння співпрацювати.          

Тип уроку:   урок узагальнення й систематизації знань.

Обладнання:  мультимедійні засоби: презентація,,Числівник”, дидактичний матеріал.

                                                             

ХІД УРОКУ                  

Епіграф уроку:

Мудрим ніхто не народився, а навчився.

Народна мудрість

 

I. Організаційний момент.

-Добрий день, діти, перевірте готовність до уроку.
 УРОК = увага + розуміння + обдумування + кмітливість.

 

II.Ознайомлення шестикласників з темою, метою, завданнями уроку.

Тема нашого уроку: Узагальнення та систематизація вивченого про «Числівник».

На цьому уроці ми дізнаємося більше про числівник, узагальнимо й систематизуємо знання з теми, а також навчимося застосовувати ці знання  практично, у знайомих і змінених (нових) ситуаціях, виконаємо ряд  творчих завдань на вдосконалення орфографічних  умінь.
За підсумками уроку зробимо висновок, як ви засвоїли матеріал. Для цього використаємо сигнальні картки. Хто добре засвоїв матеріал, покладе в зошит зелену cмужку, якщо опанував не все — червону.

Я хочу, щоб на початку уроку ви висловили свої побажання один одному, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку.
Я  бажаю усім успіхів!
Я прийшов з бажанням….

 

ІІІ. Відтворення та узагальнення понять  з теми.

·       «Розминка»   

А зараз проведемо інтелектуальну розминку.

Ø Прийом «Занурення», який проводиться по «навчальному ланцюжку»

- Складемо ланцюжок питань для характеристики числівника. Я починаю, а ви  ланцюжком ставите питання один одному та відповідаєте.

 («Розминка» створює необхідний емоційний та інтелектуальний настрій учителя та учнів).

Слайд 2

Ø Прийом «Кластер»

1. Яка частина мови називається числівником?

2. Які існують числівники за значенням?

3. Назвати групи числівників за будовою.

4. Які постійні й змінні ознаки має числівник?

5. Яку синтаксичну роль може виконувати числівник?

6. У якому стилі найчастіше вживають числівники?

7. Чи вживають числівники в розмовному стилі?

 

     Розгорніть свої зошити, запишіть число, тему уроку.

-         А чи знаєте ви, діти, що сьогодні за свято? Чи відомо вам щось про нього?

Слайд 3

На 15 лютого припадає велике церковне свято – Стрітення. А ще цей день у народі вважають змаганням Зими й Весни. Якщо бабуся Зима переможе, то довго ще буде холодно, а якщо красуня Весна візьме гору, то поверне на тепло. Стрітення відзначали ще наші пращури. Ця зустріч була пишною і радісною. Це свято завершує зимовий цикл народних обрядів. 

Складання діалогу про це релігійне свято.

-         А які прикмети, приурочені до свята Стрітення ви знаєте? Вам було додому творче завдання – виписати народні стрітенські прикмети. Прочитайте їх.

·        Контрольно-підготовчий етап

Ø «Піймай помилку»

- А зараз зосередьтеся. Уважно подивіться на екран і виправте помилки у правописі слів.

- Якщо ви побачите помилку, піднімаєте червону смужку, а якщо слово записано правильно – зелену.

Слайд 4

Чотирма; п’яти тисячний; тридцятилітній; семи десяти; девьяносто; шести денка; двома стами; сороквісім; на семиста; восьмидесятьом; одна третя.

-         Які з поданих слів не є числівниками? (тридцятилітній)

-         Отже, ви добре справились із цим завданням і знаєте написання числівників.

 

Ø «Колонка редактора»

- Попрацюємо редакторами й повторимо зв'язок числівників з іменниками.

Слайд 5

-         Запишемо сполучення слів.

3 (зошит), 4 – еро (друг),1 (весни), ? ( гектар), 9 (травня), 7 – еро (ягня), 17 (дівчина), 1000 (дорога),  20 – еро (товариш).

     Складіть і запишіть 2-3 речення з утвореними  сполученнями слів.

 

Три явори  посадила  сестра при долині. (Т.Шевченко).

    

Виконаємо синтаксичний розбір речення. (біля дошки)

 

Пригадаємо послідовність морфологічного розбору числівника.

Розгорніть підручник на сторінці 158.

Зробимо морфологічний розбір.

Три – числ., три, кільк., ціле число., прост., Зн.в., додаток

 

Хвилинка відпочинку

 

— А зараз трохи відпочинемо. Сядьте прямо, обіпріться на спинку стільця. Заплющіть очі та уявіть, ніби ви поклали квиток «Добра і гарного настрою» на обидві долоні. Відчуйте, як він зігріває вас: ваші руки, ваше тіло, вашу душу. Від нього струменить дивне тепло й спокій. У думках помістіть усе добро й гарний настрій цього квитка всередину, у своє серце. У вас з’являються нові сили. У вас добрий настрій, який зігріває душу.

Запам’ятайте те, що зараз відчуваєте, візьміть із собою з уроку. Теплі почуття та гарний настрій будуть довго з вами...

Розплющіть очі. Подивіться навколо себе. Подаруйте одне одному добрі думки та посмішку.

 

               Слайд 6

         ІV. Співтворчість

Пошуковий диктант.

 

Нам потрібно потренуватися в правильності написання числівників. Для цього виконаємо пошуковий диктант. Замість крапок, де потрібно, вставте м’який знак. Числівники спроектовані на дошці:

Шіст..ох, шіст..надцят.., двадцят..ма, дев’ят..ма, вісімнадцят..ма, чотир..ма, вос..меро, дев’ят..сот. п’ят..ома, дев’ят..мастами, п’ят..десяти, шіст..сот.

 

 Взаємоперевірка виконаної роботи.

 Обміняйтеся зошитами, візьміть олівець і перевірте правильність написаних слів, позначаючи знаком «+».

         Скільки ж слів правильних?

 

·        Работа в парах

-Ми результативніші й везучіші, коли намагаємося подолати якусь справу зі своїм другом, а не наодинці з самим собою. Лозунг обов’язкової перемоги у будь-яких справах досить простий: «Здійснюй усе як мінімум удвох!» Адже так уже традиційно склалося, що всерйоз одинака ніколи не сприймають до тих пір, коли в нього не з’явиться друг. Наявність друга – це не тільки додаткова точка зору, це ще й прикритий тил.

Це не тільки сила цієї людини, бо двоє – це ще й підсилювач. Лише наодинці з собою доводиться ламати стіни. Перед двома вони розступаються самі.

         - Як ви розумієте сполуку ламати стіни?

 

        Слайд 7

«Аукціон  фразеологічних  зворотів»

Ви отримали  картки з незакінченим текстом. Необхідно віднайти свою пару (з’єднати ) та пояснити значення цих сполук. Яка пара  швидко справиться із завданням, піднімає вгору зелені смужки, кому важко – червоні.

Потрібен, як ….

за двома зайцями.

Гнатися…

десятою дорогою.

Перебувати …

п’яте колесо до воза.

Обходити…

на сьомому небі.

Бути…

між двох вогнів.

 

Слайд 8

Перевірка виконаної роботи

- Як називаються утворені поєднання слів? (Фразеологізмами)

- Хто може їх пояснити?

Молодці, і з цим завданням ви впоралися.

 

·        Хвилинка-цікавинка

-         А хто з вас знає цікаву інформацію про числівник?

   Повідомлення учнів.

·        Виконання вправи 464 (усно)

Чверть на восьму, п’ять по п’ятнадцятій, о пів на одинадцяту, за чверть сьома.

Робота в парах (ігровий момент)

Чи знаєте ви математику? Слід порахувати усно.
Скільки їх було: мати, дочка, брат, сестра, дядько, племінниця? (Троє)
У хлопчика стільки ж сестер, скільки й братів, а в його сестри сестер удвоє менше, ніж братів. Скільки в сім’ї сестер і братів? (Три сестри й чотири брати)

-      Сорок п’ят і сорок п’ят. Скільки буде? (Вісімдесят п’ят)

-      Скільки їх було: баба, дві матері, дві дочки й онука? (Три)

-      Летіли гуси: один попереду, два позаду, два попереду, один позаду, один між двома і троє вряд. Скільки гусей? (Три)

П’ять, п’ятнадцять, без двох двадцять. Семеро, троє, ще й малих двоє. (П’ятдесят)

 

Дослідження-пошук (усно)

Прочитайте загадки-жарти. Знайдіть і випишіть числівники. Поставте до них питання. Визначте синтаксичну роль.

1. У назві якої річки є три ноти? 2. Яке місто має назву з одного чоловічого імені й ста жіночих? 3. Яке слово складається із семи однакових літер?

4. У якої пташки назва складається із сорока а?

Довідка: сім’я, Міссісіпі, сорока, Севастополь.

 

V. ПІДСУМКИ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Рефлексія

Учитель.

 Як каже народна мудрість: «Добре надбання — звітувати перед самим собою».

Запитай, чи вдалося відчути себе успішним на уроці? Покладіть у зошити відповідну сигнальну  картку (як закріпив матеріал).

-         Отже,  зберемо всі знання й понесімо їх додому. Закінчіть речення:

 

Мені  сподобалося….

Я знаю правопис …

Я вмію…

Я досяг успіху, тому що…

Мені нічого не заважало…

Це важливо, тому що…

 

Слайд 9

 

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Рівень. Вправа   465. Підготуватися до контрольної роботи

2.     Рівень. Подумайте, на яких ще уроках використовуються числівники. Випишіть невеликий текст з використанням числівників із відповідного підручника і поставте 3-4 запитання до нього.

3.     Рівень. Напишіть казку «Якби зникли числівники».

 

-Отже, пригадаємо епіграф нашого уроку.

Ви навчилися мудрості, стали добрішими, а тому запам’ятайте таке:

Кодекс честі порядної людини

Будь завжди добрим і мужнім.
Не принижуйся сам і не принижуй інших.
Стався непримиренно до підлості.
Тому, хто потрапив у біду, прийди на допомогу навіть на шкоду самому собі.
Бережи честь і гідність замолоду.
Намагайся завжди бути правдивим.
Будь вірним у дружбі!

 

КАРТКИ

 

Пошуковий диктант.

Замість крапок, де потрібно, вставте м’який знак.

Шіст..ох, шіст..надцят.., двадцят..ма, дев’ят..ма, вісімнадцят..ма, чотир..ма, вос..меро, дев’ят..сот. п’ят..ома, дев’ят..мастами, п’ят..десяти, шіст..сот.

 

«Аукціон  фразеологічних  зворотів»

 Необхідно віднайти свою пару (з’єднати ) та пояснити значення цих сполук. Яка пара  швидко справиться із завданням, піднімає вгору зелені смужки, кому важко – червоні.

Потрібен, як ….

за двома зайцями.

Гнатися…

десятою дорогою.

Перебувати …

п’яте колесо до воза.

Обходити…

на сьомому небі.

Бути…

між двох вогнів.


Теги: числівник, Довга О.Ю.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 754/83


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar