Головна » Українська мова

Узагальнення й систематизація вивченого з теми „Дієприслівник”

Мета:

•         закріпити знання учнів про дієприслівник, його ознаки, повторити правила написання дієприслівника з часткою не, вдосконалити орфографічні й пунктуаційні навички;

•          розвивати уяву, логічне, образне та критичне мислення, вміння сприймати і редагувати речення з дієприслівниковими зворотами, формувати активну пізнавальну мотивацію учнів, упевненість у власній спроможності самостійно здобувати знання;

•          виховувати повагу до народних звичаїв, любов до рідного слова.

Тип уроку:  урок узагальнення і систематизації вивченого

Форма проведення:  урок – ярмарок

Форми роботи: групова, індивідуальна, фронтальна.

Обладнання:  підручник, дидактичний ілюстративний матеріал, тестові завдання, картка самооцінки, тлумачний словник.

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

УЧИТЕЛЬ.

Тема сьогоднішнього уроку - „Повторення, узагальнення й систематизація знань з розділу „Дієприслівник".

Слайд1

Виходячи з теми уроку, я і кожен з вас поставив перед собою мету. Яку мету поставили перед собою ви?

Учні дають відповіді.

Подивіться на екран. А ось яку мету поставила я перед вами. Я хотіла б досягти на уроці таких результатів.

Слайд 2

Мета уроку:

закріпити знання про дієприслівник;
закріпити уміння  сприймати речення з дієприслівниковими зворотами;
розвивати творчі здібності;
виховувати повагу до народних звичаїв, любов до рідного слова.

Звучить музика. Виходять скоморохи.

- Увага! Увага!  Спішіть-поспішайте!  Веселий ярмарок закликає! Усі на ярмарок!

- Тут справжні дива! Чарівні вироби з глини, із шкіри, тканини, паперу, вишиванки, шиття і плетиво, та ще всього стільки цікавого, що ні в казці сказати ні пером описати, бо це ж — ярмарок!

-  А ще на ньому веселі пісні і гумор, танці, забави та анекдоти, бо це ж — ярмарок!

-  Сюди прийдуть не тільки на людей подивитись, а й себе показати, повеселитись, дещо, може, й купити, а все продати! Щось цікаве побачити, з людьми поспілкуватись, смачненького чогось перехопити — на те він ярмарок!

Учитель. Отож, ви вже зрозуміли, що ми йдемо на ярмарок!

Звучить музика.

Учитель. З давніх - давен у нашого народу повелося так, що, завершуючи будь-яку важливу справу, люди влаштовують свято або організовують ярмарок. Я пропоную вам провести не просто урок української мови, а урок - український ярмарок, тому що ми теж закінчили важливу справу - вивчили тему „Дієприслівник".

Що ж означає слово „ярмарок"?(Робота з тлумачним словником)

слайд №3 Тлумачний словник.

Слово прийшло з німецької мови й означає щорічний базар. Це - торг, що відбувався регулярно на певному місці й у певний час. Ярмарок завжди приваблював багатьох людей тим, що тут можна було і продати, і купити, і на людей подивитися, і себе показати.

На ярмарку цінувалося все найкраще, тому  мені хотілося б, щоб ви показали себе як здібні, розумні учні.

На ярмарку нашому веселому все можна купити тільки за знання.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів

         УЧИТЕЛЬ: Ось і підійшли ми до ярмаркових воріт. Але, щоб потрапити на свято, нам треба виконати завдання,тобто отримати перепустку. А своєрідною перепусткою безпосередньо на ярмарок буде таке завдання.

1. Перевірка домашнього завдання. (2-3 учні зачитують тексти, де кожне слово починається на одну й ту саму літеру, уживаючи прислівники)

2. «Закінчи речення»

- дієприслівник –це…..

- від дієслова має ознаки ….

- від прислівника має ознаки ….

- відповідає на питання ….

- дієприслівниковий зворот – це …

- у реченні дієприслівник та дієприслівниковий зворот виступає …

3. Гра «Пошук»

Записати речення, прибравши риску, пояснити правопис   НЕ з

   дієприслівниками. 

 1)  Не\нагнувшись, гриба не знайдеш.
2)  Не\хтуючи честю, не вбережеш совісті.                                                  
3)  Не\працюючи, не будеш ситим.
4)  Не\славлячи інших, соромиш себе.
5) Добре тому багатому: його люди знають, а зо мною зустрічаються – мов (не)добачаюючи.
6)  Не\розтрощивши горіх, не смакуватимеш зернятком

- Як пишемо частку не з дієприслівниками?

- Коли частка не пишеться разом?

ІV.  Систематизація та узагальнення знань

УЧИТЕЛЬ Ви добре справилися із завданнями, тож ворота ярмарку для вас відкриті. Ось видніється перша лавка. Ну ж бо, підійдемо ближче!

Протягом уроку ми відвідаємо декілька лавок, де ви виконаєте певні завдання.  На партах лежать картки самооцінки. Виконуючи завдання, ви свої знання оціните об’єктивно.

 

Лавка  «Рушники» (2б.)  Прочитати текст. Сказати, як використовують рушник у побуті? Списати текст, розкривши дужки, вставивши пропущені розділові знаки. Знайти дієприслівники, вказати вид.

Україн(ськ,-ск-)ий рушник... На ньому вишита доля нашого народ(-а-,-у-). Шматок полотна оберігав людину нагадуючи про домівку. Рушник пройшовши крізь віки  с(-и-,-е-)мволізує чистоту та красу.

-Якого виду можуть бути дієприслівники?

- Як розрізняти вид дієприслівника?

 

УЧИТЕЛЬ:  До речі, кожен регіон України мав свої відмінності у виборі кольорової гами та орнаменту вишивки. На Київщині, Полтавщині, Чернігівщині переважає рослинний візерунок червоного, синього та чорного кольорів, на Галичині, Буковині та Закарпатті - геометричний орнамент з яскравими барвистими відтінками. (За Л.Скуратівським).

УЧИТЕЛЬ:  Час рушати далі, до іншої лавки. А які українські страви ви знаєте?

1.                Лавка «Українська народна їжа» ( 2 б.)

Малюнковий самодиктант.  Учні складають речення та записують у зошити. Робота біля дошки.

(Зразок)

Я люблю їсти борщ, додаючи сметану.

Куштуючи сало, я відчуваю себе справжнім українцем.

Я завжди допомагаю матусі ліпити вареники, розкатуючи тісто.

Правильно підібравши продукти, можна зробити справжні українські галушки.

Зібравши щедрий урожай пшениці, випекли коровай.

-         Коли дз виділяється комами?

-         Яке місце в реченні може займати?

-         Коли не виділяється одиничний дієприслівник?

 

3 Лавка   «Музична»    ( 2 б.)  « Музичний диктант »

         УЧИТЕЛЬ: як ярмарок  веселий  триває, так пісня народна «Ой раз молода на базар ходила» усюди лунає. Випишіть з неї всі дієслова. Від дієслів утворити дієприслівники, вказавши вид та виділивши суфікси.

-Як утворюються дієприслівники недоконаного виду?

-Як утворюються дієприслівники доконаного виду?

4 Лавка «Обереги». «Піймай помилку»

-Щоб обереги допомогли нам, потрібно знайти і виправити помилки.

1.Вишивши сорочку, майстриня вкладає всю душу в роботу.

2. Лялька-мотанка не просто іграшка, вона оберігала, захищаючі від бід.

3. Віночки дівчата плели, усміхаючись.

 

5 Лавка відпочину. Фізкультхвилинка. Звучить музика

- У нас залишилася ще одна лавка, яку ми не відвідали. На наступному уроці ми будемо писати контрольну роботу з теми „Дієприслівник ". Тому підійдемо до

6 Лавки « Контрольна вага». Тестові завдання за підручником. Взаємоперевірка. У цій лавці ми придбаємо шість питань, за допомогою яких  дізнаємось, з якими знаннями ви підійшли до контрольної роботи.

 

7. Лавка умільців. Користуючись опорою, скласти твір-мініатюру «Я-Зима», «Я-Сніжинка», «Я-Мороз».

 

V.  Підведення підсумків уроку. Оцінювання учнів. Рефлексія. Методи «Мікрофон».

 

УЧИТЕЛЬ: Ось і закінчилася наша подорож українським ярмарком. Бажаю всім, щоб завжди був достаток, щоб було що продавати і було за що купувати. Використавши повторене на уроці, дайте відповіді на питання (або асоціативний кущ)

УЧИТЕЛЬ: Діти, оцініть свою роботу на уроці. Чи задоволені

 ви своїми відповідями?

УЧИТЕЛЬ: (слайд 23). Діти, чи сподобався вам урок?

Зараз кожен висловить свою думку.  МЕТОД „МІКРОФОН"

Я зрозумів...
Мене здивувало...
Я збагатився інформацією про...
Мене зацікавило повідомлення про...
Я ніколи раніше не чув про...

-        Я  зумів …

-        Я  знав …

-        Найбільші  труднощі  я  відчув …

Мені  б  хотілося  ще …

УЧИТЕЛЬ: Усе, що ми придбали на ярмарку, -  ваші знання - такий товар, який завжди знадобиться в житті. І як наш мудрий народ говорить: „ Учити - за плечима не носити ".

 

V.     Домашнє  завдання


Теги: Астахова О.І., дієприслівник
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 185/18


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar