Головна » Українська мова

Узагальнення й систематизація вивченого з розділів „Лексикологія” та „Фразеологія”

Мета:  Повторити, закріпити, поглибити, удосконалити знання учнів із розділів мовознавства «Лексикологія» та «Фразеологія»;  узагальнити за­своєний мовний матеріал; формувати уміння й навички усного мовлення, вміння швидко орієнтуватися у запропоно­ваній ситуації; виховувати наполегливість у здобутті знань, інте­рес до вивчення рідної мови; розвивати в учнів пам’ять, аналітичне та образне мислення, творчі здібності; виховувати естетичні смаки, любов до рідної мови

Тип уроку:  урок узагальнення і систематизації вивченого

Форма проведення:  урок – аукціон

Обладнання:  підручник, дидактичний ілюстративний матеріал,  вислови про мову і слово,ТЗН

Мовна тема (епіграф):   Нема просто слова. Воно або прокляття, або поздоровлення, або краса, або біль, або бруд, або квітка, або брехня, або ложа, або правда, або світло, або пітьма.          (Р.Гамзатов.)    

  

Хід  уроку

 

І.  Організація класу

 

1.     Привітання

-         День добрий, друзі! Ще один урок

До вас прийшов  за розкладом сьогодні.

Отож озброймось книгою й пером,

Щоб упірнуть у мовну нам безодню!

Постарайтесь працювати плідно

Протягом всього уроку,

Щоб всі знали на «відмінно»

Мову рідного народу!

 

2.     Прийом  «Незвичайний початок»

-       Сядьте зручно! Усміхніться. Заплющіть очі й тихо промовте: «Я вчуся. Я хочу вчитися. Я працюю. Я готовий до праці». Налаштуємося на роботу.  Покладіть долоню на серце. Відчуваєте, як воно б’ється – теж працює. Таке маленьке, а так багато працює. От і ми попрацюємо на уроці. Ви все вмієте, ви все знаєте, ви розумні, творчі… Розплющіть очі.

 

ІІ.  Повідомлення теми і мети уроку

1.     Загадка:     Без неї жити неможливо,

Для всіх людей вона важлива,

Без неї пісні не співати.

Без неї й слова не сказати.

-       Хто, діти, цей незвичайний помічник? Так, це мова.  Наша мова – безмежний океан слів – довгих і коротких, добрих і злих, веселих і сумних…

Слова, слова, вони в собі всі різні –

Тривожні й тихі, радісні й сумні.

Є терпеливі, є жорстокі й грізні,

Лукаві й чесні, мудрі і смішні.

Слово – це схованка мудрості народу, скарбниця його життєвого досвіду. У ньому невмирущість народу, його безсмертя.

Скільки ж слів створив наш народ? Це і загальновживані слова, і наукові терміни, і діалектні слова, і нові, що тільки народилися. Чи можна їх порахувати?  Це особливо цікавить словникарів. Саме завдяки їм,  невтомним трудівникам, ми можемо дізнатися про значення невідомого слова, його вимову і правопис та ще багато чого цікавого з життя слова.

 

2.     «Асоціативний словничок»

Створіть асоціативний словничок: це всі слова, що у вашій думці виникають пов’язуються між собою, коли ви чуєте: слово. Наприклад: слово – мова, рідне, українське, співуче…

-       Слова в мові, мов кольорові камінці, які не достатньо тільки назбирати. Треба ще вміти викладати візерунки з них, вміти розбиратися в цій незліченій кількості слів.

 

-       Сьогодні у нас не звичайний урок, а урок-аукціон. Аукціон ваших знань, діти.

Увага! Увага!  Спішіть-поспішайте!

Господарі й гості, глядіть, не минайте!

На аукціон  прошу гуртом, поодинці,

Чекають на всіх там чудові гостинці!

На аукціоні  нашім веселім, багатім

Є чим дивуватись і є що придбати.

Мерщій-бо на аукціон  всі поспішайте,

Купуйте, милуйтесь, танцюйте і грайте!

Аукціон прийшов до нас,

Мабуть, щоб навчити нас.

Слова вміти розрізняти

І їх значення теж знати.

 

3.     Довідкове бюро:

[*]            Аукціон – це спосіб розпродажу, при якому сповіщається початкова ціна і покупці змагаються за придбання товару. Виграє той, хто запропонує найвищу ціну.

[*]            Кожний раз, коли товар на аукціоні оголошується проданим, за традицією ударяють об стіл молотком. Вираз «іти з молотка» означає розпродаж чого-небудь.

[*]            Лот – розпродаж будь-якого предмету.

[*]            Брокер (вчитель) – зачитує і складає запитання.

 

-       Сьогодні на уроці ми перевіримо  здобуті знання з теми «Лексикологія». Ми купуватимемо акції. Ви – акціонери. Кожен із бажаючих акціонерів демонструє свої знання.

-       Після відповіді учня звучить звук гонга, вчитель говорить: «Товар продано, власником акції став …» . учневі вручається символічна акція з відповідним написом. В кінці уроку підраховуємо куплені акції, визначаємо переможця – власника найбільшої кількості акцій.

 

ІІІ.  Контроль, корекція і закріплення знань учнів.

 

Девіз нашого уроку:   Видумуй, пробуй, твори!

Розум, фантазію прояви!

Активним і уважним будь

І про кмітливість не забудь!

 

ЛОТ № 1.    Актуалізація опорних знань.

  Повторення вивчених правил  (бесіда):

 (за кожну правильну відповідь учень отримує  паперові квадратики – умовні акції)

 

&     Технологія «Мозковий штурм»

-         Що вивчає лексикологія?

-         Що таке лексика?

-         Що таке лексичне значення слова?

-         Де зібрано основний лексичний запас слів?

-         У яких словниках пояснювано лексичне значення слова?

-         Яке значення, крім лексичного, мають слова? Наведіть приклади.

-         Чим розрізняються слова, ужиті в прямому і переносному значеннях?

-         У яких стилях мовлення вживаються слова в переносному значенні?

-         Які групи слів за значенням ви знаєте?

-         Що таке синоніми? Наведіть приклади синонімічного ряду.

-         Що таке антоніми? Наведіть приклади антонімічних пар.

-         Що таке омоніми? Наведіть приклади антонімічних пар.

-         Яка роль синонімів та антонімів у мовленні?

 

ЛОТ № 2.    Лексичне значення слова.

Однозначні й багатозначні слова.

Пряме і переносне значення слова.

&       Технологія «Мікрофон».    (вчитель передає «мікрофон» дітям, які дають відповіді на запитання швидко і чітко).  Продовжіть:

-         Слова з одним лексичним значенням називаються –  …

-         Слова, які мають кілька лексичних значень –  …

-         Багатозначні слова можуть вживатися в –  …

-         Властиве слову звичайне значення – це …

-         Переносне значення –  …

-         Переносним значення називають тому, що …

 

Попереджувальний диктант. З’ясуйте лексичне і граматичне значення виділених слів. При потребі зверніться до тлумачного словника.

Моя любов, квітуча Україно! Мов білий легіт вишень навесні, люблю я слово й пісню солов’їну, що предок в спадок залишив мені (І.Турчин).

 

&     Вибірковий диктант  (виписати багатозначні слова,пояснити їх значення, усно скласти з цими словами речення).

Як говориш, будь обачним:

Є слова багатозначні.

Ось вам відповідь жива:

Що то значить «голова»?

Має голову людина,

І тварина, і пташина,

Голова — це керівник,

Дуже цінний працівник.

Скільки значень? Скільки слів?

Слово лиш одне-єдине,

Значень... не одно — родина!

Багато є значень у слові «земля».

Земля — це Вітчизна твоя і моя,

І ґрунт, що орють весняної пори,

Земля — темно-бура складна речовина

І наша планета, це царство людини,

І суша, що вабить мандрівника в морі

І кличе його в водяному просторі.

Що це «вал»? Висока хвиля,

Що у морі на привіллі,

Гнана вітром, в час прибою

З берегом шука двобою.

Довгий насип із землі

Також валом нарекли.

А страшний снарядів шквал

Люди звуть вогневий вал.

&  Технологія «Карусель». 

-         — А ось тепер я вам загадки загадаю, а ви їх відгадайте. Що це таке? Запишіть слова-відгадки. Складіть речення з одним із багатозначних слів (на вибір)

Ø        Я у кожній деревинці, квітці, кущику, травичці.

В класі ж на уроці мови ви знайдете мене в слові. (Корінь)

Ø   Тезки ми: мій друг і я.

Відгадай, хто він, хто – я.

Схожий він на апельсин

І на небі лиш один.

Нас же в батька кільканадцять,

Я й брати – всього дванадцять.  (Місяць)

Добре знаю свою справу:

З мене п’ють і чай, і каву.

Та мене ще зможеш ти

В місці іншому знайти.

Гасне світло у кімнаті —

Слід монтера викликати.

Ну, монтер причину знає:

На стовпі ж мене немає. (Чашка)

Ø        А це хто?

Люди здавна мене знають.

Обробляють, засівають

І збирають урожай.

Тільки це не все. Стривай!

Мене в зошиті лишають

І червоним засівають.

Та червоний урожай

Неприємний, так і знай. (Поле)

Взимку з снігу намітаюсь,

Влітку у похід збираюсь.

У туристському поході

Всіх сховаю при нагоді

Від дощу, від вітру й спеки.

Як ідеш в похід далеко —

Ти бери мене з собою,

То й не стрінешся з бідою.

Я в біді допоможу,

Я здоров’я збережу,

Бо моє найменування —

Спеціальне харчування.

Лиш дотримуйся мене —

І хвороба враз мине.

Найчастіше ж меблі я.

Ну, яке моє ім’я? (Стіл)

 

&      Технологія «Метод Прес».   Відгадайте загадки. Назвіть у реченнях слова, ужиті в прямому і переносному значенні.  Подібність яких ознак, предметів чи явищ стала основою вживання слів у переносному значенні? Дайте відповідь, починаючи словами «Я вважаю, що…».

1)    Стою стрункий, високий, в зелених шатах я, і золотом оздоблена голівонька моя ( Соняшник).

2)    По синьому морю золота тарілка плаває ( Небо і сонце).

3)    На синьому килимі жовті зерна посіяні ( Небо і зорі)

4)    Тарах, торох, розсипався горох; почало світати – нема що збирати (Зорі).

5)    Розстелений кожушок, на нім посіяний горошок ( Небо і зорі).

 

&  «Розумне перо»

-          По групуйте: слова в прямому значенні запишіть в ліву колонку, а слова в переносному значенні – в праву. Складіть речення зі словами другої групи.

Рух поїзда, золота осінь, синє море, рух за мир, море квітів, золота обручка, вовчий апетит, ластівка летить, дитина іде, вовчий слід, час летить, підняти настрій, дощ

 

ЛОТ № 3.    Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми

&     Метод «Кожен учить кожного» або «Навчаючи учусь»

Синоніми. Омоніми. Антоніми. Кожен з вас удома розглядав ці  питання. Зараз прошу вас обмінятися зібраною інформацією. (Учні опрацьовують домашнє завдання і по черзі розповідають теоретичний матеріал)

 

Завдання. Гра «Мікрофон».

До поданих слів доберіть синоніми.

         Алфавіт, бідний, бій, життя, період, фантазія, хитрий, аплодувати, безмежний, буря, кричати, сміятися, хвалити, юнак, армія, бити, думати, одяг, учитель, халупа.

 

&    Технологія «Робота в парах».  

Ось до вашої ваги

Пропоную я розвагу –

Вибірковий диктант.

Я читатиму народні прислів’я, а ви спробуйте назвати у них антоніми. Зробіть це, звичайно, письмово.

1. Зима спитає, де літо було.

2. Ластівка день починає, а соловей кінчає.

3. Як напише один дурень, то сто розумних не розберуть.

4. Рання пташка дзьобик чистить, а пізня очиці жмурить.

5. Доброго тримайся, поганого цурайся.

6. Брехня стоїть н одній нозі, а правда на двох.

7. Багато диму, мало тепла.

8. Вдень від спеки ховається, а ввечері від комарів.

9. Щастя і нещастя на однім коні їздять.

10. Знайшов – не скач, загубив – не плач.

11. Далі покладеш, ближче знайдеш.

12. Бійся цапа спереду, коня ззаду, а хитрої людини з усіх боків.

 

&     Технологія «Синтез думок». 

Ситуативне завдання.  Хто з вас найбільший мрійник? Я пропоную стерти в кожному рядку вірша зайві синоніми і залишити тільки той, який допоможе розказати про свою мрію у віршованій формі.

Мрія

Як виросту – збудую (дім, хату, оселю).

Поставлю, колесо (приладнаю приб’ю, прикріплю).

А там я поселю (крилату, летючу, літаючу)

Лелечу клекітну (родину, сім’ю, пару).

Нехай розводиться, (селиться, гніздиться)

По всіх деревах і (будинках, хатах, оселях).

Нехай мені щоночі (здається, сниться, ввижається),

Що я літаю, наче (пташка, птиця, птах).

 

Диктант «Тиша»

Люблю я в (своєму, рідному, родимому) краю

веселі (пісні, співи, співанки) пташині,

і річки (бистрий, швидкий) (плин, біг, течію),

і руту-м'яту при (долі, долині, балці);

пропахлі ((леготом, вітром) (колосочки, колоски),

гінке, гінке (неозорий, безмежний) (лан, ниву, поле),

і мамин хліб, і ті (стежини, стежки, доріжки),

якими вранці (йду, простую, ступаю) до школи;

і перші проліски (в гаю, в ліску, в діброві),

і щедре сонечко в (голубизні, блакиті, синяві)...

Люблю (Батьківщину, Вітчизну) я свою,

Вона – найкраща в (усьому, цілім) світі. (Л. Компанієць)

 

&     Технологія «Дерево рішень».

Скласти синонімічні ряди за даним одним словом. Робота із словником.

Слова-краплинки

Азбука (абетка, алфавіт)

Акуратний (старанний ретельний)

Безділля (неробство, байдикування, бездіяльність)

Біда (халепа, лихо, лиха година, нещастя, горе)

Вірний (незрадливий, відданий)

Ганьбити (плямувати, плямити, неславити, безчестити, паплюжити)

Дитина (дитя, немовля, маля, малюк, чадо)

Домівка (дім, хата, господа, оселя)

Запашний (пахучий, ароматний, духмяний)

Зображати (показувати, змальовувати, відтворювати)

Крислатий (розложистий, розлогий, гіллястий)

Ледар (нероба, ледащо, лежень, лежебока, гультяй)

Ліс (бір, діброва, пуща, праліс)

Навколо (навкруги, довкола, кругом, навкіл)

Обрій (горизонт, небозвід, небосхил, крайнебо, круговид, виднокруг)

Огорожа (паркан, штахети, частокіл, пліт, тин)

Охайний (чепурний, чистий)

Прихильний (доброзичливий, приязний)

Розумний (розсудливий, тямущий, мудрий)

Сміливий (смілий, відважний, мужній, хоробрий)

Сумнів (непевність, вагання)

Турбувати (непокоїти, тривожити, бентежити)

Учень (школяр, вихованець, курсант)

Фортеця (укріплення, твердиня)

Хоробрий (відважний, сміливий, безстрашний, мужній, доблесний)

Щирий (щиросердий, нелукавий, відвертий, прямий, прямодушний, безпосередній)

Ясний (світлий, променистий, сонячний, білий, погідний, безхмарний, чистий).

 

&  «Розумне перо»

Запишіть синоніми до слова Завірюха.

Хто дід?

З'їжджалися дочки у гості до діда:

Ось там Завірюха санчатами їде,

За нею Метелиця слідом мете,

Хурделиця Хугу з собою веде.

А тільки-но вітер у полі завіє,

Як стануть на межі Хуртеча й Завія.

Нарешті, удвох з Заметіллю приїхала

Найменша - улюблена донечка Віхола.

 

&         Технологія «Лабіринт дій». Лексико-стилістична робота учнів.

Запишіть речення. Доберіть потрібне за змістом слово.

Стояла (тиха, спокійна) погода.  (Спить, куняє, дрімає) земля під глибоким снігом. Дерева ніби (заніміли, застигли) в непорушній тиші. Здавалося, що й вітер вирішив (відпочити, вгомонитись) від праці. (Велетенські, височезні) сосни ніби заснули на мить. І над усім цим розкинулось (чисте, безхмарне) небо без жодної хмаринки.

 

&     Ці слова водою не розіллєш.

 Живуть постійно в парі,

Та не в злагоді — у сварі.

Все   роблять  залюбки,

Але завжди навпаки.

- Відгадайте загадки і знайдіть у них антоніми:

Що у тиші, завмирає, а на вітрі оживає? (Вітряк)

Вдень сліпа, а вночі зряча. (Сова)

Вечір чим кінчається, а ранок починається? (Літе­рою «р»)

Хата шумить, жителі мовчать. Прийшли люди, жителів із собою забрали, а хата у вікна пішла. (Річка, риба, невід, рибалки)

Літом одягається, а взимку роздягається. (Листяне дерево)

Влітку живе, на зиму завмирає. (Муха)

&  «Розумне перо»

-  У поданих прислів'ях вставте потрібні слова - антоніми.

З великої хмари... дощ.   Менше говори,... роби.

Праця чоловіка годує, а... марнує.    Літо збирає, а... з'їдає.

 Руки білі, а сумління....

 

&     Технологія «Займи позицію»

Знайдіть у тексті омоніми, доведіть, що це омонімія, а не багатозначність одного слова.

1. Зранку захмарило і довго сіяло на землю холодну, дріб­ну мжу (Тют.).

2. Сіяло сонце, в небесах Ані хмариночки, та тихо, та любо, як у раї (Шевч.).

3. Я окинув очима його постать: плечі широкі, стан тонкий (Н.-Лев.).

4. Гадали ми, що тайно в стан ворожий Проникнув ти, щоб мстити за отця, за Новгород великий (Коч.).

5. Марія Семенівна відчула й зрозуміла душевний стан гостя (Ле).

6. Худий, маленький коник з голосним іменем Буян ледве тягнув старенькі ґрин­джолята з лозовим кошем, вимощеним житньою соломою (Кравч.).

7. Здавалось, що насувала чорна хмара, коли тата­ри ішли цілим кошем (Панч.).

8. Моє серце забилося, як од вітру листок (Мас.).

9. Хоцінський розгорнув листок газети і почав водити за строчками (Н.-Лев.).

10. У мовчазнім нат­хненні ліс Мішає фарби на палітрі (Мур.).

11. Я йду поти­хеньку, як звичайно, бо хоч нічого й не чуєш, а все ж осторо­га не мішає (Хотк.).

12. Хоч би малесеньку хатинку він [Т. Шевченко] мріяв мати над Дніпром (Рил.).

 

Випишіть спочатку сполучення слів з омонімами, а потім ба­гатозначні слова. Поясніть, як ви їх розрізняєте.

     Письмовий стіл, адресний стіл; топити у печі, топити у воді; гарна пара, водяна пара; іншомовне слово, за­ключне слово; болить зуб, у граблях зламався зуб; гнати корови, гнати дьоготь; вбитий цвяшок, вбитий звір.

Ø Скажіть, як за допомогою тлумачного словника можна відрізнити омоніми від багатозначних слів?

 

&            Загадки-жарти від омоніма. Їх треба відгадати.

-    Якою голкою нічого не пошиєш? (Сосновою, їжачою, патефонною).

-    Яке місто ширяє над головами? (Орел).

-    Яку державу влітку можна носити на голові? (Панаму).

-    Яка земля ніколи не постаріє? (Нова Земля).

-    З якої чашки ніколи не нап’єшся? (З колінної).

-    З якого крана не набереш води? (З баштового).

 

&            Завдання від Антоніма.

Хто найбільше назве образів-антонімів (протилежних образів) із вивчених у 5 класі літературних творів. (Наприклад, небіж і дядько з казки «Про правду і кривду»; пан і Маруся, бідний брат і багатий з казки «Мудра дівчина», дід і Хуха-Моховинка, Цар Плаксій і Лоскотон з казки В. Симоненка і т. д.).

 

&     Лінгвістична естафета

Учні один за одним швидко називають відповідний антонім. У разі затримки відповідає наступний.

радість – горе;

голосно – тихо;

чисто – брудно;

важкий – легкий;

мороз – спека;

високий – низький;

сміється – плаче;

верхній – нижній;

цікаво – нудно;

білий – чорний;

наздогнати – відставати;

босий – взутий;

весело – сумно;

свіжий – черствий;

гіркий – солодкий;

іти – стояти;

ледащий – роботящий.

 

&        Робота в парах

До поданих слів дібрати спочатку синонім, а потім антонім: 

іти, крокувати – стояти;

веселий, радісний – сумний;

сміятися, реготати – плакати;

мокрий, вологий – сухий;

гарний, красивий – поганий;

 

&     Технологія «Займи позицію».

Евристична бесіда з проблемно-пошуковим завданням. Підтвердіть або заперечте прислів’я:

Робиш добро не кайся, робиш зло – зла й сподівайся

 

ЛОТ № 3.    Фразеологізми, їх значення. Джерела української фразеології.

 

&     Технологія «Мозковий штурм»

- Що вивчає фразеологія?

-  З якими розділами вона пов’язана?

 - Яку роль відіграють фразеологізми в нашій мові?

 - Назвіть основні ознаки фразеологізмів.

 - У яких стилях мовлення найбільше вживаються емоційно-експресивні фразеологізми?

 

v Прослухайте вірш Г. Бойка «Веремій» 

Це дідусь хороший мій, звуть його так – Веремій.

Так він дивно розмовляє, що попробуй – зрозумій!

В цирку був я з дідусем – ми там бачили усе:

І жонглера, і ведмедя на швидкім велосипеді…

Я крутивсь, дідусь спитав: - Ти прийшов ловити гав?

Аж піднявся я із лави: та які ж у цирку Гави?

Ну й дідусь мій, Веремій! Що він каже? Зрозумій.

Грались ми з Рябком кудлатим, посварилися із братом.

Брат мовчав і я мовчав, а дідусь обох повчав:

- Так до бійки недалеко! Що це ви розбили глека?

Братик, плачучи, сказав: - Глека я не розбивав…

Ну й дідусь мій Веремій! Що він каже, зрозумій.

Ми були біля криниці, з неї я хотів напиться.

Нахиляюсь, гнуся, гнусь – до води ж не дотягнусь…

А дідусь мій: - Що? Попив? Шилом патоки вхопив?

Знов мені не зрозуміло: тут – ні патоки, ні шила!

Ну й дідусь мій, Веремій! Що він каже? Зрозумій.

 

·        А ви розумієте дідуся?

·        А чому онук його не зрозумів?

·        Виділіть незрозумілі хлопчику сполуки, поясніть їх значення.

·        Який висновок ми можемо зробити? ( Стійкі сполучення, які сприймаються як єдине ціле і вживаються носіями мови в усталеному оформленні, називаються фразеологізмами).

 

&  Розтлумачте!  Пояснити значення фразеологізмів:

-         Плутатись під ногами – заважати

-         Робити з мухи слона – перебільшувати

-         Сім п’ятниць на тиждень – дуже швидко і легко змінювати свої рішення

-         Як кіт наплакав – дуже мало

-         Братися за розум – порозумнішати, виправитись

-         Муха вкусила – бути в поганому настрої, гніватись, нервуватись

-         Задирати ніс – зазнаватися, ставати зарозумілим

-         Як вітром здуло – швидко зникнути

-         Замилювати очі – обдурювати, ошуковувати когось

-         Засукати рукава – завзято, енергійно взятись за якусь роботу

Скласти 1 речення з будь-яким фразеологізмом.

 

v    Дібрати фразеологізми до слів:

• Ніколи - … (тоді, як рак свисне; тоді, як довбня зацвіте)

• Осоромитися - … (пошитися в дурні, вскочити в сливки, вскочити в халепу)

 • Далеко - … ( у чорта на болоті, за тридев’ять земель)

 • Закінчити справу - … (довести до краю, доїхати до кінця)

 

v  Добрати до фразеологізмів синоніми. Ввести їх у речення.

Як кіт наплакав, хоч греблю гати, дрижаки їсти, відкладати у довгий ящик, прикусити язика, виводити на чисту воду, брати за душу.

 

v          До поданих фразеологізмів добери фразеологізми-антоніми. Запиши їх парами.

Хоч голки збирай                         Танцювати під чужу дудку

За тридев’ять земель                     Хоч око виколи

Жити своїм розумом                     Рукою подати

 

v          Продовжити речення за допомогою фразеологізмів:

-         Місто він своє знає як … (свої п’ять пальців – дуже добре)

-         Нові будинки ростуть як …(гриби після дощу – дуже швидко, рясно)

-         Схожі ми з сестрою як … (дві краплі води – дуже схожі, подібні)

-         Приїзд друзів був як … (сніг на голову – несподівано, раптом)

-         Дощу цієї весни було мало як … (кіт наплакав – дуже мало)

-         Після хорошої зарядки сон як … (рукою зняло – безповоротно пройшло, зникло)

-         Село було видно як … (на долоні – дуже добре)

-         Що йому не кажи, йому все як … (з гуски вода – ніщо не впливає)

 

 

ІV.   Підведення підсумків уроку. Оцінювання учнів.

−       Ну от і все. Всі завдання виконано, ви добре попрацювали. Я задоволена вашими знаннями. Давньогрецький драматург Есхіл сказав: «Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні». Ви ж свої знання, вміння застосовуєте на практиці.

Той, у кого набирається найбільша кількість акцій, оголо­шується почесним громадянином міста Лексика. Йому вручають великий символічний ключ, через плече перев’язують стрічку із золотими літерами «Почесний громадянин міста Лексика», нагороджують книгою.

Інші переможці з меншою кількістю жетонів діста­ють почесні звання: «Знавець синонімів», «Знавець омонімів», «Знавець багатозначних слів», «Знавець антонімів» і перев’язуються стрічками з відповідними написами.  

Сьогодні з мови всі дістали ви «Відмінно».

Слова у мові! Назви наче й звичні,

Ми любим їх — красиві, поетичні!

Вони велику силу мають,

Слова нам всім допомагають.

І нам вони потрібні знову,

Щоб прикрашати рідну мову.

Не бійтесь заглядати у словник:

Це пишний яр, а не сумне провалля;

Збирайте, як розумний садівник,

Достиглий овоч у Грінченка й Даля,

Не майте гніву до моїх порад.

І не лінуйтесь доглядать свій сад.

                                   М. Рильський

 

&   Технологія        «Незакінчене    речення» 

 Висловіть  свої  враження  від  уроку,  продовживши  речення:
Я знаю ….
Я  зрозумів,  що …

−    Найбільші  труднощі  я  відчув …

−    Мені  б  хотілося  ще …

 

V.  Домашнє завдання.

 

Скласти діалог ( до 10 реплік) з використанням фразеологізмів «Цікавий випадок  на уроці...»


Теги: фразеологія, лексикологія, Авдєєва В.В.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1898/198


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar