Головна » Українська мова

Узагальнення й систематизація вивченого про іменник. Урок з української мови для 6 класу

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів із теми «Іменник», розвивати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці, розвивати усне й писемне мовлення учнів, інтерес до історії свого народу, його традиції, виховувати почуття поваги до своєї країни.

Тип: урок-подорож  із застосуванням ІКТ.

Обладнання: інтерактивна дошка, комп’ютер, кошики, картки із назвами товару.

Хід уроку

І. Мотивація навчання школярів

- Чи знаєте ви, що таке ярмарок?

- Чи доводилось комусь із вас бувати на ярмарку?

- В якому місці кожен рік проходить ярмарок?

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.  Сл. №3

Сьогодні ми з вами всі разом поїдемо на ярмарок,  відчуємо святкову атмосферу цього надзвичайного  дійства.  Їхатимемо на двох підводах  (діти об’єднуються у дві групи)А під час подорожі будемо зупинятися для того, щоб виконати деякі завдання: згадаємо все про іменник, його граматичні ознаки, тобто повторимо все, що вивчили про цю частину мови. Виберіть у групах керманичів, тих, хто буде керувати групою, а в кінці уроку оцінить   роботу кожного. Поїхали!

(Учитель або учень зачитує уривок із твору Остапа Вишні про ярмарок, читання тексту супроводжується показом  слайдів)

Зараз ви прослухаєте текст, але вашим завданням буде – запам’ятати іменники, які ви почуєте

 

   Сл. №4

Благославилося на світ. Сл. №5  Виткнулося заспане сонце, стьобнуло промінням по луках, по степах, по садках, по левадах.

І видко: аж-аж-аж гоп до того ліска, куди око дістане, дорогою воли потяглися…   Сл. № 6  І кіньми,   і волами,  Сл. № 7 і коровами. З кучами з сіном, з соломою… А на возах і кури, і вівця скручена, і теля мекає, і порося верещить…А за возами – гей! Цоб! Цабе! Н-н-но!

На ярмарок. Сл. № 8

І їдуть, і їдуть, і їдуть…   Сл. №  9   І дорога вже не дорога. А строката величезна гадюка, жива і покручена, що за отой лісок, не поспішаючи полізла… І де її  голова, хвіст – невідомо …

А наш віз вискакує з тої гадюки, торохтить по грудках, шелестить травою…

 

2. Робота із текстом

- Назвіть іменники, які ви запам’ятали.

- А доведіть, що слова, які ви назвали є іменниками. Які граматичні ознаки має іменник?

 Сл. № 10 (текст  на інтерактивній доці)

Випишіть по 2 іменника що належать до різних відмін. (перевіряємо)
Чи до кожної відміни ви записали іменники?
До якої відміни  ви не  записали іменники?
Які іменники належать до ІІІ відміни?
Запишіть свої приклади іменників ІІІ відміни.

(перевіряємо)

 

Сл. № 11  (Інсценівка діалогу)

Гей, дядьку, куди їдете?
На ярмарок, куди ж іще?
А звідки ви?
З ковалів.
Та я не питаю, якого ви роду. Село ваше як зветься?
Та й кажу ж Ковалі.
А самі ви хто будете?
Коваль.
Хе-хе… Щось ви, дядьку, маленький та плохенький, як на коваля.
Та я не коваль, а Коваль. У нас у Ковалях усі Ковалі, а ковалів тільки троє.

Завдання.

Як називається розмова двох осіб? (діалог)
Як ви зрозуміли останню репліку «У нас у Ковалях усі Ковалі, а ковалів тільки троє»

Запишіть це речення, визначте загальні й власні назви, поясніть їх написання. (перевіряємо)

(на наступному слайді  світлина Сорочинського ярмарку;)

Сл. № 12

Ось нарешті ми й приїхали на ярмарок. Тут  «все крутиться, шкварчить, співає, кричить, танцює, мекає, мукає, кукурікає, чумакує, лається». І чого тут тільки не побачиш  і не почуєш. А скільки всього можна прикупити.  Давайте й собі щось придбаємо.

     Завдання. (учні виходять до дошки й прикріплюють до кошика іменники, вправа виконується замість фізхвилинки)

     На дошці висять кошики. Треба покласти до них назви куплених речей, але щоб у 1-му кошику всі вони були іменниками, що вживаються тільки в однині, у 2-му – тільки у множині.  (перевіряємо)

     Сл. № 13   Багато всякого люду на ярмарку.   Сл. № 14 Дивіться стоять  суддя, староста, сирота, нероба, посіпака, неборака.

А що ж об’єднує цих людей?  (всі назви – іменники спільного роду)

Завдання.

Запишіть речення і доведіть, що це іменники спільного роду. (перевіряємо)

А тепер згадаймо, як визначаємо рід незмінюваних іменників іншомовного походження. (відповіді)  Сл. № 15

А ми йдемо далі…

 Сл. №16  Завдання.

   Визначте рід іменників:  Батумі, шимпанзе, шосе, радіо, какаду, мадам, бюро, Чикаго, Капрі, Міссурі, лото, метро.   (перевіряємо).  

     Сл. № 17  А на ярмарок їдуть не тільки за товаром, але й задля розваги, бо багато тут різних ігор, жартів, конкурсів Сл. № 18. От і  ми зараз трошки пограємо. Вам треба буде швидко провідміняти іменники, але відмінюватиме не один учень, а група  (учні по одному з групи виходять до дошки, перший пише форму називного відмінка, другий -  форму родового відмінка і т.д.). Сл. №  19   Яка група швидше й, звичайно, без помилок провідміняє.

Слова для відмінювання: мудрість, сіль, кров. (перевіряємо)

Поясніть, будь ласка правопис слів в орудному  та родовому відмінках.

 

Розвиток усного мовлення Сл. № 20

Складіть діалог між продавцем і покупцем на ярмарку  ( За слайдами)

Сл. № 21 Розказують діалог

 

(- Доброго дня, тітонько!

- Доброго здоров’я!

- І краму ж у вас різного багато!

- Так я ж на ярмарок приїхала торгувати!

- А чи смачні у вас бублички?

- Смачніших за мої бублички не знайдеш на всьому ярмарку!

- То дасте покуштувати?

- Купуй та куштуй!

- А скільки ви просите?

- По копійці за штуку!

- А давайте я вам розкажу казку, а ви дасте бубликів в’язку?

- А, давай!)        Сл. № 22

Походили ми з вами по ярмарку, багато почули, багато побачили, багато й виконали завдань. Ярмарок закінчується. Хто спродався, хто скупився – всім час додому.

Підсумок уроку.

А чи скупилися ви на ярмарку? Чи все згадали про іменник, все повторили, чи з усіма завданнями впоралися?
Закінчіть будь ласка речення
 Сл. № 23

(Спікери    оцінюють роботу членів групи.)

Д.З.  Записати речення із словом  ярмарок   і розібрати це речення синтаксично


Теги: Горова Л.Ю., іменник
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 166/26


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar