Головна » Українська мова

Усний вибірковий переказ розповідного тексту з елементами опису пам’яток історії в публіцистичному стилі

Мета: формувати вміння школярів відтворювати та писати перекази,поглиблювати їх знання про пам’ятки історії та культури; сприяти вихованню естетичних смаків учнів; поваги до історичних постатей нашої держави.

         Обладнання: Ілюстрації – «Пам’ятник Т.Г.Шевченку в Харкові», «Пам’ятник Т.Г.Шевченку в Києві», «Пам’ятник Т.Г.Шевченку в Каневі», «Пам’ятник Т.Г.Шевченку в Миколаєві», «Пам’ятник Т.Г.Шевченку в Херсоні», відеопрезентація «Пам’ятники Т.Г.Шевченку».

 

                                                               Хід уроку

І. Організація класу.  Оголошення теми та мети уроку.

ІІ. Опрацювання теми. Пояснення вчителя.

1. Вибірковий переказ — це детальний, логічно послідовний виклад змісту одного з питань переказуваного тексту. Переказувати вибірково — означає вибрати з тексту місця, які відповідають конкретному питанню, вузькій темі.


2. Особливості опису пам'яток культури.


♦ Пам'ятка (-и, мн. -тки, -ток, але дві (три, чотири) пам'ятки) — предмет матеріальної культури минулого, який зберігся, щось таке, що здатне відновити і берегти людську пам'ять. Літературна пам'ятка. Пам'ятка історії.

 

3. Ознайомлення з пам’яткою

«Як готуватися до вибіркового переказу текстів» (додаток №1)

Призначення пам'яток історії:
♦ оборонні: замок, вал, фортеця;
♦ культові: церква, каплиця, дзвіниця, костел, синагога, мечеть, монастир;
♦  громадські: палац, театр, навчальний корпус;
♦  споруди: заклад, торговий будинок.

4. Зауваги.
♦  З'ясуй значення архітектурних термінів.
♦  Старайся запам'ятати, з якими елементами пам'ятника вони пов'язані.
♦  Дотримуйся публіцистичного стилю

 

5.Завдання.

Прочитайте поданий нижче словничок архітектурних термінів. Чи всі слова вам відомі? Запам'ятайте їх значення і в разі потреби використовуйте у своїх переказах.
                                               

Словничок архітектурних термінів (додаток №2)
 

Архітектура — мистецтво проектування, спорудження та художнього оформлення будівель.
Ансамбль —  сукупність будівель, споруд, що є частиною одного цілого.

Пам'ятник (монумент) — архітектурна або скульптурна споруда в пам'ять чи на честь кого-, чого-небудь.
Меморіал — архітектурна споруда для увічнення пам'яті якої-небудь особи чи визначної події.
Скульптура — вид образотворчого мистецтва, твори якого мають рельєфну або об'ємну форму і виконуються способом виливання, різьблення, ліплення тощо з твердих чи пластичних матеріалів (каменю, металу, дерева, глини).
Статуя — скульптурне зображення людини або тварини на повний зріст.
Кругла статуя — скульптурне зображення людини, розраховане на її огляд з усіх боків.
Рельєф — скульптурний витвір на площині з випуклим або заглибленим зображенням.
Бюст — скульптурне зображення людини до пояса.
Колона — 1) частина архітектурної споруди у вигляді високого стовпа, що служить підпорою фронтонів, внутрішніх частин будівлі; 2) пам'ятнику вигляді стовпа, споруджений на честь якоїсь події або для увічнення видатної чи славної ділами людини.
П'єдестал (постамент) — художньо оформлене підвищення, на якому встановлюються статуя або скульптура..
 

ІІІ. Робота над переказом

1. Оголошення епіграфу до переказу (на дошці)

                                                 Є у Шевченка народження дата –

                                            дати смерті у нього немає.

2. Перегляд презентації «Пам’ятники Т.Г.Шевченку» у музичному супроводі на слова Т.Шевченка. 

3. Виступи учнів з міні-проектами «Пам’ятники Т.Г.Шевченку», підготовленими до уроку заздалегідь  (ілюстрації на дошці)

4.  Читання тексту.                          

Пам’ятник Кобзареві

        Монумент на честь видатного українського поета, прозаїка, художника і мислителя Тараса Григоровича Шевченка, розташований у центрі Шевченківського парку навпроти головного корпусу Національного університету імені Т. Шевченка. Був відкритий 6 березня 1939 р. до 125-річчя від дня народження поета. Автори – ск. М. Манізер, арх. Є. Левінсон. Висота скульптури – 6, 45 м, постаменту – 7, 3 м.Первісний варіант пам’ятника був інший, цікавіший за образним вирішенням, динамічніший, пластично виразніший. У постаменті мала бути барельєфна композиція на тему поеми "Гайдамаки”.

      Твір стояв уже повністю готовий для відливання у бронзі у майстерні М. Манізера в Ленінграді, коли в справу втрутилося більшовицьке керівництво. За спогадами канадського скульптора українського походження Л. Молодожанина, який тоді навчався в АМ у М. Манізера, скульптору наказали зняти сцену з гайдамаками, а постать Т. Шевченка переробити так, щоб він виглядав засмученим. Авторові дорікали, що повсталих гайдамаків і динамічну постать Кобзаря можна трактувати як протест сучасного  українського селянства проти радянської влади і "порадили”  зробити постать Т. Шевченка з закладеними за спину руками, на які повішено важкий одяг, і щоб голова була опущена. Тому скульптор змушений був спростити і примітивізувати пам’ятник. Саме в такому вигляді його було відлито на Ленінградському заводі художнього лиття.

        Пам’ятник встановлено на невисокому кургані, що викликає асоціацію з Тарасовою горою в Каневі, яка згідно з постановою Радянського уряду  у 1925 р. оголошена державним заповідником.

        До пам’ятника Кобзарю у Києві ведуть п’ятимаршові сходи з боку головного входу до парку, виконані, з граніту. На чоловому боці постаменту з червоного граніту зроблено напис накладними бронзовими літерами "Т. Шевченко. 1814–1861”, нижче слова із "Заповіту”:

«І мене в сім'ї великій,

В сім'ї вольній, новій,

Не забудьте пом'янути

Незлим тихим словом».

Композиція й манера виконання бронзової постаті Т. Шевченка близькі до пам’ятника поетові у Харкові (відкритий 1934 р.). Проте київський монумент позбавлений динаміки й поривання, що притаманні харківському.

Композиція статична, постать застигла. Опущена голова і руки за спиною ніби підкреслюють глибоку задуму Т. Шевченка над долею українського народу, навіюють відчуття безвиході, суму, безнадії, що підсилюється важкими великими складками плаща. Загалом масивність постаті,  непорушна поза не узгоджуються з полум’яною вдачею Т. Шевченка, живою силою його поезії і мистецької творчості. Чотирикутної форми постамент ще більше посилює відчуття надмірної спрощенності.

     На сьогодні пам'ятник Тарасові Шевченку є головною домінантою парку Шевченка та одним із символів сучасного Києва. Біля монумента нерідко відбуваються збори громадян, мітинги різноманітних політичних сил та громадських рухів. Також біля пам'ятника Кобзарю традиційно проводиться низка культурних заходів. Зокрема, щороку біля підніжжя пам'ятника відбувається церемонія вручення Народної Шевченківської премії.

5. Складання плану до тексту. (орієнтовний план – додаток №3)

6. Читання вдруге тексту переказу учнями самостійно.( роздруковані для кожного учня)

7. Переказ учнями  тексту за планом.

8.Оцінювання міні-проектів та переказів тексту.

9. Підсумок уроку. Виховний момент уроку.

 

Слово вчителя: “Незлим тихим словом” згадуємо ми свого пророка, який залишив нам у спадок прекрасні твори.  А що ж залишимо своїм нащадкам ми?

                   Залишим у спадок новим поколінням

                   Свої ідеали й свої устремління,

                   Могутню Вкраїну, в якій наша сила,

                   І геній Шевченка як нації крила.

                   Залишим і те, що душею народу

                   Зовуть недаремно від роду до роду,

                   Як вищу красу і життєву основу,

                   Залишимо Слово, Ім’я своє, Мову

 

ІV. Домашнє завдання:  Скласти короткий опис пам’ятки історії або культури нашого міста, використовуючи односкладні речення.

 


Теги: Мирна О.Ф., переказ
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 4363/65


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar