Головна » Українська мова

Усний твір-роздум на морально-етичну тему в публіцистичному стилі

Мета уроку

Розвивати зв’язне мовлення: говоріння, аудіювання, діалогічне мовлення. Повторити типи та стилі мовлення, ознайомити з новими (поняттями) формами роздуму, складати усні твори-роздуми на морально-етичну тему. Розвивати духовно-багату мовну особистість через осмислення мотивів і наслідків людських вчинків. Виховувати найкращі риси характеру, любов та шану до батьків.

 

Завдання уроку

1.    3”ясувати поняття « мораль » і «етика ».

2.     Повторити стилі мовлення, зокрема публіцистичний.

3.     Ознайомити з новими формами роздуму.

4.     Ознайомитись з пам’яткою « Як складати твір-роздум на морально- етичну тему».

5.     Скласти план.

6.     Скласти твір та його відредагувати.

 

Тип уроку: зв’язне мовлення (мультимедійна презентація)

 

Обладнання: схема «Форми роздуму», пам’ятка «Як складати твір-роздум на морально-етичну тему», текст для аудіювання Бруно Ферреро «Рішення класу», Конвенція ООН про права дитини, теми творів-роздумів, картки-самооцінки, пісня «Батько і мати », пам’ятки про моральність.

Хід уроку

Вступне слово вчителя

-            Дорогі діти, після канікул ви зміцніли, набралися нових сил і подорослішали.

-            А як мрієте ви з дитинства стати дорослими!

 

А що ж означає бути дорослим?

(передаю символічний «мікрофон» для висловлення учням )

(Все вирішувати самому, обирати заняття до душі, працювати за уподобанням, створити сім’ю, виростити дітей, нести відповідальність за свої вчинки)

На мою думку...

-        але й дорослим потрібна порода батьків, бо вони дали нам життя, і є першими учителями, які готують нас до життя.

Недарма про найдорожчих нам матусю й батька складено багато прислів’їв, приказок.

 

Тож помандруємо в країну “Усної народної творчості”.

-       Я називаю І частину прислів’я, а ви продовжуєте

1)   Яблуко від яблуні... далеко не відкотиться

2)     У кого є ненька, у того голівонька... гладенька

3)     Які мама й тато... таке й дитятко

4)     Яка хата, такий тин,... який батько, такий син

5)    Шануй батька й неньку, то буде тобі...скрізь гладенько

 

-    Так, батьки виховують нас і прищеплюють нам найкращі морально-етичні якості.

-   А чи знаєте ви що таке мораль, етика? (християнську етику вивчаємо – предмет)

-     звернемось до словничка

 

Словничок

Мораль - це система норм і принципів поведінки людей.

Етика - норми поведінки, сукупність моральних правил.

А які моральні якості найбільше цінуються в народі? Пригадаймо (записуємо словниковий диктант в стовпчик )

 

Правдивість - брехня

Співчуття - черствість

Милосердя - жорстокість

Вірність - зрада

Любов - ненависть

-      Підберемо антоніми - це протилежне значення.

 

-      На жаль, в нашому житті зустрічаються такі аморальні явища. Але я хочу, щоб Вас у житті вони оминали.

Згадаймо стилі мовлення

Перевірка індивідуального завдання ( учениця коментує )

Основне завдання публіцистичного стилю - вплинути на громадську думку.

Мета - точно, доступно та образно інформувати читача (чи слухача) про події та факти, викликати певне ставлення до повідомлення. Публіцистичному стилю властивий сплав наукового та художнього стилю мовлення.

 

Оскільки твір-роздум, то згадаймо про роздум (тип мовлення...)

 

Дедуктивна форма використовується тоді, якщо за загальним положенням треба зробити доведення.

 

Індуктивна форма застосовується тоді, коли за наявними фактами треба зробити певний висновок.

 

Підготовча робота

Пропоную текст для аудіювання. Частину опрацюємо разом, а решта тексту опрацюємо так: уважно слухаєте, думаєте запитання і відповіді на них.

 

Бруно Ферреро «Рішення класу»

Читання вчителем        Діалог двох

Запитання

- Чи правильно поступила Оленка, коли настоювала на своєму рішенні, всупереч волі батьків?(з одного боку правильно, бо не хотіла підвести клас, з іншого - ні. Це не таке просте рішення)

- Як розцінюєш позицію матері, коли вона все ж таки поступилась дочці?

( вирішила, щоб дочка не підвела клас)

- Чи правильне рішення прийняли учні?

( правильне, бо хотіли полегшити біль Єлизавети )

 

-  Чи варто через дружнє ставлення до кого або свою солідарність з ним - робити нелегкий вибір?

(в даній ситуації варто, а так в іншій - не варто)

-  Чи правильно поступили батьки?

(з одного боку правильно, бо їхні діти не підвели клас, а з іншого - ні, не треба йти «на поводу » в дітей)

 

- а які взаємини повинні бути між дітьми і батьками, подумайте і вдома усно складіть

Д/3 - Твір-роздум « Моє бачення ідеалу взаємин в сім’ї »

Вчитель:Так, часом у нас є непорозуміння з батьками, але все вирішується добре, бо маємо люблячих батьків. А скільки в світі є дітей бездоглядних, сиріт. Не раз спостерігаємо як з екранів телевізорів дивляться благальні оченята і просять забрати їх додому. На жаль, не завжди й дорослі розуміють, що діти - це особливі люди, які мають право на нашу любов.

 

Конвенція ООН про права дитини с.11 стаття 18 (зачитую)

Прочитаємо пам’ятку «Як складати твір-роздум на морально - етичну тему»

ПАМ’ЯТКА

1.     Осмислити тему.

2.     Обміркувати головну думку.

3.     Дібрати відповідний фактичний матеріал та систематизувати його.

4.      Створити текст.

5.      Відредагувати.

РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ

- зачитайте Основні вимоги до твору-роздуму на с. 103

РОБОТА В ГРУПАХ

-Встаньте, об’єднайтесь в 3 групи для спільної праці

 

-Я визначаю керівників ( спікерів )груп

 

ТЕМИ ТВОРІВ-РОЗДУМІВ

 

1.     І ми маємо право на власну думку.

2.      Взаєморозуміння між батьками і дітьми - основа щасливої сім”ї

3.     Сім’я формує наше ставлення до світу

-     У вас на партах карта-самооцінка,після вашої праці ви оціните самі результати своєї праці, позначаючи

+ позитивний результат

- негативний результат

 

[Подпись: І]
КАРТКИ-САМООЦІНКИ ( на дошці )

Перевірка складених творів.

Зачитування та оцінювання їх.

 

-         Мудрий народ підмітив, що дітьми вважаються люди доти, поки живі їхні батьки. І як добре, коли є кому дати мудру пораду.

 

Послухаймо підготовлену сценку і зробімо висновок:

Ведуча: Прибіг щодуху син додому й до тата голосно гука:

Син: А я провідав у лікарні свого товариша-дружка. То ж правда, тату, я чутливий і маю серце золоте.

Ведуча: Замислився тато на хвилинку і так йому сказав на те:

Тато: Коли тебе в тяжку хвилину людина виручить з біди,

Про це добро аж поки віку ти, синку, пам’ятай завжди,

Коли ж людині ненароком ти зробиш сам добро колись Про це забудь, аж поки віку мовчи й нікому не хвались.

(Д.Компанієць)

Чи корисну пораду дав батько синові?

 

Підсумкова бесіда вчителя

-          Ви оцінили свою працю на уроці з допомогою карток-самооцінки.

Звучить пісня «Батько і мати »

-         А я хочу сказати, що знання, які ви здобули на уроці - важливі, потрібні, але найважливіше - духовний світ людини. Бо людську особистість визначає її духовний зміст. ” Не вбий, не вкради, люби ближнього, шануй батька й матір “ Від цих істин Біблії - книги книг (ілюструю Біблію ) відмовитись не можна. Бо якщо ж таке станеться, то людства уже не буде. А виживання людства - це і є виживання людської моралі й духовності.

 

ЗАПАМЯТАЙ

Морально те, що служить на користь моєму Я. Це - мораль дикості.

Морально те, що обслуговує коло, до якого Я належу. Це - мораль варварства.

Морально те, що йде на користь усьому людству. Це - загальнолюдська мораль.

Тож будьмо високоморальними людьми, а цю пам’ятку я хочу подарувати вам на згадку про наш урок.


Теги: твір, Дутчак О.В.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 3929/182


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar