Головна » Українська мова

Усний твір-опис місцевості на основі особистих спостережень і вражень у художньому стилі. Урок з української мови для 8 класу

   Мета. На основі забутих текстологічних знань формувати текстотворчі вміння складати опис місцевості за власними спостереженнями в художньому стилі, удосконалювати  вміння учнів працювати у групах та презентувати результати своєї діяльності; розвивати спостережливість, увагу, культуру усного мовлення, творчі здібності, мовленнєво-комунікативні вміння; збагачувати й уточнювати словниковий запас восьмикласників; виховувати любов до рідного міста.

   Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

   Обладнання: мультимедійний  проектор, екран, презентації, роздатковий дидактичний матеріал.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда

Два уроки розвитку мовлення ми з вами працювали із текстами, що містили саме цей тип мовлення, сьогодні ж ми, використовуючи його, будемо творити самі та презентуватимемо свої доробки усно.

Додаток 1, слайд 1

 

Як же називають цей тип мовлення?

Відповіді учнів

Відновлення речення

Додаток 1, слайд 2

Спробуймо відновити речення

Опис – це зв’язний ________, який дає ___________ зображення основних ______ явища, особи чи __________.

 

(Опис – це зв’язний текст, який дає словесне зображення основних ознак  явища чи предмета.)

Які ще типи мовлення вам відомі?
Чи завжди ці типи мовлення зустрічаються у чистому вигляді?
Скільки основних частин має будь-який твір?

Додаток 1, слайд 3

 

Якщо говорити про твір-опис, то він складається з таких частин:

загальне враження від побаченого;
висновок;
опис найважливіших частин   ( у певній послідовності).

Чи погоджуєтеся ви з цим?

А що ви можете сказати щодо їх послідовності?
Отже, правильна будова твору-опису така:

Загальне враження від побаченого.
Опис найважливіших частин   ( у певній послідовності).
Висновок.

Додаток 1, слайд 4

У яких же стилях мовлення використовується опис місцевості?

ІІ. Виведення  теми і завдань уроку.

Виведення  теми

Епіграфом до нашого уроку я взяла слова одного з миргородських поетів В.А. Шаповалова:

На карті України є перлина,

А може, і перлина із перлин,

Як рідна мати, що в житті єдина,

І Миргород на світі теж один.

Додаток 1, слайд 5

Виходячи з усього вище сказаного, давайте спробуємо сформулювати тему уроку.

Відповіді учнів

Додаток 1, слайд 6

 

Запис теми

Усний твір-опис місцевості на основі особистих спостережень і вражень в художньому стилі.

Формулювання завдань

На попередньому уроці ми ознайомилися із зразками текстів-описів місцевості, дізнались про особливості побудови таких текстів, провели словникову роботу.
Проаналізувавши тему  та підготовлене вами домашнє завдання, давайте сформулюємо мету нашої роботи сьогодні.  Що ж ми будемо закріплювати, розвивати та виховувати на сьогоднішньому уроці?

Додаток 1, слайд 7

 

ІІІ.     Основний зміст уроку

 

Лексична хвилинка

Вживання яких художніх засобів вимагає художній стиль?
Тож сьогодні ми будемо говорити про місто.

Додаток 1, слайд 8

Які ж епітети можна підібрати до слів місто, вулиця.
Для роботи у групах ви маєте 2 хвилинки.

Робота у групах.

Додаток 1, слайд 9+

Додаток 9

Відповіді учнів

Додаток 1, слайд 10

 

Коментар учителя

Ми маємо 3  групи. Кожна із яких отримала завдання презентувати  свій проект.
У роботі групи брали  участь всі учні, виконуючи певну роль.

Та спершу я пропоную вам пригадати орієнтовний план твору-опису місцевості, використовуючи який ви і працювали у групах, та критерії аналізу  виступу.

Додаток 1, слайд 11, 12

 

Роздати матеріали учням

Додаток 2

Після виступів груп ми обговоримо усі повідомлення за поданим планом аналізу. Тому бажано, щоб ви під час виступу груп робили нотатки, адже на наступному уроці ми будемо з даної теми працювати письмово і, наприклад, добірочка художніх засобів вам не завадить. Зверніть увагу на останній пункт у плані аналізу виступів. Яким стильовим вимогам має відповідати ваша презентація?

Відповіді учнів

  Інформація – презентація груп.

Тож зараз ви нам презентуєте свої творчі доробки.

Додаток 1, слайд 13

Уявімо, що після закінчення навчального закладу ви почали свою професійну роботу у одному з туристичних агентств. Ви маєте відповідні посади та обов’язки. І на сьогодні кожен підрозділ повинен прозвітувати про свою роботу, метою якої було якнайкраще представити місто Миргород.
Тож завдання груп:

Додаток 1, слайд 14

І група – Рекламні менеджери –"Миргород – перлина України"

ІІ група – Екскурсоводи - "Центральна вулиця нашого міста"

ІІІ група –Прес-центр -  "Письменники про Миргород"

Демонстрація результатів колективної роботи

Першими виступають рекламні менеджери

Додаток 3,4

V Фізкультхвилинка         

     Додаток 1, слайд 15

На сьогодні метеорологи передали дощ. Але в Миргороді чомусь він не пішов. Та десь недалечко справді йде дощ. Чуєте, як він шумить? (Діти потирають долоні). Ось він починає крапати (клацають пальцями), полив сильніше (плескають у долоні), ще дужче (тупотять ногами). Дощ почав вщухати (плескають у долоні), крапає тихіше (клацають пальцями), ще тихіше, а тепер чуємо тільки шум після дощу (діти потирають долоні).
А зараз ми всі разом помандруємо центральною вулицею нашого міста

Додаток 5,6

Поринути у світ поезії і не тільки нам пропонують представники ІІІ групи

Додаток 7,8

Аналіз виступів

Ми вислухали всіх, а зараз за планом проаналізуємо виступи.

Додаток 1, слайд 16

Чи розкрито тему?
Чи «прочитувалася» головна думка?
Чи висловлювалися логічно, чітко, послідовно, грамотно думки?
Чи відповідав текст стильовим вимогам? Які художні засоби вживалися?

Відповіді учнів

VІ. Повідомлення домашнього завдання

Як ви думаєте, яким буде домашнє завдання?
На наступному уроці творимо письмово.

Додаток 1, слайд 17

Підготуватися до письмового твору-опису місцевості на основі особистих спостережень і вражень у художньому стилі:

Місто, яке я люблю.
Моя вулиця.
Улюблене місце відпочинку.

 

VІІ. Підсумок уроку

Складання сенканів.

Додаток 1, слайд 18

Роздати аркуші-нагадування про  структуру сенкану

Додаток 11

На закінчення  уроку я пропоную послухати  пісню, що стала візитівкою нашого міста-курорту. А у групах складіть,будь ласка, сенкан до слова "Миргород".

Робота у групах.

Додаток 1, слайд 19+

Додаток 10

 

Відповіді учнів

Додаток 1, слайд 20

Рефлексія. Метод «Незакінчене речення »

Додаток 1, слайд 21

Я успішно засвоїв(ла) новий матеріал і  зможу (вмію) …
Ця інформація дозволила нам зробити висновок, що …

Оцінювання

Додаток 1, слайд 22

Всі, хто виступав з презентаціями  отримує, звичайно, високі бали. Інших членів груп керівники команд  оцінять окремо і на наступний урок подадуть мені списки з балами, відповідно до вкладу кожного.

Заключне слово вчителя

Чи справилися ми із завданням уроку?
Тож любіть наше чарівне місто і намагайтеся зробити все, щоб воно стало ще кращим!

Додаток 1, слайд 23


Теги: твір, Кошельнікова Л.А.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 569/32


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar