Головна » Українська мова |
Мета: Удосконалювати вміння та навички школярів складати твори; розвивати мислення та усне мовлення, збагачувати словниковий запас; виховувати та формувати українську ментальність.
Хід уроку
І. Повідомлення мети і завдань уроку. ІІ. Підготовка до роботи над твором. 1. Робота з текстом оповідання В. Сухомлинського «Святковий обід». Ніна живе у великій родині. В неї мати, батько, два брати, дві сестри і бабуся. Ніна в родині найменша: їй восьмий рік. Бабуся – найстарша: їй уже вісімдесят два. Коли сім’я обідає, в бабусі тремтять руки. Несе вона ложку до роту, ложка дрижить і з неї капає на стіл. Незабаром у Ніни день народження. Мама сказала, що на її іменини буде в них святковий обід. На обід Ніна запросить усіх своїх подруг. Ось і гості прийшли. Мама накриває стіл білою скатертиною. А Ніна думає: «Це ж і бабуся за стіл сяде. А в неї руки тремтять… Подруги сміятимуться. Розкажуть потім у школі: в Ніниної бабусі руки тремтять». Ніна тихенько й каже: Мамо, хай бабуся з нами за стіл не сідає. Мама зблідла. Не сказала ні слова, зняла зі столу білу скатертину й сховала її в шафу. Вона довго сиділа мовчки. А потім сказала: Бабуся нездужає. Тому святкового обіду не буде. Вітаю тебе, Ніно, з днем народження. Моє тобі побажання: бути людиною.
Мозговий штурм. Чи можна прочитаний твір вважати текстом на морально-етичну тему? Чому?
Словник. Мораль – система поглядів і уявлень, норм і оцінок, що регулюють поведінку людей. Найважливішою функцією моралі є узгодження вчинків окремих осіб з інтересами інших людей, суспільства загалом. Характерною особливістю моралі є те, що вона ґрунтується не на примусі, а на силі переконання, громадської думки, виховання, традицій, морального авторитету окремих осіб, організацій, установ. Велику роль у моралі відіграє свідомість , як суспільна, так і індивідуальна. Етика – філософська наука, об’єктом вивчення якої є мораль. Досліджує проблеми щодо того, як має поводитися людина (нормативна етика) та власне теоретичні питання про походження і суть моралі. Формулює ідеали, моральні принципи та норми людської поведінки. 2. Пояснення вчителя. Роботу над твором слід розпочинати з осмислення запропонованої вчителем. Потрібно визначити, про що слід сказати або написати, щоб цю тему розкрити, що для розкриття теми є найголовнішим, що менш істотним, проте потрібним, від чого слід відмовитися через несуттєвість або неактуальність. Слід пам’ятати: який висновок мають зробити читачі із створеного тексту, до чого твір має їх спонукати, закликати, від чого застерегти. Наступний етап роботи над твором – добір фактичного матеріалу. Школярі мають дібрати факти, спираючись на які вони розкриватимуть тему. Це можуть бути розповіді про реальні людські долі, про випадки з життя, факти, що зберігають фольклорні твори або увиразнюють твори мистецтва. Джерела добору фактичного матеріалу до товару такі: власний життєвий досвід автора, спостереження, інформація з довідкової літератури, періодичної преси, свідчення учасників або свідків подій, факти, осмислені у творах різних жанрів мистецтва. Дібравши фактичний матеріал, його необхідно систематизувати. Потрібно відокремити головне від другорядного та продумати послідовність викладення думок. Для цього треба скласти план твору. У плані слід завбачити такі структурні елементи майбутнього твору, як вступ (підведення до теми), головну частину, в якій власне буде розкрито тему, та кінцівку, яка у творі-роздумі зазвичай набуває форми висновку. Склавши план твору, можна переходити до наступного етапу роботи – усного створення тексту. 3. Прочитайте текст. Поясніть, як ви розумієте зміст виділеного речення. Яке слово в кожному абзаці несе основне смислове навантаження? Поясніть вживання розділових знаків. Той, хто по по-справжньому любить Батьківщину, у всіх відношеннях справжня людина. Наша Батьківщина – це могутнє тисячолітнє дерево. Тож нехай кожен з нас буде не сухою, безплідною колючкою на цьому дереві, а живою гілкою. Пам’ятай, що наша Батьківщина ніколи не підкорялась ні одному завойовнику. Знай, що справжнього патріота нашої Батьківщини можна убити, спалити, закопати живим у землю, як це робили звірі фашисти, але підкорити не можна. «Листи до сина». В.О. Сухомлинський. 4. Завдання. - Який зміст вкладає автор у текст? - Встановіть у складних реченнях незалежну, головну частину і синтаксично залежну, підпорядковану головній частині. Визначте види підрядних речень. Батьківщина – це ласкава і вимоглива мати. Батьківщині, як рідній матері, боляче, коли ти не станеш справжньою людиною. Живи і працюй так, щоб Батьківщина гордилась тобою. /В. Сухомлинський/. 5. Колективне складання плану, обговорення фактичного матеріалу до твору на одну з поданих нижче тем. Що є для мене батьківщина? Тема до твору: Що стоїть для батька і для сина за красивим словом «батьківщина?». Чи зміг би я розлучитися з батьківщиною? Тема до твору: Куди мені тікати від рідної хати? ІІІ. Колективне складання усного твору. ІV. Підведення підсумків уроку. V. Домашнє завдання. Скласти твір (оповідання) на задану тему.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |