Головна » Українська мова

Усний твір на морально-етичну тему

Мета: Удосконалювати вміння та навички школярів складати твори; розвивати мислення та усне мовлення, збагачувати словниковий запас; виховувати та формувати українську ментальність.

 

Хід уроку

 

І.  Повідомлення мети і завдань уроку.

ІІ. Підготовка до роботи над твором.

         1. Робота з текстом оповідання В. Сухомлинського «Святковий обід».

Ніна живе у великій родині. В неї мати, батько, два брати, дві сестри і бабуся.

Ніна в родині найменша: їй восьмий рік. Бабуся – найстарша: їй уже вісімдесят два. Коли сім’я обідає, в бабусі тремтять руки. Несе вона ложку до роту, ложка дрижить і з неї капає на стіл.

Незабаром у Ніни день народження. Мама сказала, що на її іменини буде  в них святковий обід. На обід Ніна запросить усіх своїх подруг. Ось і гості прийшли. Мама накриває стіл білою скатертиною. А Ніна думає: «Це ж і бабуся за стіл сяде. А в неї руки тремтять… Подруги сміятимуться. Розкажуть потім у школі: в Ніниної бабусі руки тремтять».

Ніна тихенько й каже:

Мамо, хай бабуся з нами за стіл не сідає.
Чого? – дивується мати.
У неї руки тремтять. На стіл капає…

Мама зблідла. Не сказала ні слова, зняла зі столу білу скатертину й сховала її в шафу.

Вона довго сиділа мовчки. А потім сказала:

Бабуся нездужає. Тому святкового обіду не буде. Вітаю тебе, Ніно, з днем народження. Моє тобі побажання: бути людиною.

 

Мозговий штурм.

         Чи можна прочитаний твір вважати текстом на морально-етичну тему?

Чому?
Дати визначення слів «мораль» та «етика».
Яке рішення прийняла мама? Чому?
Яке висловила побажання?

 

Словник.

         Мораль – система поглядів і уявлень, норм і оцінок, що регулюють поведінку людей. Найважливішою функцією моралі є узгодження вчинків окремих осіб з інтересами інших людей, суспільства загалом. Характерною особливістю моралі є те, що вона ґрунтується не на примусі,  а на силі переконання, громадської думки, виховання, традицій, морального авторитету окремих осіб, організацій, установ. Велику роль у моралі відіграє свідомість , як суспільна, так і індивідуальна.

         Етика – філософська наука, об’єктом вивчення якої є мораль. Досліджує проблеми щодо того, як має поводитися людина (нормативна етика) та власне теоретичні питання про походження і суть моралі. Формулює ідеали, моральні принципи та норми людської поведінки.

         2. Пояснення вчителя.

         Роботу над твором слід розпочинати з осмислення запропонованої вчителем. Потрібно визначити, про що слід сказати або написати, щоб цю тему розкрити, що для розкриття теми є найголовнішим, що менш істотним, проте потрібним, від чого слід відмовитися через несуттєвість або неактуальність.

         Слід пам’ятати: який висновок мають зробити читачі із створеного тексту, до чого твір має їх спонукати, закликати, від чого застерегти.

         Наступний етап  роботи над твором – добір фактичного матеріалу. Школярі мають дібрати факти, спираючись на які вони розкриватимуть тему. Це можуть бути розповіді про реальні людські долі, про випадки з життя, факти, що зберігають фольклорні твори або увиразнюють твори мистецтва. Джерела добору фактичного матеріалу до товару такі: власний життєвий досвід автора, спостереження, інформація з довідкової літератури, періодичної преси, свідчення учасників або свідків подій, факти, осмислені у творах різних жанрів мистецтва.

         Дібравши фактичний матеріал, його необхідно систематизувати. Потрібно відокремити головне від другорядного та продумати послідовність викладення думок. Для цього треба скласти план твору. У плані слід завбачити такі структурні елементи майбутнього твору, як вступ (підведення до теми), головну частину, в якій власне буде розкрито тему, та кінцівку, яка у творі-роздумі зазвичай набуває форми висновку.

         Склавши план твору, можна переходити до наступного етапу роботи – усного створення тексту.

         3. Прочитайте текст. Поясніть, як ви розумієте зміст виділеного речення. Яке слово в кожному абзаці несе основне смислове навантаження? Поясніть вживання розділових знаків.

Той, хто по по-справжньому любить Батьківщину, у всіх відношеннях справжня людина.

Наша Батьківщина – це могутнє тисячолітнє дерево. Тож нехай кожен з нас буде не сухою, безплідною колючкою на цьому дереві, а живою гілкою.

 Пам’ятай, що наша Батьківщина ніколи не підкорялась ні одному завойовнику.

Знай, що справжнього патріота нашої Батьківщини можна убити, спалити, закопати живим у землю, як це робили звірі фашисти, але підкорити не можна.

«Листи до сина». В.О. Сухомлинський. 

         4. Завдання.

- Який зміст вкладає автор у текст?

- Встановіть у складних реченнях незалежну, головну частину і синтаксично залежну, підпорядковану головній частині. Визначте види підрядних речень.

Батьківщина – це ласкава і вимоглива мати. Батьківщині, як рідній матері, боляче, коли ти не станеш справжньою людиною. Живи і працюй так, щоб Батьківщина гордилась тобою. /В. Сухомлинський/.

          5. Колективне складання плану, обговорення фактичного матеріалу до твору на одну з поданих нижче тем.

Що є для мене батьківщина?

Тема до твору: Що стоїть для батька і для сина за красивим словом «батьківщина?».

Чи зміг би я розлучитися з батьківщиною?

Тема до твору: Куди мені тікати від рідної хати?

ІІІ. Колективне складання усного твору.

ІV. Підведення підсумків уроку.

V. Домашнє завдання. Скласти твір (оповідання) на задану тему.


Теги: Самусенко О.М., твір
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 266/21


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar