Головна » Українська мова

Усна розповідь на основі власного досвіду

Мета: дати учням уявлення про особливості будови усної розповіді на основі власного досвіду; формувати вміння відрізняти розповідь від інших типів мовлення; учити школярів створювати розповідь; збагачувати словниковий запас учнів

Очікувані результати: учні складають  усні висловлювання з урахуванням умов спілкування, мети й адресата мовлення; підпорядковують висловлювання темі й основній думці; користуються вивченими типами мовлення; вибирають відповідно до умов спілкування стиль мовлення (розмовний, науковий, художній);  дотримуються норм української літературної мови.

Обладнання: підручник, презентація до уроку, картки-завдання, пам’ятка «Як працювати над розповіддю»,  

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь і навичок.


Перебіг уроку


I.Організаційно-мотиваційний етап.

Початок презентації (6-7 кадрів)

-Які емоції, почуття виникли у вас, коли ви дивилися кадри?Чи захотілося вам поділитися своїми враженнями?

1.Асоціативний диктант – ДОСВІД.

Хоч вам і 11-12 років, власний досвід у вас вже є. Лише не треба боятись розповідати про себе чи своїх друзів. Можна складати розповіді не лише про цікаві події з власного життя, а й про почуте, побачене або навіть видумане.

Продовжте фразу(записана на дошці):

У моєму житті була дуже цікава подія про…

II. Повідомлення теми й мети уроку

1.Цілевизначення

Сьогодні на уроці ми будемо вчитися складати розповідь на основі власного досвіду.

Наприкінці уроку ви повинні

ЗНАТИ:- типи мовлення;

               -  стилі мовлення;

               - тема, основна думка тексту;

 

ВМІТИ:- складати усне висловлювання, з урахуванням умов спілкування;

   - підпорядковувати висловлювання темі й основній думці тексту;

   - користуватися вивченими типами мовлення;

   - вибирати відповідно до умов спілкування стиль мовлення;

   - дотримуватися норм української літературної мови.

2. «Мої  очікування» (Робота в  «Листі очікування»)

III. Інформаційний етап.

-          На столах у вас лежать  конверти з завданням, на виконання якого у вас 3 хвилини,тому визначайте самі, хто в вашій групі за який вид діяльності буде відповідати. Оціночні листи – на дошці. За кожне завдання ви отримаєте від 1 до 3 балів.

ІV. Виконавчо-діяльнісний етап.

1.      Робота в групах.

Завдання № 1. Прочитайте текст. До якого стилю мовлення він належить? Обґрунтуйте  свою думку.

      КОНВЕРТ №1

-          Привіт, Сергію!Поклич,будь ласка, брата!

-          А його немає. Він з батьками поїхав до бабусі.

-          Жаль. Нехай зайде до мене, коли повернеться. Бувай!

-           До побачення.

             КОНВЕРТ № 2

Десь далеко, за темною смугою лісу, обізвався грім. Легко й радісно зітхнув густий хутірський парк із столітніми дубами. Щось насувалося грізне. Потемніло, завітрило. Гримнуло ближче й покотилося по небу. Вітер ущух і між листям зашелестів густий рівний дощ.

            КОНВЕРТ № 3

            Іноді здається, що у метеликів  лише два крила, але це не так. Насправді крил у них чотири, як і в більшості комах, однак передні крила розташовані в одній площині із задніми, до того ж ще й бувають з’єднані з ними. Ось чому може здаватися, що крил у метеликів удвічі менше, ніж є насправді.

            ВИСНОВОК – робота по таблиці «Стилі мовлення»

            Завдання №2 «Скласти пазл «Типи мовлення»».

                                     Взаємоперевірка в групах

             ВИСНОВОК – Робота по таблиці «Типи мовлення»

  Фізхвилинка №1(зорова)

2.      Робота з підручником. Стор.233 Впр.542

ВИСНОВОК:

            Розповідь — це зв'язний текст, в якому передається повідомлення його автора, як правило, про якусь важливу подію. Речення в розповіді відтворюють послідовний хід подій. Зміст твору-розповіді виражається у формі минулого часу (зрідка — теперішнього).
Розповідь складається з трьох частин:
1) початок дії (події);
2) розвиток дії (може бути якийсь момент напруження, піднесення);
3) результат розвитку дії (невеликі висновки, закінчення).


            3.Опрацювання пам’ятки «Як працювати над розповіддю».

•     Подумайте, про що ви розповідатимете, наскільки це буде цікаво іншим. Оберіть стиль мовлення.

•     Сформулюйте тему й основну думку висловлювання, придумайте або уточніть заголовок.

•     Доберіть потрібний матеріал із власного досвіду чи інших джерел.

•     Складіть і запишіть план.

•     Викладайте матеріал точно, чітко, правдиво; підпорядковуйте висловлювання темі й основній думці; додержуйтесь стилю і типу мовлення; дбайте про грамотність мовного оформлення.

 

V.Контрольно-рефлексивний етап.

1. Словникова робота:

- Доберіть епітети до поданих слів – назв почуттів

Зразок: Бурхлива радість, гірке розчарування (на дошці)

Провина,ніжність,повага,гнів,образа,симпатія.

Цифровий самодиктант

- Які почуття увиразнює кожне зі стійких словосполучень (Фразеологізмів)? Назви почуттів доберіть з довідки.

 

         1. Бути на сьомому небі                                             

2. Зробити великі очі

3. Опустити руки

4. Крізь землю провалитися

5. Почуватися не в своїй тарілці

6. Сидіти на голках

 

 1. Тривога,хвилювання

2. Відчай, безнадія

3. Гнів,злість

4. Сором

5. Невимовне щастя

6. Здивування

7. Досада

8. Невпевненість

Відповідь:1-5,2-6,3-2,4-4,5-8,6-1. (Самоперевірка)

Фізхвилинка №2(ритмічна)

3.             Зразок розповіді.

Прослухайте зразок розповіді. Визначте тему й основну думку. Доведіть,що це висловлювання є розповіддю.

                                                      Мій робочий день
           Кожна людина на землі мріє про свій завтрашній день. Так минають тижні, місяці, роки. Я теж живу не вчорашнім, а сьогоднішнім і майбутнім днем. Щовечора намагаюся спланувати свій наступний робочий день. І хоча навчаюсь тільки у 5 класі, навчання сприймаю як роботу.
           Прокидаюся вранці о сьомій. Обов'язково роблю зарядку і порядкую біля себе. Снідаю та збираюсь до школи. Кожен урок — це відпрацьована робоча година. Звичайно, і урок можна перетворити на відпочинок. Коли не вмієш слухати, шукаєш собі забавку, то й праця на уроці стає нудною. Моя мама постійно повторює, що працювати треба вчитися змалечку. І я намагаюсь. Хоча не завжди вдається правильно розв'язати задачу, грамотно написати твір, та я прагну досягти хороших результатів. З дівчатками навіть плануємо відпочинок на перерві. Я дуже люблю ділитися своїми враженнями від уроків і слухати розповіді моїх подружок.Після навчання - мерщій додому, бо там чекає мама з гарячим обідом. Потім допомагаю їй. Хатня робота теж нелегка, але я люблю прибирати.
За домашні завдання сідаю десь о 16 годині. Спочатку виконую письмові завдання, адже вони потребують більше терпіння. Усні - я часто розповідаю мамі або татові, бо вони люблять слухати.
            Лягаючи спати, згадую, чи все виконала так, як хотіла, чи не скривдила когось словом. Бо так прикро засинати, коли перед кимось завинив.


4.Складіть усну розповідь на одну з поданих тем (стор.234 Впр.543)або запропонуйте свою тему.

 

VI.Підбиття підсумків

-Які цілі ви ставили перед собою на уроці?

-Чи досягли їх?

1. «Незакінчене речення»

Учні продовжують речення: «Знання  теми уроку допоможе мені….»

2.Оцінювання

VII.Дом.завдання:

1)   Повторити теоретичний матеріал стор 213,224,226 + пам’ятка.

2) Допрацювати розповідь.

 


Теги: розповідь, Вакаренко І.А.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 870/24


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar