Головна » Українська мова

Урок узагальнення та систематизації вивченого про прикметник

Мета: повторити, систематизувати і узагальнити знання учнів з теми "Прикметник як частина мови"; розвивати логічне мислення, пам'ять, творчу уяву, культуру усного мовлення, уміння правильно висловлювати свої думки; сприяти розширенню світогляду, збагачувати словниковий запас учнів;  розвивати комунікаційні компетенції; формувати в учнів навички співробітництва, культури спілкування;  сприяти духовно–моральному розвитку школярів, прищеплювати  бажання удосконалювати себе; виховувати любов і повагу до рідної мови, повагу один до одного.

Обладнання: проект зошита «Узагальнення і систематизація знань про прикметник», сигнальні картки, «Лото назв», презентація «Узагальнення і систематизація знань про прикметник», проектор.

Тип уроку: узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок.

 

Епіграф уроку: 

 

                                                              …Прикметник 
    дасть іменнику -
    предмету
  якусь його ознаку 
    чи прикмету…
                       Д.Білоус

 

                                              Зміст і структура уроку

 

I. Організація класу

II. Повідомлення теми і мети уроку. Ознайомлення з епіграфом

- На сьогоднішньому уроці ми повторимо морфологічні ознаки прикметника, його синтаксичну роль, підготуємося до контрольної роботи за темою «Прикметинк як частина мови».

(учитель роздає зошити «Узагальнення і систематизація вивченого про прикметник» із серії «Моя книжечка». )

-  Подивіться на зошит. Сьогодні ми будемо працювати в ньому. Але що це? У графі «Автор» відсутнє прізвище автора. Але кожен зошит, кожен підручник повинен мати автора.  Давайте ми з вами станемо авторами цього зошита. Запишіть кожен своє прізвище.( діти записують своє прізвище)

- Давайте пригадаємо правила роботи на уроці,

 • Ми поважаємо права власні й інших.

 • Ми не сміємося над чужими помилками,

 • Ми маємо право на помилку, бо вчимося.

 • Ми ділимося напрацьованими матеріалами та думками.

 • Ми завжди допомагаємо один одному.

 • Ми слухаємо, що нам хочуть сказати інші, якщо треба, запитуємо.

 • Ми цінуємо здобутки інших.

 Ми намагаємося виконати роботу якнайкраще.

 

IІІ. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок

Лінгвістичний двобій. Робота у парах.

   Учень сам вибирає суперника зі словами: "Я викликаю на двобій…" і ставить запитання.

Наприклад:

 Яка частина мови називається прикметником?

–  Які морфологічні ознаки властиві прикметникові?

–  Назвіть розряди прикметників за значенням.

–  Які є ступені порівняння прикметників.

–  Яку синтаксичну роль виконує прикметник?

–  Назвіть приклади відносних прикметників.

–  Назвіть приклади якісних прикметників.

Особливості відмінювання прикметників м’якої групи.

                               

Гра "Хто зайвий?".

Вилучити з кожного ряду "зайве" слово. Свою думку  обґрунтувати.

 

Розумний, веселий, лисий.
Кріпацький, міський, веселий.
Здоровий, лисячий, дідусевий. 
Чорний, український, шовковий.
Фабричний, казковий, Андрієва.

 

Гра «Упізнай мене»

      Почувши іменники, які є назвами  істот, плещіть у долоні.

Ліс, чудовий, мудрість, кращий, пролісок, компас, розумна, більш швидкий, моряк, червоніший, глибина, менш рухомий, турист, витривалий, параграф, рідний, дятел, батьківський, теля, Маріїн, натовп, кріпацький, ставлення, найсильніший, футболіст, морський, трава, найбільш смачний

 

Спробуйте самі скласти поезію (міні-твір) за поданим малюнком, використовуючи якомога більше прикметників.

 

Гра «Веселі перегони»

 

Перевірка знань за допомогою питань. Використання сигнальних карток.

 

Відповідь «так» - синій колір, відповідь «ні» - червоний.

 

Прикметники змінюються за родами, числами та відмінками?
Прикметники у реченні виконують роль обставини, рідше - підмета?
Прикметники  відповідають на питання який? яка? яке? чий? чия? чиє?
Прикметники поділяються на два розряди: якісні і відносні?
Зелен – це коротка форма прикметника?
Лише якісні прикметники мають ступені порівняння?

 

Польський – це проста форма вищого ступеня порівняння прикметника?
Частка не з прикметниками завжди пишеться окремо?

Лінгвістична фізкультхвилинка.

Іменник - руки з'єднуємо

 Прикметник - руки розводимо.

 Дівчина, підручник, сніжний, вовк, теплий, теля, товариш, веселий, кіт, новий, олівець, школа, учнівський, квітка.

 

Головоломка «Поверніть втікачів»

 

Щоб прочитати приказки, потрібно у першу схему вписати голосні, а в другу приголосні, що «втекли» у квадрат.                                                  

 

Приказки:  Бережіть честь змолоду. Світ не без добрих людей.

.

7. Гра «Лото назв».

Учитель розкриває зміст певного слова, а учні повинні знайти його на картках і закрити. Виграє той, хто першим закриє усі назви на своїй картці

 

Який відносний прикметник показує ознаку хвороби, відсутньої на землі?
Який прикметник називає ознаку білої хустки, намоченої в Чорному морі?
Назвіть якісний прикметник, що означає «смак» долі, усмішки?
Назвіть якісний прикметник, що не має ступенів порівняння й означає людину, яка ніколи не заглядає в дзеркало?
Назвіть якісний прикметник, що показує ознаку каміння, якого немає в річці?
Який голос буває в дорогої матерії?
Назвіть якісний прикметник, що показує ознаку бочки, в яку не можна наливати воду.
Який прикметник означає посуд, з якого не їдять?

 

      8. «Корисні  поради».

Утворити складні прикметники, записавши їх у дві колонки:

 

Ті, які пишуться разом
Через дефіс

Пояснити правопис

 

Народний і визвольний, народне господарство, народний і державний, народна розмова, народний обряд, народний і масовий, Західна Європа, дев’ятий поверх, ліс і степ, воєнний і патріотичний.

 

  10.  Кросворд «Веселі східці».

   

Розгадати кросворд. Уписати в порожні клітинки прикметники з часткою не відповідно до поданих характеристик.

 

По горизонталі:

Той, якого не можна перемогти, перебороти.
Той, який заслуговує на осуд, викликає заперечення чого-небудь.

6. Той, який не може довго всидіти на одному місці.

 

По вертикалі:

Той, якого не можна побачити.
Той, без якого не можна обійтися.
Той, який не змінює свого положення.

7.Який не має відхилень від чого-небудь.                                                              

 

11. Гра «Хто швидше і краще?»    

Одного разу на зимовій галявині зібралися Небо, Дорога, Казка і Пісня. Стали вони висловлювати своє невдоволення школярами, які дали їм постійні слова, що означають ознаку предмета, яких ніхто не може позбавитися.

- Я у всіх творах «голубе» і «безхмарне», - зітхнуло Небо.

- А до мене пристало слово «рівне», - ледве не плаче Дорога.

- Ой, подруженько, тобі ще нічого. Тебе хоч іноді «сільською» називають, а я завжди «цікава», - говорить Казка

- А я лише «дзвінка», - говорить Пісня.

- А що тут подієш, - зітхнули всі разом. – Може, діти нам допоможуть?

Давайте допоможемо нашим друзям, підберемо інші прикметники до слів небо, дорога, казка, пісня.

                                                                                  

11. Гра – дослідження 

 

Перекладіть з російської українською
мовою. Порівняйте форми ступенів порівняння прикметників в обох мовах.


На небольшом тихоокеанском острове Пасха находится около тысячи  гигантских статуй, которые неизвестными мастерами древности были вырезаны, перевезены и установлены в самых разных местах острова. 

 

              12. Тестові завдання

         Час кожному перевірити рівень своєї готовності до тематичної

 контрольної роботи. Дай відповідь на тестові запитання та

 заповни картку контролю.

        1. Прикметник – це частина мови, яка:

       а) вказує на предмет, ознаку, кількість, але не  називає їх

       б) означає назву ознаки предмета або його приналежність

       в) означає назви предметів

       г) означає кількість предметів, а також порядок предметів при лічбі

     2. Знайдіть прикметник, який утворений суфіксально-префіксальним       способом:

    а) книжний                             б) кисло-солодкий

    в) безталанний                         г) безмежний

    3. Знайдіть прикметник, який належить до м’якої групи:

    а) дідів                    б) братній

    б) білолиций           г) ясен

   4. Знайдіть прикметник простої форми найвищого ступеня:

   а) найбільш зручний       б) найвродливіший

   в) кращий                         г) менш вередливий

   5. Знайдіть якісний прикметник:

   а) металевий                        б) батьків

   в) чорний                              г )міський

   6. Знайдіть помилку у написанні прикметників:

   а) Хома не вірний                       б) невгамовний

   в) не високий, а низький            г) непростий вибір.

   7. У якому прикметнику пишеться суфікс -нн:

   а) зако … ий                    б) лебеди … ий

   в) полотня … ий              г) лля … ий

  8. Знайдіть складний прикметник який пишеться через дефіс:

  а) лісостеповий                  б) науковофантастичний                                                                           

  в) дев’ятиповерховий        г) вічнозелений

  9. З’ясувати, в якому слові частка не виконує роль префікса:

  а) нещасний                        б) неуспішний

  в) нетямний                         г) нетривкий.

  10. Знайдіть прикметник, який є синонімом фразеологізму небагатий на розум:

  а) нетямущий                     б) розумний

  в) наврочити                       г) нещастя

  11.Знайдіть правильно перекладене словосполучення благодарить друга:

  а) дякувати друга          б) дякувати другу,

  в) дякувати другом       г)  дякувати другові.

  12. Знайдіть прикметник, який має суфікс  -ов-:

  а) дощ..ий                         б) житт..ий

  в) груш..ий                       г) овоч..ий

 

         ІV. Підсумок уроку.

                  

Самоперевірка тестових завдань.
Самооцінка тестових завдань

           Вправа (Кошик вражень)                     

 «На уроці я навчився...»
 Я дізналася, що...»
 «Мені сподобалося...»
 «Мої очікування...»
 - Що було цікавого на уроці?
 - Які види роботи на уроці вам сподобались?
 - Чи поділитесь ви з батьками своїми враженнями від уроку?

 

       VІ.Домашнє завдання

 Підготуватись до контрольної роботи за темою «Прикметинк як    частина мови».


Теги: Береговенко В.В., Прикметник
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1900/197


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar