Головна » Українська мова

Урок-подорож до країни Мовознавства з української мови в 5-му класі

Мета: поглибити, узагальнити й систематизувати знання учнів із фонетики; удосконалити орфоепічні й орфографічні навички; розвивати пізнавальні процеси, творче мислення; виховувати почуття згуртованості.

Обладнання: «Дипломи», призи, значки команд, годинник із секундною стрілкою, дзвінок,маршрутний лист.                                                                                                                  

У грі беруть участь дві команди: 5-А і 5-Б класів по 5 ігроків.

 Вступне слово вчителя:

 - Шановні діти та гості!Сьогодні у нас незвичайний урок,а подорож до країни Мовознавства. Багато зусиль ви доклали,вивчаючи особливості міст цієї країни,- Фонетики,Графіки,Орфоепії та Орфографії. А щоб довести,хто з вас найрозумніший та найкмітливіший,треба пройти випробування та позмагатися. Бажаємо успіху! Команди оголошують свої назви та гасла.

Ведучий знайомить з кожним гравцем  ( ім ’я, хобі).

Хід уроку-гри:

На кожне питання команди по черзі дають відповіді (капітан), на обговорення – 30 секунд. Якщо відповідь невірна, питання переходить до супротивника. За кожну правильну відповідь – команди отримують зірочку, яка дорівнює еквіваленту 10 секунд, які дуже необхідні під час розв’язання головного питання на засипку. Перемагає сильніший!

До членів журі запрошені представники адміністрації школи, класні керівники, батьки дітей.

І раунд «У світі звуків» (Фонетика)

Вимову окремого звука позначають літерою, узятою…

а) в лапки;               б) в дужки;                 в) у квадратні дужки.

           2. Скільки в українській мові звуків?

                   а) 33;                     б) 38;                          в) 32.

           3. Приголосний й

                 а) завжди м’який;   б) твердий;                в) пом’якшений.

          4. Найменша одиниця мови та мовлення –

                а) слово;                    б) склад;                   в) звук.

ІІ раунд «Буквоїжка» (Графіка)

Графічний знак, який служить для позначення звука на письмі:

      а) «ь»;                          б) літера;                  в) знак наголосу.

     2. Буква ї позначає:

                а) завжди 2 звуки;       б) один звук;             в) 1 або 2 (за ситуацією).

     3. Скільки букв в українському алфавіті?

               а) 32;                              б) 33;                         в) 36.

     4. Склад, що закінчується приголосним звуком, називається:

              а) відкритим;                 б) закритим;               в) прикритим.

«Весела перерва»

Гра «Веселий художник». Кожен член команди на дошці по черзі із закритими очима малює овечку (символ року),доповнюючи малюнок(голова,тулуб,ніжки,хвостик,очі та ротик). У якої команди малюнок кращий, та перемагає і отримує додаткові бали до загальної кількості.

ІІІ раунд «У печері чаклунки Орфоепії»

Орфоепія – це …

а) розділ науки про мову, що вивчає правильну вимову слів;

б) правила передачі усного мовлення на письмі;

в) вивчає звуки мови та мовлення.

          2. Які голосні звуки в ненаголошених складах вимовляємо чітко:

                 а) [е], [и];                   б) [о], [у];                        в) [а], [і], [у].

           3. В якому словнику перевіряємо правильність вимови слів:

                 а) в орфографічному;           б) в орфоепічному;          в) у тлумачному.

           4. Коли голосний [о] наближається до [у]:

                а) під наголосом;              б) у ненаголошеній позиції;                                                                                                         в) лише перед складом з наголошеним [у ].

ІV раунд «Випробування Вір – Не вір» (Орфографія)

Як перевірити правопис сумнівного глухого приголосного у слові [бород'ба]?

а) пишемо так, як чуємо;            б) перевірити за словником;    

                  в)          змінити слово так, щоб після нього був голосний.

           2. Поясніть явище спрощення – це –

              а) чергування звуків;        б) випадання звука;      в) уподібнення звуків

          3. У сполуках -льц-, -льч-, -ньц-, -ньч- (лялька, ненька, сопілка)

              а) завжди пишемо ь;                                    б) ніколи;

                                           в) коли вони походять від -льк-, -ньк-.

         4. З якою орфограмою пов’язане «правило дев ’     ятки»?

              а) із вживанням (’);б) правописом слів іншомов. походження; в) «ь"    

                                                  

Фізхвилинка «Фізкульт – привіт!»

 Гра «Світлофор» на уважність: червоний – завмерти, жовтий – присісти, зелений – рухатися. Переможець приносить бал команді.      

Магічний чорний ящик

 - Треба вгадати,які скарби містяться в ящику. 

 1) плакат інформаційного характеру з метою реклами (афіша).

2) предмет, який говорить мовчки (книга).

Гра з наставниками «Спецзавдання»

 (грають гості конкурсу,чий вболівальник  першим дасть вірну відповідь,принесе додатковий бал своїй команді).

Що означає слово « кеш’ю»:

а) накидка на плечі;     б) плетіння на вікна;         в) різновид горіха.

Підрахунок балів – зірочок. Журі оголошує підсумки.

Питання на засипку (?)

Розшифрувати фразу (приказку) і записати її. Обрати тільки букви українського алфавіту(часу надається команді стільки,скільки вона заробила під час змагань).

*SХ#FЛЭ♫ІЫ+БN-;WВ@СЬ~ЪО₪М♪У₤5ГzOrЛYО» В?R=АGQ!

(Хліб-всьому голова!)

Якщо обидві команди вчасно та правильно розв’яжуть останнє завдання,то нагороджуються всі учасники. Переможці отримують «Дипломи» та подарунки.

Заключне слово журі та вчителя.


Теги: орфоепія, орфографія, фонетика, Фоменко О.М.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 647/131


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar