Урок на тему: «Способи утворення прикметників» з української мови в 6-му класі - Українська мова - Авторські уроки та презентації - Розробки навчальних матеріалів
Головна » Українська мова

Урок на тему: «Способи утворення прикметників» з української мови в 6-му класі

Мета: дати учням відомості про способи творення прикметноків, формувати вміння утворювати прикметники, вдосконалювати вміння учнів використовувати вивчені правила на практиці; розвивати логічне мислення, пам'ять; виховувати любов до рідного краю, вміння помічати красу навколо себе.

Тип: урок вивчення нового матеріалу (урок-гра)

Обладнання: картки, підручник, таблиця.

Хід уроку

І. Мотивація навчання школярів.

П. Актуалізація опорних знань учнів.

1.Відгадати загадки-жарти.

·        Яке слово показує ознаку хвороби, відсутньої на землі? (морська).

·        Яке слово називає ознаку білої хустки, намоченої в Чорному морі? (мокра).

·        Назвіть якісний прикметник, що не має ступенів порівняння і означає людину, яка ніколи не заглядає в дзеркало? (незряча)

·        Назвіть слово, що показує ознаку каміння, якого немає в річці? (сухе каміння)

·        Який голос буває з дорогої матерії? (бархатний)

·        Який прикметник означає посуд, з якого не їдять? (порожній)

·        Назвіть якісний прикметник, що показує ознаку бочки, в яку не можна налити воду? (повна бочка)

Скажіть, а до якої частини мови належать слова, які є відгадками?

2. Бліц-опитування:

1.      Яка частина мови називається прикметником?

2.      Як змінюється прикметник? (рід, число, відмінок)

3.      Від якої частини мови залежить рід, число, відмінок прикметника?

4.      Яким членом речення може бути прикметник?

5.      На які групи поділяються прикметники?

6.      Які прикметники утворюють ступені порівняння?

7.      Як утворюється вищій і найвищій ступені порівняння прикметників?

ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу. Оголошення теми і мети уроку.

1.     Розгадати кросворд "Сховані слова".

Розв'язавши цей кросворд, ви познайомитеся з темою нашого уроку.

Отже, вам треба вписати у порожні клітинки прикметники відповідно до коротких

тлумачень, і у виділених вертикальних рядках прочитати тему.

-          Хто скаже, чим ми будемо займатися на уроці?

-          Правильно, словотворенням прикметників.

2.     Для з'ясування способів творення прикметників треба добре знати будову слова і вміти виділяти в ньому основу, корінь, суфікс, префікс. Давайте пригадаємо вивчений матеріал про будову слова:

-         Які є значущі частини слова? (префікс, суфікс, закінчення)

-         Що таке корінь слова? (Корінь - це основна морфема, що виражає загальне лексичне значення всіх однокореневих слів.)

-         Що таке префікс, суфікс? (Префікс - це значуща частина слова, що стоїть перед коренем і служить для творення слів. Суфікс - це значуща частина слова, що стоїть після кореня і служить для творення слів.)

-         Що таке основа? (Основа - це така частина змінюваного слова, яка виражає його лексичне значення.)

-         Якими способами можуть утворюватися слова?

-         А якими способами утворювалися іменники?

-         Скажіть, а яким способом утворювалися прикметники в кросворді? (суфіксальним)

3.     Робота з підручником.

Зараз, будь ласка, відкрийте підручник. Давайте розглянемо таблицю способів творення прикметників. 

Зверніть увагу на ті способи, яких у кросворді не було і підберіть до них власні приклади.

(Яка команда добере більше прикладів - 1 бал.)

Приклади: передсвятковий, непоганий, приморський, предобрий, закарпатський,надвечірній,міжрайонний, ультрамодний, достроковий; світло-жовтий,десятирічний, вогнепальний, фізико-математичний, багатоденний.

4.     Слово вчителя.

Отже, основний спосіб творення прикметників- морфологічний. Найчастіше прикметники утворюються за допомогою суфіксів і префіксів. І зараз ми на практиці в цьому переконаємося.

5.     Гра "Утвори прикметники ".

Кожна команда отримає завдання, яке треба виконати за 3 хв. Команда, яка першою виконає завдання, отримує 2 бали, 2-а - 16, 3-я -0,5 балів.

1команда

Від поданих слів утворити прикметники префіксальним способом. Виділити твірні основи та префікси.

/Пре/мудрий, /пре/широкий, /при/міський, /при/дніпровський, /без/водний, /без/вітряний, /не/надійний, /ви/значний, /між/народний, /анти/гуманний, /не/справжній.

2команда

Від поданих слів утворити прикметники суфіксальним способом. Виділити твірні основи та суфікси.

Україна, Львів, Харків, вчитель, ліс, поле, село, місто, Десна, наука, школа, клас,батько, дід, сестра, Київ.

3команда

Від поданих словосполучень та пар слів способом складання утворіть прикметники.

Два кольори, три поверхи, чотири яруси, багато слів, хліб і булка, ремонт вагонів, український та англійський, світлий синій, яскравий червоний, білий сніжний, сніг білий.

   6.    Слово вчителя. Складні прикметники, утворені від залежних, одне від одного слів, між якими не можна поставити сполучник і - пишуться разом; а складні прикметники, утворені від незалежних одне від одного слів, між якими можна поставити сполучник і, і, що означають відтінки кольору і смаку пишуться через дефіс. Виняток: жовтогарячий).

7. Наступна гра "Одним словом".

    Називається спосіб творення прикметників та його короткий лексичний зміст, а вам  треба назвати цей прикметник. За кожну правильну відповідь зараховується один бал (слова записуються у зошит).

-         Префіксальний спосіб: дуже чудовий (пречудовий);

-         Складання слів: солодкий з кислим присмаком (кисло-солодкий);

-         Префіксальний: який охоплює весь народ (всенародний);

-         Суфіксальний: дуже великий (величезний);

-         Складання: який діє з південного сходу (південно-східний);

-         Префіксальний: дуже давній (прадавній);

-         Суфіксальний: який говорить правду, діє по правді (правдивий);

-         Префіксальний: який перебуває при школі (пришкільний);

-         Складання: який любить волю (волелюбний);

-          Префіксальний: позбавлений спокою, тривожний (неспокійний);

-         Суфіксальний: з широкими плечима (плечистий);

-         Складання: білий з сріблястим відтінком (сріблясто-білий).

8.                            Гра "Утворіть прикметник".

У кожної команди на столі лежать довгі 24 смужки, на яких записані корені прикметників, а також 22 смужки, на яких записані суфікси із закінченням. Виграє та команда, яка правильно і швидше за всіх складе 22 прикметники й за вибором зможе визначити лексичне значення деяких з них.

(Чорнявий, чубатий, сріблястий, роботящий, правдивий, породистий, прогресивий, тяжкий, ввічливий, худорлявий, надійний, талановитий, піскуватий, рішучий, коштовний, знайомий, центральний, африканський, весняний, початковий, практичний, сушильний).

 Прогресивний - розвиток чого-небудь у бік поліпшення; будь-яка позитивна зміна;

Практичний - 1) потрібний, корисний комусь для здійснення чогось на практиці;

2) який безпосередньо здійснює яку-небудь справу, керує ким-чим- небудь.

Коштовний - який має високу вартість;

Талановитий - 1) який має високі здібності, талант, обдарований;

2) людина з видатними природними здібностями.

9.                             Гра "Кращий перекладач".

Для кожної команди дається кілька словосполучень російською мовою, які треба перекласти українською мовою:

Ненастньй день - непогожий день

Ненавистньй враг - ненависний ворог

Натянутые отношения - напружені відносин

Крайняя необходимость - конечна потреба

Проездной билет - проїзний квиток

Необитаемый остров - безлюдний острів

 Причудливый лес - химерний ліс

Вещественные доказательства - речові докази

Плотная бумага - цупкий папір

10.  Гра "Хто більше?"

1.     Хто більше запише прикметників, що означають:

- ознаку предмета за кольором;

- ознаку предмета за розміром;

      - зовнішні і внутрішні властивості предмета чи особи.

Примітка: у записаних прикметниках необхідно вжити суфікси на означення пестливості і зменшеності, суфікси -енн, -овит.

     2. Хто більше пригадає і запише прикметників, що виражають ознаки за відношенням:

а)    до національності: український, російський, румунський, черкеський, казахський, китайський;

б)  до місця проживання: харківський, києвський, калузький, турецький, одеський, полтавський, львівський, паризький.

Примітка: у записаних прикметниках необхідно вжити суфікси -ськ-, -зьк-, -цьк-.

11.                          А зараз давайте трохи відпочинемо.

Скажіть, яка у нес зараз пора року? - Зима.

Зима - це найхолодніша пора року між осінню і весною, але її дуже люблять діти, бо можна покататися на лижах, на санках, на ковзанах, пограти у сніжки. Також, взимку дуже багато свят: Новий рік, Різдво, Водохрещення.

А у давні часи навчальний процес розпочинався взимку - 1 грудня за старим стилем (14 - за новим). Це день святого пророка Наума. То була найзручніша пора здобувати освіту для сільских дітей, оскільки вже завершено найосновніші сільскогосподарські роботи.

За народним віруваннями, Наум - покровитель розуму, знань і доброчинства. Селяни вважали: якщо на свято пророка розпочати навчальний процес, то дитина краще засвоюватиме науку, а відтак набереться ума-розуму. З цього приводу казали: "Пророк Наум наведе на ум".

12.                          Індивідуальна робота.

- Доберіть якнайбільше прикметників, які дозволяють нам яскравіше уявити зиму.

- Утворіть з цими прикметниками речення, які можуть охарактеризувати зиму.

Приклади: 1) Зима в нас того року стала зразу рівна, сніжна. (М.Коцюбинський)

2)     Між горами дивовижними сонячний день. Зима чиста, ніби скупана. (Р.Андріяшек)

3)    3) Як не любити зіми сніжної-синьої! На Україні моїй... (М.Рильський)

А зараз напишіть твір-мініатюру на тему "У моє місто прийшла зима",

використовуючи добрані вами прикметники.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Запитання до учнів:

1.Назвати способи творення прикметників?

2.Який спосіб найпродуктивніший?

Оцінювання.

V.  Домашнє завдання.

Вивчити $ 17, виконати вправи № 229, № 232.


Теги: Буракова І.В., Прикметник
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 409/34


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar