Головна » Українська мова

Урок-мандрівка до країни Прикметник

Результативність навчання рідної мови підвищується за умови застосування завдань, що захоплюють і зацікавлюють учнів, зближують процес навчання з грою в будь-якому віці, що показує практичне значення вивченого матеріалу.

        Творчий підхід у навчанні  передбачає розвиток пізнавальних можливостей учнів, формування їхньої активності.

         Уроки з елементами гри дають можливість виявити учням свою творчу індивідуальність. Діти із задоволенням виконують різні завдання. Такі уроки надзвичайно ефективні.

         У своїй педагогічній практиці я використовую такі уроки з єдиною метою: діти мають винести з уроку якомога більше знань. Це можуть бути різні уроки: урок-казка, урок-змагання, урок-гра або ж традиційний урок з нестандартними елементами.

          На мою думку, цікавий шлях до рідної мови лежить саме через такі уроки.

         

 Тема уроку:«Прикметник як частина мови. Якісні, відносні, присвійні прикметники».

 Навчальна мета: зацікавити учнів, дати поняття про прикметник як частину мови та  розряди прикметників; уводити їх у словосполучення та речення.

 Виховна мета: допомогти дітям відчути красу природи нашої землі, красу рідної мови, народної творчості.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, мультимедійна дошка, картки для індивідуальної роботи з учнями, ілюстрації, малюнки, запис музики П.І.Чайковського «Пори року (Осінь)».

     Мова – золото пшениця,                                 Захищаю від негоди

     Слів – як зерен на току,                                   Ці зернятка золоті.

     Не вмістили цю скарбницю                             Мова рідного народу –

     В товстелезнім словнику.                                 Найдорожче у житті!

                                                                                                                       Станіслав Коваль

 

                                                                Хід уроку

Звучить мелодія П.Чайковського «Пори року (Осінь)».

Вступне слово вчителя.

Погляньте , діти, яка різнокольорова казка за вікном. Чуєте, як жовтокоса Осінь скаче на своєму вогненному коні полями, лугами, лісами? І до нас завітала красуня.  А чарівні листочки кружляють і повітрі,  виконують свій останній танок. Поті чаклунка Осінь укриє землю пістрявою ковдрою. А ось ця квіточка залетіла до нас, коли подув рвучкий вітерець, просить у вас допомоги, щоб вернули їй чарівні пелюстки-листочки. Натомість квітка поведе нас у цікаву подорож по країні Дивосвіт Морфології.

Зупинка 1.

Лексична хвилинка (коментар орфограм)

П’ять, червоний, весняний, осінній, піч, сирота, елемент, дощ, кав’ярня.

                                              Клас  поділено на команди

 Зупинка 2.

Вивчення нового матеріалу.

Учитель. Мандрувати будемо космічним кораблем під назво. «Прикметник».

                                           Чи ти задумувавсь, відкіль оті у нашій мові злитки золоті?

                                            Як намистинки, диво калинове – частини мови!

                Прикметник дасть іменнику ознаку чи прикмету, а ще відповідає на питання який? яка? яке? які? А тепер, будь ласка, знайдіть прикметники в епіграфі нашого уроку. За правильну відповідь команда отримує один листочок.

 

Гра «Загублені слова».

(В тексті, що записаний на дошці, пропущені прикметники, які діти повинні знайти в довідці і вставити).

                                               Український віночок

       Своєрідним … оберегом на Україні завжди був віночок. І сьогодні, як і в давнину, з… дитинства кожна дівчинка вчиться виплітати віночки. Їх виплітали з … зілля від весни й до … осені.

Довідка: раннього, жіночим, квіткові, пізньої, різного.

Вчитель. Летімо далі. Хоч осінній вітер у високості і холодний, але у нас на кораблі тепло: нас зігріває своїм подихом наша казкова мандрівка.

Зупинка 3.

Знайомство з розрядами прикметників.

           А погляньте-но ось на цю хатинку, любі мої. Тут живуть мешканці чудової країни – це розряди прикметників, які мають своє значення.

           Ось виглядають з віконечка відносні прикметники, які вказують на ознаки предметів за різноманітними відношеннями між предметами: відношення до місця і часу, (сільський майданчик, зимові канікули),  до матеріалу (кам’яна квітка), до національності (українська пісня). Ці ознаки не можуть проявлятися в більшій чи меншій мірі.

          А в цьому ми бачимо присвійні  прикметники, які означають приналежність чого-небудь людині чи тварині і відповідають на питання чий? чия? чиє? чиї? (ведмежий

слід, сестрина хустка). А ось хто живе в цьому віконечку ви дізнаєтесь, якщо виконаєте таке завдання.

            Впишіть у клітинки український переклад поданих нижче слів і у виділеному вертикальному стовпчику прочитається, до якого розряду належать прикметники, які живуть в даному віконці.

1.     Благородный

2.     Вредный

3.     Крепкий

4.     Сознательный

5.     Разнообразный                                

6.     Аккуратные  

    

Відповіді: 1. Шляхетний. 2.Шкідливий. 3. Міцний. 4.Свідомий. 5.Різноманітний. 6.Охайні. (Якісні)

Вч. Правильно, діти. Якісні прикметники живуть ще в хатинці і показують таку ознаку, яка може бути у предмета у більшій чи меншій мірі, тому лише якісні прикметники мають ступені порівняння – вищий і найвищий: веселий, веселіший, менш веселий, найвеселіший.

Зупинка 4.

Робота з підручником.

Опрацювати правила за підручником. Скласти командам 3 речення на розряди прикметників. Тема - «Пори року». Команда, яка справиться швидше, отримує листок.

                                                Гра «Одним словом»

Командам пропонується записати присвійні прикметники, що відповідають поданим нижче коротким визначенням.

1.Яйце, свійська птиця.                                                       (качине, куряче, гусяче, індиче)

2.Садиба, що належить одному з членів сім’ї                  (батьківська садиба, синова)

3. Житло, що належить лісовому мешканцю                    (лисяча нора)

4. Слід, що залишив після себе хижий звір                       (вовчий слід)

5. Спів, що лунає вночі                                                        (солов’їний спів)

6. Чиясь звичка                                                                     (наталчина звичка0

7. Твори, які написав відомий український автор            (Шевченкові твори)

8. Предмет, що належить певній людині                           (Мамина хустка)

  Зупинка 5.

Робота з малюнками та ілюстраціями.

Вч. Розгляньте уважно пейзажні ілюстрації. Яку пору року зображено на кожній із них? Підберіть прикметники, які найбільше відповідають даному пейзажеві. Складіть словосполучення, потім речення.

Команди виконують завдання на дошці ланцюжковим способом. Тут можна ще використовувати творчу роботу, яку хтось із дітей за індивідуальним завданням учителя написав вдома.

                                         

 

                                              Твір-опис місцевості

                                                       Моя вулиця

             Ку-ку-ріку!!!

             Знову розбудив сусідський півень. Сонячні промінці весело пробіглися по кімнаті і зупинили свій погляд на моєму, щойно пробудженому, але ще сонному обличчі. Своїми теплими і лагідними долоньками вони, ніби голублять мене. І я встаю зі свого ліжка і біжу скоріш до вікна. Навпроти живе бабуся Дуня, у якої завжди цвітуть гарні квіти: мальви, чорнобривці, волошки, майори. Вона дуже любить пасти своїх гусей під вишнею, яка ніби наречена стоїть  у весільному вбранні. Лиш поодинокі білі, блідо-рожеві пелюстки повільно кружляють у весільному вальсі і падають на перехожих, які поспішають на роботу. Їм ніколи. Глянеш вдалечінь і всюди , біля кожного будинку бачиш розкішні дерева. Навесні вони зацвітають білим, а влітку рятують своїх господарів від сонячної спеки.  Восени - стиглими соковитими плодами. Лише взимку відпочивають. Також там  можна побачити багато різноманітних  і яскравих квітів, які своїм лагідним поглядом піднімають настрій перехожим, і в них одразу стає тепліше на душі.

          Я люблю свою вулицю не тільки за її красу, але й за те, що тут народилась я, тут мої друзі, тут моя школа. І я вважаю, що моя вулиця найкраща, бо на ній живу я.           

 

     Зупинка 6. Народні пісні.  

Уч. Народна пісня завжди чарувала своєю мелодійністю, красою. Недарма Бог нагородив українців неоціненним даром – піснею. Послухайте, будь ласка, пісню «Калина» у виконанні наших дівчаток. Прислухайтесь до чаруючої мелодії, але і про слова пісні не забувайте, адже в пісні є і прикметники. Спробуйте визначити, до якого розряду належать ці прикметники:

                               Колишися, калинонько, колишися

                               Зеленими  листочками розпишися,

                               Сонячними променями розмалюйся,

                               З дужим вітром буйнесеньким розцілуйся.     

                               

                               А ще срібною росою вмийся чисто,

                               Надінь свої ягідочки, як намисто.

                               Буде тобі, калинонько, дуже радо,

                               Коли глянеш в чисту річку, у свічадо.

  

        Зупинка 7. Народні прислів’я та приказки.

Робота з картками.

І команда. Знайти прикметники і визначити розряд.

                      За рідний край - хоч помирай. 

                       Рідна  земля і в жмені мила.

                       Маленька праця краще за велике безділля.

                       Хто чисте сумління має – спокійно спати лягає.

ІІ команда.   Поганому синові Батьківщина не в моду.

                      Осінь на строкатому коні їздить.

                       Добрий пастух не покине свою череду.

                       Краще солом’на згода, як золоте ворогування.

   Зупинка 8. Підсумок уроку.   

Уч. От і закінчилася наша подорож по країні Дивосвіт Морфології. Чарівна Квітка допомогла відчути нам красу природи нашої Землі, красу рідної мови, народної творчості. Ми дізналися дещо про наші традиції. Все це допомогло нам засвоїти тему «Прикметник як частина мови і розряди прикметників»

 

Прикінцева бесіда-узагальнення або тест.

-         Що називається прикметником?

-         Які є розряди прикметників?

-         Що вони виражають?

-         Для чого існують прикметники в мові?

-         Яким стає наше мовлення, коли ми вживаємо прикметники?

 

Вч.  А тепер давайте підрахуємо пелюстки – листочки і визначимо переможців. А ще кожен з вас оцінить свої знання на сьогоднішньому уроці, і оцінить роботу вчителя. На скільки балів, на вашу думку, працював учитель.

 Домашнє завдання.

Написати твір на тему «Подорож Чарівної Квітки»                               


Теги: Прикметник, Чеховська Н.П.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 853/143


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar